Suzanne Lambregts 4 oktober 2012

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Wat is Pipo+ PIPO (pies en poep) is een polikliniek speciaal voor kinderen vanaf vijf jaar met plas- en/of poepproblemen. De + betekent dat het gaat om.
Advertisements

Het venijn zit in de staart Ede, 29 maart 2007 Door inzicht meer uitzicht in de chronische fase Prof.dr. Trudi van den Bos, AMC Symposium Het venijn zit.
KINDEREN EN JONGEREN MET NAH EN ONDERWIJS
Zeer Intensieve Behandeling
Activiteiten afasie regio Utrecht
Een hersenletsel; 3 jaar later
Mogelijkheden en beperkingen bij terugkeer naar arbeid
Gedragsproblemen
Beroerte en vermoeidheid Beroerte en depressie
Effectieve interventies tegen jeugddelinquentie
Onderwijsprotocol voor leerlingen met een NAH Terug naar je school na hersenletsel ‘Het Venijn zit in de staart’’ 31 maart 2011 René Steinmann.
Triage instrument Revalidatiezorg
Klinische diagnostiek van aan autisme verwante stoornissen
Diabetes en de hersenen
Depressieve stemming na een beroerte…….
Het venijn zit in de staart
CPN 6 oktober 2011 Marianne Volleberg GZ/ neuropsycholoog
LVB en Verslaving Samenwerken, het kan! Lisette Bloemendaal
Psychologische gevolgen van een hersenletsel
Syndroom van Gilles de la Tourette in de DSM-IV
Werkgeheugenproblemen bij jongeren met niet-aangeboren hersenletsel
Hans Grietens Centrum voor Gezins- en Orthopedagogiek
Hans Grietens Centrum voor Gezins- en Orthopedagogiek
Vermoeidheid na een CVA
Cliënt Volg Systeem Niet Aangeboren Hersenletsel MEE IJsseloevers
Terug naar huis José van der Weide, projectleider NAH Pluryn
CBO richtlijn beroerte
Beslishulp beroerte thuis
Het Amphia ziekenhuis en de nazorg voor mensen met kanker
Aangeboren gehoorverlies en ontwikkeling
Presentatie contactpersomemnetwerk
Werkgroep deskundigheidsbevordering
Afdeling Revalidatiegeneeskunde
NAH BIJ EEN KIND ONTREGELT HET HELE GEZIN…. ÉN LANG
Sarah Bal & Marlies Tierens, Universiteit Gent
Wees alert op uiterlijk niet zichtbare beperkingen Jenny Palm – December 2013 Jenny Palm, Praktijk Hulp bij Hersenletsel Maarn/Amsterdam 2013.
Informatie: gedragsproblemen.wikidot.com Leer - en gedragsproblemen.
Autisme in de dagelijkse praktijk
Psychosociale ondersteuning voor geüniformeerden
CONGRES “HET VENIJN ZIT IN DE STAART”
Het blijft toch je vader of moeder?! Lucia Tielen, 29 maart 2007 Portret van een jongere Kenmerken Behoeften, wensen Systematische aanpak.
Hersenletselteam Overijssel
Handelen bedrijfsarts bij rugklachten (herzien)
Het Chronisch-vermoeidheidssyndroom
NAH…. en wat daarna? Karin Huizing, Martine Sinnema,
De onomkeerbare breuk in het gezinsleven met een kind met NAH
Je bent toch niet op je achterhoofd gevallen. Hester Herweijer
Organisatie van de hulpverlening bijeenkomst 2. Jeugdzorg de nieuwe wet op de jeugdzorg.
Week 6 GGZ Preventie en psycho-educatie
CHRONISCHE ZIEKTE EN LICHAMELIJKE HANDICAP. INHOUDSTAFEL Inleiding Inleiding Chronische ziekte en handicaps Chronische ziekte en handicaps Psychosociale.
JAN PIETER HEIJE Cheyenne Cubuk & Erwin Duits. ● VOBC, LVB behandelcentra in Nederland ● Pluryn  Hietveld, Beele, Hoenderloo Groep, JOBSTAP, Werkenrode,
Psychosociale behoeftepeiling versus aanbod van zorg aan adoptief-pleegkinderen met FAS(D) Margreet Wolthuis, student toegepaste psychologie.
Richtlijnen en principes Over diagnostiek en behandeling van gedragsproblemen bij mensen met een verstandelijke beperking 29 maart 2011 Barbara Pot, orthopedagoge/gz-psychologe.
Arbeid na CVA, warm contact zinvol? Nanda Helmus-Ruiter 14 april 2015.
Neuropsychologische diagnostiek bij traumatisch hersenletsel kinder-en jeugd BAW 2015 Marleen van der Wees klinisch neuropsycholoog Libra Revalidatie &
Waarom een psychiater Waarom een psychiater in NAH spreekuur? Dr. M.C. Kasius, psychiater voor Dr. N.H. Bouman, kinder-en jeugdpsychiater.
ADHD Hoe gaat het nu en hoe willen we het straks in Almere?
1 ) PSYCHOSOCIALE HULPVERLENING IN DE PRAKTIJK Holistische mensvisie.
Psychiatrische intensieve behandeling voor autisme of Het PIBA-model Embregts P. en Nieuwenhuijzen M. (2008) Boek: Begeleiding van kinderen en jongeren.
Hersenletsel en dan weer meedoen. Wat bepaalt de toekomst
Ervaringen in de praktische betekenis met het Beroerte Advies Centrum
Wet Publieke gezondheid
IHT en psychotherapie / systeemtherapie in de acute fase
Hoe stel je de diagnose dementie?
Richtlijn Aanpassingsstoornis bij patiënten met kanker
Hoofdstuk “Cognities” Medische Psychologie
Ergotherapie bij de ziekte van Parkinson
Coördinator Hersenletsel Zeeland
DE ONZICHTBARE GEVOLGEN VAN HERSENLETSEL
Transcript van de presentatie:

Suzanne Lambregts 4 oktober 2012 Gevolgen van niet aangeboren hersenletsel op de kinderleeftijd Diagnostiek en behandeling in het revalidatiecentrum wat zijn de symptomen en wat kan je eraan doen? Suzanne Lambregts 4 oktober 2012

Inhoud presentatie Gevolgen en prognose? Revalidatiediagnostiek Revalidatiebehandeling Aanbeveling follow up door specialist en/of huisarts Wanneer verwijzen naar revalidatiearts? Ketenzorg Zeeland

Gevolgen van NAH Fysiek (belastbaarheid, hormonaal) Motorische en/of praxisproblemen Waarnemingsproblemen (prikkelverwerking) Communicatieproblemen Cognitieve stoornissen Sociaal-emotionele en gedragsproblemen Verwerkingsproblemen Psychiatrische stoornissen LTH: 10-30 % en bij MTH/ETH 60-70 % cognitieve en gedragsproblemen Cognitieve problemen persisteren meer dan lichamelijke gevolgen. Bij licht TBI 10-20 % cognitieve en gedragsproblemen. Bij matig trauma 60 % cognitieve problemen. Cognitief met name geheugen, aandacht, executief, mentale traagheid en performale IQ; op gebied van gedrag met name zelfregulatie, sociale integratie, delinquent gedrag. Bij N-TBI 46 % gedragsproblemen met name bij chemotherapie en RT.

Normale ontwikkeling NAH 5 april 2017 5 april 2017 5 peter de koning, revalidatiearts 5 5 5

Prognostische factoren Premorbide factoren: leeftijd, opleidingsniveau, persoonlijkheid, coping, al aanwezige problemen, sociale omgeving Factoren letsel: ernst, behandeling, bijkomende lichamelijke problemen en vroeg ontstane gedragstoornissen Na het letsel: ontvangen behandeling/begeleiding van kind en gezin en aanpassingsmogelijkheden omgeving

Prognose Per levensfase worden er andere eisen gesteld en zodoende kunnen er soms jaren na ongeval stoornissen zichtbaar worden!!! Growing into deficit Ontwikkeling executieve functies vanaf ± 7e jaar Vaak problemen in transitie fasen Naast verlies van vaardigheden, raakt ook verwerving en ontwikkeling verstoord. Een niet-ontwikkelde functie heeft aanvankelijk weinig te lijden, dit is schijnbaar positief. De laesie blijft de ontwikkeling van een systeem (vaardigheid) vertragen zodat uiteindelijk een groter defect ontstaat. Voorbeeld is prefrontale hersenbeschadiging; speelt een belangrijke rol bij verwerving regels van sociaal gedrag. Een kind van 3 mag brutaal zijn en in zijn blootje lopen maar op 12 jarige leeftijd is dit niet meer gepast. Bij een prefrontale leasie op 3 jarige leeftijd zie je de gevolgen van problemen in sociaal gedrag bv pas op 12 jarige leeftijd duidelijker wanneer de sociale eisen toenemen. Tranisitiefasen: groep 5 naar groep 6, middelbare school, vervolgonderwijs/werk

Ziekte trauma of aandoening Persoonlijke factoren Structuur en Functie Activiteiten Participatie Omgevings factoren Persoonlijke factoren

Consult revalidatiearts Anamnese: Inventarisatie klachten, verandering in functioneren en prognostische factoren Hulpvraag/verwachtingen Lichamelijk onderzoek: Observatie alertheid, gedrag en/of tekenen van overprikkeling Cognitieve screening, neurologisch en motorisch onderzoek Uitleg Indiceren revalidatiediagnostiek en/of behandeling

Uitleg Uitleg gevolgen hersenletsel (psycho-educatie) Info (materiaal) voor kind, gezin en school Uitleg over belasting/belastbaarheid opbouw activiteiten, dagstructuur, doseren prikkels Uitleg over (cognitieve) revalidatie Vaardigheid/strategietraining

Diagnostiek NAH team 4-6 weken Observatie gedrag en cognitie (PS/ET) Neuropsychologische screening/onderzoek en/of persoonlijkheids onderzoek (PS) Beoordeling praktische vaardigheden: motorisch en procesmatig (ET) Beoordeling coping/ draagkracht ouders (PS/MW) Indien nodig: Taal onderzoek (LG) Beoordeling bewegingsvaardigheden/mobiliteit (FT)

Behandeling: Best practices Voorlichting Vnl compensatoire benadering, geen restoratieve (functie) benadering Functietraining: nog onvoldoende bewijs voor generalisatie naar omgeving Compensatoir: vaardigheid en strategietraining Holistische benadering Belang van positie en participatie in revalidatieproces van gezin/familie Probleem-oplossende vaardigheidstraining voor gezin

Behandeling in de praktijk Psycho-educatie/informatie Herleren van vaardigheden en leren van compensatiestrategiëen Enkele keer cognitieve (neuropsychologische) training (ATAG-K) Ondersteuning en begeleiding kind en systeem Advies voor schoolintegratie en dagbesteding Informatieverstrekking: gedoseerd en herhaaldelijk

Gewenste uitkomsten samenwerking met ketenpartners Optimaal niveau van vaardigheden zijn bereikt Kind zit op de juiste plek voor onderwijs, werk of dagbesteding Kind en systeem hebben kennis over gevolgen van hersenletsel en worden voldoende ondersteund Kind en systeem hebben kennis over mogelijkheden voor verblijf/wonen

Follow-up in ZH na acute fase, door wie? Onderzocht in 18 NL ziekenhuizen (2005): Ernstige letsels: meestal wel op juiste plek. Matige/ Lichte letsels: 1 ZH worden ze allen terug gezien 1 ZH probeert men allen te bellen Geen duidelijke criteria voor verwijzing RA Retrospectief onderzoek 2007-2009 EMC-SKZ: THL: follow up 46% Ernstige letsels: meestal wel op juiste plek, echter bij ernstige trauma’s worden cognitieve problemen nog wel eens over het hoofd gezien. Follow up: Iemand met bekendheid van gevolgen van NAH en bekendheid met vervolgvoorzieningen

Follow up LTH in ZH Aanbeveling CBO richtlijn LTH 2010; uitgewerkt door HeJ poli 2 tot 4 weken na opname en/of bij afw CT-scan (folder bij ontslag) Indien geen opname controle huisarts poli 3 mnd indien klachten bij eerste controle en/of bij afw CT scan poli 6 mnd indien klachten bij tweede controle en/of bij afw CT scan

Follow up MTH/ETH in ZH verwijzing(poli)klinische revalidatie en/of na ontslag (folder) poli bij 2-4 wk en 3 mnd bij 6 mnd indien klachten bij 3 mnd

Wanneer verwijzen naar revalidatiearts? Licht hersenletsel: indien bij 3 maanden nog symptomen en/of participatieproblemen Matig en ernstig hersenletsel: klinisch consult of < 4 wk na ontslag bij symptomen Growing into deficit; cognitieve en/ of gedrags problemen met een letsel in de voorgeschiedenis Evt. dmv gebruik signaleringslijst

Signaleringslijst Voor kinderen en jongeren met hersenletsel Geen diagnostisch instrument Bedoeld om gevolgen sneller en beter te signaleren Gerichter doorverwijzen mogelijk Gaat niet in op lichamelijke gevolgen, maar gevolgen op het gebied van cognitie (13 items), emoties en gedrag (10 items) Doorverwijzing bij problemen op meerdere gebieden (>3) www.vilans.nl/nah

Ketenzorg kinderen en jongeren met traumatisch NAH in Zeeland

Werkgroep bestaand uit: Projectleiding: Coördinator NAH Zeeland ADRZ , kinderneurologie en -neuropsychologie Revant, kinder-en jeugdrevalidatie GGD, jeugdarts MEE Zeeland Ambulante begeleiding de Korre Gors Eerste lijns kinderfysiotherapie

Projectplan looptijd: juli 2011 tot december 2013 Doel project: bestaande keten signaleert, registreert, volgt, verwijst en begeleidt volgens CBO richtlijn volgens aanpassing werkgroep HeJ (zie infomap)

Dank voor uw aandacht Vragen? Suzanne Lambregts, kinderrevalidatiearts s.lambregts@revant.nl Cisca Zuurveld, coördinator NAH Zeeland info@nahzeeland.nl