Samenvatting in beeld van het werkboek Maatschappijleer Structuur van Seneca Samenvatting in beeld van het werkboek Maatschappijleer
Het Nut van Maatschappijleer: leerlingen opvoeden tot democratische burgers
Het Nut van Maatschappijleer: leerlingen opvoeden tot democratische burgers door ze te leren maatschappelijke problemen te analyseren
Het Nut van Maatschappijleer: leerlingen opvoeden tot democratische burgers door ze te leren maatschappelijke problemen te analyseren a.d.h.v. het politieke debat.
Zie hoofdstuk 3 van Seneca Het Nut van Maatschappijleer: leerlingen opvoeden tot democratische burgers door ze te leren maatschappelijke problemen te analyseren a.d.h.v. het politieke debat. Zie hoofdstuk 3 van Seneca
Zie hoofdstuk 4 van Seneca Om te kunnen analyseren, is het nodig een aantal definities te kennen, zoals Actor Waarde, norm en belang Beleid Compromis Zie hoofdstuk 4 van Seneca
Zie hoofdstuk 6 van Seneca Orde in de politieke chaos, krijgen we door de volgende vragen te stellen: Wie zegt… …Wat …Waarover… …en Welke regels horen daarbij Zie hoofdstuk 6 van Seneca
Zie hoofdstuk 7-9 van Seneca 1. Wie zegt… (actoren) Links Mens is goed en sociaal geboren – slecht gedrag komt door de omgeving Talenten gelijk verdeeld => mensen gelijkwaardig => iedereen kan en mag meebeslissen Rechts Mensen worden gedreven door eigenbelang – slecht gedrag komt uit mensen zelf Talenten ongelijk verdeeld => de één kan meer dan de ander => elite mag beslissen Zie hoofdstuk 7-9 van Seneca
1a. Debat of strijd? Zie hoofdstuk 8, 11 Seneca Extreem links: strijd over het algemeen belang Centrum: debat over waarden en belangen Extreem rechts: strijd over vaste waarden Zie hoofdstuk 8, 11 Seneca
1b. Ideologieën van het centrum Socialisme Liberalisme Conservatisme Confessionalisme Zie hoofdstuk 9 Seneca
1c. Politieke partijen Zie hoofdstuk 10 Seneca Socialisme GL SP PvdA TON staat voor Trots Op Nederland (Rita Verdonk). Ton Olgers zit een stuk linkser dan TON. Socialisme GL SP PvdA Liberalisme D66 VVD Conservatisme TON PVV Confessionalisme CU CDA SGP Zie hoofdstuk 10 Seneca
2. …Wat (thema-onderwerpen) Parlementaire Democratie politieke keuzevrijheid versus efficiënt bestuur Rechtsstaat privacy versus veiligheid Verzorgingsstaat bestaanszekerheid versus eigen verantwoordelijkheid Pluriforme Samenleving vrijheid van godsdienstige dwang (scheiding kerk-staat) vrijheid om politiek te bedrijven vanuit levensovertuiging (gd-vrijheid) Zie hoofdstuk 4 en 12 van Seneca
2a. Parlementaire democratie Machtsvraag: hoe moet de politieke macht verdeeld worden in een land? Iedereen (democratie) Volksdemocratie Anarchisme Directe Democratie Parlementaire Democratie Alleen de besten (elite) Presidentiële democratie Oligarchie / Junta Eénpartijstaat / Theocratie Zie hoofdstuk 13 en 15 van Seneca
2b. Rechtsstaat Zie hoofdstuk 13 en 15 van Seneca Mensenrechtenvraag: hoeveel rechten moeten burgers hebben t.o.v. de staat? Alles Anarchie (geen overheid) Nadruk op sociale grondrechten Nadruk op klassieke grondrechten Geen Law and order Politiestaat Politiestaat en totalitaire staat Zie hoofdstuk 13 en 15 van Seneca
2c. Verzorgingsstaat Zie hoofdstuk 14 en 16 van Seneca Welzijnsvraag : Hoe moet de overheid zorgen voor het welzijn van de inwoners? Volledig Ruilhandel of planeconomie Scandinavische verzorgingsstaat Rijnlandse verzorgingsstaat Niet Angelsaksisch verzorgingsstaat Corporatisme Nachtwakers-staat Zie hoofdstuk 14 en 16 van Seneca
2d. Pluriforme samenleving Samenlevingsvraag: Hoe moet omgegaan worden met de verschillende meningen en culturen in een land? Diversiteit is goed Salad bowl Melting pot (integratie) Eenheid is goed Segregatie Assimilatie Genocide Zie hoofdstuk 14 en 16 van Seneca