Samenvatting in beeld van het werkboek Maatschappijleer

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Rechtsstaat Civitas Hoofdstuk 7
Advertisements

Hoofdstuk 5 Sociale verbanden.
Dilemma’s en perspectieven
3. Het sociaal-economisch systeem
Waar = groen Niet waar = rood
Thema: verzorgingsstaat
7.3: Trampolinebed of hangmat? Intro HC Opdracht HW + nakijken.
Do’s and Don’ts presentaties
Havo week 44/2010.  Doel: Problemen van de rechtstaat verkennen.  Veranderende regels.  Grondwet.  Discussiepunten in rechtstaat  Actualiteit  Opdrachten.
Maatschappijleer 1 Nadya Karim
Parlementaire democratie
Rechten van burgers Plichten van de overheid
QUIZ Katern Politiek.
Het Politiek Systeem Civitas Hoofdstuk 8
De beste krachten, zoeken, vinden en… ook inzetten
18de eeuw Halverwege de 18de eeuw kwam de Verlichting (zie aantekeningen bij hoofdstuk 7 ) Vrijheidsrechten Verlichtingsfilosofen gingen uit van het idee.
Ontwikkeling van politieke rechten.
1.
Regels zijn regels.
Rechtvaardigheid, conflict en emancipatie
1. Politici moeten zich zo min mogelijk bemoeien met de rechter.
RECHTSSTAAT Scheiding der machten
Laatste les Maatschappijleer
Links Rechts mensen zijn sociaal en hebben veel voor anderen over mensen zijn vooral gericht op hun eigen belang slecht gedrag komt door de.
Parlementaire democratie Welk soort parlementaire democratie vind je nu in Nederland het beste?
2.2 Grondbeginselen van de rechtsstaat
Politiek.
Naam workshopleiders Naam workshop Naam instelling Kies Kleur in Groen Workshop Diversiteit Aequor 31 oktober 2012 Kies Kleur in Groen Wij, zij, hen en.
17de eeuw: Wetenschappelijke revolutie
Extra van democratie.
Rechtsstaat 22 april Rechtsstaat 22 april 2008.
Inleiding politieke stromingen
De sociale werking van het recht
7.1: Van de wieg tot het graf Welkom 4ha en 4hb Intro verzorgingsstaat HC Opdracht.
7.3: Trampolinebed of hangmat? Bespreken oplossingen armoede HC Opdracht.
7.1: Van de wieg tot het graf
7.3: Trampolinebed of hangmat?
Schokland 3.0 Politiek-juridische dimensie
4.2: De geschiedenis van de NL democratie
Analyse maatschappelijk vraagstuk
Hoofdstuk 3: Parlementaire democratie
§2: politieke stromingen en partijen:
Verlichting: Filosofische stroming uit de 18de eeuw waarin geloof en absolute macht plaats moest maken voor verstand, vrijheid en gelijkheid.
Van praktijk naar theorie: de aanpak van Dilemma.
Workshop christelijke politiek Gegeven door:. Doel van de avond Een objectief beeld van Nederlandse christelijke partijen en hun standpunten. Discussie.
Les 1 Rechtsstaat paragraaf 1. Indeling hoofdstuk Paragraaf 1,2 en 3 beginselen Paragraaf 4,5,6 en 7 praktijk.
Deze les: Uitleggen rechtsstaat Maken opdrachten.
Democratische rechtsstaat?
Blok 2 Vrijheid in Nederland
Thema 2: De rechtsstaat.
Dilemma’s.
…..LET OP…………. Deze powerpoint gaat over de “Regels en rechten”.
Pluriforme samenleving paragraaf 2
…..LET OP…………. Deze powerpoint gaat over de Nederland; rechts-staat en democratie De powerpoint bevat de basisstof die je moet kennen om het centraal.
Goeie vakantie gehad? Wat weet je nog van de zomer?
Goeie vakantie gehad? Wat weet je nog van de zomer?
Les kiezen, politieke stromingen en partijen
Blok 2 Vrijheid in Nederland
1. Politici moeten zich zo min mogelijk bemoeien met de rechter.
Les politieke stromingen
Politiek Paragraaf 1-3.
1.1 DE NEDERLANDSE STAATSINRICHTING NU
Hoofdstuk 1 Wat is politiek?
CRIMINALITEIT.
Se AANDACHTSPUNTEN.
Democratie of dictator
Democratie en Dictatuur
Politieke veranderingen in het bindingsvraagstuk
Politieke veranderingen in het verhoudingsvraagstuk
Maatschappijwetenschappen
Transcript van de presentatie:

Samenvatting in beeld van het werkboek Maatschappijleer Structuur van Seneca Samenvatting in beeld van het werkboek Maatschappijleer

Het Nut van Maatschappijleer: leerlingen opvoeden tot democratische burgers

Het Nut van Maatschappijleer: leerlingen opvoeden tot democratische burgers door ze te leren maatschappelijke problemen te analyseren

Het Nut van Maatschappijleer: leerlingen opvoeden tot democratische burgers door ze te leren maatschappelijke problemen te analyseren a.d.h.v. het politieke debat.

Zie hoofdstuk 3 van Seneca Het Nut van Maatschappijleer: leerlingen opvoeden tot democratische burgers door ze te leren maatschappelijke problemen te analyseren a.d.h.v. het politieke debat. Zie hoofdstuk 3 van Seneca

Zie hoofdstuk 4 van Seneca Om te kunnen analyseren, is het nodig een aantal definities te kennen, zoals Actor Waarde, norm en belang Beleid Compromis Zie hoofdstuk 4 van Seneca

Zie hoofdstuk 6 van Seneca Orde in de politieke chaos, krijgen we door de volgende vragen te stellen: Wie zegt… …Wat …Waarover… …en Welke regels horen daarbij Zie hoofdstuk 6 van Seneca

Zie hoofdstuk 7-9 van Seneca 1. Wie zegt… (actoren) Links Mens is goed en sociaal geboren – slecht gedrag komt door de omgeving Talenten gelijk verdeeld => mensen gelijkwaardig => iedereen kan en mag meebeslissen Rechts Mensen worden gedreven door eigenbelang – slecht gedrag komt uit mensen zelf Talenten ongelijk verdeeld => de één kan meer dan de ander => elite mag beslissen Zie hoofdstuk 7-9 van Seneca

1a. Debat of strijd? Zie hoofdstuk 8, 11 Seneca Extreem links: strijd over het algemeen belang Centrum: debat over waarden en belangen Extreem rechts: strijd over vaste waarden Zie hoofdstuk 8, 11 Seneca

1b. Ideologieën van het centrum Socialisme Liberalisme Conservatisme Confessionalisme Zie hoofdstuk 9 Seneca

1c. Politieke partijen Zie hoofdstuk 10 Seneca Socialisme GL SP PvdA TON staat voor Trots Op Nederland (Rita Verdonk). Ton Olgers zit een stuk linkser dan TON. Socialisme GL SP PvdA Liberalisme D66 VVD Conservatisme TON PVV Confessionalisme CU CDA SGP Zie hoofdstuk 10 Seneca

2. …Wat (thema-onderwerpen) Parlementaire Democratie politieke keuzevrijheid versus efficiënt bestuur Rechtsstaat privacy versus veiligheid Verzorgingsstaat bestaanszekerheid versus eigen verantwoordelijkheid Pluriforme Samenleving vrijheid van godsdienstige dwang (scheiding kerk-staat) vrijheid om politiek te bedrijven vanuit levensovertuiging (gd-vrijheid) Zie hoofdstuk 4 en 12 van Seneca

2a. Parlementaire democratie Machtsvraag: hoe moet de politieke macht verdeeld worden in een land? Iedereen (democratie) Volksdemocratie Anarchisme Directe Democratie Parlementaire Democratie Alleen de besten (elite) Presidentiële democratie Oligarchie / Junta Eénpartijstaat / Theocratie Zie hoofdstuk 13 en 15 van Seneca

2b. Rechtsstaat Zie hoofdstuk 13 en 15 van Seneca Mensenrechtenvraag: hoeveel rechten moeten burgers hebben t.o.v. de staat? Alles Anarchie (geen overheid) Nadruk op sociale grondrechten Nadruk op klassieke grondrechten Geen Law and order Politiestaat Politiestaat en totalitaire staat Zie hoofdstuk 13 en 15 van Seneca

2c. Verzorgingsstaat Zie hoofdstuk 14 en 16 van Seneca Welzijnsvraag : Hoe moet de overheid zorgen voor het welzijn van de inwoners? Volledig Ruilhandel of planeconomie Scandinavische verzorgingsstaat Rijnlandse verzorgingsstaat Niet Angelsaksisch verzorgingsstaat Corporatisme Nachtwakers-staat Zie hoofdstuk 14 en 16 van Seneca

2d. Pluriforme samenleving Samenlevingsvraag: Hoe moet omgegaan worden met de verschillende meningen en culturen in een land? Diversiteit is goed Salad bowl Melting pot (integratie) Eenheid is goed Segregatie Assimilatie Genocide Zie hoofdstuk 14 en 16 van Seneca