Hoe fietsvriendelijk is Den Haag? De visie van de Fietsersbond afdeling Haagse regio.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Fietsbeleid in Breda, vanaf 2013 net een beetje anders……
Advertisements

Enquête bij de leden van Fietsersbond Halle Resultaten.
Fietsersbond en gemeenten Bijeenkomst Fietsberaad
Fietsers in het buitengebied
Praktisch verkeersexamen
Veilig naar school een zorg voor ons allemaal
Nieuwe impulsen voor de fiets
Verkeersveiligheid Buitenveldert
Opvattingen en initiatieven t.a.v. schoon, heel en veilig
Route Oost Inventarisatie door Paulette en Theo
Samenwerking in Heerhugowaard Jan-Albert de Leur – beleidsmedewerker verkeer Pieter Schaap – Fietsersbond afdeling Heerhugowaard.
Fiets Profijt! Henk Hendriks Projectleider Wijken voor de Fiets.
Fietsberaad en het hoger onderwijs.  Kennisbank  Voorbeeldenbank  Fietsverkeer  Onderzoeken.
Jan van der Horst, Fietsersbond Utrecht Stad
Overdwars door Utrecht - Noordwest
Lekker Fietsen ‘s-Hertogenbosch Bert Pauli, wethouder Verkeer en Vervoer ‘s-Hertogenbosch.
Fietswensen-analyse Diezerpoort Kinderen in beweging / Fietsersbond - workshop 1.
Fietsen in Tilburg Fietsberaad 16 maart 2006 Fietsen en Luchtkwaliteit Liesbeth Trip.
OV en Ruimte Effecten van beter OV,ruimtelijk beleid en flankerend beleid. Is het geheel meer dan de som der delen? Hans Hilbers, PBL.
Fietsparkeren in Delft
Wijkmedia onder de loep 19 november 2010 Else Rose Kuiper | lectoraat informatie, technologie en samenleving | eSociety Instituut | Haagse Hogeschool.
Verkeersveiligheid Forum ‘t Zand
Fietsbalans®-2 Wassenaar
Provincie Noord-Brabant Aad Smid Fietsersbond Provinciaal vertegenwoordiger 10 november 2010 Fietsersbond in Noord-Brabant.
FIETSFORUM TILBURG Ingesteld en gesubsidieerd door de gemeente Tilburg.
Hoe snel op de fiets 5 fietsen vergeleken op route Utrecht –Breukelen Kees Bakker Consumentenvoorlichter Fietsersbond.
Fietsvriendelijke maatregelen bij Verkeerslichten
Fietsbeleid in Culemborg
Veilig naar school! Wat maakt dat dit een veilige schoolomgeving voor kinderen is? -Praktijkvoorbeelden van de inrichting van een veilige schoolomgeving-
Ontwerpwijzer Fietsverkeer
Presentatie Netwerkdag voor de fiets Maandag 15 juni 2009 Maike Mertens.
Wielwijk Fietst!. Aanleiding Europees project gericht op verbetering van de mobiliteit. Keuze voor Wielwijk.
Fietsparkeerplan Veghel-centrum
Fietsbalans. Fiets op de politieke agenda Hoe krijg je fietsbeleid hoger op de gemeentelijke politieke agenda? Hoe verwerf je politieke steun voor ambitieus.
Fietsbeleid in Limburg
Fietsbeleid en Luchtkwaliteit Dienst Stedelijke Ontwikkeling
Bètaprojectweek.  Belanghebbenden Belangen  Fietsers leuke omgeving en veilige weg  Automobilisten brede weg  Voetganger leuke omgeving en veilige.
Project “De brede huiskamer”. Ontstaan Huiskamers ( 4 tot 13 jarigen ) Onvoldoende gebruik buitenschoolse opvang (BSO) Onvoldoende deelname naschoolse.
Hoorzitting 14 april 2009 IVVP Leiderdorp Actualisatie van het Integraal Verkeers- en Vervoerplan Leiderdorp.
De fiets en het jaar van de mobiliteit
Buurtvergadering Burgemeestersbuurt 12 september 2007.
Les 3: Verkeer TOETS.
Koos Louwerse, Govert de With
Succesvol fietsparkeerbeleid
Reconstructie Jeltingalaan Buitenpost
‘Langzaam’ Verkeer in de Zuidas Govert de With Fietsersbond Amsterdam.
Fietsbalans®-2 Utrecht
Fietsbeleid Putten Veiligheid. Waarom Fietsveiligheid vergroten Fietsen bevorderen Recreatie en toerisme aantrekkelijk maken Wat aanpakken Geen vrijliggende.
Fietsen en supermarktbezoek: kansen voor kleine supermarkten - resultaten SOAB-Benchmark 6 gemeenten - Fiets in de Versnelling 10 november 2010 Ineke Spapé.
Actiegroep Veilig Veldhoven’ Graag traag in onze straat ! Voor een verkeersluwe, fietsvriendelijke en mooie straat. Toelichting verkeersdossier van 30.
Van krachtwijk naar fietswijk
Themabijeenkomst elektrische fiets 29 januari 2009 Welkom originele foto: Qwic.
Het Vlaamse fietsbeleid door een Nederlandse bril
Amersfoort groenvisie Thema bomen
Verkeersveiligheid Brede School Zuidhorn
Verkeerssituatie rond onze school
Verkeerssituatie rond onze school Knelpunten volgens ouders en kinderen.
Verkeersveilige Schoolomgeving
11 2 december 2015 Consultatiebijeenkomst Fietsplan Ede.
Randweg-Oost Huidige N266 De leefbaarheid in Nederweert verbeteren..... Zo kan het ook!
Hansenstraat wil uit de vergetelheid….  Doel/aanleiding Leefbaarheid en veiligheid in de wijk vergroten, door een mooier, veiliger en meer sociaal straatbeeld.
ENQUETE VERKEERSVEILIGHEID VEILIG NAAR SCHOOL IN AALST Ouderraad SJC, hier vertegenwoordigd door Wencelaus Mertens, voorzitter Jo Vandenbossche, lid
Parkhaven, wonen waar de stad tot rust komt…..? Een zesbaans weg, auto’s & 1800 bussen per dag!
Resultaten enquête Agenda Inleiding door de voorzitter (1/6 enquêtes retour) Bespreken van de enquête Volgorde van belang bepalen door u?
Woonvisie Drechtsteden Presentatie Infokamer Raad 30 maart 2010.
De Hoofdstraat gaat op de schop!. 16 september 2013 Hoofdstraat op de schop 2 Programma 20.00, en uur: presentatie ontwerp (10 minuten) gesprek.
1 Herinrichting N382 Anzegem Infomarkt 7 september 2016.
Verkeerskundige toets Kindcentrum Zeeland
Klankbordsessie 2 december 2015
Fietsen en supermarktbezoek: kansen voor kleine supermarkten - resultaten SOAB-Benchmark 6 gemeenten - Fiets in de Versnelling 10 november 2010 Ineke.
Transcript van de presentatie:

Hoe fietsvriendelijk is Den Haag? De visie van de Fietsersbond afdeling Haagse regio

‘Wat de fietser op straat aantreft is voor een belangrijk deel het resultaat van in het verleden gevoerd beleid’ (uit Fietsbalans 2, 2007)

Het Meerjarenprogramma Fiets en wat de Fietsersbond Haagse regio ervan vindt

Positief:  goed beleid op papier  fietsen wordt gepromoot  aandacht voor fietslessen  aantal nieuwe fietsprojecten  erkenning van het belang van de fiets voor het milieu  aandacht voor het stallen van fietsen  de fiets krijgt een belangrijke rol in de Haagse Nota Mobiliteit (wat wellicht leidt tot een koerswijziging in het fietsbeleid).

Negatief : het fietsbeleid is conservatief wat betreft ligging fietsroutenet, want:  hoofdfietsroutenet en drukke, vaak overvolle autoroutes vallen samen  veel verkeerslichten  vaak weinig opstelruimte  verkeerslawaai  hoge concentratie uitlaatgassen  blijvende hiaten in routenet door gebrek aan ruimte  slecht onderhouden wegdek

De Fietsbalans-2: enkele conclusies:  Voor een goed fietsstimulerend beleid is een (radicaal?) andere koers in het verkeersbeleid nodig  Het huidige fietsbeleid leidt tot een fietsinfrastructuur die oncomfortabel, onveilig en onaantrekkelijk is  Ouderen, kinderen en allochtonen worden door dit beleid niet gestimu- leerd om te gaan fietsen

Aanbevelingen:  Leg het (hoofd)fietsroutenetwerk vast op basis van huidige, drukke fietsstromen  Richt het netwerk Duurzaam Veilig in  Leg in wijken en het centrum langzaam- verkeerroutes aan (lopen en fietsen) die veilig en direct zijn.

Duurzaam veilig is:  langzaamverkeer en snelverkeer scheiden = vrijliggende fietspaden aanleggen;  geen fietsstroken naast parkeervakken;  fietsstroken voldoende breed maken;  bij onvoldoende ruimte snelheid en intensiteit van het gemotoriseerd verkeer omlaag brengen;  grote verblijfsgebieden realiseren (30 km/u en geen doorgaand autoverkeer).

De Fietsersbond beveelt aan (voor de rijdende fiets):  Neem de plannen uit het Meerjaren- programma Fiets voort- varend ter hand  Richt het hoofdfietsroutenet in en voltooi dit volgens het principe Duurzaam Veilig  Maar: maak voor doorgaand fiets- verkeer gebruik van ons FietsRoutePlusPlan.

De Fietsersbond beveelt aan (voor de gestalde fiets):  Goed gestald is netjes  Binnen gestald is veilig

Binnenstad niet zo fietsvriendelijk, want: uitbreiding voetgangersgebied kwaliteit wegdek rijen geparkeerde auto’s in smalle aanrijstraten grote vrachtwagens Stallingsprobleem: te weinig onbewaakte stallingsplekken

Grote projecten 1 Fietsenstalling Den Haag Nieuw Centraal:  6000 stallingsplaatsen ondergronds  bovengronds stallen verboden 2 Binnenstad (VCP, Grote Marktstraat):  niet zo fietsvriendelijk  stallingsprobleem