Een stap dichter bij het nieuwe net – wijzigingen vanaf 30 juni 2008 Persconferentie: woensdag 18 juni 2008
Algemene principes van het plan Context: Brussel is een stad in beweging: nieuwe wijken & verplaatsingsgewoonten Sinds 2000: toename met bijna 70% reizigers
juli 2005: de Brusselse regering keurt de herstructurering van het MIVB-net goed (tram-/busplan) Een herstructurering in verschillende fasen met de lusvorming van de Kleine Ring tijdens het eerste trimester 2009 als kers op de taart Deze nieuwe structuur zal het MIVB-net coherenter maken Algemene principes van het plan
Meer regelmaat (respect voor de dienstregeling) Kortere lijnen De belangrijkste aansluitingen optimaliseren Op elkaar afgestemde dienstregelingen Overstap op beschutte en veilige plaatsen Een oplossing bieden voor het capaciteitsprobleem op de Grote Ringlanen en op de Noord-Zuidas De voertuigen optimaal inzetten Vereenvoudiging van de bustrajecten Algemene principes van het plan
Net Fasering tram-/busplan : 30 juni 2008
Timeline Maart 2006Juni 2006 September 2006 Januari 2007 April 2007 Juli 2007 September 2007 Juni 2008 Februari-maart Boondaal T3000 3/90 L60 Churchill Delacroix M. Renard H. Debroux 17 Beaulieu 41 Wiener 95/96 23/24/25 93 Legrand 4/32/97 18/52/91 82/83/85 93/94 63/88 54/64/65/66 47 Van Praet 58 IJzer Lusvorming 20/85 43
En journée Overdag 3 Gare du Nord / Noordstation – Churchill 4 Esplanade – Stalle P Vitesse, régularité, fréquences élevées Snelheid, regelmaat, hoge frequenties
En journée Overdag Wijzigingen van lijnen 23, 55, 56, 81 Overstapplaatsen : - Noordstation - Zuidstation - Churchill
Exploitatie Noord-Zuidas Overdag L3 + L4« metrokwaliteit » 3’ op de spits tussen het Noordstation en Vanderkindere 5’ in de daluren
Vóór Eén van de assen met de meeste reizigers in de hoofdstad Meerdere lijnen: opstoppingen, onregelmatig, wachttijden Verschillende types trams Na 2 lijnen met een hoge frequentie Grote capaciteit Toegankelijk (lage vloer) Exploitatie Noord-Zuidas
Zelfde principe als de Grote Ringlanen: Geherstructureerd in juli 2007 Reizigersaantal + 30% tijdens de spits Meer comfort Succes van lijn 4: + 35% reizigers aan Hallepoort tijdens de ochtendspits ‘s morgens + 11% op de as VDK-Helden, ‘s avonds + 27,8% Exploitatie Noord-Zuidas
Organisatie van de aansluitingen met de L3 + L4 In het noorden L55 + L56 : Noordstation In het zuiden L82 : station Lemonnier L81 (Anderlecht, Sint-Gillis) : Zuidstation L81 (Elsene, Etterbeek) : station Horta L51 (Ukkel) : tussen Horta en Zuidstation L92 : Vanderkindere L23 + L24 : Churchill GARE DU NORD NOORDSTATION BOURSE BEURS PARVIS DE SAINT-GILLES SINT-GILLIS VOORPLEIN ALBERT ANNEESSENS DE BROUCKÈRE LEMONNIER ROGIER HORTA PORTE DE HAL HALLEPOORT GARE DU MIDI ZUIDSTATION Berkendael Berkendaal Vanderkindere Churchill
En soirée ‘s Avonds L3 vervangen door 3 directe lijnen naar - Anderlecht (31) - Vorst/Ukkel (32) - Schaarbeek/Evere (33)
Exploitatie Noord-Zuidas ‘s Avonds L4 + L31 + L32 + L33rechtstreekse verbindingen 5’ tussen het Noord- en het Zuidstation 10’ tussen het Noordstation en Vanderkindere
nieuwe lijnen Overdag 3 Noordstation – Churchill 51 Heizel – Stilte ‘s Avonds 31 Noordstation – Marius Renard 33 Bordet Station – Churchill 83 Berchem Station – Montgomery 4 gewijzigde lijnen 23 Heizel – Vanderkindere 55 Bordet Station – Rogier 56 Schaarbeek Station –Noordstation 81 Marius Renard - Montgomery Samenvatting tram
Airport Line TROONSCHUMAN Hertog Luxemburg Schuman NATO Brussels Airport TROONSCHUMAN Hertog L uxemburg Brussels Airport 12 21
Airport Line Overdag 12 Brussels Airport – Luxemburg « Express » 21 NATO (Lekaerts) – Hertog « Omnibus » ‘s avonds en in het weekend 21 Brussels Airport – Hertog « Omnibus » TROONSCHUMAN Hertog L uxemburg Brussels Airport 12 21
Communicatie naar de reizigers Mobiel handelsagentschap – markten Huis-aan-huis Scheurfolder, internet, newsletter Stands in de stations, info aan de betrokken haltes, public address Spandoeken in de stations (Noord–Zuidas) In de BOOTIK Plafondrondingen in de tram Zelfklevers op de zijkanten van de trams « Bolero » (60 × 100 cm) Infopakketje met netplan (distrib. via bestuurders)
Communicatie naar de reizigers Ondersteuning op het terrein: Een permanentie van 25 personen tijdens de eerste twee weken Op cruciale plaatsen op het net (Noord, Rogier, Lemonnier, Zuid, Churchill, VDK) Van 7 tot 22 uur
Vragen?