De ongrijpbare consument

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Informatie over voeding zoeken en bespreken
Advertisements

Leads voor boekhouders, administratiekantoren en accountants
1.1 Waar worden enquêtes voor gebruikt?
Inhoud Wie is Gerrie Eijkhout? Introductie AsqY Online.nl
Welkom op de website van VTDO Mijn naam is Hans Blauw, adviseur in telefonie en data. 80% van alle bedrijven heeft haar telefonie en data niet optimaal.
Impact van EU-regels op aanbieders betaaldiensten Simon Lelieveldt.
Autisme en Mindmap Thuis en op School
Wat zijn goede peilingen?
9 BOUW STENEN Alex Osterwalder heeft negen bouwstenen ontwikkeld waar dit proces mee is te beschrijven. Deze bouwstenen worden samen het ‘Business model.
Vraag 1: Welk onderwijstype volgt uw kind? Vraag 2: In welk jaar zit uw kind?
1 Starterslening gemeente Veenendaal. 2  Verkoop van grote projecten steeds lastiger  Perfecte woning en goede balans in aantallen  Van start tot 70%
Sportmarketing vs.Internet Resultaten onderzoek Resultaten onderzoek Sportmarketing vs. Internet PauwR Internetmarketing wie wat.
Marktonderzoek als proces
Workshop Werkenbijhogescholen.nl 3 november 2009.
> Zoekt u personeel? En wilt u  goed zichtbare vacatures?  gekwalificeerde kandidaten?  een vlot wervingsproces?  tegen lage kosten? Kies voor MKB.
Wat roept kwaliteitsmanagement bij u op? Alleen steekwoorden!
Werken op afstand Onderzoek in Vlaanderen Michel Walrave (UA, 2004) Catherine Misonne.
UPGRADE PROGRAMMA WINDOWS 7 OFFICE 2010 OFFICE 365.
Dataverzamelingsmethoden
Literatuuronderzoek en veldonderzoek
Meten is zweten Bespiegelingen over online-panelonderzoek bij medewerkers en studenten Vic Damoiseaux en Anneke de Jongh Woudschoten Conferentiecentrum.
Kansen voor Samenwerken
Online via een forum Focusgroepen;. Indeling 1.Waarom een forum ipv een face-to-face FG? 2.Een kijkje in de keuken! 3.Voordelen 4.Nadelen  5.Praktisch.
HR Marketing: probleem & oplossing tegelijkertijd
BUREAU VOOR i-COMMERCE Mobiele Marketing CRM contentmanagement Website applicaties marketing.
 Introductie  Hoofdstuk 1 t/m 4 en 7 & 8  The Filter Bubble en online marketing  The Filter Bubble en de toekomst  The Filter Bubble en organisaties.
Service Apotheek Farmaceutische zorg
Hoe en waar wordt de keuze voor de nieuwe auto bepaald? AutoRai 2005 Amsterdam, 10 februari 2005 Anne Hoff Research Director Interview-NSS.
Kwantitatief onderzoek
INLEIDING ONDERZOEK MARKETING, MARKTONDERZOEK & COMMUNICATIE
Communicatie en Digitale media, Hogeschool Rotterdam.
Branche Analyse Drogisterij & Parfumerie
Meer grip op uw verkoop Crisis=verkopen Afwachten=> actie
Wat is Social Media? Verzamelnaam voor alle internet toepassingen waarmee het mogelijk is om informatie met elkaar te delen: Tekst (nieuws, artikelen)
Kennismanagement & Sociale media
Communicatie en Instumenten
© Synovate Click to edit Master title style Click to edit Master subtitle style Hoe wordt je de favoriete werkgever van Nederland?! Highlights uit het.
ONTSLAGREGELEN.nu Gemakkelijk samen het ontslag regelen.
1 Phone Challenge Workshop 2015 Niveau 1+2 mbo. Introductie.
Platform primair voor deelnemers aan het leafs-project.
Methoden & Technieken van Onderzoek
SKILLS KWARTAAL 4 Kwartaal 4 les 1. Indeling kwartaal 4 WeekInhoud les Week 1Canvas business model en oefenen Week 2Theorie over schrijven technisch paper.
Marketing voor de IPRO: wat brengt de toekomst?. 10 STELLINGEN.
Jongeren & geld. Zakgeld Hoeveel zakgeld krijgen jongeren? leeftijdzakgeld (per maand) 12€ 19 13€ 23 14€ 25 15€ 30 16€ 31 17€ 36.
Gastvrije Social Media Communiceren met uw omgeving. twitter.com/nbovtweets facebook.com/nbovbakkerij youtube.com/nbovbakkerij.
Plaats- en Promotiemix Alleen zitten op neergeklapte stoelen Ron Weijens.
Bijeenkomst 5. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst besproken?  Alles gelukt met het persoonlijk profiel?  Liepen jullie nog tegen dingen aan?
Marktonderzoek © 2011 | Noordhoff Uitgevers bv H 10 onderzoek met vragenlijsten.
DS WebShop presentatie. DS WebShop beheer stamgegevens, artikelen en prijzen vanuit Exact beheer stamgegevens, artikelen en prijzen vanuit Exact real-time.
WonenBreburg Energie Januari I.Achtergrond & het telt! Panel II.Profiel panelleden III.Resultaten onderzoek Inhoud rapport 2.
Bijeenkomst 5. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst besproken?  Alles gelukt met het persoonlijk profiel?  Liepen jullie nog tegen dingen aan?
1 Wie met beide benen op de grond blijft staan, komt nooit een stap vooruit Den Haag, april 2011 Caroline Damwijk.
Kia inkoper zoeken? Gebruikte Kia snel online verkocht. Kia verkopenKia verkopen site ikwilvanmijnKIAaf.nl.
Wat gaan we doen in 2012? We zoeken nieuwe oplossingen. En we vertellen er over.
Winkelen 3.0 Hoofdstuk 7 Vandaag begint de toekomst.
Winkelen 3.0 Hoofdstuk 6 Marketing. Inhoud 1 Eerst langs alle haltes 2 Verkoop 3 Omgaan met geld in een bedrijf 4 Logistiek 5 Wat doen leidinggevenden?
Opdracht bouw je eigen technologische huis van de toekomst:
Crossmedia in een marketing fullservice bureau
GOUD is geld de rest krediet
Oud klantenbestand Weinig nieuwe klanten
Dataverzamelingsmethoden
Opdracht bouw je eigen technologische huis van de toekomst:
Leden NOA Diana van Oudenaaren & Danny Jansen
Businessplan Hanna Copini.
Marketing Week 3 Les 1 (maandag 11 december 2017)
VIMTAG Keuzehulp voor het vinden van de juiste IP camera.
Businessplan Hanna Copini.
Hoofdstuk 4 Kwantitatieve dataverzamelingsmethoden Nel Verhoeven
FSC_LES_201904B_AircraftFiles
Transcript van de presentatie:

De ongrijpbare consument Hoezo de ongrijpbare consument?

De ongrijpbare consument Hoezo de ongrijpbare consument? Consument verandert voortdurend Het is de rol van ‘marktonderzoek’ de consument in beeld te brengen Marktonderzoek staat niet stil databases/panel methodieken/software (ook media) profielen/segmentatie veel uitgebreider online biedt vele mogelijkheden (visueel, snelheid, kosten) Desondanks is een terechte vraag: Hebben we inmiddels niet te maken met de ongrijpbare respondent? De eeuwige ongrijpbare consument Individualister Groeperen/segmenteren Vroeger ook al ongrijpbaar Absoluut=moeilijker geworden  relatief daarentegen niet De snelheid kan omhoog Interactieve vragen

Introductie 1988 tot 1994 bedrijfseconomie aan de RuG 1992: Van den Brink en Noordam - marktonderzoek en marketingadvies 1994: B&N Marketing 2000: PanelWizard 2003: B&N PanelWizard Richting Marktonderzoek/MARUG lid Klanten als UniLever, ING, P&G, Philips, etc

De ongrijpbare respondent Ontwikkeling van marktonderzoek Schriftelijk  70%/ overkill dan telemarketing  icm afbeeldingen

De ongrijpbare respondent Ontwikkeling van marktonderzoek Schriftelijk Face to Face  70%/ overkill dan telemarketing  icm afbeeldingen

De ongrijpbare respondent Ontwikkeling van marktonderzoek Schriftelijk Face to Face Telefonisch  70%/ overkill dan telemarketing  icm afbeeldingen

De ongrijpbare respondent Ontwikkeling van marktonderzoek Schriftelijk Face to Face Telefonisch Online (panels)  70%/ overkill dan telemarketing  icm afbeeldingen Laatste 2 methoden verreweg het meest gebruikt Op beide valt echter wat aan te merken, zeker als ‘de respondent’ wordt bekeken

De ongrijpbare respondent Kritiekpunten Online panelonderzoek Vertekening online

De ongrijpbare respondent Kritiekpunten Online panelonderzoek Vertekening online Zelfselectie

De ongrijpbare respondent Kritiekpunten Online panelonderzoek Vertekening online Zelfselectie

De ongrijpbare respondent Kritiekpunten Online panelonderzoek Vertekening online Zelfselectie Paneloverlap

De ongrijpbare respondent Kritiekpunten Online panelonderzoek Vertekening online Zelfselectie Paneloverlap Verlotingen

De ongrijpbare respondent Kritiekpunten Online panelonderzoek Vertekening online Zelfselectie Paneloverlap Verlotingen Desinteresse

De ongrijpbare respondent Kritiekpunten Online panelonderzoek Vertekening online Zelfselectie Paneloverlap Verlotingen Desinteresse Juiste persoon

De ongrijpbare respondent Kritiekpunten Online panelonderzoek Vertekening online Zelfselectie Paneloverlap Verlotingen Desinteresse Juiste persoon Kortom: De ongrijpbare respondent bij online panelonderzoek? Moeten we niet bij de ‘oude’ methode blijven?

De ongrijpbare respondent Kritiekpunten Online panelonderzoek Adhoc onderzoek (telefonisch) Vertekening online Zelfselectie Paneloverlap Verlotingen Desinteresse Juiste persoon Bestanden (Infofilter)

De ongrijpbare respondent Kritiekpunten Online panelonderzoek Adhoc onderzoek (telefonisch) Vertekening online Zelfselectie Paneloverlap Verlotingen Desinteresse Juiste persoon Bestanden (Infofilter) Mobiele nummers, VOIP

De ongrijpbare respondent Kritiekpunten Online panelonderzoek Adhoc onderzoek (telefonisch) Vertekening online Zelfselectie Paneloverlap Verlotingen Desinteresse Juiste persoon Bestanden (Infofilter) Mobiele nummers, VOIP Selectieve respons

De ongrijpbare respondent Kritiekpunten Online panelonderzoek Adhoc onderzoek (telefonisch) Vertekening online Zelfselectie Paneloverlap Verlotingen Desinteresse Juiste persoon Bestanden (Infofilter) Mobiele nummers, VOIP Selectieve respons Cultuur Wie werkt er mee?

De ongrijpbare respondent Kritiekpunten Online panelonderzoek Adhoc onderzoek (telefonisch) Vertekening online Zelfselectie Paneloverlap Verlotingen Desinteresse Juiste persoon Bestanden (Infofilter) Mobiele nummers, VOIP Selectieve respons Cultuur Geen ‘voor wat, hoort wat’

De ongrijpbare respondent Kritiekpunten Online panelonderzoek Adhoc onderzoek (telefonisch) Vertekening online Zelfselectie Paneloverlap Verlotingen Desinteresse Juiste persoon Bestanden (Infofilter) Mobiele nummers, VOIP Selectieve respons Cultuur Geen ‘voor wat, hoort wat’ Uitleg bij vragen lastig

De ongrijpbare respondent Kritiekpunten Online panelonderzoek Adhoc onderzoek (telefonisch) Vertekening online Zelfselectie Paneloverlap Verlotingen Desinteresse Juiste persoon Bestanden (Infofilter) Mobiele nummers, VOIP Selectieve respons Cultuur Geen ‘voor wat, hoort wat’ Uitleg bij vragen lastig Gebrek aan achtergrondinformatie

De ongrijpbare respondent Kritiekpunten Online panelonderzoek Adhoc onderzoek (telefonisch) Vertekening online Zelfselectie Paneloverlap Verlotingen Desinteresse Juiste persoon Bestanden (Infofilter) Mobiele nummers, VOIP Selectieve respons Cultuur Geen ‘voor wat, hoort wat’ Uitleg bij vragen lastig Gebrek aan achtergrondinformatie Telemarketing ipv marktonderzoek

De ongrijpbare respondent Kritiekpunten Online panelonderzoek Adhoc onderzoek (telefonisch) Vertekening online Zelfselectie Paneloverlap Verlotingen Desinteresse Juiste persoon Bestanden (Infofilter) Mobiele nummers, VOIP Selectieve respons Cultuur Geen ‘voor wat, hoort wat’ Uitleg bij vragen lastig Gebrek aan achtergrondinformatie Telemarketing ipv marktonderzoek Keuze uit 2 ‘slechte’ opties Onze keuze: Panel onderzoek Waarom? alle nadelen vallen aan te pakken, bij Adhoc niet

De ongrijpbare respondent Hoe gaat PanelWizard hiermee om? Online panelonderzoek Adhoc onderzoek (telefonisch) Hybride Initiatief bureau Geen zelfselectie/verse bronnen Beloning geld/goede doelen Desinteresse Juiste persoon Vertekening online Zelfselectie Paneloverlap Verlotingen Desinteresse Juiste persoon Bestanden (Infofilter) Mobiele nummers, VOIP Selectieve respons Cultuur Geen ‘voor wat, hoort wat’ Uitleg bij vragen lastig Gebrek aan achtergrondinformatie Telemarketing ipv marktonderzoek

De ongrijpbare respondent Hoe gaat PanelWizard hiermee om? Online panelonderzoek Adhoc onderzoek (telefonisch) Hybride Initiatief bureau Geen zelfselectie/verse bronnen Beloning geld/goede doelen Desinteresse Juiste persoon Leuke vragen Bestanden (Infofilter) Mobiele nummers, VOIP Selectieve respons Cultuur Geen ‘voor wat, hoort wat’ Uitleg bij vragen lastig Gebrek aan achtergrondinformatie Telemarketing ipv marktonderzoek

De ongrijpbare respondent Hoe gaat PanelWizard hiermee om? Online panelonderzoek Adhoc onderzoek (telefonisch) Verificatie feiten Hybride Initiatief bureau Geen zelfselectie/verse bronnen Beloning geld/goede doelen Leuke vragen Juiste persoon Bestanden (Infofilter) Mobiele nummers, VOIP Selectieve respons Cultuur Geen ‘voor wat, hoort wat’ Uitleg bij vragen lastig Gebrek aan achtergrondinformatie Telemarketing ipv marktonderzoek

De ongrijpbare respondent Hoe gaat PanelWizard hiermee om? Online panelonderzoek Adhoc onderzoek (telefonisch) Hybride Initiatief bureau Geen zelfselectie/verse bronnen Beloning geld/goede doelen Leuke vragen Verificatie feiten Geen relevantie In bestand Extra inspanning bij werving Subpanels voor lastige doelgroepen Bestanden (Infofilter) Mobiele nummers, VOIP Selectieve respons Cultuur Geen ‘voor wat, hoort wat’ Uitleg bij vragen lastig Gebrek aan achtergrondinformatie Telemarketing ipv marktonderzoek

De ongrijpbare respondent Hoe gaat PanelWizard hiermee om? Online panelonderzoek Adhoc onderzoek (telefonisch) Hybride Initiatief bureau Geen zelfselectie/verse bronnen Beloning geld/goede doelen Leuke vragen Verificatie feiten Geen relevantie In bestand Extra inspanning bij werving Subpanels voor lastige doelgroepen Beloning Geen ‘voor wat, hoort wat’ Uitleg bij vragen lastig Gebrek aan achtergrondinformatie Telemarketing ipv marktonderzoek

De ongrijpbare respondent Hoe gaat PanelWizard hiermee om? Online panelonderzoek Adhoc onderzoek (telefonisch) Hybride Initiatief bureau Geen zelfselectie/verse bronnen Beloning geld/goede doelen Leuke vragen Verificatie feiten Geen relevantie In bestand Extra inspanning bij werving Subpanels voor lastige doelgroepen Beloning Visualiseren vragen Achtergrond informatie Uitleg bij vragen lastig Gebrek aan achtergrondinformatie Telemarketing ipv marktonderzoek

De ongrijpbare respondent Hoe gaat PanelWizard hiermee om? Online panelonderzoek Adhoc onderzoek (telefonisch) Hybride Initiatief bureau Geen zelfselectie/verse bronnen Beloning geld/goede doelen Leuke vragen Verificatie feiten Geen relevantie In bestand Extra inspanning bij werving Subpanels voor lastige doelgroepen Beloning Visualiseren vragen Achtergrond informatie Afspraak en vertrouwen Telemarketing ipv marktonderzoek Is de ongrijpbare respondent wel zo ongrijpbaar?

PanelWizard in een notendop

PanelWizard in een notendop

PanelWizard in een notendop Innovatieve oplossingen

PanelWizard in een notendop Innovatieve oplossingen PanelWizard Internationaal

PanelWizard in een notendop Innovatieve oplossingen PanelWizard Internationaal Klanten (oa.) Unilever Siemens ING Groep KPN Telecom Procter & Gamble Aegon Philips PGGM General Motors PCM V&D United Biscuits Akzo Nobel KLM

Tot Slot Marktonderzoek maakt consument inzichtelijk(er) Consument verandert maar marktonderzoek verandert (snel) mee Panelonderzoek (vnl online) heeft wat betreft kwantitatief onderzoek de toekomst Kwaliteit van het panel wordt essentieel De belangrijkste uitdaging voor de marktonderzoekbranche: De ongrijpbare respondent!

Dank voor uw aandacht noordam@panelwizard.com