De ongrijpbare consument Hoezo de ongrijpbare consument?
De ongrijpbare consument Hoezo de ongrijpbare consument? Consument verandert voortdurend Het is de rol van ‘marktonderzoek’ de consument in beeld te brengen Marktonderzoek staat niet stil databases/panel methodieken/software (ook media) profielen/segmentatie veel uitgebreider online biedt vele mogelijkheden (visueel, snelheid, kosten) Desondanks is een terechte vraag: Hebben we inmiddels niet te maken met de ongrijpbare respondent? De eeuwige ongrijpbare consument Individualister Groeperen/segmenteren Vroeger ook al ongrijpbaar Absoluut=moeilijker geworden relatief daarentegen niet De snelheid kan omhoog Interactieve vragen
Introductie 1988 tot 1994 bedrijfseconomie aan de RuG 1992: Van den Brink en Noordam - marktonderzoek en marketingadvies 1994: B&N Marketing 2000: PanelWizard 2003: B&N PanelWizard Richting Marktonderzoek/MARUG lid Klanten als UniLever, ING, P&G, Philips, etc
De ongrijpbare respondent Ontwikkeling van marktonderzoek Schriftelijk 70%/ overkill dan telemarketing icm afbeeldingen
De ongrijpbare respondent Ontwikkeling van marktonderzoek Schriftelijk Face to Face 70%/ overkill dan telemarketing icm afbeeldingen
De ongrijpbare respondent Ontwikkeling van marktonderzoek Schriftelijk Face to Face Telefonisch 70%/ overkill dan telemarketing icm afbeeldingen
De ongrijpbare respondent Ontwikkeling van marktonderzoek Schriftelijk Face to Face Telefonisch Online (panels) 70%/ overkill dan telemarketing icm afbeeldingen Laatste 2 methoden verreweg het meest gebruikt Op beide valt echter wat aan te merken, zeker als ‘de respondent’ wordt bekeken
De ongrijpbare respondent Kritiekpunten Online panelonderzoek Vertekening online
De ongrijpbare respondent Kritiekpunten Online panelonderzoek Vertekening online Zelfselectie
De ongrijpbare respondent Kritiekpunten Online panelonderzoek Vertekening online Zelfselectie
De ongrijpbare respondent Kritiekpunten Online panelonderzoek Vertekening online Zelfselectie Paneloverlap
De ongrijpbare respondent Kritiekpunten Online panelonderzoek Vertekening online Zelfselectie Paneloverlap Verlotingen
De ongrijpbare respondent Kritiekpunten Online panelonderzoek Vertekening online Zelfselectie Paneloverlap Verlotingen Desinteresse
De ongrijpbare respondent Kritiekpunten Online panelonderzoek Vertekening online Zelfselectie Paneloverlap Verlotingen Desinteresse Juiste persoon
De ongrijpbare respondent Kritiekpunten Online panelonderzoek Vertekening online Zelfselectie Paneloverlap Verlotingen Desinteresse Juiste persoon Kortom: De ongrijpbare respondent bij online panelonderzoek? Moeten we niet bij de ‘oude’ methode blijven?
De ongrijpbare respondent Kritiekpunten Online panelonderzoek Adhoc onderzoek (telefonisch) Vertekening online Zelfselectie Paneloverlap Verlotingen Desinteresse Juiste persoon Bestanden (Infofilter)
De ongrijpbare respondent Kritiekpunten Online panelonderzoek Adhoc onderzoek (telefonisch) Vertekening online Zelfselectie Paneloverlap Verlotingen Desinteresse Juiste persoon Bestanden (Infofilter) Mobiele nummers, VOIP
De ongrijpbare respondent Kritiekpunten Online panelonderzoek Adhoc onderzoek (telefonisch) Vertekening online Zelfselectie Paneloverlap Verlotingen Desinteresse Juiste persoon Bestanden (Infofilter) Mobiele nummers, VOIP Selectieve respons
De ongrijpbare respondent Kritiekpunten Online panelonderzoek Adhoc onderzoek (telefonisch) Vertekening online Zelfselectie Paneloverlap Verlotingen Desinteresse Juiste persoon Bestanden (Infofilter) Mobiele nummers, VOIP Selectieve respons Cultuur Wie werkt er mee?
De ongrijpbare respondent Kritiekpunten Online panelonderzoek Adhoc onderzoek (telefonisch) Vertekening online Zelfselectie Paneloverlap Verlotingen Desinteresse Juiste persoon Bestanden (Infofilter) Mobiele nummers, VOIP Selectieve respons Cultuur Geen ‘voor wat, hoort wat’
De ongrijpbare respondent Kritiekpunten Online panelonderzoek Adhoc onderzoek (telefonisch) Vertekening online Zelfselectie Paneloverlap Verlotingen Desinteresse Juiste persoon Bestanden (Infofilter) Mobiele nummers, VOIP Selectieve respons Cultuur Geen ‘voor wat, hoort wat’ Uitleg bij vragen lastig
De ongrijpbare respondent Kritiekpunten Online panelonderzoek Adhoc onderzoek (telefonisch) Vertekening online Zelfselectie Paneloverlap Verlotingen Desinteresse Juiste persoon Bestanden (Infofilter) Mobiele nummers, VOIP Selectieve respons Cultuur Geen ‘voor wat, hoort wat’ Uitleg bij vragen lastig Gebrek aan achtergrondinformatie
De ongrijpbare respondent Kritiekpunten Online panelonderzoek Adhoc onderzoek (telefonisch) Vertekening online Zelfselectie Paneloverlap Verlotingen Desinteresse Juiste persoon Bestanden (Infofilter) Mobiele nummers, VOIP Selectieve respons Cultuur Geen ‘voor wat, hoort wat’ Uitleg bij vragen lastig Gebrek aan achtergrondinformatie Telemarketing ipv marktonderzoek
De ongrijpbare respondent Kritiekpunten Online panelonderzoek Adhoc onderzoek (telefonisch) Vertekening online Zelfselectie Paneloverlap Verlotingen Desinteresse Juiste persoon Bestanden (Infofilter) Mobiele nummers, VOIP Selectieve respons Cultuur Geen ‘voor wat, hoort wat’ Uitleg bij vragen lastig Gebrek aan achtergrondinformatie Telemarketing ipv marktonderzoek Keuze uit 2 ‘slechte’ opties Onze keuze: Panel onderzoek Waarom? alle nadelen vallen aan te pakken, bij Adhoc niet
De ongrijpbare respondent Hoe gaat PanelWizard hiermee om? Online panelonderzoek Adhoc onderzoek (telefonisch) Hybride Initiatief bureau Geen zelfselectie/verse bronnen Beloning geld/goede doelen Desinteresse Juiste persoon Vertekening online Zelfselectie Paneloverlap Verlotingen Desinteresse Juiste persoon Bestanden (Infofilter) Mobiele nummers, VOIP Selectieve respons Cultuur Geen ‘voor wat, hoort wat’ Uitleg bij vragen lastig Gebrek aan achtergrondinformatie Telemarketing ipv marktonderzoek
De ongrijpbare respondent Hoe gaat PanelWizard hiermee om? Online panelonderzoek Adhoc onderzoek (telefonisch) Hybride Initiatief bureau Geen zelfselectie/verse bronnen Beloning geld/goede doelen Desinteresse Juiste persoon Leuke vragen Bestanden (Infofilter) Mobiele nummers, VOIP Selectieve respons Cultuur Geen ‘voor wat, hoort wat’ Uitleg bij vragen lastig Gebrek aan achtergrondinformatie Telemarketing ipv marktonderzoek
De ongrijpbare respondent Hoe gaat PanelWizard hiermee om? Online panelonderzoek Adhoc onderzoek (telefonisch) Verificatie feiten Hybride Initiatief bureau Geen zelfselectie/verse bronnen Beloning geld/goede doelen Leuke vragen Juiste persoon Bestanden (Infofilter) Mobiele nummers, VOIP Selectieve respons Cultuur Geen ‘voor wat, hoort wat’ Uitleg bij vragen lastig Gebrek aan achtergrondinformatie Telemarketing ipv marktonderzoek
De ongrijpbare respondent Hoe gaat PanelWizard hiermee om? Online panelonderzoek Adhoc onderzoek (telefonisch) Hybride Initiatief bureau Geen zelfselectie/verse bronnen Beloning geld/goede doelen Leuke vragen Verificatie feiten Geen relevantie In bestand Extra inspanning bij werving Subpanels voor lastige doelgroepen Bestanden (Infofilter) Mobiele nummers, VOIP Selectieve respons Cultuur Geen ‘voor wat, hoort wat’ Uitleg bij vragen lastig Gebrek aan achtergrondinformatie Telemarketing ipv marktonderzoek
De ongrijpbare respondent Hoe gaat PanelWizard hiermee om? Online panelonderzoek Adhoc onderzoek (telefonisch) Hybride Initiatief bureau Geen zelfselectie/verse bronnen Beloning geld/goede doelen Leuke vragen Verificatie feiten Geen relevantie In bestand Extra inspanning bij werving Subpanels voor lastige doelgroepen Beloning Geen ‘voor wat, hoort wat’ Uitleg bij vragen lastig Gebrek aan achtergrondinformatie Telemarketing ipv marktonderzoek
De ongrijpbare respondent Hoe gaat PanelWizard hiermee om? Online panelonderzoek Adhoc onderzoek (telefonisch) Hybride Initiatief bureau Geen zelfselectie/verse bronnen Beloning geld/goede doelen Leuke vragen Verificatie feiten Geen relevantie In bestand Extra inspanning bij werving Subpanels voor lastige doelgroepen Beloning Visualiseren vragen Achtergrond informatie Uitleg bij vragen lastig Gebrek aan achtergrondinformatie Telemarketing ipv marktonderzoek
De ongrijpbare respondent Hoe gaat PanelWizard hiermee om? Online panelonderzoek Adhoc onderzoek (telefonisch) Hybride Initiatief bureau Geen zelfselectie/verse bronnen Beloning geld/goede doelen Leuke vragen Verificatie feiten Geen relevantie In bestand Extra inspanning bij werving Subpanels voor lastige doelgroepen Beloning Visualiseren vragen Achtergrond informatie Afspraak en vertrouwen Telemarketing ipv marktonderzoek Is de ongrijpbare respondent wel zo ongrijpbaar?
PanelWizard in een notendop
PanelWizard in een notendop
PanelWizard in een notendop Innovatieve oplossingen
PanelWizard in een notendop Innovatieve oplossingen PanelWizard Internationaal
PanelWizard in een notendop Innovatieve oplossingen PanelWizard Internationaal Klanten (oa.) Unilever Siemens ING Groep KPN Telecom Procter & Gamble Aegon Philips PGGM General Motors PCM V&D United Biscuits Akzo Nobel KLM
Tot Slot Marktonderzoek maakt consument inzichtelijk(er) Consument verandert maar marktonderzoek verandert (snel) mee Panelonderzoek (vnl online) heeft wat betreft kwantitatief onderzoek de toekomst Kwaliteit van het panel wordt essentieel De belangrijkste uitdaging voor de marktonderzoekbranche: De ongrijpbare respondent!
Dank voor uw aandacht noordam@panelwizard.com