Met tien tegelijk vooruit en terug tellen Oefening 1: vooruit tellen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Bram Nusselein Afdeling Medische Psychologie
Advertisements

KLOKLEZEN Wat wil je oefenen ? Klik op jouw keuze UUR HALF UUR
2/3 betekent; je deelt iets in 3 stukken en jij krijgt er 2 van.
Op naar groep 8! Entreetoets Groep 7.
Word Wijs! ? een initiatief van GSIW Actiegroep Leren-Werken • promotor: de Stap - Studieadviespunt Gent • duur project: 1/10/2012 tot 30/9/2013 • 1 fulltime.
ZIEHIER 36 REDENEN WAAROM BIER
Budgetlijn de verschillende combinaties van twee bestedingsmogelijkheden bij een bepaald budget.
ADOBE PRESENTER Willem vanden Berg Dienst Onderwijsondersteuning en –ontwikkeling KaHo Sint-Lieven 1.
Minsom (type 45-19=) Groep 4 t/m 8.
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
prNBN D addendum 1 Deel 2: PLT
God prijzen omdat je vreugde vindt in Hem Prijs de HEER, mijn ziel.
Flexibel rekenonderwijs in groep 3 en 4 Bijeenkomst 3
Start.
Leiden University. The university to discover. ICLON, Interfacultair Centrum voor Lerarenopleiding, Onderwijsontwikkeling en Nascholing Denkgereedschap.
© GfK 2012 | Title of presentation | DD. Month
Opdracht Onderbroken meetkundige rij. Opdracht Onderbroken meetkundige rij.
II. Rekenen tot 1000.
Oefeningen F-toetsen ANOVA.
Les 12b : MODULE 1 Snedekrachten (4)
Oefeningen Elektriciteit
Oefeningen Elektriciteit
H6: veeltermen. 1) Veelterm:.
2009 Tevredenheidsenquête Resultaten Opleidingsinstellingen.
les 10 : Specifieke didactische oefeningen
Antwoorden oefening krachten A1
ribwis1 Toegepaste wiskunde Lesweek 01 – Deel B
Goedemorgen.
DEEL 2 LES 16 De verdieping Les 16 Slembiedingen versie
Basisstof 9: Variatie in lengte en gewicht
CCReeuwijk September Onderwerpen Picasa Van Adobe naar Word De laatste Nieuwtjes Spreadsheets - deel 1.
ELEKTRICITEIT Start pagina.
Goniometrie Als je deze uitleg stap voor stap volgt, kun je na afloop alle hoeken berekenen van een rechthoekige driehoek. Elke keer als je klaar bent.
Op Stap naar het SO versie met oefeningen
ECHT ONGELOOFLIJK. Lees alle getallen. langzaam en rij voor rij
2 januari 2009Nieuwjaarsreceptie "Meule wal straete" 1 Nieuwjaarsreceptie 2 januari 2009 Eerste bijeenkomst van de bewoners van de “Meule wal straete”
17/08/2014 | pag. 1 Fractale en Wavelet Beeldcompressie Les 5.
17/08/2014 | pag. 1 Fractale en Wavelet Beeldcompressie Les 3.
Fractale en Wavelet Beeldcompressie
Fractale en Wavelet Beeldcompressie
Coen’s spel: Overheidsfinanciën. Huidige gegevens CBS (2012) Werkloosheid 5,9% AOW 15,6 % Vereenvoudigde versie; dus op een klas van 30 leerlingen speelt:
Nominaal versus reëel inkomen
tafel van 1 tafel van 1 x 1 = 1 x 1 = 1 2 x 1 = 2 3 x 1 = 3 4 x 1 = 4
Wiskunde klinkt niet interessant,
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
ZijActief Koningslust
Beoordelen leermiddelen
Gods wet is goed voor alle mensen
Paul de Leeuw wil de zondag van toen weer terug. Waarom?
MANTELZORGQUIZ.
Vraagstuk: ongelijke verdeling ( type 1)
prikkel of situatie gedragpositieve gevolgen associatie.
Getallenlijnen voor instructies bij de kleuters.
Het belang van plannen.
LAATSTE LES! 13 JANUARI WAT GAAN WE VANDAAG DOEN? Lesdoelen Leesvaardigheid Feedback geven Verrassingsles!
Wat wil ik, en wat heb ik daarvoor nodig…?
Les 3 Verbanden: rekenen met tabellen
Splitsingen tot 10.
Wiskunde in het eerste leerjaar
Les 3Regels voor de volgorde van bewerkingen
Op sneeuwklas in Zwitserland
Les 6 Combineren van bewerkingen in berekeningen
Algemene ledenvergadering 20 oktober 2017
Hoofdstuk 1 Tellen. Hoofdstuk 1 Tellen Paragraaf 1.1 Tellen in groepjes.
Bijzondere verhoudingen
Voorkennis Wiskunde Les 1 Appendix §A.1 en A.2.
Transcript van de presentatie:

Met tien tegelijk vooruit en terug tellen Oefening 1: vooruit tellen Stap b Oefenen met een getekende kralenstang: oefening 1 vooruit en terugtellen met tien tegelijk Met tien tegelijk vooruit en terug tellen Oefening 1: vooruit tellen De kinderen tellen met tien tegelijk vooruit. Door steeds op de cursorpijltje te klikken dat naar rechts wijst worden er steeds tien kralen toegevoegd Oefening 2: Terugtellen De kinderen tellen met tien tegelijk terug. Door steeds op de cursorpijltje te klikken dat naar links wijst verdwijnen er steeds tien kralen. Het tellen met tien tegelijk is een belangrijke oefening voor o.a. de tientaloverschrijders. Immers bij een opgave als 45-8 is o.a. gevraagde kennis: het weten welk tiental vooraf ging.

Met vijf tegelijk vooruit en terug tellen Oefening 1: vooruit tellen Stap b Oefenen met een getekende kralenstang: oefening 1 vooruit en terugtellen met vijf tegelijk Met vijf tegelijk vooruit en terug tellen Oefening 1: vooruit tellen De kinderen tellen met vijf tegelijk vooruit. Door steeds op de cursorpijltje te klikken dat naar rechts wijst worden er steeds vijf kralen toegevoegd Oefening 2: terugtellen De kinderen tellen met vijf tegelijk terug. Door steeds op de cursorpijltje te klikken dat naar links wijst verdwijnen er steeds vijf kralen. Nog meer dan met tien tegelijk tellen oefent u met het vijf tegelijk tellen de tientalwisseling die later bij de tientaloverschrijders zo belangrijk is. Het is daarom goed deze oefening regelmatig te herhalen.

10 23 Deze dia geeft een voorbeeld van het intekenen van een getal. Stap b Oefenen met een getekende kralenstang: oefening 2 en 3 Voorbeeld ‘Intekenen en benoemen’ 23 10 Deze dia geeft een voorbeeld van het intekenen van een getal. Op de volgende dia kan geoefend worden met het benoemen of zelf intekenen van getallen.

Oefening 2: ‘intekenen en benoemen van getallen’ Benoemen Stap b Oefenen met een getekende kralenstang: oefening 2 en 3 ‘Intekenen en benoemen’ Oefening 2: ‘intekenen en benoemen van getallen’ Benoemen U of een kind tekent een getal in. De andere kinderen benoemen om welk getal het gaat. Intekenen Eventueel hebben alle kinderen in de groep een tekening van een kralensnoer - U noemt een getal. De kinderen geven met een streepje aan waar het getal zich op de lijn bevindt bijvoorbeeld 35: de kinderen zetten een streepje achter de 35e kraal N.B. Wen de kinderen eraan dat alleen de tientallen aangegeven worden door streepjes die van boven en van onder uitsteken (zie voorbeeld op de vorige dia)

Stap b Oefenen met een getekende kralenstang: oefening 4 ‘bewerkingen’: een voorbeeld 25+8 +5 +3 30 25 33 Voorbeeld tekenen van een bewerking. U kunt dit weer oefenen op de volgende dia. Bekend is de eerder geleerde strategie ‘Eerst naar het tiental’ (zie de ‘inleiding rangordemodellen’) Nieuw is de tientalwisseling. Oefen de volgende opgaven: -          opgaven met tientalwisseling: 38+2/40-3 -          tientaloverschrijders: 38+5/42-3

Stap b Oefenen met een getekende kralenstang: oefening 4 ‘bewerkingen’