zelfsturend portfolio-onderwijs:

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Loopbaanbegeleiding in het groene onderwijs
Advertisements

Aan de slag met vakmanschap! Kick-offTeam/datum. Film Vakmanschap.
Doel van de miniconferentie: Weten waar je op je opleiding over in gesprek kunt gaan mbt het toetsen van taal in totaal. Voettekst.
Hogere denkvaardigheden
Wie zijn wij? (voorstellen mentoren). Wie zijn wij? (voorstellen mentoren)
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
PDA voor BVE bijeenkomst 1 Riemke van der Meer
Landbouwbreed Klaaswaal
Het Management Informatie Portaal
Ontwerpen van leerarrangementen niveau 3 - Competentiegericht ontwerpen & ontwikkelen & assessen - Paul Jacobs Dia 1 Competentiegericht ontwerpen & ontwikkelen.
wie de schoen past.. DIDACTIEK student back office docent toetsing 8,7
SBC blok 3 TDI 2011.
Workshop 1: Diversiteit in de oudercommissies van de kinderopvang
Elleke Verwaijen Oktober 2011
18 november 2008 Opvolging van studietijdmetingen op opleidingsniveau.
17 & 18 november '08 Bouwen aan een opleiding CConceptueel kader en onderwijskundig referentiekader.
Universal Design for Learning 24/09/2013 UGent Karen Leyman.
Leidinggeven aan professionals in modern onderwijs
Onderwijsconferentie
Van, voor én door het onderwijs.
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
Welkom op het evaluatiemoment TECH Projecten
NIOC 2002 Corrie Huijs 18 april Corrie Huijs en Nico van Diepen Uitdagen en oriënteren op ICT competenties met webdesign E-mission  emotion.
“Digitaal Portfolio, meer dan een klapper”
Beatrijs Vandecasteele & Luc Lemarcq
Wouter Jansweijer, 16 September, Literatuur zoeken Project informatiewetenschappen october 2002.
ICT-praktijkdag 1 ste leerjaar … met één klik de eindtermen bij de kinderen brengen …
Al doende leren training docenten
REGIELIJN Politieonderwijs 2.0
competentie ontwikkeling en assessment
Competentiegericht ontwerpen & ontwikkelen
competentie ontwikkeling en assessment
competentie ontwikkeling en assessment literatuur tips
Kwaliteitscode EVC EVC in het MBO ~ CompetentCity Erik Kaemingk & Cissy Johann.
Competentiegericht leren vmbo
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
Uitdagingen in de 21-ste eeuw
Deze Workshop wordt verzorgd door het
Beoordelen van praktijkonderzoek Quinta Kools (q.
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
Startbijeenkomst ptaak jaar 2
Module Communicatie 3de dag
Lerarenopleiding GezondheidsZorg en Welzijn
Kappen, Schoonheidsverzorging, Voetverzorging
Inhoud workshop Wat is de bedoeling van het V2- assessment?
Info shop Docent-coach Competenties in beeld 3 juni 2010.
Project 3 Pedagogisch werken in de wijk Bijeenkomst 1 Kwartaal 1, schooljaar 2015/2016 Klas: VQR2A Docent: Petra van der Zee.
Pedagogisch werken in de wijk Kwartaal 1 Les 1 Kamer L
De rode draad in opleiden binnen AAOS
Slc kwartaal 3. programma Hoe is het gegaan Verwachtingen Tips and tricks Opdrachten slc.
Praktijkervaring en reflectie
Wie ben ik? Jan Zuur 51 jaar Docent-Coach Applicatie ontwikkeling en ICT-B Regisseur examinering In afrondende fase van Master Learning and Innovation.
Docent: Jennifer de Vries-Aydogdu
Jennifer de Vries-Aydogdu Med.hr.nl/vrije Project: Oriëntatie op het beroep.
werkveldoverleg bbl mz 5 november 2013
PROJECT 3 PEDAGOGISCH WERKEN IN DE WIJK Bijeenkomst 1, week uur Kwartaal 1, schooljaar 2014/2015 Klas: VQR2A Docent: Madeleine Meurs Mail:
LA intro en overzicht van werkwijzen Master Leren en Innoveren 8 september 2015 Bartel Standaar-Dorhout en Hanneke Koopmans.
Profilering Design MBO. “Ik ben op aarde om een omgeving vol liefde te creëren, met passie te leven en mijn meest opwindende dromen waar te maken”
KEUZETHEMA: DIFFERENTIATIE Bijeenkomst
Professionele nieuwsgierigheid Coaching en gesprekstechnieken
Bijeenkomst 3.  Welkom en vragen  Terugblik thema  Doelen  Verwerken van het huiswerk  Leerdoelen formuleren  Taxonomie van Bloom  Huiswerk.
VAD bijeenkomst 1.2. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom 2.Huishoudelijke mededelingen 3.Test kwalificatie dossier 4.Terugblik en bespreken thuisopdrachten.
Onderwijs Ondersteunend Personeel
Werken met de nieuwe beoordelingsformulieren bij het assessment startbekwaam Hannah Wielenga 26 mei 2015.
Jan Leen Projectmanager EVC Kerndocent MER deeltijd
Ontwerpen van een leerlijn voor zelfstandig leren en werken
Ontwerpen van een leerlijn voor zelfstandig leren en werken
werkveldoverleg bbl mz 5 november 2013
Portfolio, Logboek en Casus
leerlijn ICT Multimedia – Bijeenkomst 1
Transcript van de presentatie:

zelfsturend portfolio-onderwijs: & zelfsturend portfolio-onderwijs: competentie ontwikkeling en assessment Ontwerpen van leerarrangementen niveau 3 - Competentiegericht ontwerpen & ontwikkelen & assessen

Bron: MS Office clipart: http://office.microsoft.com/en-us/images/

programma: toelichting op het programma opbouw bijeenkomsten context en content eerste gedachte bepaling werken aan opdracht

toelichting op het programma kenmerken van niveau 3; zelfstandig portfolio-onderwijs Scholar en HAN Competens als digitale leeromgeving uitgangspunt zijn je persoonlijke leerbehoefte en leervragen docentsturing is minimaal zelfsturing is maximaal

Wat is het resultaat? kwalificatievereisten: Kwalificatieprofiel (KP) toetsingsvorm: Proeve van Bekwaamheid (PvB) Reflectie op samenwerking, relaties en leerproces (geen bewijslast, wel rijke ervaring in aanloop richting eigen PvB) Bijeenkomst 5: Essay over CGO zie toetskader Ontwerpen van leerarrangementen niveau 3 - Competentiegericht ontwerpen & ontwikkelen & assessen

opbouw van de bijeenkomsten opbouw staat niet vast 1 uur verdieping van een onderwerp 1,5 uur begeleiding door docent of intervisie of werken aan opdracht gastsprekers éénmalig feedback op één beroepsproduct Ontwerpen van leerarrangementen niveau 3 - Competentiegericht ontwerpen & ontwikkelen & assessen

OvL Niveau 3 - Paul Jacobs Tip kies een ‘strategisch’ moment voor feedback (bijv. KP) Volgens de wet van Sinterklaas

Gastcollege: een kijkje in de keuken Bron: MS Office clipart: http://office.microsoft.com/en-us/images/ Ontwerpen van leerarrangementen niveau 3 - Competentiegericht ontwerpen & ontwikkelen

Intervisie en functie leergroep knelpunten reflecteren op leerdoelen literatuur uitwisselen producten bespreken tegenlezen enz …. Bron: MS Office images: http://office.microsoft.com/en-us/images/ Ontwerpen van leerarrangementen niveau 3 - Competentiegericht ontwerpen & ontwikkelen

Wat verwacht ik van jullie? lerende en onderzoekende houding zelfsturing; inrichten eigen leerproces middels intervisie kennis creëren tegenlezen van producten van leergroep

Wat mogen jullie van mij verwachten? ondersteuning van leerproces initiëren denkproces kritische blik (formeel) uitnodigen gastsprekers

sturing versus ondersteuning docent sturing tijd

context individueel op planmatige basis vanuit eigen praktijkcasus (reële organisatie)

content competenties beschrijven (KP) competenties meten (PvB) competenties beoordelen (PvB) eventueel in een digitale omgeving (blended / E-learning)

Essay Kritische beschouwing van een onderwerp met een onderbouwing van relevante, actuele en betrouwbare bronnen en tot stand gekomen door een stevige vergelijking van literatuur. Jouw mening is gebaseerd op bronnen en literatuur en is daardoor overtuigend. zie: Wat is een essay? Ontwerpen van leerarrangementen niveau 3 - Competentiegericht ontwerpen & ontwikkelen & assessen - Paul Jacobs

Welke relatie met leerlijn? onderzoeksvaardigheden toetsconstructie wat wil je meten? hoe meet je? hoe waardeer je de uitkomst? kernwoorden: transparantie, validiteit & betrouwbaarheid

to do list bestudeer handleiding oriënteren en inlezen op onderwerp maak keuze voor eigen casus! nog meer oriënteren nog meer lezen (zie literatuur tips) Ontwerpen van leerarrangementen niveau 3 - Competentiegericht ontwerpen & ontwikkelen & assessen - Paul Jacobs nov 2007

Intervisiegroep samenstellen Bron: MS Office images: http://office.microsoft.com/en-us/images/ Ontwerpen van leerarrangementen niveau 3 - Competentiegericht ontwerpen & ontwikkelen

Eerste gedachtebepaling,.. een PowerPoint met muziek

Eerste gedachtebepaling,.. Maak met je intervisiegroep een mindmap over het competentiegericht ontwerpen en ontwikkelen van een opleiding. wat is competentiegerichtheid? welke elementen zijn belangrijk? wat zijn de onderlinge verbanden? wie zijn gesprekspartner / stakeholders?

mindmap

competentiegericht leren wat moet de medewerker ‘kennen, kunnen en zijn’ binnen zijn specifieke beroepscontext competentiegericht leren kwalificatieprofiel wanneer is de medewerker startbekwaam? ‘meten & oordelen’ proeve van bekwaamheid waar, wanneer en hoe leert de medewerker om startbekwaam te worden? leertraject Ontwerpen van leerarrangementen niveau 3 - Competentiegericht ontwerpen & ontwikkelen & assessen - Paul Jacobs november 2007

Wat gaan we nu doen? Stel jezelf de volgende vragen: maak een keuze voor een casus start met je planning informeer docent wat je gaat doen (afstemmen) zoek input voor je essay Stel jezelf de volgende vragen: wat ga ik aankomende week doen? wat heb ik voor de volgende bijeenkomst afgerond?