zelfsturend portfolio-onderwijs: & zelfsturend portfolio-onderwijs: competentie ontwikkeling en assessment Ontwerpen van leerarrangementen niveau 3 - Competentiegericht ontwerpen & ontwikkelen & assessen
Bron: MS Office clipart: http://office.microsoft.com/en-us/images/
programma: toelichting op het programma opbouw bijeenkomsten context en content eerste gedachte bepaling werken aan opdracht
toelichting op het programma kenmerken van niveau 3; zelfstandig portfolio-onderwijs Scholar en HAN Competens als digitale leeromgeving uitgangspunt zijn je persoonlijke leerbehoefte en leervragen docentsturing is minimaal zelfsturing is maximaal
Wat is het resultaat? kwalificatievereisten: Kwalificatieprofiel (KP) toetsingsvorm: Proeve van Bekwaamheid (PvB) Reflectie op samenwerking, relaties en leerproces (geen bewijslast, wel rijke ervaring in aanloop richting eigen PvB) Bijeenkomst 5: Essay over CGO zie toetskader Ontwerpen van leerarrangementen niveau 3 - Competentiegericht ontwerpen & ontwikkelen & assessen
opbouw van de bijeenkomsten opbouw staat niet vast 1 uur verdieping van een onderwerp 1,5 uur begeleiding door docent of intervisie of werken aan opdracht gastsprekers éénmalig feedback op één beroepsproduct Ontwerpen van leerarrangementen niveau 3 - Competentiegericht ontwerpen & ontwikkelen & assessen
OvL Niveau 3 - Paul Jacobs Tip kies een ‘strategisch’ moment voor feedback (bijv. KP) Volgens de wet van Sinterklaas
Gastcollege: een kijkje in de keuken Bron: MS Office clipart: http://office.microsoft.com/en-us/images/ Ontwerpen van leerarrangementen niveau 3 - Competentiegericht ontwerpen & ontwikkelen
Intervisie en functie leergroep knelpunten reflecteren op leerdoelen literatuur uitwisselen producten bespreken tegenlezen enz …. Bron: MS Office images: http://office.microsoft.com/en-us/images/ Ontwerpen van leerarrangementen niveau 3 - Competentiegericht ontwerpen & ontwikkelen
Wat verwacht ik van jullie? lerende en onderzoekende houding zelfsturing; inrichten eigen leerproces middels intervisie kennis creëren tegenlezen van producten van leergroep
Wat mogen jullie van mij verwachten? ondersteuning van leerproces initiëren denkproces kritische blik (formeel) uitnodigen gastsprekers
sturing versus ondersteuning docent sturing tijd
context individueel op planmatige basis vanuit eigen praktijkcasus (reële organisatie)
content competenties beschrijven (KP) competenties meten (PvB) competenties beoordelen (PvB) eventueel in een digitale omgeving (blended / E-learning)
Essay Kritische beschouwing van een onderwerp met een onderbouwing van relevante, actuele en betrouwbare bronnen en tot stand gekomen door een stevige vergelijking van literatuur. Jouw mening is gebaseerd op bronnen en literatuur en is daardoor overtuigend. zie: Wat is een essay? Ontwerpen van leerarrangementen niveau 3 - Competentiegericht ontwerpen & ontwikkelen & assessen - Paul Jacobs
Welke relatie met leerlijn? onderzoeksvaardigheden toetsconstructie wat wil je meten? hoe meet je? hoe waardeer je de uitkomst? kernwoorden: transparantie, validiteit & betrouwbaarheid
to do list bestudeer handleiding oriënteren en inlezen op onderwerp maak keuze voor eigen casus! nog meer oriënteren nog meer lezen (zie literatuur tips) Ontwerpen van leerarrangementen niveau 3 - Competentiegericht ontwerpen & ontwikkelen & assessen - Paul Jacobs nov 2007
Intervisiegroep samenstellen Bron: MS Office images: http://office.microsoft.com/en-us/images/ Ontwerpen van leerarrangementen niveau 3 - Competentiegericht ontwerpen & ontwikkelen
Eerste gedachtebepaling,.. een PowerPoint met muziek
Eerste gedachtebepaling,.. Maak met je intervisiegroep een mindmap over het competentiegericht ontwerpen en ontwikkelen van een opleiding. wat is competentiegerichtheid? welke elementen zijn belangrijk? wat zijn de onderlinge verbanden? wie zijn gesprekspartner / stakeholders?
mindmap
competentiegericht leren wat moet de medewerker ‘kennen, kunnen en zijn’ binnen zijn specifieke beroepscontext competentiegericht leren kwalificatieprofiel wanneer is de medewerker startbekwaam? ‘meten & oordelen’ proeve van bekwaamheid waar, wanneer en hoe leert de medewerker om startbekwaam te worden? leertraject Ontwerpen van leerarrangementen niveau 3 - Competentiegericht ontwerpen & ontwikkelen & assessen - Paul Jacobs november 2007
Wat gaan we nu doen? Stel jezelf de volgende vragen: maak een keuze voor een casus start met je planning informeer docent wat je gaat doen (afstemmen) zoek input voor je essay Stel jezelf de volgende vragen: wat ga ik aankomende week doen? wat heb ik voor de volgende bijeenkomst afgerond?