Persconferentie Balans 2009 - Vooruitblik 2010 Johnny Thijs CEO van De Post 09 februari 2010.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Eeklo aan het werk: verslag van een inhaalrace Werkloosheidscijfers Eeklo Gregory Cremmerye.
Advertisements

KWALITEITSZORG november 2012
‘Wie met ouderenbeleid begint is te laat’
GfK Supermarktkengetallen
Wat was toen het grootste het grootste probleem van de van de FOD?
14 juni 2011 Infomoment georganiseerd door het Toelichting bij het aanvragen en afrekenen van creatie- en spreidingsdossiers door Machteld De Smedt (Vlaamse.
2 Wat was toen het grootste het grootste probleem van de van de FOD?
Nathalie Ragheno Adviseur bij het Juridisch departement van het VBO
7 december 2011 Modernisering van de bevolkingsdiensten O pneming van de geboorten door gemeente van gebeurtenis in het Rijksregister. Naar een volledige.
groei met TTW witlof uien aardappelen granen bloembollen chicory
UNILEVER BELGIUM Aandelenoptieplan.
Benchmark Overheidskantoren 2008
November 2013 Opinieonderzoek Vlaanderen – oktober 2013 Opiniepeiling Vlaanderen uitgevoerd op het iVOXpanel.
Uitgaven aan zorg per financieringsbron / /Hoofdstuk 2 Zorg in perspectief /pagina 1.
De betaalbaarheid van de (eerstelijns) medische zorg
05/07/ De handel: gaat nog jobs creëren in 2010! Dominique Michel Gedelegeerd bestuurder 25 februari 2010.
01/10/ De handel na een jaar crisis? Dominique Michel Gedelegeerd bestuurder.
1 Financiering … een stand van zaken 1) heffingen 2) retributies.
Coaching, hefboom voor leiderschapsontwikkeling?
De Post, Een verhaal van voortdurende verandering Johnny Thijs, CEO van De Post Gent, 12 februari 2009 Mars 2008.
Aftersales/Onderhoud Onderzoek | februari 2005 | ©TNS NIPO | 1 Automotive Door Vincent Groen, Steven Boekee De Nederlandse automobilist en zijn werkplaats.
Verbinden, stimuleren & ontwikkelen 1 ESF informatiebijeenkomst 24 november 2010 Arie Visser Projectleider ESF.
Tevredenheids- enquête 2012 P. Grouwels Inleiding Mogelijke antwoorden: Zeer goed: 4 sterren ****: volledig tevreden; Goed: 3 sterren ***:
NOA 2010 de Stentor. 2 NOA in vogelvlucht Het Nationaal Onderzoek Arbeidsmarkt (NOA) geeft antwoord op onder andere de volgende vragen: - hoe oriënteert.
Nooit meer onnodig groen? Luuk Misdom, IT&T
1 Diplomaruimte Infosessie studenten Faculteit Sociale Wetenschappen.
Elke 7 seconden een nieuw getal
Oefeningen F-toetsen ANOVA.
Hoger onderwijs in cijfers Persconferentie Brussel, 15/12/2011.
Vlaams convenantenprogramma gemeentelijke ontwikkelingssamenwerking Vorming strategische planning 07/05/2009.
Agenda  Lessen (6)  tot  hs 30
Inkomen bij ziekte en arbeidsongeschiktheid
Contingent art.60 verhoogde staatstoelage Werkgroep activering 11 januari 2013.
In dit vakje zie je hoeveel je moet betalen. Uit de volgende drie vakjes kan je dan kiezen. Er is er telkens maar eentje juist. Ken je het juiste antwoord,
Project Atilla starten met certifiëring van verworven competenties Infodag Europass - Vrijdag 26 november 2010 Vicky De Roo.
Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap Afdeling HRM BUE Middenkader 2005 Een eerste verkenning van de resultaten.
Afdeling Studietoelagen Kwaliteitsnetwerk 31 januari 2005.
GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen augustus 2014 GfK Supermarktkengetallen Antwoord op deze vragen vindt u op: bij “GfK Publicaties”
1 © GfK 2012 | Supermarktkengetallen | GFK SUPERMARKTKENGETALLEN ‘Hoe ontwikkelt het aantal kassabonnen zich?’ ‘Wat is de omzet van de supermarkten.
1 © GfK 2012 | Supermarktkengetallen | GFK SUPERMARKTKENGETALLEN ‘Hoe ontwikkelt het aantal kassabonnen zich?’ ‘Wat is de omzet van de supermarkten.
1 © GfK 2013 | Supermarktkengetallen | December 2013 GFK SUPERMARKTKENGETALLEN ‘Wat is de omzet van de supermarkten op weekniveau?’ ‘Hoe ontwikkelt het.
Agence fédérale pour la Sécurité de la Chaîne alimentaire Heffingencampagne 2008 Aline DEWORME Federaal Agentschap voor de Veiligheid van de Voedselketen.
SAMENWERKING WO EN HBO BIJ AANSLUITINGSONDERZOEK V0-HO Rob Andeweg DAIR 7 en 8 november 2007.
Cijfers Zorg en Gezondheid
EFS Seminar Discriminatie van pensioen- en beleggingsfondsen
0 HJ Breen Wisselbeker Seizoen Veld en Zaal minst gepasseerde keeper/keepster Geldrop, dinsdag 19 juni 2012.
De Internationale activiteiten van De Post Peter Somers 5 september 2007.
De Post – Mail – NNS – C&D De Post en WWF-België worden partners voor een ‘Groene Post’ Persconferentie 02/12/2009.
Voorlopige overslagcijfers 2009 Hans Smits President-directeur Havenbedrijf Rotterdam 30 december 2009.
FHI branches Trendonderzoek & Recessie-enquête.
De Post / La Poste STAR4U Business & Society Belgium Werkgroep Bedrijfsmecenaat: Brussel, 28 juni 2010.
Arboteam 13 oktober 2009 Karen de Groot Agis en stressmanagement.
Algemene Vergadering vergadering 13 december 2013.
CENTRAAL KERKBESTUUR GENT STAD
STIMULANS KWALITEITSZORG juni 2014.
Gebruik grafische rekenmachine bij M&O via de TVM-solver
MARktSTUDIE commercialisatie snoekbaars
1 © GfK 2014 | Supermarktkengetallen | augustus 2014.
Algemene Ondernemersvaardigheden
Algemene Ondernemersvaardigheden
10/01/ DE ADVIEZEN VAN BEURSMAKELAAR BERNARD BUSSCHAERT Week
1 Kwaliteitsvol en betaalbaar wonen voor iedereen Vlakbij binnenstad en in het groen Duurzaam en toekomstgericht.
CAF in het woonzorgcentrum De Groene Linde
Public tender awards 2008 Kandidaat De Post Luc Cloet, Didier Dekeyzer en Kathleen de Hornois.
Word kapitein van je project Doe ook mee !
Klantentevredenheidsenquête 2015 Resultaten en actievoorstellen
Groei dossiers/ lokale opleg
Transcript van de presentatie:

Persconferentie Balans Vooruitblik 2010 Johnny Thijs CEO van De Post 09 februari 2010

 Voorlopige resultaten  Voornaamste verwezenlijkingen en markante evoluties 2010  Vraagtekens  Ambities  Zijn we klaar voor 2011? Een uitsmijter… Welkom

2 resultaten, ondanks de crisis in moeilijke sociale dossiers : maatschappelijke verantwoordelijkheid en milieu 2009 Goede Tevreden “Green Post” Doorbraak

3 Voorlopige resultaten 2009 (**) (*) niet-geauditeerde, voorlopige, genormaliseerde geconsolideerde cijfers voor de groep De Post (**) in Mio € De niet-genormaliseerde nettowinst voor 2009 zal hoger zijn dan in 2008, deels dankzij positieve niet-recurrente factoren Definitieve resultaten worden door de Algemene Vergadering van Aandeelhouders vastgelegd op 21 april (*) Vergelijkbaar Verschil Inkomsten ,8% EBITDA ,3% EBIT ,2%

4 Gevoelige volumedaling ook bij De Post voelbaar Volumedaling = Vergelijking met vorige jaren 2005: -1% 2006: - 1% 2007: - 0,1% 2008: - 2% Crisis-effect en ook versnelde e-substitutie Volumedalingen toch lager dan voor meeste andere buitenlandse operatoren Crisis > 4 %

5 Rigoureuze kostenreductie Volledige en tijdige uitvoering van de - Netto vermindering FTE: >1.000 in Verdere stijging van de productiviteit Bovendien: zeer snel (bij eerste crisiseffecten) besparingen doorgevoerd, ten belope van 35 Mio €: Bijsturing projecten Publiciteit Consulting Leveranciers Kostenevolutie (in Mio €) Aantal FTE (Groep) (einde van jaar) Omzet per FTE € 64K€ 69K€ 72K€ 75K veranderingsprojecten bijkomende Genormaliseerde kosten

6 Operationele performantie Kwaliteit D + 1 D + 2 Pakjes D+2 Aangetekende zendingen Internationaal Globaal 92,6% 97,2% 94,3% 92,8% 94,4% 93,7% 97,8% 99,4% 95,8% 93,4% 95,3% 93,2% 97,3% 97,4% 94,9% 93,2% 94,8% Klantentevredenheid % 60% 82% 64% 82% 65% Motivatie van medewerkers (interne tevredenheidsenquête) Response rate Motivatie (5-6-7) 66% < 70% 68% 74% 81% 75% Absenteïsme9,56%8,13%8,19%

7 Operationele performantie Kwaliteit: Globaal kwaliteitsresultaat bijna conform aan objectief van het beheerscontract (95%) Wachttijden: Voortdurende verbetering: Semester : meer dan 80% van klanten bediend binnen 5 minuten Verder werk maken van wachttijden in grote centra, op spitsuren Interne tevredenheid: Ondanks de vele veranderingen en de sociale spanningen stijgt de interne tevredenheid Absenteïsme: Lichte verhoging: + 0,06% 7% blijft doelstelling Gemiddelde wachttijd (minuten)7,105,825,47 % klanten bediend binnen 5 min.75,875,977,3 Postpunten: % klanten bediend binnen 5 min. --95

8 Feiten en verwezenlijkingen in 2009 (1) Verdere uitvoering van de veranderingsprojecten  Reorganisatie Verkoopsnetwerk  31/01/2010: 684 PostPunten en 713 postkantoren  Eind 2010: resp. +/- 730 PostPunten en +/- 675 postkantoren=+/ servicepunten boven het beheerscontract  Groeiend succes van de e-shop Jaarlijks 30% stijging van het aantal bezoekers (sinds mei 2005: meer dan 1,5mio bezoekers) 5% van alle verkochte postzegels  Mail and Parcels Operations Hergroepering van 27 lokale mailkantoren met andere kantoren Voorbereiding sequencing “Star Plus-project”: proces van continue verbetering waarbij medewerkers actief meedenken voor betere kwaliteit, efficiëntie en veiligheid van processen Project ‘Correct Boxes’ (verdergezet in 2010): reeds  bussen gecorrigeerd Goedkeuring nieuwe CAO ( )  Verhoging van koopkracht  Werkzekerheid (geen naakte ontslagen)

9 Feiten en verwezenlijkingen in 2009 (2) Belgian Post International  Opening (april) van het nieuwe sorteercentrum, op Brucargo (Zaventem)  Meerderheidsparticipatie in MSI Worldwide Mail (januari 2010), USA Basis voor versterking van internationale activiteiten door expansie op de US-markt Pakjes en Express  Overname (juni) van Corpco en MG Road Express Versterking van expressaanbod (Eurosprinters) in België

10 Feiten en verwezenlijkingen in 2009 (3) Nieuwe activiteiten doen het goed: Pakjes en express, na vernieuwd aanbod en reorganisatie Certipost Distripost (ZZA): verkoop plus bijna 25% New Network Structure (NNS), voor de reorganisatie van het distributienetwerk  Absoluut noodzakelijk voor de afronding van onze voorbereiding op de totale liberalisering Van oorspronkelijk 500 naar 120 à 130 distributieplatformen Door technologische evolutie, meer fijnmazige sortering in 5 sorteercentra; minder op lokaal vlak  Win-win akkoord bereikt op het Paritair Comité van 21/01/10: Overleg en geduld lonen Invoering van “Hulppostman” voor taken in collect, sortering, distributie 2/3 van de FTE hulppostmannen : voltijds Lagere verloning dan postbode maar eventueel mogelijkheid tot doorgroei Potentieel (tegen 2015) van +/ FTE hulppostmannen Noodzakelijke besparingen worden gerealiseerd, volgens plan.

11 Feiten en verwezenlijkingen in 2009 (4) “Green Post”: sterke milieu-engagementen  CO 2 - uitstoot: - 35% ( )  Energieverbruik: - 10% ( ) Zonnepanelen op Gent X (12% van elektriciteitsnoden) 100% groene elektriciteit sinds elektrische fietsen in test (Indien positieve resultaten: vervanging van +/ bromfietsen)  Papierverbruik: Sinds eind 2009 enkel nog gerecycleerd of FSC-papier  ISO14001 certificatie van de 5 sorteercentra  December 2009: samenwerking met WWF-België Wijziging in aandeelhoudersstructuur (juni)  CVC Capital Partners neemt aandelen van Post Danmark over  CVC werd aldus de enige minderheidsaandeelhouder  Strategisch Plan bevestigd

12 Enkele spanningen in 2009 (in maart en oktober) rond:  Nieuwe CAO  NNS (“Wijkpostbodes”) Opgelost door geduldig overleg Na vermindering in voorbije jaren is het opnieuw (zeer) licht gestegen Felle betwisting in Franstalig landsgedeelte na sluiting van postkantoor  Uitgemond in discussie over de “publieke dienstverlening” van De Post  Bevredigende oplossing door de creatie van 2 bijkomende PostPunten, waarvan één in het vroegere postkantoor met enkele bijkomende diensten (o.m. Western Union) Stakingen Louvain-La-Neuve Absenteïsme

13 Vooruitblik 2010 Voorspellingen moeilijk wegens Toch felle vertaald in nieuwe Zijn we onzekerheden ambities mission statement klaar voor “2011”?

14 Onzekerheden Hoe evolueert de crisis?  Op dit ogenblik nog geen tekens van echte herneming  Hoe zullen de volumes evolueren? We hopen op “vermindering van de daling”, maar houden rekening met verdere e-substitutie “Topline” blijft derhalve onder druk en daarom zullen we ook in 2010 volop werk blijven maken van kostenbeheersing Ons streven in 2010 operationele resultaten: minstens gelijk of beter dan 2009

15 Felle ambities Nieuwe MISSION STATEMENT wordt vandaag voorgesteld op de “Kaderdag” (Heizel).  Wij willen de sterkste en de betrouwbaarste postoperator zijn  Wij steunen op onze kerncompetenties om nieuwe activiteiten te ontwikkelen die bijdragen tot onze duurzame en rendabele groei in een veranderende wereld  Wij willen het verschil maken voor onze klanten en de samenleving door de gedrevenheid van onze medewerkers

16 Sterk in resultaten  Omzet in stand houden, ondanks structurele volumedalingen  Operationele resultaten blijven verbeteren, om europese kopgroep te vervoegen  Elk jaar werk blijven maken van kostenbeheersing Ieder jaar moeten we een structurele kostenhandicap overbruggen Sterkte Volume MAIL - 2 %35 Mio € - 4 % 70 Mio € Looninflatie + 1 %13 Mio € + 3 % 40 Mio € Jaarlijks te vinden 48 Mio € x 110 Mio €

17 Voluit focussen op onze en We moeten ons blijven richten op onze “Core business” En groei opzoeken in specifieke segmenten: - Direct Mail - Pakjes - Document Management - International Mail - … kernvaardigheden nieuwe vaardigheden Focus

18 Onze moet totaal zijn blijven werk maken van Kwaliteitsbehoud in Mail en Parcels Continue verhoging van klantentevredenheid, onder meer door vlottere behandeling van klachten, versoepeling van processen, verdere vermindering van wachttijden in servicepunten Objectief: Klantentevredenheidsindex van 65%(2009) naar 70%(2010)(6+7=zeer tevreden). Ter info: in 2009 boekte De Post een score van 82,2% in de categorie 5+6+7(=tevreden+zeer tevreden). betrouwbaarheid Betrouwbaar

19 Een marktspeler, op een geliberaliseerde markt, met een sociale opdracht. Een partner voor klanten en investeerders. sterke aantrekkelijke Kortom

20 Zijn we klaar voor “2011”?, we zullen klaar zijn voor de concurrentie op een volledig opengemaakte postmarkt, we moeten het vele werk dat we hebben geleverd sinds 2002, verder zetten:  NNS, een geleidelijke hervorming gespreid over enkele jaren  Verkoopsnetwerk zal altijd moeten blijven getoetst worden aan de evoluerende noden van de klanten dat spelregels definitief duidelijk worden: Het nieuwe beheerscontract (2010 – normaal voor 5 jaar) Het nieuwe wetgevend en regelgevend kader van de vrijgemaakte markt Principes werden vastgelegd door regering Nog 325 dagen voor 1 januari 2011 Ja maar Uiterst belangrijk

21 Uitsmijter Weldra Valentijn…  Vanaf begin februari  Het beste uit twee werelden: de warmte van een papieren kaart en de snelheid van het net  Samenwerking Hallmark + De Post