Profiel Hogeschool Rotterdam Rotterdams als HO-omgeving Diversiteitsbeleid Hogeschool Rotterdam.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Het secundair onderwijs
Advertisements

Informatie over het Voortgezet Onderwijs
Navigeren op drie niveaus in het MBO-HBO voor de financiële sector
Studiekeuze123 Jouw studie. Jouw Keuze. Studiekeuze123.
Uitdagingen voor een divers personeelsbeleid
Anticiperen op de uitval onder studenten Daphne Hijzen Juliette Hoogeveen
Edushock leerfestival
Voorlichting studiekeuze klas 4. Aktiviteiten dit schooljaar  Onderwijsbeurs  Open dagen  Scholen- en beroepenmarkt  Keuzeformulier vervolgonderwijs.
Overgang van PO naar VO Let op!
Diversiteitsbeleid binnen het HBO 1 december 2010 Ineke van Halsema
VO-CONGRES 2014: KLAAR VOOR DE TOEKOMST 20 maart 2013
OUDERINFORMATIEAVOND
| 29 juni 2014 || 1 | Aanpak Voortijdig schoolverlaten Gemeente ‘s-Hertogenbosch Henny Wibbelink Teammanager afdeling Jeugd & Onderwijs
Presentatie Henny Knechten
Postbus AC Delfzijl Copyright 2009 SBE Samenwerkende.
Samenwerkingsverband Onderwijs Bedrijven
Algemene inleiding over de overstap naar de middelbare school
Samenwerking, basis voor Ad-succes 23 mei 2007
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Goed rendement is studiesucces voor de student Rendement en studiesucces.
Regionale probleemanalyse VSV
VTB Technasium Vakcollege
Allochtonen in het hoger onderwijs
Taal en rekenen: Barrière in de Entree?
D.S.L.B. daalt in Frank Verhoeven
Van VSV naar rendement Tussen bestrijding van voortijdig schoolverlaten en verhoging van opleidingsrendement Ton Eimers Kenniscentrum Beroepsonderwijs.
1 Is de afgestudeerde mbo-student klaar voor het hbo?
Inkomen les 14 Begrippen & 65 t/m Begrippen Primaire sector Bedrijven die zaken aan de natuur onttrekken (landbouw, jacht, bosbouw, visserij)
Dag van de kennisuitwisselin g Annelieke van Schie 19 januari 2010.
Arbeidsmarkt HBO 2009 Nieuw licht op de zaak? Anita van Velzen.
Auteur: Jos de Jonge Datum: 5 november 2010 Toekomst docenten hbo. Implicaties van ambities.
Brussel nader onderzocht
Communicatie tussen partners LEA-congres 12 januari 2010 Gerrit Dogger, gemeente Enschede (in samenwerking met Wilma Weren, gemeente Boxtel)
SAMENWERKING WO EN HBO BIJ AANSLUITINGSONDERZOEK V0-HO Rob Andeweg DAIR 7 en 8 november 2007.
Kenniscentra en de Associate degree Een arbeidsmarktrelevante kwalificatie tussen MBO-4 en de Bachelor Wim Streumer, 1 april 2008 te Amersfoort.
Opbouw presentatie Kenmerken Ad
Opbouw presentatie Kenmerken Ad
Voorlichtingsavond Mavo-4 Welkom, Even voorstellen...
Programma Diversiteit en Anti Discriminatie HBO-I Docentendag 30 maart 2010 Ineke van Halsema.
Voorlichting Kellebeek College
Wat kunnen we eraan doen?
Kennisatelier Stage 23 april 2009
Succesfactoren voor aansluiting en studiesucces
Professie & Hoger Onderwijs 2013 Centraal staat het verder ontwikkelen en uitdragen van projectmanagement als vak Dit doen we door: het stimuleren van.
OPLEIDING ONDERWIJSASSISTENT
Uitvoeringsplan september 2012.
Van groep 8 naar klas 1 Paul Koolen muziekdocent
Studiebegeleidingen huisvestingdentenfinanciën en
 Doel Sociaal-economische Raad: * 2016: arbeidsdeelname jarigen = 20% * Arbeidsparticipatie van 55 tot 65-jarigen.
Een nieuwe start Overgang van Basisonderwijs naar Voortgezet onderwijs.
LEERLINGENDALING IN HET ONDERWIJS
Regionaal Arbeidsmarktbeleid & Leren en Werken Leerwerkdag d.d. 17 november 2014 Media Plaza, Utrecht Stanley Ramkhelawan, programmamanager arbeidsmarktbeleid.
De arbeidsmarkt voor MBO techniek in Haaglanden Peter Louter Den Haag, 23 januari
Opening Twente Centre for Career Research (UT) “Professionele ontwikkeling van leerkrachten vanuit beleidsperspectief” Monique Vogelzang Directeur directie.
TechniekTalent.nu. Wie zijn we? Klik hier voor film:
Programma PTA Project tweeslag vmbo-carrousel Maatschappelijke stage Buitenlandse reizen.
De arbeidsmarkt van morgen Biebwatch, Amsterdam, 15 januari 2008 Rob Gründemann, Teamleider Personeelsbeleid Lector Sociale Innovatie, Hogeschool Utrecht.
RGO Middelharnis Voorlichtingsavond H3/A3 21 september 2015.
Dream BIG Reach HIGH Verborgen talent in Den Haag.
Na de basisschool. beroepsopleidingen basisschool voortgezet onderwijs.
Wat willen we in de bovenbouw? Klas 3 – Junior Company – 2 weken stage met economisch gerelateerde opdrachten. – Bedrijfsbezoeken – Ondernemer in de klas.
Ouders als studiekeuzecoach Hermien Miltenburg,
Marokkaanse Nederlanders Hun positie in 10 onderwerpen Achterstand en vooruitgang Hoe de integratie te bevorderen?
Inzetten op diversiteit in grootstedelijk onderwijs Keuzemogelijkheid binnen het universiteitsbrede OPO diversiteitsstage (O0A96A, titularis prof. E. Claes)
Doorstroom mbo-hbo Dr. José Mulder. Van succesfactoren naar aanpak om doorstroom te verbeteren.
Doorstroom mbo-hbo Dr. José Mulder. NRO-onderzoek om te kijken hoe overgang mbo-hbo verbeterd kan worden Fase 1: wat is er reeds bekend? Fase 2: monitoren.
Informatie voor ouders groep 8 over:
Hoger Onderwijs Oriëntatie op studie en beroep
Informatie voor ouders groep 8 over:
Wat de associate degree kan betekenen voor de doorstroom van mbo naar hbo Dynamiek in de doorstroom - 20 maart
ONDERWIJS EN ARBEIDSMARKT
Transcript van de presentatie:

Profiel Hogeschool Rotterdam Rotterdams als HO-omgeving Diversiteitsbeleid Hogeschool Rotterdam

Hoger Beroepsonderwijs Opleidingen voor Bachelors en Masters Onderwijs, Gezondheidszorg, Economie, Welzijn, Kunsten, Techniek Instroom: 8500+, totaal: studenten Personeel: 1400 fte, 2000 personen Begroting: MEuro 141

Rotterdam als HO-omgeving Sociaal economisch laagste gestandaardiseerd inkomen van G4 opleidingsniveau beroepsbevolking gemiddeld lager dan G4 arbeidsparticipatie laagste van G4 hoogste % werkloosheidsuitkeringen van G4

Rotterdam als HO-omgeving Sociaal cultureel grote culturele diversiteit, 120+ nationaliteiten Nederlands, Antilliaans, Surinaams, Kaapverdiaans, Turks, Marokkaans, overig Basisonderwijs: autochtoon Rotterdams 36%, allochtoon Rotterdams 64% Voortgezet onderwijs: autochtoon Rotterdams 23%, allochtoon Rotterdams 41% Hogeschool Rotterdam: autochtoon 70%, allochtoon 30%

Rotterdam als HO-omgeving Vergrijzing uitstroom uit arbeidsmarkt toenemende vraag naar hoger opgeleiden Vergroening jongste stad van G4 25% jonger dan 19 jaar

Rotterdam als HO-omgeving Uitval Ongekwalificeerde uitstroom jaar naar schooltype mbo: 65% vo: 28% Instroom in HBO relatief veel eerste generatie studenten: doorzetters

Diversiteitsbeleid Hogeschool Rotterdam Doelen: vergroot instroom van traditionele doelgroepen en nieuwe doelgroepen streef naar culturele diversiteit in studentenpopulatie bevorder de doorstroom van die studenten en verhoog rendement verbeter startpositie van allochtone afgestudeerden

Diversiteitsbeleid Hogeschool Rotterdam Benadering: overtref jezelf vertrouw in de kwaliteit van de student: talentenbenadering ipv deficientiebenadering stimuleer studenten zichzelf te overtreffen erken eigen geschiedenis, eigen toekomst en eigen verantwoordelijkheid samenwerking is centraal element in Rotterdams Onderwijs Model; voorbereiding op beroepspraktijk van diversiteit

Diversiteitsbeleid Hogeschool Rotterdam Taskforce diversiteit en studieloopbaancoaching activiteiten voor de poort: stimuleren instroom nieuwe doelgroepen, outreach activiteiten na de poort: begeleiding studenten, peercoaching en studieloopbaancoaching Gebruik succesvolle studenten als rolmodel Train studenten als onderdeel van de studie

Diversiteitsdbeleid Hogeschool Rotterdam Outreach 24 studenten op 3 HAVO’s in centrum van Rotterdam betrokken bij studiekeuze en huiswerkbegeleiding 10 studenten bij “Bij de Hand”, huiswerkbegeleidingsproject in de stad 10 studenten betrokken bij huiswerkbegeleiding/mentoraat op IJsselcollege (VMBO) 5 studenten betrokken bij huiswerkbegeleiding bij Avancho Cabo Uitbreiding naar meer specifieke allochtone doelgroepen en tweede kansers in voorbereiding

Diversiteitsbeleid Hogeschool Rotterdam Peercoaching 150 studenten actief als mentor/tutor voor zittende studenten Studieloopbaancoaching 3 ects, 5% van het curriculum Digitaal portfolio Docent als studieloopbaancoach Eerste jaar 1 intakegesprek, 3 individuele gesprekken, tweede jaar 3 individuele gesprekken Ontwikkeling diagnostische entreetoets Reflector