1 Leerprocessen verlopen efficiënter; afstandsonderwijs komt dichterbij Pieter van der Hijden Sofos Consultancy

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Hoe beleef je toetsen? HANovatie Themadag 6 november 2009 Saskia Weijzen.
Advertisements

Stage bij Technische Informatica
Integraal onderwijs met ict
Feedback • Wat – Feedback betekent "terugkoppelen" en is onlosmakelijk verbonden aan leerprocessen: het is bedoeld om cursisten inzicht in hun eigen leerproces.
ICT-PORTFOLIO Teun Kaptein NHL
Digital Natives vereisen een herontwerp van het onderwijs
Innovatief leren met behulp van ICT
en CTO Digitaal onderwijs en Begeleiding.
Handen uit de mouwen met Action Learning in
Het nieuwe leren en social software
Kom verder. Saxion. Geautomatiseerde feedback Caroline Timmers 4 juni 2014.
Experimenteren met ict in het mbo Loek Nieuwenhuis, Irma van der Neut, Kirsten de Ries IVA, Tilburg University 23 april 2012.
het doorstroomrelevant beoordelen van het profielwerkstuk
binnen het VMBO Impressie van wat mogelijk is.
Marco Ligtvoet MSc Aardrijkskunde IOL 14 mei 2010
Studieloopbaancoaching
Inzet van docenten: planning, overzicht en kwaliteit
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
Het sectorprogramma ICT-onderwijs in Nederland
Procesmanagement voor de afdeling ADICT
Wist u dat … Meer dan 10% van de jongeren in het voortgezet onderwijs drugs gebruikt? Er meer dan 74% van de kinderen onder de 16 jaar alcohol heeft.
Conferentie “Onderwijs & ICT” Paramaribo, 14 mei 2010
Vakcommunities, Vakwijzer en Kennisnet
“Projectmanagement in het hoger onderwijs”
ECK Educatieve contentketen in het MBO arjan van Venrooy Nico Verbeij
Leergemeenschap G e p e r s o n a l i s e e r d L e r e n
E-portfolio NL Een Leven Lang Leren René Schreurs & Yvonne Kremers
Vakwerkplan bewegen & sport
Naam van de Auteur 7 januari 2008 Voorwaarden voor succesvol gebruik van de ELO H-P Köhler
Media & Creativiteit / Pia Terstroet (wiki)
11 Mediavoorzieningen Fontys Hoe verder na 23 dingen?
Workshop Rienk van Marle en Joris Verwijmeren Themadag Onderzoek 18 november 2010, Amsterdam Themadag Onderzoek 2010 Van Marle&Verwijmeren.
Project ‘Rijn IJssel gaat digitaal…! Onderzoek ICLON
een docent. : “Uit onderzoek is namelijk gebleken dat de gemiddelde werknemer met toegang tot het Internet 80% van zijn.
Algemeen didactische principes van e-leren Wouter Hustinx Coördinator ICTO-expertisecel
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
Breuken-Vereenvoudigen
KNAG Onderwijsdag 2010 Ervaar de kracht van digitaal onderwijs Workshop 48, 13: :45 uur.
Nabijheidsstatistiek
Wat is de meerwaarde van een elektronische leeromgeving?
PLAYBOY Kalender 2006 Dit is wat mannen boeit!.
1 Bedrijven zouden geen gegevensbanken mogen aanleggen.
LUNCHSEMINAR Grassroots bij de TU Delft Sofia Dopper Projectleider Grassrootsproject TU Delft 10 mei 2007.
Mobiel leren Is méér dan ‘fun’ Mobiele ondersteuning volgt didactiek Slaat brug tussen belevingswerelden.
Missie, visie & jaarplan
Workshop 'Weblogs in het onderwijs' Sybilla Poortman Gerard Bierens Pierre Gorissen 14 april 2005.
Natschool: uitwisseling en hergebruik van content
A H M F K EB C x 85 Korte zijde bij C 2 e secties volte 14 m en op afstand komen ( 0,5 rijbaan)
Eigen fout bij toetsing Verloren leerdoel door Windows Presentatie van Ton Wolf (Ecois) 14 mei 2010.
Opleiding Brandveiligheidsadviseur
Bètastimulering: extra aandacht voor meisjes - Cijfers uit het Universum programma - Rob Bilderbeek UP-Conferentie ‘Keuzekompas voor meisjes en bèta/techniek’
Open Standaarden in het onderwijs Holland Open Netwerk Borrel 19 december 2006 Jan Kees Meindersma
Stichting Prisma Helden Karin Iking Zwolle
Sociale MediaSociale Media: de “killer application” voor ICT Het huwelijk van Sociaal en Digitaal.
Voortgangsgesprek fase 1
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
“Passend onderwijs op maat”
Duurzaam beoordelen betrokken bij beoordelen. Referaat i. h. k. v
ICT-competenties in het basisonderwijs Via ICT-integratie naar ICT-competentie. - Kurt Dossche.
saMBO-ICT Conferentie
Gebruik van video in de stagebeoordeling
Blackboard Een digitale leeromgeving. 30 mei 2002Julius Instituut 2 Inhoud Activerend leren Het inzetten van blackboard voor meer activerend leren Het.
Biologie/Bio-medische wetenschappen Blackboard Natasa Brouwer, AMSTEL Instituut.
De Amsterdamse Lerarenagenda PO en VO
Naam van de Auteur 7 januari 2008 B ETER ONDERWIJS MET DIGITAAL LEERMATERIAAL : DROOM OF WERKELIJKHEID ? Alfons ten Brummelhuis Arrangeursdag.
WijWijs Ouderbetrokkenheid Portaal “First Impression”
Blackboard Nataša Brouwer, AMSTEL Instituut
Elektronische Leer Omgeving “de rode draad in het onderwijs” bron: A. Van der Hoeff.
The Future Teacher 3.0.
Transcript van de presentatie:

1 Leerprocessen verlopen efficiënter; afstandsonderwijs komt dichterbij Pieter van der Hijden Sofos Consultancy ECOIS-conferentie “Onderwijs & ICT” Paramaribo, 14 mei 2010

2 Wat is een Elektronische Leeromgeving (ELO)?

3 ELO Web-applicatie – Internet – Intranet Cursussen – Ontwikkelen – Begeleiden – Deelnemen Cursusonderdelen – Leermaterialen – Leeractiviteiten Individueel Sociaal

4 Producten Commercieel Gratis, open source

5 Voorbeelden Lagere school Middelbare school UWI AdeKUS IOL FHR ECOIS

6 Lagere school

7 Middelbare school

8 UWI

9 AdeKUS

10 IOL

11 FHR

12 ECOIS

13 Hoe verhoogt een ELO de efficiency van het leerproces? -adressen actueel houden Leermateriaal distribueren Nieuwsbronnen aanbieden Werkstukken inzamelen/beoordelen Cijferboekjes bijhouden/inzien Automatisch feedback geven Statistieken bijhouden

14 Hoe brengt een ELO afstandsonderwijs dichterbij? Toegang verschaffen – Tijd – Plaats Ontmoetingsplaats bieden – Profiel – Messaging – Forum – Chat Communiceren – Docent - Student – Student - Student

15 Hoe brengt een ELO afstandsonderwijs dichterbij? (2) Samenwerken – Wiki – Glossary Toetsen – Formatief – Summatief

16 Hoe begint u? Bottom-up – Experimenteren in sand box – Rondkijken Virtueel Fysiek Omslagpunt – Positieve redenen – Negatieve redenen Top-down – Beleid Zelf doen Uitbesteden – Implementatie

17 Voor nadere inlichtingen: Pieter van der Hijden