Casemanagement Draagvlakversterking Fontys Hogescholen Windesheim Hogescholen.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Anticiperen op de uitval onder studenten Daphne Hijzen Juliette Hoogeveen
Advertisements

Gezamenlijke uitwerking adoptiegroepen Wijkwerkers & Gezinswerkers
De meldcode huiselijk geweld en kindermishandeling in het onderwijs
project Bijzondere vriendschappen
Samenwerking casemanager dementie en casemanager palliatieve zorg
Digitale Studiemaatjes
Gedragsproblemen
Vervolgbijeenkomst 2 Procesfasering bij Leren Leren.
Redzaam ouder Zorg voor niet-redzame ouderen vraagt om voorzorg door iedereen Wim Groot, RVZ, PRV Maastricht, 26 juni 2012.
Welkom Tweede openbare casuïstiekbespreking 2012
Het nieuwe leren en social software
Handicap + studie nieuwe stijl Congres OCW Studeren met een functiebeperking Utrecht, 24 november 2011.
Handelingsgericht werken in het ZBO Workshop VIA Amsterdam.
VSV raakt ons allemaal 14 februari 2013
Regionale probleemanalyse VSV
Middenmanagement in positie VO Congres 2013
Rapportages zijn Managementinformatie
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
Motiverend gesprek.
Workshop Netwerken in de wijk Hoe doe je dat?
Loopbaan Expertise Centrum(LEC)
Welkom Tweede openbare casuïstiekbespreking 2013
Welkom Vierde openbare casuïstiekbespreking 2012 Netwerk Palliatieve Zorg Waardenland.
Samenwerken rond een complexe probleemsituatie kijkend naar ervaringen met VM2 in 20 minuten … Dag van de Beroepskolom 7 oktober 2011 Ed Weijers, senior.
Begeleidingsplannen GGZ
Een project van de NSGK. Projectdoelen de positie van jongeren met een handicap in de samenleving verbeteren de beeldvorming met betrekking tot jonge.
VSV1 Voortijdig Schoolverlaten Methode en cijfers Informatiebijeenkomst Convenantactie VSV West-Friesland Erik Fleur.
Optimale Parkinsonzorg
Ervaringen en enige kritische kanttekeningen L.M.F. Dejong
Profiel Hogeschool Rotterdam Rotterdams als HO-omgeving Diversiteitsbeleid Hogeschool Rotterdam.
Een instrument om ouderparticipatie te meten
Tessa Jonckheere.  auteurs  Wat is casemanagement?  casemanagement bij drugsgebruikers  casemanagement bij drugsgebruikende ouders en zwangere vrouwen.
Reuel Gregorius Aza Lemmer Quan Vu
ICT-er als coach. Stelling "De rol van ICT-coördinator bestaat uit het plannen en begeleiden van een veranderingsproces dat onderwijzend personeel (en.
Casuïstiekbespreking Dementie en palliatieve zorg
van kwetsbaar naar kansrijk
Integrale doorgaande lijnen bij passend onderwijs en zorg voor jeugd
september 2009 Aanbevelingen van Compliance professionals
Workshop “Beoordelen”
De VOA en schuldhulpverlening
Burgerinitiatieven.
Begeleiden Informatiseringsprocessen
Cursus Intern Cultuur Coördinator
Jill Vannieuwenhuyse.  Hoofdstuk 3: De organisatie van trajectbegeleiding.
Tijdige en passende zorg bij dementie
Mini- symposium zorg. Passend onderwijs. Expertisecentrum Studentbegeleiding Alle 2 e en 3 e lijns-begeleiding samengebracht in één team Regie, samenhang.
Over de organisatie: Afdelingen: AWBZ. Verpleging & Verzorging.Gespecialiseerde Ambulante Begeleiding WMO: Hulp bij het Huishouden Particulier en PGB.
Programma workshop Hoe verbeteren we de inzet van ervaringsdeskundigheid (ED)? Voorstelrondje Inleiding -wat is ED -criteria volgens LPGGZ en Trimbos (LIVE)
Cursus Curriculumontwerp burgerschap mbo Marjolein Haandrikman 7 november 2012.
Studie-uitval in nuance Een onderzoek op zes Academies van De Haagse Hogeschool Rick Wolff en Sabine Severiens Risbo/EUR.
 Als antwoord op een groeiende wachtlijst..  Verschuiving naar RTJH: Hulpverlening verantwoordelijk voor een adequaat en efficiënt wachtbeheer;  Hulpverlening.
Workshop 7.   Maatschappelijke noodzaak: verandering in het landschap.  Kennismaking met de gemandateerde voorzieningen: wat kan de aanmelder verwachten.
Pilot kennisbasis rekenen- wiskunde Hogeschool iPabo Vahap Duman, docent rekenen-wiskunde Ronald Keijzer, lector Rekenen-wiskunde
Aanbevelingen voor ketenzorg bij GHB- gerelateerde problemen Actuele situatie in twee regio’s in Nederland in kaart gebracht.
Doorontwikkeling gebiedsgericht werken Sociaal Domein 7 juni 2016 Presentatie voor Wmo-raad.
Welkom Mini-symposium casemanagement dementie
Slachtofferhulp (CAW) na rampen
De nieuwe professional ‘Wijkwerker informele zorg’ in de WIJ-teams
Bo Leyten Rik Lanssens GOP 3A
Sieberdam/ROCS & KODOS
Slachtofferhulp (CAW) na rampen
Ambassadeursnetwerk Jan Bartling, Leo Bakker 18 januari 2018.
OPweg Innovatief project
Het succes van de taalbewuste docent
LOB in het mbo Onderzoek naar het bevorderen van
Verandering leidt tot beter sociaal werk? Of niet?
VERHOGEN STUDIESUCCES door Learning Analytics
Studeren met een functiebeperking (SMF) succesvol van V(S)O naar HBO Netwerkdag verbinding V(S)O – HBO 19 juni 2018 Hogeschool Windesheim.
Jaarurensysthematiek De oogst voor de praktijk
Procesevaluatie zomerscholen 2015
Transcript van de presentatie:

Casemanagement Draagvlakversterking Fontys Hogescholen Windesheim Hogescholen

 Projectdoelen  Ervaring opdoen met casemanagement  Werken aan een doorgaande begeleidingslijn VO – HBO, MBO – HBO  Zicht krijgen op mogelijkheden en beperkingen om studie-uitval en vertraging te verkomen, door middel van een onderop-benadering, concreet: het volgen van studenten in het 1 e en 2 e jaar van de studie gedurende 2 jaren (05-06 / 06-07).  Het opsporen van de onzichtbare student met een beperking en het achterhalen van de redenen en belemmeringen FONTYSWINDESHEIMFONTYSWINDESHEIM

Beoogde resultaten:  Ervaringen opdoen met het werken in een nieuwe rol als casemanager  Inschatting van de geïnvesteerde tijd per case  De soorten acties per beperking  Minder uitval, beter studierendement en meer studievreugde bij deelnemers (ervaringen)  Format voor logboeken en analyse van gegevens  Het opsporen van “onzichtbare”, zich niet kenbaar makende studenten  Ervaringen met het onderhouden van een intern- en extern netwerk  Aanbevelingen ten aanzien van de begeleidingsketen in de instelling FONTYSWINDESHEIMFONTYSWINDESHEIM

 Er is sprake van een case, d.w.z. een cliënt(student) of een cliëntsysteem  Er moet gemanaged worden; er moet iets geregeld, gecoördineerd of georganiseerd worden.  Het casemanagementtraject wordt alleen toegepast in geval van complexe problematiek of continuïteitsproblematiek.  De positie van de casemanager tegenover de hulpvrager en hulpverlener dient een onafhankelijke te zijn.  Casemanagement is geen beroepgebonden activiteit. FONTYSWINDESHEIMFONTYSWINDESHEIM

 Coördinatie of makelaarsmodel  Regelen en coördineren van hulp  Coördinatie + model  Regelen en coördineren van hulp plus directe bemoeienis van de casemanager  Intensieve model  Regelen en coördineren van hulp plus veel directe bemoeienis van de casemanager FONTYSWINDESHEIMFONTYSWINDESHEIM

 Op het niveau van instellingen  Op het niveau van teamoverleg  Op het niveau van uitvoerende hulpverlening FONTYSWINDESHEIMFONTYSWINDESHEIM

Do’s:  Bekend zijn met inhouden, ervaringsdeskundige zijn  Betrokken zijn bij voorlichting  Pro actief zijn  Spin in het web begeleiding en advisering  Luis in de pels van het management  Duidelijk zijn over rol functie verantwoordelijkheden  Verwijzingsformats maken  Zorg voor teamleren  Zorg voor collegiale consultatie FONTYSWINDESHEIMFONTYSWINDESHEIM

Dont’s:  Niet ongeduldig of gefrustreerd  Voorkom heldengedrag  Stap niet in vader of moederrol  Neem verantwoordelijkheid va de student niet over  Wordt niet de absolute expert, maar werk aan kennisdeling FONTYSWINDESHEIMFONTYSWINDESHEIM

Vergroten van draagvlak onder docenten en begeleiders t.a.v. studenten met een functiebeperking WINDESHEIMFONTYSWINDESHEIMFONTYS