Ideamanagement A WAY OF LIFE René Blok www.ideamanagement.nl.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Tevredenheid met behandelaar en behandeling.
Advertisements

Welkom op de website van VTDO Mijn naam is Hans Blauw, adviseur in telefonie en data. 80% van alle bedrijven heeft haar telefonie en data niet optimaal.
“Ontwerp een eigen school” Leerarrangement KC Macht en Regels
RESULTAATGERICHT WERKEN in verbinding met de totale organisatie
10 tips voor een gouden start Groeitips
Oerproducent (bijv. de veehouder)
Marketing strategy that earns your company money! Find You Consultancy Nederland - Curaçao.
Welkom bij de 4e workshop over:
Facility Management & Ideamanagement A PERFECT MATCH René Blok
Workshop creatief brainstormen
Ja maar, bij ons gaat alles goed Wij hebben geen problemen Ik heb een idee! Zullen we het zo doen? Andere prioriteiten, geen tijd Dat willen we nietPast.
Inhoud presentatie  Problematiek  Doel “PB-inkoopshop”  Het concept  Conclusies  Planning.
het succes van een organisatie het welbevinden en succes
Beroepsgeheim en cliëntperspectief
Inleiding Cultuurmecenaat en het 8 Stappenplan Peter Inklaar, programmaleider Programma Cultuurmecenaat 2 oktober 2009 Kunstraad Groningen.
De kracht van SBA Business Solutions Vanuit een oplossingsgerichte gedachte, waarbij de klant altijd centraal staat, koppelen wij innovatieve producten.
TENCE Ideamanagement A Way of Life René Blok. Stelling Hoe kan TENCE Ideamanagement (anders) doen? Schep een echt creatief klimaat voor de medewerkers.
Platformbijeenkomst 5 juli 2011 ESF Actie E Sociale innovatie, vitale bedrijven.
Marketing Werkgroep 6.
MEDMEC01 – Q1 – JAAR 1 THEMA: het creatieve proces MODULEWIJZER
Agenda uur:Visie PMGG uur:Klantonderzoek uur:Terugblik monitoring overtredingen uur:Pauze uur:Ontwikkelingen uur:Handhaving.
Ideeënmanagement Belastingdienst Voorstellen/Introductie.
workshop Veranderen: een noodzaak!? Verandering en vernieuwing leveren winst op.
Een echte win – win situatie Corporate Health
A WAY OF LIFE René Blok. Ideamanagement is een middel om alle medewerkers op een creatieve manier te laten meedenken met het bedrijf.
IDEAMANAGEMENT & FB ACADEMY RENE BLOK HANS MICHIELSEN.
© de vries business consultancy, 2008
Publieke Zaak SLIMMER WERKEN. Publieke Zaak WELKOM –De dagindeling –Korte presentaties van VWS, BMC en een praktisch verhaal –11.30 uur 1 ste Workshopronde.
Van Barometer naar Netwerken Mr. Peter E. ter Horst Lector Innovatief Ondernemen.
Sjiera de Vries Lector Sociale Innovatie en Verscheidenheid Sociale Innovatie.
Tool Strategische Samenwerking Job van de Sande
Wat is een netwerk? Een vaste groep gemeenteleden die elkaar helpt om Jezus te volgen in hun dagelijks leven. Netwerken.
Presentatie Bijeenkomst 4
Uitdagingen in de 21-ste eeuw
Ster van Succes.
Inzet Cao VVT Honderden gesprekken Bijeenkomsten| Enquête onder 2500 Abvakabo leden Kwaliteit van zorg: bewoners krijgen niet de zorg die ze verdienen.
BIJZONDERE KLANTVERHALEN. AGENDA 1. Opzet onderzoek Bijzondere klantverhalen 2. Klantprocessen en klantverhalen 3. Essenties van B2B cases 4. Emotioneel.
Eindvoorstel van de werkgroep ideeënmanagement
PRODUCT MEDIA ?. PROMOTION MIX Sales Promotion = Verkoopsbevordering heeft als doel snelle verkoop. De verkoop komt tot stand door kortingen, incentives,
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Vraag 1 Van deze bijeenkomst heb ik hoge verwachtingen.
MIJN WEBSHOP YANAH PRUYM, MEB D. HOME PAGINA
JONG ONDERNEMEN op de afdeling handel & administratie.
NINTES Netherlands Institute for New Technology, Economic and Social studies Nintes Experience 19 september 2007 Innoveren; empowerment en vernieuwen in.
Welkom. Veiligheid Allemaal bril op!!! Waarom zou ik mij houden aan de veiligheidsvoorschriften?
Innovatie in Juridische Dienstverlening Jelle van Veenen.
Bijeenkomst 5. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst besproken?  Alles gelukt met het persoonlijk profiel?  Liepen jullie nog tegen dingen aan?
 Actief lid zijn van de KBO Nu en in de toekomst In gesprek met de leden Ellen van Troost van Moveo Training & Advies.
Bijeenkomst 5. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst besproken?  Alles gelukt met het persoonlijk profiel?  Liepen jullie nog tegen dingen aan?
7E-model Template. Opdracht: Bedenk minstens 3 originele manieren om je doelgroep te informeren, waardoor ze denken: “aha, goed om weten”, “interessant,
Presentatie Passend onderwijs Voor: Ouders/verzorgers van SBO Petrus Dondersschool Datum: 3 april 2014.
Presentatie werkgroep FB Ideeënmanagement René Blok, Glenn Duijzer, Danielle Hartings & Tom van Houtem.
Hoe maak je een presentatie die mensen kan overtuigen van jouw idee.
Cursus vrijwilligers werven
Sociale Media in de toeristische sector Bijeenkomst Blauwe Lint
Succesvol implementeren in de zorg
Een vergadering organiseren
What will you do to change the
Welkom Havo 5..
Kluwer The end of Publishing
Vergadering Personeelsdienst
Schoolwide Positive Behavior Support (SWPBS)
Innovatie in Juridische Dienstverlening
Ipse Idee is ok Rene Albert Blok Oscar van Lingen
ONDERNEMEND LEREN LES: OUD SPEELGOED.
Vernieuw je HR-cyclus.
Transcript van de presentatie:

Ideamanagement A WAY OF LIFE René Blok

Hoe kun je Ideamanagement (anders) doen? Schep een echt creatief klimaat voor de medewerkers! We gaan iets nieuws doen!!!!! Geef de medewerkers echt een kans om pro actief mee te denken! Neem elke reactie serieus! En zorg voor snelheid (back office)!!!! Binnen 24 uur een ontvangstbevestiging. Zorg voor waardering (vooral leuke dingen)! Do it from the Heart. Echte passie is de oplossing!!! Stelling:

Benodigdheden: Geef de medewerkers de ruimte om met ideeën te kunnen komen! Tijd voor creativiteit....Niets is te gek bij de start… Ideamanagement is een middel om medewerkers op een creatieve manier te laten meedenken met het bedrijf waardoor de betrokkenheid zal worden vergroot! Maak het simpel om ideeën in te kunnen sturen! Geen drempels opwerpen (simpele spelregels die openbaar zijn) Zorg voor een snelle reactie en hou de inzenders altijd op de hoogte! Ideamanagement is vooral leuk om te doen voor zowel de medewerkers als ideeënmanager

Ideamanagement moet de juiste support krijgen binnen de organisatie (ZORGIDEA als kop op het Intranet) Het kan goed als managementtool worden gebruikt (werken met bepaalde thema’s zoals Duurzaamheid) in een later stadium Ideamanagement moet een link hebben naar de core business (maar alleen goede en minder goede ideeen) Medewerkers kunnen simpel ideeën kwijt en worden serieus genomen (belangrijker dan geld?) Elk idee is belangrijk voor de organisatie (het delen van de know how) Stijl & Cultuur:

Ideamanagement dient onderdeel van de organisatie zijn Management dient de uitzonderingsgebieden te bepalen omtrent Ideamanagement (liever niet) Management dient te bepalen hoeveel suggesties er per medewerker ingezonden kunnen worden. Een target vaststellen is essentieel Het moet aantrekkelijk zijn om suggesties in te dienen (What’s in it for me????) Ideamanagement is vooral erg leuk en creatief Afspraak is afspraak & Meten is Weten! Management info essentieel!!!! Ambitie:

Elk idee krijgt een ontvangstbevestiging binnen 24 uur Ideamanagement heeft eigen beloningssysteem Voor elk idee is er een incentive bij indiening (mintblaadjes of iets specifieks vanuit de zorg) Het beloningssysteem moet passen bij het bedrijf 10 procent van de netto besparing als beloning is de standaard norm in Nederland maar hoeft niet (Directie laten bepalen) Mok Haagse Hopjes of Blikken drop zijn een hit voor goede ideeën die geen besparing opleveren en voor elk idee is er dus een incentive…kom wel met iets ook al is het een leuke pen voor het volgende idee… Beloning & Waardering:

Een pakkende naam en logo is essentieel (ZORGIDEE/ZORGIDEA) Er dienen spelregels (reglement) gemaakt te worden omtrent Ideamanagement met goedkeuring van het Management Ideeën dienen via Intranet & Internet ingediend kunnen worden (tokens????) Ideamanager(s) dienen te worden aangesteld en zijn de advocaat van de inzenders. Lukt dit niet dan positioneren bij het loket dat elke dag open is (Facilitair Bedrijf, Servicebalie) Ideamanagement software is erg belangrijk (SWH heeft pakket op maat bedacht door een ideamanager voor een passende prijs) Ideeformulieren dienen te worden ontworpen (keep it simple) Incentives dienen te worden aangeschaft die passen bij het bedrijf (overdrijf het niet en geef geen rommel) Aanpak:

Alle informatie omtrent Ideamanagement via mail Medewerkers moeten altijd hun suggesties kunnen indienen (24/7) Elk idee krijgt een uniek ideenummer Het ideenummer kan participeren in een Loterij (1x per jaar) Een ideeenteam moeten de suggesties behandelen (Servicepoint) Alle managers zijn in principe adviseurs (DT-besluit). Dit kan ook een adviesteam zijn…. Het adviestraject mag maximaal twee werkweken duren De inzender krijgt binnen vier weken een reactie Spelregels:

Ideamanagers bewaken de voortgang van ideeën. Deze moeten tijd krijgen hiervoor. Er zijn goede en minder goede ideeen ofwel overgenomen en afgewezen ideeën De goede ideeën worden besproken in het Management Team 1x per maand (ZORG IDEEEN CLUB) De overgenomen ideeën worden echt ingevoerd (geimplementeerd) en beloond op de werkvloer met gebak en bloemen De afgewezen suggesties krijgen een incentive Alle suggesties worden gepubliceerd op het Intranet en in het Personeelsblad Spelregels II:

Bedenk elk jaar een thema (managementtool) Promoot de overgenomen suggesties (boter bij de vis) Een Idee campagne (ideeënactie) wordt interessant gevonden door het personeel Bijzondere prijzen in een loterij doen het altijd goed (ballonvaart, parachute springen, slipcursus, leuk reisje, Fitbox Green) Spelregels moeten transparant en openbaar zijn en vooral makkelijk op het Intranet te vinden zijn Er moet tijd en geld zijn om de ideeën te implementeren Vasthouden Idea Flow:

Ideamanagement zal kostenbesparingen opleveren voor de organisatie (EVD Idee levert in het eerste jaar euro op met het idee van de Graaikasten, het prepaid concept was een idee bij KPN, werd eerst afgewezen maar leverde uiteindelijk miljoenen op) Ideamanagement zal een grotere betrokkenheid opleveren van het personeel (een derde van het personeel komt met een idee) Ideamanagement zal bijdragen tot het verbeteren van de producten en diensten (10% van de ideeen worden minimaal overgenomen) Ideamanagement zal meer Creativiteit en Innovatie brengen Ideamanagement is leuk en een extra communicatiemiddel Resultaat:

Resultaat II: Ideamanagement zal een heel andere kijk op het bedrijf opleveren (ideeën worden zeer snel behandeld tot verbazing bij de meeste medewerkers) Ideamanagement zal een grote groep medewerkers meer enthousiast maken en stimuleren om mee te denken (een op de drie medewerkers heeft een idee) Ideamanagement brengt meer plezier onder de klanten (medewerkers) Medewerkers praten vooral over beloonde ideeen in het algemeen en zeer positief over de zorginstelling in het bijzonder….

Ideamanagement is life The rest just details

Contact: René Blok