Gender en wiskunde Anja Jansen 2007.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Het effect van etniciteit op testscores tijdens de selectie van politieagenten Lonneke de Meijer AIO Arbeids- en Organisatiepsychologie.
Advertisements

Het schoolwelbevinden van Brusselse scholieren
Hier de titel van de presentatie
Enkele Determinanten van Peer Review Presentatie werkstuk Geert Wissink Universiteit van Amsterdam, 13 januari 2003.
Sociaal emotionele ontwikkeling en groepsgedrag
Keuzekompas voor meisjes en bèta/techniek Zelfbeeld, omgeving en kennis van bèta/technische opleidingen VHTO Cristien van Dijk Landelijk expertisebureau.
1 Neemt de kennis van onze studenten toe? Een analyse van de kennisgroei op basis van VGT scores Marieke van Onna & Samantha Bouwmeester.
Annet H. de Lange Een leven lang gemotiveerd aan het werk?
Louise C. Urlings-Strop
Allochtonen in het hoger onderwijs
Biografie Boosheid onder vrienden bij autochtoon-Nederlandse kinderen en Marokkaans-Nederlandse kinderen.
Onder Goed Licht Leer je Beter Onderwijsdag ROC West Brabant 10 april 2012.
Demografie, human capital, en de vraag naar woningen
Sociaal-economische verschillen in (on)gezond gedrag en de rol van de omgeving: de GLOBE studie FJ van Lenthe, CBM Kamphuis, K Giskes, M Huisman, J Brug,
Heeft single-sex educatie effect op wiskunde prestatie en motivatie?
Meisjes en wiskunde (Waarom) is wiskunde moeilijk?
Synthese artikel ANOUK KETELERSINFORMATIEVAARDIGHEDEN 1BATPA3VIVES SAW KORTRIJK.
Van De Leemkolk, L. (15 oktober 2012). Coming of the ancestors. Geraadpleegd op 24 december 2012, op Ünzüle Saglam.
Oefeningen F-toetsen ANOVA.
Hoger onderwijs in cijfers Persconferentie Brussel, 15/12/2011.
Tussentijds Toetsen als Leerstrategie Dirkx, K.J. H., Kester, L., Kirschner, P.A.
Vormen van studie (ontwerp)
Presentatietitel: aanpassen via Beeld, Koptekst en voettekst 1 Wat denken leerlingen nu ècht? Fokke Hoeksema, Petra Hendrikse en Nellie Verhoef.
Exercise for people with peripheral neuropathy Karin Faber CAT, 8 september 2005.
Annerie Moers 11 augustus 2006
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ SS/-Conferentie februari.
Voorstellen Meesterproef – HIR marketing K.U.Leuven Research Center for Marketing and Consumer Science Siegfried Dewitte.
Een review van het artikel: Gender-specific development of nonverbal behaviors and mild depression in adolescence Door: Yolanda van Beek, Marlies S. M.
Emotional well-being - Schalock Defoort Lieselot – 1BaO A1.1
J OBTEVREDENHEID The interaction of Job Satisfaction, Job Search, and Job Changes Cornelißen, T. (2009). The Interaction of Job Satisfaction, Job Search,
Community Kies Kleur in Groen 21 april 2009 Cocky Booy VHTO Landelijk expertisebureau meisjes|vrouwen en bèta|techniek
Nederlands tijdschrift voor Diabetologie
Scriptieseminarie 3 Methode – Experimenteel onderzoek
The ethical decision making of men and women executives in international business situations Valentine & Rittenburg (2007). Journal of Business Ethics,
Doel onderzoek : ALGEMEEN : De kwaliteit van leven in de verschillende zorggroepen. Is er een verband tussen : veranderingen in fysieke, psychische en.
Het gebruik van apps bij hardlopen Wie en met welk effect?
Meedoen met de Monitor de Bibliotheek op school 2014/2015
Wie wordt er leraar? Bart Golsteyn, Stan Vermeulen, Inge de Wolf
Cross-national, cross-cultural OB research: advances, gaps, and recommendations Tsui, Nifadkar, & Ou (2007) Journal of Management, 33,
Echtscheiding en sociaal kapitaal in Vlaanderen Belinda Wijckmans, Maaike Jappens & Jan Van Bavel Interface Demography Vlaanderen Gepeild 2009 Brussel,
HR practices and workforce prospects Claes (2008). Zeitschrift für Personalpsychologie, 7(4),
4C/ID Versie 2 Jeroen J.G. van Merriënboer
Sociale ongelijkheid in het leerplichtonderwijs, met specifieke aandacht voor het secundair onderwijs Studiedag VFO/SSL - 22 november Jan Van Damme,
Middelengebruik bij jongeren in het speciaal onderwijs en in de residentiële jeugdzorg: de rol van individuele factoren, ouders en vrienden Annelies Kepper.
Sonja Leenman-Dekker, huisarts in opleiding RuG.
Meedoen met de Monitor de Bibliotheek op school - vmbo.
De Invloed van Populaire leeftijdgenoten op de Bereidheid van Adolescenten om Alcohol te Drinken: Een Experimentele Chat Room Studie Hanneke Teunissen,
Hypnose bij het prikkelbare darmsyndroom
Gebruik van rubrics bij practica
Levenslooppsychologie werkcollege 3 Jennifer de Vries-Aydogdu Med.hro.nl/vrije
Leraareffectiviteit – wat weten we (niet)? Daniel Muijs, University of Southampton.
Het Vlaamse secundair onderwijs internationaal vergeleken Jeroen Lavrijsen Doctoraatsonderzoeker, HIVA - KU Leuven.
Meedoen met de Monitor de Bibliotheek op school Jouw naam.
GENDER in het basisonderwijs Doorbreking van seksestereotiepe beelden Cocky Booy 22 maart 2010 Hanzehogeschool Groningen.
1 Relatie Intelligentie Quotiënt en de Motorische Vaardigheid Marco Borhem Fleur van Dam Sanne Hein Opdrachtgever Docent Begeleider Opdrachtgever Docent.
Vakdidactiek 30 september Programma Waarom aandacht besteden aan voorkennis? Hoe krijg je lln aan het ‘hardop denken’? Wat is een conceptcartoon?
Bronnenlijst Hattie, J., & Timperly, H. (2007). The Power of Feedback. Review of Educational Research, 77 (1), Jaspers, M., & Zijl,
Chronische kniepijn. Tapen? J. van Noort Groep: Jan Peter en Mariëlle 5 juni 2008.
Conceptuele denker Anne
Ketenbrede analyse van het Zorgpad Immunologie S. Christiaanse, BSc, 1 Th. Macken, MD, 2 J.F.M. Pruijt, MD, PhD, 3 J. van Esch, 1 and E. de Vries, MD,
METHODE 1.Zoekstrategie in de literatuur met termen als ‘shift work, night work, irregular working hours, body weights and measures, BMI and body mass’.
Het (meervoudig) gebruik van tabak, alcohol en illegale drugs in Vlaanderen Tabaksgebruik.
Jeroen Lavrijsen HIVA – KU Leuven
Eerder op niveau, wat heeft het opgeleverd?
Rekenen in Beeld Drie onderzoeksvragen:
Feedback geven en krijgen
Finding ways to promote STI testing among the Afro-Caribbean community
Politiek van de wiskunde Wiskundeonderwijs - Etnowiskunde
TOOLKIT professionaliseren vanuit de formatieve toetscyclus
GIRLS OUTPERFORMING BOYS IN LISTENING AND READING SKILLS
Transcript van de presentatie:

Gender en wiskunde Anja Jansen 2007

Gekozen studies Studie 1: Voorspellers voor wiskundeprestatie bij jongens en meisjes Studie 2: Effect van stereotype beeld bij personen op wiskundeprestatie Studie 3: Het effect van J/M ratio in een klas op wiskundeprestatie Studie 4: Effect van school en achtergrond op keuze voor wiskunde van meisjes Studie 1: effecten op wiskundeprestatie van affectie met wiskunde, stereo-type beeld en voorspellers voor wiskunde presatie gezocht Studie 2: effect van stereotype beeld man-wiskunde vs vrouw-talen, en effect van indentificatie met genderbeeld en wiskunde. Daarnaast is het effect gemeten van een versterkt stereotype (door te zeggen dat de test moeilijker/gelijk is voor vrouwen). Studie 3: onderzoek naar sekseratio is nog niet veel gedaan, terwijl er al wel veel wordt gezegd over het effect van single-sex educatie Studie 4: analyse verschillen tussen scholen in hoeveel meisjes kiezen voor wiskunde, daabij is ook sociale klasse meegenomen.

Artikelen Mathematics Achievement and Gender: A Longitudinal Study of Selected Cognitive and Affective Variables [Grades 6-12] Lindsay Anne Tartre, Elizabeth Fennema Educational Studies in Mathematics, Vol. 28, No. 3, Mathematics and Gender (1995), pp. 199-217 Implicit stereotypes and women’s math performance: How implicit gender-math stereotypes influence women’s susceptibility to stereotype threat Amy K. Kiefer, Denise Sekaquaptewa Journal of Experimental Social Psychology 43 (2007), pp. 825–832 Gender Differences in Mathematical Achievement Related to the Ratio of Girls to Boys in School Classes Terje Manger, Rolf Gjestad International Review of Education, Vol. 43, No. 2/3 (1997), pp. 193-201 Gender Differences in Mathematics Participation in Australian Schools: Some Relationships with Social Class and School Policy Stephen Lamb British Educational Research Journal, Vol. 22, No. 2 (1996), pp. 223-240 Gegevens van de besproken artikelen (op volgorde)

Bepalende factoren wiskundeprestatie Meisjes scoren lager dan jongens in high school & college. Is dat verschil in wiskunde prestatie en affectie zichtbaar bij verschillende leeftijden? Is wiskunde prestatie mogelijk te voorspellen? Survey Methode: verschillende toetsen in alle geteste jaren. Toetsen: wiskunde prestatie, verbale vaardigheden (vocabulaire), ruimtelijke visualisatie, ruimtelijke orientatie (alleen in klas 10 en 12), affectie met wiskunde (zelfverzekerdheid, nuttigheid, man/vrouw stereotype, effect vd docent)

Bepalende factoren wiskundepresatie Alleen significant verschil in prestatie in klas 8 Prestatie gerelateerd met eerdere wiskundeprestaties, ruimtelijke visualisatie en verbale vaardigheden Zelfverzekerdheid relatie met prestatie Kleine steekproef (60 studenten, 12-18 jr) Klas 6, 8 10 en 12, longitudinaal (VS) Gemiddelden jongens altijd hoger, maar niet significant (kleine steekproef?) Affectie -> dat wiskunde als vak voor mannen wordt gezien Zelfverzekerdheid: nogal wiedes, kan niet los worden gezien van prestatie.

Zijn de verschillen in wiskunde prestaties te wijten aan stereotype? Stereotype: mannen zijn beter in wiskunde dan vrouwen Wat is het effect van stereotype, de zelf-identificatie met gender-rol of met wiskunde? Experimentele studie Opdelen in groep met normale of verminderde stereotypering, daarna wiskunde test Impliciet stereotype: wat je zelf vindt Versterkt: door de experimenteerder.

Zijn de verschillen in wiskunde prestaties te wijten aan stereotype? Vrouwen die minder geloofden dat wiskunde voor mannen was, hadden een positief effect van verminderd stereotype Steekproef: 138 vrouwen (college) Verschillende achtergronden Onduidelijke omschrijving manipulatie

Heeft de ratio J/M effect op wiskunde prestaties? Volgens sommige studies zou single-sex education beter werken voor meisjes. Heeft de jongens/meisjes ratio in een klas effect op wiskunde prestaties? Survey Methode: uitvoeren van verschillende typen wiskundige taken Duidelijk uitgelegd; repliceerbaar

Heeft de ratio J/M effect op wiskunde prestaties? Significant effect van sekse op prestaties Geen effect van ratio jongens/meisjes Maar is die conclusie door te trekken naar single-sex education? Onderzoek gedaan in 49 derde klassen (~10 jarige kinderen) Steekproef: N=924, verschillende scholen in Noorwegen (Bergen) Alleen 10 jaar: bredere leeftijdsgroep was beter geweest Bij single-sex education heb je helemaal geen andere sekse, dus is de peer pressure om je volgens de gender regels te gedragen misschien minder groot.

Effect van school en achtergrond op wiskundeprestatie Meisjes kiezen minder vaak wiskunde Wat is het effect van socio-economische achtergrond? Wat is het effect van het type school? Survey Methode: data verzamelen op verschillende scholen, vragenlijsten voor studenten en interviews met docenten

Effect van school en achtergrond op wiskundeprestatie Participatie in wiskunde van meisjes verschilt tussen sociale groepen en tussen scholen 4 verschillende types high-schools uit 1 staat in Australie Studie richt zich op klas 11 (keuzejaar) Steekproef: 536 studenten, ~ 17 jaar

Vervolgonderzoek? Dieper ingaan op effect single-sex educatie Verschillende leeftijden Experimenten met single-sex klassen Affiniteit met wiskunde testen in verschillende sociale klassen (en scholen) Effecten van docenten op stereotype en prestaties Stimuleren studenten

Bedankt voor de aandacht! Zijn er nog vragen?