WSNS 4 oktober 2007 “Als je doet wat je deed, krijg je wat je kreeg”.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De Veilig in elke Vezel campagne is een initiatief van VERAS en VVTB ter bevordering van de veilige verwijdering van asbest in Nederland. Deze campagne.
Advertisements

3 x opvoeden 12 april Effecten van belonen en straffen
Beeld zegt meer dan duizend woorden….
OUDERGESPREKKEN.
Communicatie met de klant
Communicatie ouder-kind
Lotgenotencontact.
Feedback geven en ontvangen
Workshop Knallende ruzie
OR en bestuurder Voorstellen: mr. Pieter Rop, trainer-adviseur Odyssee
TOPOI Model: Taal Verbale communicatie: Wat zegt de ander precies?
Rolpatronen.
Een ouderavond over veiligheid en grenzen stellen
TRAINING SOCIALE VAARDIG-HEDEN
Welkom op onze thema-avond
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.
Coachen Maandag 14 juni 2006.
Communicatie School- Gezin
PRESENTEREN KUN JE LEREN
H3. Communicatie Gesprekstechnieken.
Het herkennen van ego-toestanden
DIGITALE COLLAGE ESTHER
Dienstverlening voor integere en geweldloze communicatie Presentatie door R.R. Annema.
Gespreksvaardigheden
Modellen adviesvaardigheden 13 februari 2015
Communicatie en dementie
Emoties p
HS 4 Aandachtspunten bij een verkoopgesprek
Weerstand kan je opvatten als feedback
Een gesprek is meer dan praten alleen!
Blok 3. Gesprekstechnieken, 2 uur
Groepsdynamica & Interactief communiceren
Kwaliteit van de hulpverlening
Week 2.  Theoretische inleiding vaardigheden  Bespreken van de verdiepende leervraag  Oefenen met vaardigheden  Laatste uur: zelfstandig oefenen.
Hoofdstuk 5: Lastige gesprekken met individuele studenten.
Luisteren 3 Actief luisteren. Zowel verbaal als non-verbaal
Week 3  Inleiding attitude interview  Oefenen met attitude interview a.d.h.v. de practicum-vragen.
Welkom op onze ouderochtend
COACHEN; zelf aan het werk! HELICON MBO Den Bosch W43
Omgaan met agressie Klinische les 6 mei 2003
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Transationele analyse (aka TA) Rotterdam, 26 augustus 2011.
Programma week 3 Terugblik: kennismakingsgesprek Toelichting: basis LSD-techniek Oefening 1: actief luisteren Oefening 2: echt actief luisteren Huiswerk.
Sowebatraining bovenbouw. Doel van de Sowebalessen! Het aanleren van sociaal competent gedrag en de daarbij behorende vaardigheden Het aanleren van sociale.
PERSONEELSMANAGEMENT PPT 8 Onderdeel : communicatie.
Communicatie & Relatie
Training: Effectief communiceren op de werkvloer
Dagdeel 3 conflicthantering
Opleidingssessie 2 Growing Together Communicatievaardigheden van de mentor.
Welkom op onze thema-avond
Communiceren in de langdurige zorg. Wat is communiceren? Communiceren is: het overbrengen en ontvangen van een boodschap; het uitwisselen van informatie.
Verbindend communiceren met ouders
Aanwijzingen voor een bezinning in kleine of grote kring.
In raden of commissies van een kerkelijke gemeente, als er conflicten dreigen.
MODULE 3 GESPREKSTECHNIEKEN. INHOUD 1.Soorten open vragen en het belang er van 2.Tips bij het voeren van gesprekken 3.Regels van feedback 4.Valkuilen.
Training 3 Kennis van programma van de student en kunnen werken met de instrumenten (bv. werken met leerwerkplan, rubric, evaluatieformulier), Binnen verschillende.
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
Gesprekstechnieken Hoofdstuk 17 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
Hand-Out.
Bijeenkomst startende mentoren
Op het werk, in de klas en prive.
Op het werk, in de klas en prive.
Praktijk Opleiders Cursus
Gesprekstechnieken 12 mei 2017.
Communicatie.
Training communicatie
Gesprekstechnieken Les 1.
Communicatie 7e les.
Op het werk, in de klas en prive.
Les 5: Verbale communicatie
Les 6: non-verbale communicatie
Transcript van de presentatie:

WSNS 4 oktober 2007 “Als je doet wat je deed, krijg je wat je kreeg”. Een vervelend gesprek? WSNS 4 oktober 2007 “Als je doet wat je deed, krijg je wat je kreeg”.

Inhoudelijke opzet Basisprincipes communicatie Vervelend gesprek Non-verbale communicatie Actief luisteren Vervelend gesprek Slecht-nieuws gesprek Gesprekstechnieken

Non-verbale communicatie Het effect van de boodschap wordt slechts voor 7% bepaald door de gebruikte woorden Intonatie: 38 % Lichaamstaal: 55 %

Opdracht… Zeg om en om tegen elkaar de zin: “waarom heb je me dat niet eerder verteld?” Laat elke keer een andere emotie de boventoon voeren (boos, teleurgesteld, blij, verdrietig, vragend, verwijtend….. Enz.) Merk de non-verbale communicatie op en merk op wat het met je doet.

Intonatie Lichaamstaal Spreektempo Toonhoogte Ritme Volume Houding Gezicht/oogcontact Gebaren …

Actief luisteren Aandachtgevend gedrag Samenvatten

Aandachtgevend gedrag Non - verbaal verbaal: mm, ja, ga door, precies stiltes durven laten bestaan

Samenvatten doel: aan de ander laten weten dat je luistert geeft structuur aan het gesprek in eigen woorden weergeven: “je zegt dus dat ……..” niet beoordelend (vervolgens dóórvragen)

Slecht nieuwsgesprek Gevaren: Uitstellen, er omheen draaien, niet vertellen Vragen stellen in de hoop dat de ander “het wel door heeft” Jezelf rechtvaardigen Ontkrachten (het is niet zo erg) Rationaliseren (het moest wel gebeuren)

Fasen Slecht nieuwsgesprek Aandachtspunten vooraf Gesprek voorbereiden Start met bericht Verlagen frustratieniveau (reactie ouders accepteren) Oplossingen/perspectief verkennen Afspraken maken/contact onderhouden

Fasen verwerking Ontkenning Boosheid Verdriet Acceptatie (na perspectief bieden)

Gesprekstechnieken 1: omgaan met communicatiestijlen Ouder Kritische ouder Verzorgende ouder Volwassene Kind Aangepaste kind Natuurlijke kind

Communicatiestijl Basis Kernbegrippen Typerend Ouder Kritische ouder Verzorgende ouder Aangeleerd Normatief Traditioneel Normen Waarden Tradities Omdat ik dat wil Ik moet dat doen Zo zijn de regels Volwassenen Verstandelijk Doelmatig Rationeel Verzamelen van gegevens Verwerken van Toetsen van en aan de realiteit Het berekenen van waarschijnlijkheden Ik denk dat dit belangrijk is Hoe bepaalt u dat? Zullen wij het op deze wijze bekijken Kind Aangepaste kind Natuurlijke kind Rebellerende kind Emotioneel Gevoelig Spontaan Reageren op basis van gevoel Uitvluchten Excuses Ik wil Mag ik? Ik ben bang dat

Complementair…

Kruistransactie

Verborgen transactie

Gesprekstechnieken 2: interventies Inhoud Procedure Interactie Gevoel/emotie