Korte keten initiatieven in Vlaanderen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Knelpunten Korte Keten initiatieven in Vlaanderen 22 oktober 2010 Ann Detelder.
Advertisements

De Vlaamse audiovisuele sector: een socio- economische profilering Isabelle De Voldere Hans Everaert.
GfK Supermarktkengetallen
Automatic Delivery Rewards Basisprincipes. Automatic Delivery Rewards •Automatic Delivery Rewards of ADR is een programma waarvoor Distributeurs en Klanten.
14 juni 2011 Infomoment georganiseerd door het Toelichting bij het aanvragen en afrekenen van creatie- en spreidingsdossiers door Machteld De Smedt (Vlaamse.
1 © GfK 2013 | Supermarktkengetallen | week GFK SUPERMARKTKENGETALLEN ‘Wat is de omzet van de supermarkten op weekniveau?’ ‘Hoe ontwikkelt het.
Eva Roeykens Plattelandscoördinator
Uitgaven aan zorg per financieringsbron / /Hoofdstuk 2 Zorg in perspectief /pagina 1.
De betaalbaarheid van de (eerstelijns) medische zorg
GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen juli 2014 GfK Supermarktkengetallen Antwoord op deze vragen vindt u op: bij “GfK Publicaties”
22 april 2009 Cijferboeken Cultuur, Jeugd en Sport Opmaak cijferboeken en website.
Strategisch plan korte keten
05/07/ De handel: gaat nog jobs creëren in 2010! Dominique Michel Gedelegeerd bestuurder 25 februari 2010.
Global e-Society Complex België - Regio Vlaanderen e-Regio Provincie Limburg Stad Hasselt Percelen.
Omvang van de ambachtseconomie
1 Sinds Evolutie van 2000 tot 2010 Huurprijzen : 50% Gezondheidsindex : 15 % Informatie : - Crise du logement à Bruxelles.
1 De handel Dominique Michel Gedelegeerd bestuurder.
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
Zon  Energie Inspiratie   Realisatie
1 Energieprijzen in België Persontmoeting Febeliec 13/05/2009.
1 1 Diagnoseadvies van de sociale partners over O&O en innovatie ‘Naar een meer innovatieve economie’ 18 september 2006.
1 © GfK 2013 | Supermarktkengetallen | februari 2013 GFK SUPERMARKTKENGETALLEN ‘Wat is de omzet van de supermarkten op weekniveau?’ ‘Hoe ontwikkelt het.
Vakcentrale 11 MVO en rol OR in waterbedrijven en laboratoria Lochem 18 November 2010.
Inkomen Begrippen 1 t/m 5 Werkboek blz 5
De hoeveklant doorgelicht. Luc Van Bellegem, marketingadviseur VLAM Zwevegem, 13 mei 2006.
Accountancy en Advisering
1 Diplomaruimte Infosessie studenten Faculteit Sociale Wetenschappen.
Welvaart Hoofdstuk 2.
Vlaams convenantenprogramma gemeentelijke ontwikkelingssamenwerking Vorming strategische planning 07/05/2009.
In dit vakje zie je hoeveel je moet betalen. Uit de volgende drie vakjes kan je dan kiezen. Er is er telkens maar eentje juist. Ken je het juiste antwoord,
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen augustus 2014 GfK Supermarktkengetallen Antwoord op deze vragen vindt u op: bij “GfK Publicaties”
GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen augustus 2014 GfK Supermarktkengetallen Antwoord op deze vragen vindt u op: bij “GfK Publicaties”
GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen augustus 2014 GfK Supermarktkengetallen Antwoord op deze vragen vindt u op: bij “GfK Publicaties”
GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen augustus 2014 GfK Supermarktkengetallen Antwoord op deze vragen vindt u op: bij “GfK Publicaties”
1 © GfK 2012 | Supermarktkengetallen | GFK SUPERMARKTKENGETALLEN ‘Hoe ontwikkelt het aantal kassabonnen zich?’ ‘Wat is de omzet van de supermarkten.
1 © GfK 2012 | Supermarktkengetallen | GFK SUPERMARKTKENGETALLEN ‘Hoe ontwikkelt het aantal kassabonnen zich?’ ‘Wat is de omzet van de supermarkten.
GfK Supermarktkengetallen
GfK Supermarktkengetallen
Toegevoegde Waarde Productie = inkomen.
Rentabiliteitsanalyse - vleesvee -
Vrints Goedele Januari 2013 Agriflanders RENTABILITEITSANALYSE - VARKENS -
Deuninck Joeri januari 2013 GEBRUIK VAN LMN-DATA.
1 Voedsel duurder, inkomen boer daalt Persconferentie Boerenbond 20 december 2007.
A H M F K EB C x 85 Korte zijde bij C 2 e secties volte 14 m en op afstand komen ( 0,5 rijbaan)
ZijActief Koningslust 10 jaar Truusje Trap
ECONOMISCHE ASPECTEN VAN DE STEDENBOUW THIERRY VANELSLANDER – ACADEMIEJAAR EUROPEES REGIONAAL BELEID.
0 HJ Breen Wisselbeker Seizoen Veld en Zaal minst gepasseerde keeper/keepster Geldrop, dinsdag 19 juni 2012.
Beleid rond korte keten in Vlaanderen
SYSTEEM VRIJETIJDSPAS sociaal tarief - diversiteit binnen sport toepassing in Izegem AV SF 22 april 2010 SF: Stijn Werbrouck
Label “Erkend Verkooppunt Hoeveproducten”
HOSTA 2010, Vastgoedcongres 29 september september Horwath HTL.
In de strijd tegen armoede en sociaal isolement onder kinderen.
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
© GfK 2014 | Supermarktkengetallen | september 2014
Middenstandsvereniging Heusden-Zolder vzw heet u welkom
1 © GfK 2014 | Supermarktkengetallen | augustus 2014.
Gezondheid   1. We willen bewuster leven. 2.
Algemene Ondernemersvaardigheden
1 Kwaliteitsvol en betaalbaar wonen voor iedereen Vlakbij binnenstad en in het groen Duurzaam en toekomstgericht.
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
D’hooghe Joost januari 2013 RENTABILITEITSANALYSE - GRANEN VOOR DE KORREL -
Optimaliseren BPV keten
Samenwerking bij tandartsen algemene inleiding en situering van de huidige situatie. Paul De Hondt Stafmedewerker STV-Innovatie & Arbeid.
Vlaamse Reguleringsinstantie voor de Elektriciteits- en Gasmarkt Werkgroep netbeheer en decentrale productie Werkvergadering 13 december 2010.
Lokaal voedsel VVSG, Gent, 30/9/ Lokaal voedsel Trends Hoe en waar? Waarom doen landbouwers mee? Wat kunnen steden en gemeenten doen?
De provincies gaan lokaal ! 30 september 2016 De Bijloke - Gent
Mogelijkheden Korte Keten in uw gemeente?
De provincies gaan lokaal ! 30 september 2016 De Bijloke - Gent
Transcript van de presentatie:

Korte keten initiatieven in Vlaanderen Geertrui Cazaux – Eline De Regt Afdeling Monitoring en Studie Symposium 22 oktober 2010

Deel I: Korte keten initiatieven in Vlaanderen. Een overzicht Inhoud Deel I: Korte keten initiatieven in Vlaanderen. Een overzicht Deel II: Economische rendabiliteit van hoeveproductie: een verkenning op basis van het Landbouwmonitoringsnetwerk

Korte keten initiatieven in Vlaanderen. Deel I Deel I Korte keten initiatieven in Vlaanderen. Een overzicht

Korte keten initiatieven in Vlaanderen Wat is korte keten? Geen eenduidige definitie, divers Distributiemodel met rechtstreekse samenwerking producent - consument Geen tussenschakels Is niet nieuw Verschillende vormen: boerenmarkten, verkoop op bedrijf, groenteabonnementen e.d. ‘Hoeveproducten’ Geen wettelijke definitie

Korte keten initiatieven in Vlaanderen Lokale voedselsystemen  globale voedselsystemen  criteria: Geografisch Temporeel Politiek en geografisch Bio-regio Sociale afstand

Korte keten initiatieven in Vlaanderen

Korte keten initiatieven in Vlaanderen VOORDELEN: Sociaal: consument herontdekt landbouw, vertrouwensrelatie, imago, transparantie, herstellen sociale relaties, beroepstrots, … Ecologisch: transport, voedselkm, energieverbruik, extra milieucriteria, … Economisch: regionale economie, peri-urbane landbouw, kleinschalige gemengde bedrijven, duidelijke eerlijke prijs, zekere afzet,… NADELEN: Tijdsintensief, onzekere rendabiliteit & afzet, …

Korte keten initiatieven in Vlaanderen Drie belangrijke actoren in Vlaanderen: A. VLAM B. Steunpunt Hoeveproducten C. Voedselteams

Korte keten initiatieven in Vlaanderen A. VLAM Promotie – “Erkend verkooppunt hoeveproducten” Gebruiksovereenkomst + bijdrage Medio 2010: 238 erkende verkooppunten en 2 boerenmarkten (Dilbeek & Tielt) Databank en info: http://www.hoeveproducten.be  Focus: verkooppunt (consument) - promotie

Korte keten initiatieven in Vlaanderen Ligging hoeveproducenten (VLAM), in Vlaanderen (2009) Bron: AMS, obv gegevens VLAM, 2009

Korte keten initiatieven in Vlaanderen Financiering VLAM 2010: 63.720 euro voor hoeveproducten: 50.000 euro subsidie voor hoeve VLAM 13.720 euro bijdragen van de sector ╚ producentenbijdrage: 50 euro/jaar + eenmalige administratiekost (25 euro)

Korte keten initiatieven in Vlaanderen B. Steunpunt Hoeveproducten KVLV Ondersteuning van hoeveproducenten Vorming en infosessies Registratie op website fermweb: http://www.fermweb.be Begin 2010: 350 hoeveproducenten  Focus: producent Financiering Sinds september 2007: 100.000 euro/jaar subsidies van Vlaamse Overheid

Korte keten initiatieven in Vlaanderen C. Voedselteams Lokale teams: gezamenlijke aankopen bij lokale producent Eén voedselteam =20-tal gezinnen Medio 2010: 119 teams en 94 producenten (inclusief 17 wereldwinkels) Vooral in Vlaams-Brabant Info: http://www.voedselteams.be  Focus: contact producent – consument

Korte keten initiatieven in Vlaanderen Financiering Voedselteams vzw 85.000 euro/jaar van Ministerie van Cultuur Subsidies via regionale projecten Bijdragen: 36.000 euro/jaar ╚ lidgeldbijdragen: 10 euro/jaarlijks/gezin + bijdragen producent (3% omzet)

Korte keten initiatieven in Vlaanderen Regionale initiatieven vzw West-Vlaamse Hoeveproducten Hartenboer (Limb. & Vl.Br.) mmm…eetjesland cvba (O.Vl.) Biodichtbijhuis Rurant vzw (Antw.) Hagelandse Haspengouwse Veeboeren Coöperatie Hasselt is verkocht GASAP (Brussel) Julienne

Korte keten initiatieven in Vlaanderen Verkoop op de hoeve: Sterke groei in 2008, lichte terugval in 2009 Kernclienteel = gepensioneerden & welgestelde huishoudens met kinderen (60% van bestedingen) 23% Vlaamse gezinnen kocht in 2009 minstens éénmaal op hoeve Vlaamse gezinnen spenderen gemiddeld 141 euro/jaar Gemiddeld bedrag per aankoop 17,20 euro (bron: GfK Panel Services Benelux (Vlam, 2009))

Korte keten initiatieven in Vlaanderen Wat koopt men op de hoeve? bron: GfK Panel Services Benelux (Vlam, 2009)

Deel II Economische rendabiliteit van hoeveproductie: een verkenning op basis van het Landbouwmonitoringsnetwerk

Enkel zuivelverwerking en –verkoop LMN: boekjaren 2007 en 2008 (n=7) Methodologie Enkel zuivelverwerking en –verkoop LMN: boekjaren 2007 en 2008 (n=7) Vergelijking met studie UGent (2005) Aanpak:

Familiaal arbeidsinkomen Bedrijfsinkomen (BI) of familiaal arbeidsinkomen (FAI), minimum, maximum en gemiddelde (€/bedrijf) Bron: LMN; * Van de Velde et al. (2005) FAI = vergoeding voor familiale (eigen) arbeid Spreiding: spreiding in opbrengsten en kosten FAI > 0: externe kosten kunnen vergoed worden

Netto bedrijfsresultaat Netto bedrijfsresultaat (NBR), minimum, maximum en gemiddelde (€/bedrijf) Bron: LMN; * Van de Velde et al. (2005) NBR: totale opbrengsten – totale kosten (werkelijk en aangerekend)  winst of verlies FAI > 0, maar NBR < 0: eigen arbeid niet (volledig) vergoed  Fictief loon (vergoeding eigen arbeid) = aandachtspunt!

Korte keten initiatieven in Vlaanderen – Rapporten Rapport: Korte keten initiatieven in Vlaanderen – Een overzicht Economische rendabiliteit van hoeveproductie: een verkenning op basis van het Landbouwmonitoringsnetwerk Afdeling Monitoring en Studie http://www.vlaanderen.be/landbouw/studies

Bedankt voor uw aandacht!