LIFO® en Omgaan met agressie Een specifieke toepassing Hans Fischer

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Eigen kracht Vrijwillige kracht Professionele kracht
Advertisements

Lindenhout gaat 2.0, jij ook?
situationeel leiderschap
Evaluatie van mentorprojecten
De roos van Leary.
Aanpak voor een top team
Time management in het onderwijs
Van uitleggen leer je het meest
Ondernemen in de praktijk
Technieken 3: de-escaleren
Omdat je voor mij heel belangrijk bent…
Ja maar, bij ons gaat alles goed Wij hebben geen problemen Ik heb een idee! Zullen we het zo doen? Andere prioriteiten, geen tijd Dat willen we nietPast.
Werkvormen als vanzelf
Waarde-volle zorg LPZ, 11 oktober Opbouw Voorstellen Ontwikkelingen Ander perspectief In gesprek 2.
LEEFSTIJL vanuit Amerika 1986 voortgezet onderwijs
Van probleemstelling naar doelstelling
St. Martinusschool Hoe loopt de ontwikkelmotor? 1.ik voel me groot 2.ik kan het… zelf! 3.ik ben in verbinding betrokkenheid en welbevinden zelfstandig.
TOPOI Model: Taal Verbale communicatie: Wat zegt de ander precies?
Maxime Neirynck.
VASTEN bezinning maandag 21 maart 2011.
GROEN PROEVEN Workshop 31 maart 2011 Reflectie binnen de PvB
[passende afbeelding]
Kansen voor Samenwerken
Op weg naar een beter samenspel Angela van den Nieuwenhuizen C o ö r d i n a t o r V r i j w i l l i g e r s V i t a l i s z o r g g r o e p Yvonne de.
WELKOM! Bij de Workshop “Blik op jezelf” Oftewel BLIK OP IK..!
Welkom op onze thema-avond
Persoonlijke en sociale vaardigheden van de commerciële professional
Branche in Zicht Kantoorpresentatie Juli september Inhoud  Wat is Branche in Zicht (BiZ)?  Wat levert BiZ ons kantoor op?  Wat levert.
Interpreteren van data
18 november 2011.
WAT EEN GOD! JESAJA 63:7-9; 64:3; 65:1,2.
Een theoretische verkenning
Betrokkenheid op de werkvloer
Thema van deze dag “Verandering, ontmoeting en dialoog in een dynamisch onderwijslandschap” De dialoog staat centraal. De dialoog tussen docenten GVO en.
Succesvol Partnerschap bij Duurzame Bouwprojecten
Gezondheid, basis voor jouw toekomst!
Ik geloof… Dat onze achtergrond en omstandigheden misschien wel van invloed zijn geweest op wie we zijn,maar dat wìj verantwoorde-lijk zijn voor wie we.
Masker.
Ken je kracht…Deel je kracht…
Doen we het wel of doen we het niet? Veiligheid, ook wanneer het niet klopt.
Identiteit van de divisie Zorg & Gezondheid
Vrienden Deze gedichten zijn speciaal voor de vrienden om wie ik geef en de mensen die om mij geven Al deze gedichten komen van
Wat is geschiedenis en wat heb je eraan?
Samenwerken En Ontwikkelen. Samenwerken Met deze mensen werk ik samen.
Geestelijk gezond(heidsbeleid) in het onderwijs: uitgangspunten en handvatten. Mohsen Zagheden.
VERSTERK WAT WERKT.
Reguleren van motivatie: Do It Yourself! 28 oktober Deventer.
Communicatie 2 – kw 2 Les 1.
Mentale begeleiding Theoretische inleiding Zelfvertrouwen
Omgaan met agressie Klinische les 6 mei 2003
MIJN WEBSHOP YANAH PRUYM, MEB D. HOME PAGINA
Hulpvragen voor het formuleren van je eigen kernwaarden
Sowebatraining bovenbouw. Doel van de Sowebalessen! Het aanleren van sociaal competent gedrag en de daarbij behorende vaardigheden Het aanleren van sociale.
stap 6: Unieke toegevoegde waarde bepalen
Het kwetsbare vertrouwen van ouders in de jgz Justine Pardoen Ouders Online.
Matchcare REGIE OP JE EIGEN LOOPBAAN: WORKSHOPS TER INSPIRATIE.
Op naar een STER bestuur… Avond 1: De meerwaarde van een Bestuur. Avond 2: Hoe organiseren we een Scouting Vereniging. Avond 3: Vinden, Binden, Boeien.
PERSONAL BRANDING Stel je bent een shampoo… 10 oktober Amersfoort.
Erop of eronder!  Jakob heeft Gods stem verstaan (31: 3)  Hij laat zich ook leiden door angst  Angst van buitenaf (Laban)  Angst van binnenuit: hij.
Workshop Nive – 31 januari 2013 Miranda Keijser-van Gils.
Talentgebieden – Interesses –Leervoorkeuren
Rots en Water Sociale competentie training. Rots Weten wie je bent Weten wat je wilt Weten wat je doet Water Vriendschap Verbondenheid Communicatie.
MOTIVATIE. Dromen en Idealen Jongeren dromen en hebben idealen.
Welkom op onze thema-avond
Verbindend communiceren met ouders
Regie op je eigen loopbaan: workshops ter inspiratie
Conflicthantering Drie dagdelen van 120 minuten. Doelstellingen: -Kennis over conflicthantering (een theoretisch kader) -Inzicht in eigen conflictstijlen.
WORKSHOP ELEVATOR PITCH Loopbaanevent Trivalent Nynke Visser 21 mei 2016.
Netwerkmarketing Hoe vindt je nieuwe klanten? In deze training 1.Je 100+ lijst 2.Je dagelijkse bezigheden 3.Verandering van denken.
Verbindende Besluitvorming werkt.
Transcript van de presentatie:

LIFO® en Omgaan met agressie Een specifieke toepassing Hans Fischer Het LIFO® model LIFO® en Omgaan met agressie Een specifieke toepassing Hans Fischer

Mindset voor deze workshop U bent Professionals U zoekt of biedt oplossingen in agressiehantering Of: U bent geïnteresseerd in het LIFO® model Wij zullen laten zien op welke manier LIFO® meerwaarde heeft in agressietrainingen Ons doel: Aan het eind denkt u: ‘Daar wil ik meer over weten’ U bent professional die medewerkers helpt om beter te weer te gaan tegen agressie. We zullen laten zien op welke manier LIFO inzicht kan bieden om meerwaarde betekent tov gebruikelijke agressie-trainingen. We zullen laten zien wat volgens ons de uitgangspunten moeten zijn bij een agressietraining. Overigens hebben we het over sitauties waar beïnvloeding van de agressieve persoon nog mogelijk is. Dus: verbale agressie. Doel van de presentatie: u denkt aan het eind ‘hier wil ik meer over weten’ 2013 11 28 VOV

3 onderwerpen Beknopte uitleg van het LIFO® model Theoretisch kader agressie De meerwaarde van LIFO® in agressietrainingen We zullen dus in vogelvlucht stilstaan bij theorie rond agressietraining en we geven u een beknopte uitleg van het LIFO model. De focus ligt uiteindelijk op de toegevoegde waarde die het LIFO model heeft als deze wordt verbonden aan een gebruikelijke agressietraining 2013 11 28 VOV

Wat is LIFO® Communicatiemodel Vragenlijst Voorkeursgedragsstijlen en drijfveren 4 gedragsstijlen Gunstige en ongunstige omstandigheden Uitgangspunt gedragssterktes LIFO is een communicatiemodel dat middels een vragenlijst iemands voorkeursgedragsstijlen aftapt en de achterliggende drijfveren: waarden( hoe vindt jij dat mensen met elkaar om moeten gaan), behoeften( wat wil je graag ervaren in interactie met anderen) en doelen(hoe wil je door anderen gezien worden). 4 stijlen waar iedereen aan deelneemt. Één van de weinige modellen die twee gedragsvoorspellingen doet: gunstig en ongunstig, daar komen we later op terug. Optimistisch model: het gaat uit van kwaliteiten. later meer 2013 11 28 VOV

Vier Basisoriëntaties ACTIE UITBLINKEN IK RATIO VERBINDING 2013 11 28 VOV 6

Interactieverloop tijdens agressie Agressie/dreiging Instinct: vechten/vluchten/bevriezen Zelfcontrole: fysiek en mentaal Situatie inschatten Strategie kiezen Beïnvloeden Als we uitgaan van agressie-interactieschema. Er gebeurt iets, systeem herkent bedreiging (dit kan fysieke dreiging zijn, maar ook een aantasting van de drijfveren), impuls vechten vluchten, de spanning loopt op: spierspanning, de ademhaling verandert, de bloeddruk loopt op, het denken wordt moeilijker. professioneel doel: zelfcontrole, deels fysiek, deels mentaal, als dat lukt: situatie inschatten: eigen veiligheid eerst. informatie verzamelen die nodig is voor het verdere verloop. welke soort agressie, wat voor persoon is dit (wellicht een bekende?) welke LIFO stijl? dan strategie kiezen, eventueel beïnvloeden, dan heb je de juiste vaardigheden nodig. 2013 11 28 VOV

De toegevoegde waarde van LIFO® Mentale zelfcontrole Minder hevig vecht/vlucht gedrag: Het ‘Early Warning System' Situatie inschatten Maatwerk in beïnvloeden Zelfvertrouwen/autonomie Agressietrainingen vaak gericht op vaardigheden. Vaak ook zelfcontrole, vooral fysiek. Het mentale deel LIFO belangrijke toevoeging. Door te weten waar je gevoelig voor bent, vroeg stadium jezelf tot de orde roepen ‘early warning system’. Situatie inschatten: stijlinterpretatie. Bij keuze voor beïnvloeden stijloverbrugging 2013 11 28 VOV

Bespreek met elkaar Wat moet men tegen u zeggen of doen om de adrenaline te laten stromen? Anders gezegd: hoe krijgt men u op de kast? Even met elkaar smoezen in tweetallen en drietallen over wanneer de adrenaline gaat stromen bij uzelf. Waarmee krijgt men u op de kast? Wees daarbij zo concreet mogelijk. Geef voorbeelden. En kunt u uitleggen wat maakt dat u daarover zo kwaad wordt? Dan inventariseren. Op flap of op een A-4 tje? Voorbeelden direct wegschrijven bij de stijlen. Nog niets verklappen. Later bij de bedreigde drijfveren voorbeelden terughalen per stijl. 2013 11 28 VOV

Mogelijk bedreigde drijfveren Beheersend/Overheersend Steungevend/Opgevend Ik ben een actief persoon. Wat ik doe doe ik goed Ik ben toegewijd , behulpzaam en integer Ik doe graag dingen samen Ik ben persoonlijk en enthousiast. Ik ben objectief, punctueel en redelijk Meegevend/Weggevend Behoudend/Afhoudend 2013 11 28 VOV

Pas op de plaats Zelfinzicht Persoonlijke kwetsbaarheid Het ‘Early Warning System’ Meer motivatie voor gezamenlijk beleid kennis van de eigen stijlen en achterliggende drijfveren geeft inzicht in persoonlijke kwetsbaarheid en helpt om vroegtijdig signalen op te pikken, die waarschuwen dat zelfcontrole van belang is. Daarnaast bevordert het de kwaliteit van samenwerking doordat men beter begrijpt waarom collega`s wel last hebben van bepaald gedrag 2013 11 28 VOV

Waarom heb ik altijd die agressieve klanten en mijn collega niet Waarom heb ik altijd die agressieve klanten en mijn collega niet? Persoonlijke valkuilen Productief Contra-productief Kwaliteit in balans Teveel vertrouwen op kwaliteit Het wordt wat technisch, doet u goed uw best om mij te volgen. Wellicht onderschat ik u, maar voor de zekerheid: Bent u nog aangehaakt? Waarom heb ik altijd agressieve klanten, en mijn collega niet? Als we doorschieten in kwaliteiten, kan dat contraproductief gaan werken; dan irriteert die klant zich juist aan die sterke eigenschap.LIFO confronteert op een niet normerende manier met persoonlijke valkuilen 2013 11 28 VOV

Waarom liet ik me zo gaan? De achilleshiel: Een aantasting van de persoonlijke drijfveren Waarden Behoeftes Doelen Of een persoon geraakt wordt door gedrag van anderen is stijlgebonden: het heeft te maken met de mate waarin de drijfveren van de bewuste persoon gevaar lopen. Als uw persoonlijke waarden, behoeften of doelen worden aangetast, neemt de kans toe dat u zelf uit uw slof zult schieten. Na afloop van een incident met agressie of ongewenst gedrag van een persoon, kijkt men soms met schrik terug op het eigen gedrag. 2013 11 28 VOV

Dat ken ik niet van mezelf LIFO® en ongunstige omstandigheden Coping strategie Andere neiging tot gedrag Contra-productief kan onbekend zijn Ongunstige omstandigheden: als een van de weinige modellen staat LIFO stil bij gedrag onder ongunstige omstandigheden. Velen van ons hebben gedrag ontwikkeld dat bedoeld is om onder ongunstige omstandigheden overeind te blijven. Dit is onze aangeleerde ‘overlevings’strategie (coping mechanisme) om de situatie weer gunstig te krijgen. Veel mensen zijn ooit geschrokken van het eigen gedrag in een agressieve situatie. Het kan goed zijn, dat er sprake was van contraproductief gedrag onder ongunstige omstandigheden, oftewel doorgeschoten kwaliteiten in een spanningsvolle situatie Lifo kan daarin inzicht geven en geruststellen. 2013 11 28 VOV

Maatwerk in beïnvloeding BRIDGING THE GAP Stijlherkenning: Met wie heb ik te maken? Hoe ziet deze stijl zichzelf? Wat vindt deze stijl belangrijk in interactie? Waar heeft deze stijl behoefte aan? In interactie zijn dit altijd relevante vragen. In het geval van agressie gaat het nog nauwer luisteren om goed aan te sluiten bij de belevingswereld van de ander. LIFO voegt dan iets wezenlijks toe. 2013 11 28 VOV

De toegevoegde waarde van LIFO® Mentale zelfcontrole Minder hevig vecht/vlucht gedrag: Het ‘Early Warning System’ Situatie inschatten Maatwerk in beïnvloeden Zelfvertrouwen/autonomie Agressietrainingen vaak gericht op vaardigheden. Vaak ook zelfcontrole, vooral fysiek. Het mentale deel LIFO belangrijke toevoeging. Door te weten waar je gevoelig voor bent, vroeg stadium jezelf tot de orde roepen ‘early warning system’. Situatie inschatten: stijlinterpretatie. Bij keuze voor beïnvloeden stijloverbrugging 2013 11 28 VOV

HIER WIL IK MEER OVER WETEN. Spreek ons aan Standnummer: 96 www HIER WIL IK MEER OVER WETEN ! Spreek ons aan Standnummer: 96 www.LIFOBENELUX.EU h.fischer@lifobenelux.nl 2013 11 28 VOV