Westelijke ontsluiting Ronde 20 november 2012 4/5/2017 Westelijke ontsluiting Ronde 20 november 2012
Raadsvoorstel 2 oktober 4/5/2017 Raadsvoorstel 2 oktober College stelt raad voor als Voorkeursvariant 4C: verbeteringen aan de BW-laan en DF-laan ongelijkvloerse spoorkruising bij voorkeur d.m.v. een tunnel anders met een viaduct optimaliseren Stichtse Rotonde
Argumenten Wezenlijke verbetering van de doorstroming 4/5/2017 Argumenten Wezenlijke verbetering van de doorstroming Toekomstbestendig Minimale impact op de omgeving Betaalbaar
aanpassen kruispunt aanpassen kruispunt ontsluiting bosbad - hockey twee richtingen fietspad twee richtingen fietspad ontsluiting Midland Parc voetpad Dierenpark fietsstraat verplaatsen bushaltes naar ingang Dierenpark
Variant 2 koppeling overweg – verkeerslichten DF laan fietsstraat verplaatsen bushalte aanpassen aansluiting PJ Troelstralaan en aansluitingen parallelwegen fietsverkeer één richting fietsverkeer één richting aanpassen kruispunt Prins Hendriklaan aanpassen aansluiting benzinestation fietstunnel linksafstrook Leerhotel aanpassen DF laan / Stichtse rotonde fietstunnel
vergroten verkeersveiligheid verbeteren onduidelijke routering fietstunnel N237 optimaliseren Stichtse rotonde vergroten verkeersveiligheid verbeteren onduidelijke routering dynamisch verkeersmanagement vormgeving compacter maken aanpassen afslag richting DF laan
Variant 4c - Viaduct
Variant 4d – gecombineerde tunnel – auto – fiets – voetganger
Variant 4e – autotunnel en overweg voor langzaam verkeer
Variant 4f – autotunnel – fiets/voetgangerstunnel Variant 4g- autotunnel – fiets/voetgangersviaduct
Afwegingen Kosten verkeerskundige en ruimtelijke argumenten 4/5/2017 Afwegingen Kosten verkeerskundige en ruimtelijke argumenten Strategische milieubeoordeling Maatschappelijke kosten-batenanalyse
Kosten Variant 4C: € 44,9 miljoen Viaduct: Variant 4D: € 64,4 miljoen 4/5/2017 Kosten Variant 4C: € 44,9 miljoen Variant 4D: € 64,4 miljoen Variant 4E: € 50,5 miljoen Variant 4F: € 55,5 miljoen Variant 4G: € 52,0 miljoen Bedragen excl. BTW en onnauwkeurigheidsmarge van +/- 20%. Viaduct: Tunnels:
4/5/2017 Conclusie Tunnelvarianten 4E, 4F en 4G vallen binnen het VERDER-budget. Daarbij moet nog rekening worden gehouden met aanvullende maatregelen voor een verkeersveilige en sociaal veilige tunnelvariant. Variant 4D is alleen haalbaar als overeenstemming wordt bereikt over de inzet van Beter Benutten geld. Ook om deze variant verkeersveilig te maken, zijn aanvullende maatregelen nodig.
4/5/2017 Conclusie De effecten van de landschappelijke en stedenbouwkundige inpassing (aantasting op meerdere plekken) moeten ook in overweging worden genomen. De tunnelvariant die het beste scoort is variant 4D, waarin autoverkeer en fietsverkeer gecombineerd worden in één tunnel.