Hoe het gebruik van de TOC-instrumenten de

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Politiek Bedrijven Arnhem, 5 april 2005.
Advertisements

Hoogbegaafdheid: Een Uitdaging!
Serious gaming voor jonge kinderen Woordenschatonderwijs
“IK KRIJG HET NIET UIT MIJN HOOFD”
LIO-dag 2013 Leerstijlen en brein Edward van Balen 8 maart 2013.
Samen opvoeden; ouders en pedagogisch medewerkers
Ho 4:Talenten.
Workshop Meervoudige intelligenties Hoe ben je slim? 2011
Mindmappen ook wel bekend als woordspin of woordweb.
Geletterdheid….. Wat is dat?
Meertalig opvoeden Elke Burkhardt.
Het belang en functie van spel
Autisme en het verwerken van sociale informatie
Autisme en het verwerken van sociale informatie.
Leerprincipe 4 Zorg voor afwisseling Het gaat er niet om hoe
Goed zO! Een observatiesysteem voor baby’s en peuters met het oog op doorstroming van informatie naar het kleuteronderwijs.
Hoofdstuk 7 Motiveren van medewerkers
Hoofdstuk 1 De de vakbekwame manager
Opvoeden van drukke kinderen
Rekenproblemen en Dyscalculie
Ik zal je leren! Wat zouden al die gasten nu denken? Kom ik met wat nieuws? Hoe kan ik het anders ....? Een hele hoop van Maggi en ook een beetje van mij?
CinekidStudio: zelf doen geeft inzicht!. Introductie Games (serious games / cots games) Virtuele werelden Playful digital tools Onderzoek naar het gebruik.
Meervoudige intelligentie
Denkvaardigheden Prakticon 2013/2014.
Welkom op deze informatieavond
KIJK! voor groep 1-2 Informatie voor ouders.
Het begint bij het jonge kind
Oversteken van een T-kruispunt Doelen : - bespreken van eventuele alternatieven - belang en functie interpreteren en toepassen - steeds ‘recht’ oversteken.
Presentatie Bijeenkomst 2
Dossier Empowerment.
Aanpak problematisch gedrag
Freemind.
IPC Nederland.
Opvoeden.
De domeinen & Niveau bij ABB.
WISKUNDE: het fijnste vak van de week Dat zou toch moeten kunnen!
Thema 2, week 1.7 Leerlingkenmerken Meervoudige intelligenties 13 oktober 2014 Periode 1 KOP
Opvoedstijlen en interculturele communicatie
Opvoedrelaties onder spanning Bijeenkomst 4. Debat passend onderwijs Lees §1.1 Sipman goed door. In de maatschappij lijkt het aantal kinderen met gedragsproblemen.
Levenslooppsychologie werkcollege 4 Jennifer de Vries-Aydogdu Med.hro.nl/vrije
De kracht van positief opvoeden
ACHTERGRONDINFO Fulltime Basis-Onderwijs voor hoog-intelligente en hoog-sensitieve kinderen Rotterdam, april 2016 Stichting H 4 O.
Psychosociale behoeftepeiling versus aanbod van zorg aan adoptief-pleegkinderen met FAS(D) Margreet Wolthuis, student toegepaste psychologie.
Grenzen verleggen door talentgericht werken in de klas! In opdracht van het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap wordt er hard gewerkt aan de.
Wat is een Theory of Change? ‘Iedere interventie is gebaseerd op veronderstellingen over wat die interventie teweeg zal brengen’ Het plaatje: welke interventie.
Mindmappen ook wel bekend als woordspin of woordweb.
Talentgebieden – Interesses –Leervoorkeuren
Visie spel en ontmoeting Samenkomst vrijwilligers 10 december 2013
Mindmappen ook wel bekend als woordspin of woordweb
Creëer een positieve talentspiraal werken met kinderen met autisme spectrum stoornis in de klas.
Succesvolle intelligentie (Sternberg)
Problemen in de interactie en communicatie bij kinderen met een aan autisme verwante stoornis. M. Serra & R.B. Minderaa.
ICC Module Meervoudige Intelligenties Bijeenkomst 1 Datum Naam trainer / instelling.
Mindmappen ook wel bekend als woordspin of woordweb.
Elmer in groep 3 Muzikale ontwikkeling Hanny van Rens.
Hoe zet je leerlingen aan het werk?
Groep 3 Begrijpend luisteren Begrijpend lezen
Koffieochtend 3 november 2016 REGELS EN GRENZEN IN DE OPVOEDING
De ontwerpprincipes van Tamira Oosting
Portfolio voor eerstejaars geneeskunde studenten
TopOndernemers op de Springplank
Paragraaf 2.3 Wat willen zij dat je koopt?.
De ontwerpprincipes van Tamira Oosting
Burgerschap Samenwerkend leren
Verhage, H. (2005). Coachend opvoeden. Soest: Uitgeverij Nelissen.
Urotherapie bij gedrags-/ontwikkelingsstoornissen
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
Methodisch handelen Week 1. Methodisch handelen Week 1.
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
Denken en doen.
Transcript van de presentatie:

Hoe het gebruik van de TOC-instrumenten de ontwikkeling van het kind kan stimuleren Copyright: Zana Borisavljevic. Alle rechten voorbehouden.

TOC instrumenten zijn gebaseerd op logica. Ze kunnen worden aangeboden en toegepast op alle niveaus en in alle situaties Kinderen en volwassenen ontwikkelen een logische manier van denken (door deze denkmodellen te gebruiken op een manier die, afhankelijk van hun leeftijd en denkniveau, het beste bij hen past). Ze ontwikkelen tegelijk hun Meervoudige Intelligentie:

Dit geeft kinderen volop gelegenheid voor nieuwe ontwikkeling Toepassing van de denkmodellen met kinderen gaat uit van een holistische benadering van opvoeding. Dit geeft kinderen volop gelegenheid voor nieuwe ontwikkeling op alle gebieden, zowel in gedrag als in leren: Ieder denkmodel wordt aangeboden in de vorm van een grafisch schema. Dat past bij mensen die visueel zijn ingesteld en bij kinderen die geneigd zijn kennis te verwerken via hun ruimtelijke intelligentie.

Dit geeft kinderen volop gelegenheid voor nieuwe ontwikkeling Toepassing van de denkmodellen met kinderen gaat uit van een holistische benadering van opvoeding. Dit geeft kinderen volop gelegenheid voor nieuwe ontwikkeling op alle gebieden, zowel in gedrag als in leren: De grafische schema’s kunnen ook als plaatje worden aangeboden, door metaforen te gebruiken die de kinderen stimuleren de kracht van hun verbeelding te gebruiken.

Dit geeft kinderen volop gelegenheid voor nieuwe ontwikkeling Toepassing van de denkmodellen met kinderen gaat uit van een holistische benadering van opvoeding. Dit geeft kinderen volop gelegenheid voor nieuwe ontwikkeling op alle gebieden, zowel in gedrag als in leren: Elk instrument kun je ook presenteren op een 3-dimensionale manier. Dat spreekt kinderen aan in hun natuurlijke behoefte aan beweging. Zo kun je ook kinderen aanspreken die leren door hun kinestetische intelligentie

Dit geeft kinderen volop gelegenheid voor nieuwe ontwikkeling Toepassing van de denkmodellen met kinderen gaat uit van een holistische benadering van opvoeding. Dit geeft kinderen volop gelegenheid voor nieuwe ontwikkeling op alle gebieden, zowel in gedrag als in leren: De schema’s zijn ontworpen om de oorzaak-gevolg logica te leren volgen. Kinderen leren dat te verkennen door steeds het onderlinge verband te bevragen. Het stimuleert kinderen om hun logische intelligentie in te zetten, maar het ontwikkelt ook zowel hun intrapersoonlijke als hun interpersoonlijke intelligentie, doordat ze door te bevragen en aannames te controleren zichzelf en anderen beter leren begrijpen.

Toepassing van de denkmodellen met kinderen gaat uit van een holistische benadering van opvoeding. Dit geeft kinderen volop gelegenheid voor nieuwe ontwikkeling op alle gebieden, zowel in gedrag als in leren: : De structuur van de instrumenten geeft de kinderen denkmodellen waarmee ze allerlei verschillende situaties kunnen leren analyseren. Intussen leren ze hun aandacht te richten op de hoofdzaken. Door die helder te leren formuleren wordt hun linguistische intelligentie gestimuleerd.

Dit geeft kinderen volop gelegenheid voor nieuwe ontwikkeling Toepassing van de denkmodellen met kinderen gaat uit van een holistische benadering van opvoeding. Dit geeft kinderen volop gelegenheid voor nieuwe ontwikkeling op alle gebieden, zowel in gedrag als in leren: De instrumenten kunnen ook worden ingezet in rollenspel, wat kinderen helpt te begrijpen wat het betekent in “andermans schoenen te gaan staan” . Als resultaat hiervan ontwikkelen ze invoelingsvermogen en sociale vaardigheden.

aan leeftijd. Ze kunnen zelfs al aan heel TOC denkmiddelen zijn niet gebonden aan leeftijd. Ze kunnen zelfs al aan heel jonge kinderen worden aangeboden in de vorm van: verhalen, gedichten, prentenboeken, spelletjes, liedjes….