Hoe het gebruik van de TOC-instrumenten de ontwikkeling van het kind kan stimuleren Copyright: Zana Borisavljevic. Alle rechten voorbehouden.
TOC instrumenten zijn gebaseerd op logica. Ze kunnen worden aangeboden en toegepast op alle niveaus en in alle situaties Kinderen en volwassenen ontwikkelen een logische manier van denken (door deze denkmodellen te gebruiken op een manier die, afhankelijk van hun leeftijd en denkniveau, het beste bij hen past). Ze ontwikkelen tegelijk hun Meervoudige Intelligentie:
Dit geeft kinderen volop gelegenheid voor nieuwe ontwikkeling Toepassing van de denkmodellen met kinderen gaat uit van een holistische benadering van opvoeding. Dit geeft kinderen volop gelegenheid voor nieuwe ontwikkeling op alle gebieden, zowel in gedrag als in leren: Ieder denkmodel wordt aangeboden in de vorm van een grafisch schema. Dat past bij mensen die visueel zijn ingesteld en bij kinderen die geneigd zijn kennis te verwerken via hun ruimtelijke intelligentie.
Dit geeft kinderen volop gelegenheid voor nieuwe ontwikkeling Toepassing van de denkmodellen met kinderen gaat uit van een holistische benadering van opvoeding. Dit geeft kinderen volop gelegenheid voor nieuwe ontwikkeling op alle gebieden, zowel in gedrag als in leren: De grafische schema’s kunnen ook als plaatje worden aangeboden, door metaforen te gebruiken die de kinderen stimuleren de kracht van hun verbeelding te gebruiken.
Dit geeft kinderen volop gelegenheid voor nieuwe ontwikkeling Toepassing van de denkmodellen met kinderen gaat uit van een holistische benadering van opvoeding. Dit geeft kinderen volop gelegenheid voor nieuwe ontwikkeling op alle gebieden, zowel in gedrag als in leren: Elk instrument kun je ook presenteren op een 3-dimensionale manier. Dat spreekt kinderen aan in hun natuurlijke behoefte aan beweging. Zo kun je ook kinderen aanspreken die leren door hun kinestetische intelligentie
Dit geeft kinderen volop gelegenheid voor nieuwe ontwikkeling Toepassing van de denkmodellen met kinderen gaat uit van een holistische benadering van opvoeding. Dit geeft kinderen volop gelegenheid voor nieuwe ontwikkeling op alle gebieden, zowel in gedrag als in leren: De schema’s zijn ontworpen om de oorzaak-gevolg logica te leren volgen. Kinderen leren dat te verkennen door steeds het onderlinge verband te bevragen. Het stimuleert kinderen om hun logische intelligentie in te zetten, maar het ontwikkelt ook zowel hun intrapersoonlijke als hun interpersoonlijke intelligentie, doordat ze door te bevragen en aannames te controleren zichzelf en anderen beter leren begrijpen.
Toepassing van de denkmodellen met kinderen gaat uit van een holistische benadering van opvoeding. Dit geeft kinderen volop gelegenheid voor nieuwe ontwikkeling op alle gebieden, zowel in gedrag als in leren: : De structuur van de instrumenten geeft de kinderen denkmodellen waarmee ze allerlei verschillende situaties kunnen leren analyseren. Intussen leren ze hun aandacht te richten op de hoofdzaken. Door die helder te leren formuleren wordt hun linguistische intelligentie gestimuleerd.
Dit geeft kinderen volop gelegenheid voor nieuwe ontwikkeling Toepassing van de denkmodellen met kinderen gaat uit van een holistische benadering van opvoeding. Dit geeft kinderen volop gelegenheid voor nieuwe ontwikkeling op alle gebieden, zowel in gedrag als in leren: De instrumenten kunnen ook worden ingezet in rollenspel, wat kinderen helpt te begrijpen wat het betekent in “andermans schoenen te gaan staan” . Als resultaat hiervan ontwikkelen ze invoelingsvermogen en sociale vaardigheden.
aan leeftijd. Ze kunnen zelfs al aan heel TOC denkmiddelen zijn niet gebonden aan leeftijd. Ze kunnen zelfs al aan heel jonge kinderen worden aangeboden in de vorm van: verhalen, gedichten, prentenboeken, spelletjes, liedjes….