Energie ...
Licht ...
Who cares?
Pas als het er niet is...
Hoe zorgen we ervoor dat de consument er wel om geeft?
In 2004 komt de energiemarkt vrij. Hoe laten we zien dat we er zijn?
Hoe halen we de consument over bij ons af te nemen?
Communicatie
Commercial Essent
Energy providers en communicatie beleid Energy providers: kenmerken dienst Communicatie beleid De Praktijk: enkele voorbeelden
Kenmerken Gericht op bedrijven en mensen Liberalisering Zuivere dienst Fysiek en emotioneel onbetrokken Possesion processing Weinig klantencontact Doorlopende levering Levering door machines
Communicatiebeleid Niet meer beloven dan dat je waar kan maken Tastbaar maken van het ontastbare: het verkopen van zekerheid Speciaal: bekendheid belangerijker in marketing mix
Communicatie mix Persoonlijke verkoop/ front office Reclame PR/ Mond tot mond reclame Sales promotions Corporate design Loyalty programmes
Voorbeelden Essent, Eneco, Spark energy, EnBW Maakt de advertentie het ontastbare tastbaar? Kan de afnemer zich in de advertentie herkennen? Geeft de advertentie aan wat de energie provider voor de klant kan doen?
Eneco Slogan: mijn energie. Eneco energie Eneco denkt er net zo over als ik Ondernemer: identificatie Energie leverancier die bij de lezer past
Essent Inhome Dienst: service bij problemen met CV/Boiler Slogan: Essent, lekker leven Door verpersoonlijking dienst leverancier(Het mannetje van Essent) Problemen met CV Geen zorgen
Essent BtB Slogan: samen bereik je meer in energie beheer Stekker wordt aangevallen door stopcontacten Moeilijk kiezen door grote aanbod Betrouwbare energie provider, toegevoegde waarde (service, energie management)
Spark energy Slogan: uw nieuwe energiebedrijf Stopcontact als spaarvarken Iedereen wil kosten besparen 8 tot 25 % besparing
EnBW Slogan: EnBW. Nieuwe energie EnBW stopt energie in energie Mensen die intensief vergaderen Zorgen om energievoorziening wegnemen