Kees van Overveld B i g I m a g e s – Visuele Communicatie -1- De textuurlaag: textuur als elementair percept textuur, schaal en oriëntatie textuur – een.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Vakantie in beeld Nl Vak 1.4.
Advertisements

ORGANISATIE CKV1 Wat betekent het en wat is het?
Opdracht wereldtijden 15.05
Laurens van der Maaten IKAT / ROB
ZINTUIGLIJK WELBEVINDEN
Toetsen van verschillen tussen twee of meer groepen
Heb je talent om kleuren te onderscheiden ? Wel, kijk dan eens naar de volgende figuur...
Newton - VWO Golven Samenvatting.
Universiteitscollege TU/e 2011
vwo A/C Samenvatting Hoofdstuk 3
Gebruik het rode boekje
Ontsluiting Veldnamenarchief
§ 2 AUSTRALIE IN KAARTEN.
B i g I m a g e s – Visuele Communicatie
Parallellen en meridianen
Thema 3 Toerisme.
K3 Vectoren Na de les weet je: Wat een vector is
Infraroodcabines met Vitae-Low Glare stralers.
BiO-M Wiskundig Modelleren
Elektrische en magnetische velden H16 Newton 5HAVO Na2
Kees van Overveld B i g I m a g e s – Visuele Communicatie -1- De vormenlaag: vormen, randen en dimensie ontvanger: detecteren van randen en andere singulariteiten.
B i g I m a g e s – Visuele Communicatie
Schijn en Werkelijkheid
Herhaling hfd. 7 elektriciteit
Op de koffie bij de kabouters
ELIS-DSSP Sint-Pietersnieuwstraat 41 B-9000 Gent ATraNoS WP1 : Segmentatie van audiofiles in homogene delen Johan Depoorter Jean-Pierre Martens ELIS-DSSP.
Inleiding Adaptieve Systemen
vwo C Samenvatting Hoofdstuk 14
1212 /n Metingen aan de hoogte van een toren  D  wordt gemeten met onzekerheid S  =0.1 o. Vraag 1: Op welke afstand D moet je gaan staan om H zo nauwkeurig.
Continue kansverdelingen
VISUEEL SYSTEEM CORTEX
- Passaten en Moesson - Verschillende soorten regen
1 Complexiteit Bij motion planning is er sprake van drie typen van complexiteit –Complexiteit van de obstakels (aantal, aantal hoekpunten, algebraische.
Principes Geo-informatie Nico de Graaff. 2 Van werkelijkheid naar model Bron: Longley et al
Paragraaf 2 Een gebied in kaart.
Media en creativiteit module 6 Identiteit
Hogere wiskunde Limieten college week 4
havo/vwo D Samenvatting Hoofdstuk 4
Kees van Overveld B i g I m a g e s – Visuele Communicatie -1- De objectenlaag: De filosofische status van het object De perceptieve status van een object:
Kees van Overveld B i g I m a g e s – Visuele communicatie De Fysische laag: symmetrisch v.w.b. zenden - ontvangen oorsprong en aard van het licht licht.
Afwijkende visuele waarneming bij mensen met Autisme Spectrum Stoornis
Duikboot Waarom brandt er ‘s nachts rood licht in een duikboot als er gevaar dreigt?
Verkeersgolven Rini van Dongen 50 jaar,.
Gereedschapskist vlakke meetkunde
Sterrenlicht paragraaf 3.3 Stevin deel 3.
Hoge Energie Fysica Introductie in de experimentele hoge energie fysica Stan Bentvelsen NIKHEF Kruislaan SJ Amsterdam Kamer H250 – tel
Elementaire deeltjes fysica
Vincent van Gogh.
Rechte lijnen: lineair verband. Een lijn is een verzameling van punten.
Intermezzo: Werken met meetresultaten
Solidariteit in het sociaal domein Regionaal verdelen van kosten en risico’s, balans en vooruitblik Ard Schilder, 5 november 2015 Tijd voor een relatie.
igoFVB01 Funderen van een bouwwerk
Gecijferdheid 2 (Meten 1 – ME144X) week 3
Snijpunt bepalen. Lijn p en lijn q snijden elkaar. Wat zijn de coördinaten van het snijpunt ?
Stromingen in de psychologie Hoorcollege 1
Toepassingen van evenwichten
De grens van het waarneembare heelal Space Class Sonnenborgh 5 oct 2010 John Heise, Universiteit Utrecht SRON-Ruimteonderzoek Nederland.
Variabelen. Wat zijn variabelen? In een programmeertaal zijn er “dingen” nodig die ervoor zorgen dat het programma informatie voor korte of langere tijd.
Straling van Sterren Hoofdstuk 3 Stevin deel 3.
Mariet Dijkema MM1B Modevorming: Kunstgeschiedenis
De enige constante is verandering. Initiatief voor FESPA Nederland past in ontwikkeling van verandering Samen maken we de markt van visuele communicatie.
“Statistiek, is dat moeilijk?”
Welkom havo 3..
Atlas- en kaartvaardigheden
Welkom havo 3..
§11.3: Spectraalanalyse In de wereld om ons heen treffen we twee soorten objecten aan: straling materie Straling is opgebouwd uit stralingsdeeltjes: fotonen.
THEMA 3  Toerisme .
Toetsen van verschillen tussen twee of meer groepen
Les 8 Het openingsbod van 1 in een kleur
Les 14 De herbieding van de bijbieder (2)
Transcript van de presentatie:

Kees van Overveld B i g I m a g e s – Visuele Communicatie -1- De textuurlaag: textuur als elementair percept textuur, schaal en oriëntatie textuur – een statistische karakterisering textuur - betekenis

B i g I m a g e s – de textuur laag Kees van Overveld -2- textuur als elementair percept ‘klare lijn’ (Hergé, Dick Bruna): in de omgeving van een punt vind je alleen dezelfde kleur, voor omgevingen ter grootte van een object (broek, jas, hond, …). ‘expressionisme’ (van Gogh): in de omgeving van een punt vind je altijd punten met een andere kleur, voor omgevingen zo klein als een penseelstreek. (NB: de ‘ruwheid’ van dit schilderij is schijn. Het is zo nauwkeurig geschilderd dat uit de plaats van de zon in het landschap de tijd tot op ca. 5 minuten vastgesteld kon worden) ‘fractale werkelijkheid’ (geërodeerde rots): in de omgeving van een punt vind je altijd punten met een andere kleur, hoe klein die omgeving ook is.

B i g I m a g e s – de textuur laag Kees van Overveld -3- textuur als elementair percept

B i g I m a g e s – de textuur laag Kees van Overveld -4- textuur als elementair percept B A C Retina: Gebieden van constante kleur zijn een speciaal geval van texturen. Textuur:

B i g I m a g e s – de textuur laag Kees van Overveld -5- textuur, schaal en oriëntatie D en H puntsgewijs gelijk op de retinalaag (per definitie daarom ook op de textuurlaag) HD A en E alleen gelijk op objectenlaag en hoger (‘herfst- blaadjes’)AE C en G op de retina- laag overal verschillend, maar dat is nauwelijks vaststelbaar: gelijk- heid op textuurlaag GC FB  zelfde situatie als bij C en G, maar ‘n gegeven textuur is alleen maar gedefi- nieerd op een beperkt schaalinterval

B i g I m a g e s – de textuur laag Kees van Overveld -6- textuur, schaal en oriëntatie Anisotrope textuur introduceert locale orientatie die van plaats tot plaats kan verschillen. Bij isotrope textuur zijn verschillende orientaties ononderscheidbaar. Niet-homogene textuur introduceert een notie van ‘karakteristieke lengte’ of ‘schaal’. Elk punt binnen een gebied met constante textuur krijgt zo een relatieve schaalwaarde toegekend. (Alleen textuur met perfecte 1/f karakteristiek heeft geen karakteristieke lengte) Veel mechanismen in de 3D oppervlakkenlaag zijn terug te voeren op de introductie van locale schaal en locale oriëntatie in de textuurlaag.??

B i g I m a g e s – de textuur laag Kees van Overveld -7- textuur, schaal en oriëntatie De textuurlaag is de enige laag waarop percepten alleen maar binnen een beperkte schaal-range betekenis hebben

B i g I m a g e s – de textuur laag Kees van Overveld -8- textuur: een statistische karakterisering we herinneren ons: metingen door retina-detectoren leveren niet een ‘mentaal plaatje’ op in ‘elk’ retina-punt zijn detectoren actief … …met variërende footprint grootte (~ ‘schaalgrootte’) …met variërende oriëntatie …met variërende orde (0 e orde, 1 e orde, 2 e orde) …in elk van de 3 golflengte gebieden (kort, midden, lang) dus de meting in elk retina punt levert niet één meetwaarde op, maar maarliefst negen (‘continue’) verdelingen van meetwaarden over schaal en oriëntatie elk van die verdelingen kan gedacht worden gekarakteriseerd te zijn door een reeks kentallen (vgl. een Gaussische verdeling die gekarakteriseerd is door x 0 en  ) die reeks kentallen noemen we een feature vector (on-)gelijke feature vectoren  (on-)gelijke textuur (NB: dit is voor machine-vision systemen voorlopig nog toekomstmuziek …)

B i g I m a g e s – de textuur laag Kees van Overveld -9- textuur: een statistische karakterisering Vergelijk feature- vector met een demografische kaart: de bron-data is discreet (afzonderlijke individuen); door middeling kan echter aan elk punt een karakterisering worden toegevoegd, ook als op die plaats niemand woont

B i g I m a g e s – de textuur laag Kees van Overveld -10- textuur: betekenis Textuur draagt betekenis; te onderscheiden in cultuur-onafhankelijke en cultuurgebonden betekenis