Duurzame ontwikkeling en hoger onderwijs De aanpak van Hogeschool Zeeland 10 oktober 2003 Anja de Groene Lector duurzaamheid.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Resultaatgericht Samenwerken
Advertisements

Kwaliteits- cultuur in onzekere tijden in V stappen MARC VERMEULEN, TIASNIMBAS BUSINESS SCHOOL.
EDO in het basisonderwijs Educatie voor Duurzame Ontwikkeling in het onderwijs Brussel, 20 januari 2009 Marleen Wouters, Departement Onderwijs en Vorming.
Centre of Innovation and Services (CIS)
Duurzame ambitie van Fontys Werktuigbouwkunde
Duurzaamheid binnen het MBO: een kans voor de facility manager MBO Raad Hengelo, 5 november 2009 Johan Wempe.
Meest innovatieve HO-instelling 2009 Hogeschool van Arnhem en Nijmegen.
Nieuwe kennis Lerend netwerk lerarenopleiding 6 september 2013 Leuven.
Karen van Oyen Renate Klaassen Sofia Dopper
Project 3DZ Dynamische Duurzame Delta Zeeland Hogeschool Zeeland en InnovatieNetwerk Groene Ruimte en Agrocluster.
Onlosmakelijk met elkaar verweven?.  ARHO  Europese ministers.
Health literacy =wicked problem Wat is een wicked problem? Een probleem met economische, sociaal maatschappelijke, juridische en technologische aspecten.
Studielandschap Tilburg PenA Sebastiaan van der Wal 09 november 2006.
Toekomstgericht handelen
Structuur van de opleiding Inhoud profielen Faculteit Psychologie & Educatiewetenschappen ONDERWIJSKUNDE.
1 Cecile Crobach October MSc Thesis: Onderwijs en Onderzoek Combineren van onderzoek en praktijk Onderwijsdag TBM 2012.
Petra Verhagen (ISS-CMV) Dorris Direks (IPS-VD)
De weg is het doel: de EDO-excursie als reflexieve zoektocht naar een duurzamere wereld Arjen E.J. Wals.
Vizier op sociale duurzaamheid 17 september 2009 GTST: HR wordt groen! Pauline van der Meer Mohr.
Op weg naar de goede vraag SIA RAAK-Publiek project
Regionale bijeenkomsten: Duurzame Ontwikkeling in het Hoger Onderwijs
Beleidsstrategieën voor de invoering van duurzame ontwikkeling Niko Roorda.
Master in de industriële wetenschappen Peer Assisted Learning scoort op vele velden SOS FYSICA.
1 Docentenhandleiding De integratie van verantwoord ondernemen Studie-avond Syntra West 13 september 2007 Marijke De Prins.
Duurzaam, gepassioneerd en geëngageerd talent!
Workshop DO in ICT curricula. Vraag vanuit het werkveld... Verinnerlijking DO in vakgebied en organisatie Presenteer do niet als ideologie, maar als creatief,
Ervaringen en enige kritische kanttekeningen L.M.F. Dejong
MAATSCHAPPELIJKE VERANTWOORDELIJKHEID
Workshop Duurzaam Curriculum ‘Op weg naar een duurzame Zernike Campus’ Hanze Hogeschool Groningen 18 november 2010 Olivier Bello & Pieternel Boer.
Sjiera de Vries Lector Sociale Innovatie en Verscheidenheid Sociale Innovatie.
Workshop Duurzaam Curriculum
Door: Projectleider Jolande Reusen
Honoursonderwijs in HBO
MVO- maatschappelijk verantwoord ondernemen
Opleiding Social Work MWD en SPH= SW Ria Jaspers
Duurzame ontwikkeling & kwaliteitszorg binnen de HAN
Meer innovatieve professionals
Honoursprogramma BML Februari Een verzameling activiteiten om je verder te ontwikkelen bovenop je bachelor-opleiding. In ieder geval ontwikkeling.
Interactieve Mantelzorgkamer Share&Care
Technology for health Welkom op onze 6e bijeenkomst!!
TITEL PRESENTATIE Naam presentator AVANS HOGESCHOOL studenten 54 opleidingen Meer dan 20 lectoraten verdeeld over 6 expertisecentra medewerkers.
Jaarplan 2016 Hogeschool VHL Vastgesteld door het College van Bestuur van Hogeschool VHL op 2 juli 2015.
1 Topsector Energie 16 november 2012 Michiel Boersma Topteam Energie Topsector Energie.
Groen links.  Onderwijs  Integratie  Europa  Duurzaamheid  Economie Punten die we gaan behandelen.
Krachtige STEM-leraren vormen: naar een multidisciplinair didactiektraject als OPO binnen de lerarenopleiding Heleen Bossuyt & Nele Vandamme.
Building with nature (project Marconi) Kompas voor oriëntatie op vervolgprojecten Minor People, Planet, Profit, Rijksuniversiteit Groningen Policy Lab.
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Computational Thinking in het curriculum Utrecht, 25 mei 2016 Allard Strijker.
Cultuurhistorie Kompas voor oriëntatie op vervolgprojecten Minor People, Planet, Profit, Rijksuniversiteit Groningen Policy Lab ‘Duurzame Ontwikkeling.
Onderzoek en hogeschool waarom, wat en hoe bert mulder | informatie, technologie en samenleving.
Burgerschap bij het Koning Willem I College Lidy van Oers | netwerk burgerschap | 18 mei mei 2016.
Intelligente Monitoring Licht Verstandelijk Gehandicapten Casestudy Zorg Innovatie.
Goed oud worden - Innovatie en co-creatie
Het Cirrus Project: De Resultaten
Resultaatgericht Samenwerken
Onderzoek Vitaliteit sportverenigingen in Noord-nederland
Klik om te starten Visie op toekomstige professional 2017
Professionele excellentie en Honours
De Wever Zorg Innovatie Centra
Titel presentatie Naam presentator AVANS HOGESCHOOL studenten 48 opleidingen, 20 academies, 12 vestigingen 3 steden: Breda, ’s-Hertogenbosch.
Michel (A.G.) Mossel Ing. MSc.
Burgerschap bij het Koning Willem I College
Plant & Business Mbo 3 – 4 3 jarige opleiding.
Ruim Baan, de professional in een nieuw jasje:
Petra van Dam/ Karlijn van der Sluis
Intelligente Monitoring Licht Verstandelijk Gehandicapten
Innovatiewerkplaats Krachtig MKB © Gebiedscoöperatie Westerkwartier
Working in Europe to Connect Talent Development in Higher Education
Programma uur Introductie
Naam presentator, functie, afdeling, academie of opleiding
Transcript van de presentatie:

Duurzame ontwikkeling en hoger onderwijs De aanpak van Hogeschool Zeeland 10 oktober 2003 Anja de Groene Lector duurzaamheid

Duurzame ontwikkeling Veranderingsproces Veranderingsproces Zoektocht, geen precies omschreven doel Zoektocht, geen precies omschreven doel Reizigers versus trekkersmodel Reizigers versus trekkersmodel Not one way of …. Not one way of …. Learning by doing Learning by doing

Duurzame ontwikkeling en hoger onderwijs Jongeren als change agents Jongeren als change agents Visie op onderwijs Visie op onderwijs Instrumenteel of educatief/emancipatoir? Instrumenteel of educatief/emancipatoir? What to teach and how to teach What to teach and how to teach What What How How * leernetwerken * ervaringsleren * multidisciplinair Bewustwording en betrokkenheid Bewustwording en betrokkenheid

1. Bewust zijn en besef hebben van maatschappelijke belangen (people, planet, profit) 2.In staat om vanuit het eigen vakgebied bij te dragen aan duurzame ontwikkeling: een goede professional zijn 3. Consequenties voor de toekomst van handelen en ingrepen in het heden/verleden kunnen overzien (toekomstdenken) 4. Kunnen samenwerken met vertegenwoordigers vanuit andere disciplines, zodat reikwijdte en beperkingen van de eigen discipline onderkend worden (multidisciplinair werken) Duurzaamheidcompetenties studenten

5. Naar een systeem als geheel kunnen kijken en een probleem vanuit dat gezichtspunt oplossen (integraal denken) 6. Om kunnen gaan met verandering en onzekerheden 7. Kritisch, creatief en innoverend tot oplossingen kunnen komen 8. Samen kunnen werken met mensen van andere culturen, inzicht hebben in de eigen cultuur en andere culturen (mondiaal denken)

Bijdrage lectoraat aan onderwijs en duurzame ontwikkeling Jaar 4 Afstuderen duurzaamheidproject Jaar 3 Minor duurzame innovatie (keuze minor voor alle opleidingen) Jaar 2 Lesmodule duurzame energie (verdieping voor alle technische opleidingen, verplicht) Jaar 1 Basismodule duurzaamheid (introductie voor alle opleidingen, verplicht) Project 3DZ Duurzaam schip

Daarnaast besteedt elke opleiding in curriculum op een of andere wijze aandacht aan duurzame ontwikkeling Bijdrage lectoraat aan onderwijs en duurzame ontwikkeling

Discussiepunte n Integratie en/of specialisatie Integratie en/of specialisatie Scholing docenten Scholing docenten Multidisciplinaire aanpak Multidisciplinaire aanpak