Les 4 - UGC & Social Media I-C1F, sabine.craenmehr@han.nl, 05-09-12.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Social Media marketing
Advertisements

Lindenhout gaat 2.0, jij ook?
Wat is een Wiki Web 2.0
Wat doet e-cultuur? Klaas Kuitenbrouwer, Kunstraad Groningen, 7 maart 2010.
Effectieve Internet Marketing voor MKB- ondernemers
Experts/Blogs & Social Media Reed Business 29 augustus 2011 Alex Beishuizen.
Les 1 - intro I-C1#, datum.
Ontwikkeld door Anne Coppens en Carlo Verhaar les Navigatie I-C1#, datum.
Wat is interactieve marketing?
Branche-analyse Boekenbranche
Wegwijs in social media land
Ontwikkeld door Anne Coppens en Carlo Verhaar les 10 - We Think I-C1#, datum.
Sociale media als taalvaardigheidstool
Privacy & Social media – Job Vos 13 februari 2013
Online Marketing in het MBO “SEO, dat kun je zelf!”
- - - Social Media.
Ontwikkeld door Anne Coppens en Carlo Verhaar les 4 - Pro vs. Am I-C1#, datum.
Nieuwe media: instrumenten in de kenniseconomie Van vinken naar vonken Hans Mestrum Trendwatcher
GGD Fryslân Akke Hofstee en Abe van Reemst Leeuwarden
les 6 - bronnen, structuur
Werken aan informatievaardigheden Een sleutel voor plagiaatpreventie.
Marketing Werkgroep 6.
Using Media ’09/’10 Blok 1 Werkcollege 4. OPDRACHT 1-communicatiecampagnes (60 minutes) Vorm groepjes van 4 personen (met dezelfde case/opdrachtgever)
Praktische toepassingen van PKM in organisaties: 2 voorbeelden
Wiki: Medmec04 les 5 (lesweek 7) Engagement The game called life
MEDMEC01 – Q1 – JAAR 1 THEMA: het creatieve proces MODULEWIJZER
Media en Creativiteit 6 - Identiteit Hogeschool – Media aan de Maas Jaar 2 – Periode 2 – Les 4 Ik, wij en de rest Jij in het grotere geheel.
college Informatie zoeken
Woensdagochtend presentaties 2012/2013 Woensdag 17 oktober 2012 Overzicht Sociale Media.
Workshop 'Weblogs in het onderwijs' Sybilla Poortman Gerard Bierens Pierre Gorissen 14 april 2005.
Ontwikkeld door Anne Coppens en Carlo Verhaar Presentatie Beoordeling.
les 12 - tekstplan, wikispaces
Ontwikkeld door Anne Coppens en Carlo Verhaar les 2 - media I-C1#, datum.
Ontwikkeld door Anne Coppens en Carlo Verhaar les 11 - Google I-C1#, datum.
Uw patiënten zijn uw beste leermeesters! Maar hoe vaak krijgt u in de praktijk echt concrete en directe feedback?
1 De ontdekking van Web 2.0 Presentatie Team Ordina type hier de datum 19 april 2007.
Inbound Marketing Plan
Het nieuwe solliciteren:
HOGESCHOOL VHL, 9 SEPTEMBER 2014 Goed gejat! Het gebruik van open leermateriaal in je onderwijs Janina van Hees, projectmanager open en online onderwijs.
Wat is Social Media? Verzamelnaam voor alle internet toepassingen waarmee het mogelijk is om informatie met elkaar te delen: Tekst (nieuws, artikelen)
Instructie weblog. Start van je eigen weblog 1) Ga naar weblog.aocfriesland.nl 2) Je krijgt het volgende scherm te zien. 3) Ga naar inloggen, zowel links.
Made by: BadBoysBroekhin
Ismay Sonnemans & Khedy Gorissen
Sociale media in de zorg Regionale Nascholing Intensive Care 26 maart 2015.
Online filmpjes maken. (
Online filmpjes maken. (
OMAR EZZAT SHALAAN & SALAHEddine aithakki
Training voorbeeld voor
Iedereen gebruikt social media.
Business Model You Wie jou helpt (Key partners) Wat je doet
Kom verder. Saxion. Minor Internet Marketing SEA | Les 4. Social Media I.
Thema jongeren en de publieke ruimte : social media/de digitale leefwereld.
Bijeenkomst 5. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst besproken?  Alles gelukt met het persoonlijk profiel?  Liepen jullie nog tegen dingen aan?
Muzieklandschap Doel van deze module Een schets van het werkveld creëren aan de hand van relevante voorbeelden en veranderingen in de muziekindustrie.
Bijeenkomst 5. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst besproken?  Alles gelukt met het persoonlijk profiel?  Liepen jullie nog tegen dingen aan?
Het merk IK guerrilla marketing Ruth Giebels Vrijdag 13 november 2009 HKU.
Social media: Digitaal gereedschap om samenwerking te ondersteunen Adri Verhoosel, Leer- en innovatiecentrum.
Gids door Doccle Doccle. De Cloud 2 1.Wat is de Cloud? 2.Voordelen van de Cloud 3.Nadelen van de Cloud 4.Doccle is geen cloudapplicatie.
Winkelen 3.0 Hoofdstuk 6 Marketing. Inhoud 1 Eerst langs alle haltes 2 Verkoop 3 Omgaan met geld in een bedrijf 4 Logistiek 5 Wat doen leidinggevenden?
Verkoop en advies Hoofdstuk 6 Reclame en sociale media.
Mediawijsheid competentie:
Ondernemingsvormen.
Mediawijsheid competentie:
Direct aftrap C-propedeuse, studiejaar , blok 2
Social media Door: Eloise Post Docent: E. Louisse
Les: Online Marketing Keuzevak Marketing.
Direct Juridische aspecten
E-learning, E-health & Domotica
Hoofdstuk 6 Reclame en sociale media
Transcript van de presentatie:

les 4 - UGC & Social Media I-C1F, sabine.craenmehr@han.nl, 05-09-12

Vandaag User Generated Content Tragedy of the commons Creative Commons The long tail Prosumer Onderzoek: Wat is Social Media?

Doel Je krijgt inzicht in het onderscheid en de samenhang van UGC en Social Media. Je kent de belangrijkste termen die bij UGC horen en je kunt die toepassen in een onderzoek naar social media.

Wat is UCG? “User-generated content (letterlijk vertaald: door gebruikers gegenereerde inhoud) is een inhoudelijke bijdrage van een professionele of niet-professionele gebruiker aan een online medium.” Wikipedia, (geraadpleegd op 31 augustus 2012), http://nl.wikipedia.org/wiki/User-generated_content

3 Richtlijnen UCG moet min of meer openbaar gepubliceerd worden. Degene die het publiceert moet eigen inbreng hebben gehad in het totstandkomen van het materiaal. Content mag niet gecreëerd zijn in een professionele werkomgeving. De Jong, Leon. Wat is User Generated Content? (geraadpleegd op 31 augustus 2012), http://leondejong.com/showcase/bestanden/documentatie/gd/ugc. pdf

Voorbeelden?

maar ook...

Enorme groei

Populair? Diversiteit Snelheid Toegespitst op doelgroep Geen censuur of vervorming Tolerantie voor aanpassen en reviseren Kortom: Sociaal!

Nadelen Lagere kwaliteit Rechtenkwesties Invloed op voortbestaan Privacy

Tragedie Tragedy of the Commons: “Iedereen kiest voor zichzelf, ondanks dat het nadelig is voor de groep.” Egoïstisch en asociaal gedrag online. Hoe voorkomen? Een sterke gemeenschap die zich ertegen verzet. Online normen en waarden creëren

Rechten Is een website/aanbieder aansprakelijk voor wat er geplaatst wordt? Nee Kun je je eigen materiaal beschermen? JA

CC! “Creative Commons biedt auteurs, kunstenaars, wetenschappers, docenten en alle andere creatieve makers de vrijheid om op een flexibele manier met hun auteursrechten om te gaan. (...) Met een Creative Commons licentie behoud je al je rechten, maar geef je aan anderen toestemming om je werk te verspreiden, met anderen te delen of bij sommige licenties ook om het werk te bewerken.” Creative Commons - Uitleg, (geraadpleegd op 31 augustus 2012), http://creativecommons.nl/licenties/uitleg/

The Long Tail Je hoeft geen ‘coca cola’ meer te zijn om een product op de markt te brengen. Lage kosten maken niche- marktbewerking mogelijk.

Long Tail & UGC Maar een klein deel van alle UGC wordt door een groot aantal mensen bekeken. Mede door gebruik van professionals.

Prosumer Samentrekking van producer/professional en consumer De kritische consument die participeert! Heeft informatie en technologie in zijn bloed. Jullie!

Onderzoek! Wat definieert Social media en welke rol speelt UGC daarin? Werk voor 3 social media uit: omschrijving doelgroep hoofdtaak Welke content is UGC (%) Hoe worden de gegevens beschermd? Hoe wordt Tragedy of the Commons tegen gegaan? Wat maakt het social media? Geef aan het eind antwoord op de hoofdvraag

Groepen van 4 1. LinkedIn, Digg en Hotlist 2. Twitter, Delicious en Scribd 3. Tumblr, Path en Yammer 4. Picasa, Couchsurfing en Etsy 5. Yahoo, Instagram en Feedback 6. Vimeo, Slideshare en Reddit 7. Pinterest, Wikipedia en Cafemom

Vragen? Of opmerkingen?

Doelen behaald Je hebt inzicht in het onderscheidt en samenhang van UGC en Social Media. Je kent de belangrijke termen die bij UGC horen en kan dit toepassen in een onderzoek naar social media.

Huiswerk Verwerk deze stof (UGC en Social Media) in discussieopdracht 2 op Wikispaces. Afmelden? Mail voornaam.achternaam@han.nl Of bericht 06 4444 5555