1 Keuzevak Therapeutische Gemeenschappen Toepassingen van de TG Woensdag 2 april 2003.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Uitsluiting en discriminatie
Advertisements

Innoveren voor gezondheid
Op zoek naar de ware Over de zoektocht naar een christelijke partner
Edushock leerfestival
Op zoek naar de ware This material is freely provided to help you build your own Power Point presentation to meet the needs of your group. 1 Based on eBook:
Word Wijs! ? een initiatief van GSIW Actiegroep Leren-Werken • promotor: de Stap - Studieadviespunt Gent • duur project: 1/10/2012 tot 30/9/2013 • 1 fulltime.
Sociaal emotionele ontwikkeling en groepsgedrag
Geestelijke Gezondheid in Vlaanderen
Sales Management 8. Motivatie en Training.
Nut en onnut van contexten in het scheikundeonderwijs KNCV 25 april 2006 Han Vermaat Stebo – Den Haag.
1 Wat is microfinanciering ? 2 1. De financiële behoefte.
Voorstelling van mijn werk. Als verantwoordelijke van Fondation Baska.
Vitamine G1 Effecten van een groene omgeving op gezondheid, welzijn en sociale veiligheid J. Maas.
1 Facilitating Online Learning Conversations Exploring tool affordances in higher education Jakko van der Pol IVLOS, UU/ Onderwijscentrum VU.
Jongeren met visuele beperking: persoonlijk netwerk en welbevinden
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
Welkom 1.
Annet H. de Lange Een leven lang gemotiveerd aan het werk?
Lang zullen ze leven! - en werken en leren…
Effectieve interventies tegen jeugddelinquentie
JONGEREN en DRUGS van kennismaking tot verslaving
Psychodiagnostisch onderzoek bij kinderen met een stofwisselingsziekte
door Thom Beuker WELKOM
Gezonde Relaties
Genderverschillen bij druggebruikers 28 maart e licentie orthopedagogiek.
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
Preventieprogramma’s voor kinderen van alcoholverslaafde ouders.
THERAPEUTISCHE GEMEENSCHAP SYNANON en DRUGSVRIJE TG Eric Broekaert.
Oefeningen F-toetsen ANOVA.
Interaction diagrams: Sequence Diagram
TUDelft Knowledge Based Systems Group Zuidplantsoen BZ Delft, The Netherlands Caspar Treijtel Multi-agent Stratego.
Richard J. Boucherie – Het antwoord of de vraag10 mei Het antwoord of de vraag.
Hoofdstuk 7 Anderen motiveren
Dia 1 Politiewerk in de Toekomst Kan technologie “ons” helpen om het veiliger te maken?
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
Hoofdstuk 7 Motiveren van medewerkers
Professioneel Kritische Instelling
Kwaliteit van leven Prostaatkankerpatiënten Struikelen over levenskwaliteit. Louis Denis – Europa Uomo Eindhoven, 31 oktober 2007.
Dia 1 Productencatalogus: Infosessie provinciale en lokale besturen 24/11/11.
Schitterende Organisaties®
ZijActief Koningslust 10 jaar Truusje Trap
De plaats van de ouderen in het vrijwilligerswerk Ouderenparlement 26 april 2010 Raf de Zutter Het Punt vzw.
Wie kan er bij ons terecht? §Adolescenten en volwassenen tot ongeveer 40 jaar §Verslaafd aan illegale drugs, alcohol en/of medicatie l extra aandacht.
Genderverschillen bij druggebruikers 2e licentie Orthopedagogiek Joke De Wilde.
‘Ouders als behandelaars’
Enquête.
Welkom!. Opvoeding Maarsen, 14 november 2009 Opvoeding Vooraf, voor de jongeren (1/4): Hoe zou je de relatie met elk van je ouders waarderen? Uitstekend.
Sarah Bal & Marlies Tierens, Universiteit Gent
Inhoudstafel Stop 4-7 Hulpaanbod Meetinstrumenten Resultaten Doelgroep
ECHT ONGELOOFLIJK. Lees alle getallen. langzaam en rij voor rij
Drs. Fiona de Vos Ph.D. Candidate at the Graduate Center of the
Residentiële hulpverlening Drs. C.P.G. Tilanus. Wat is residentiële hulpverlening? = de persoon krijgt dag en nacht opvang en begeleiding in een tehuis.
De gezonde school en genotmiddelen
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
Gezond werken in de zorg Resultaten onderzoek januari 2015 Transvorm Marc Spoek – Sichting IZZ Babette Bronkhorst – Erasmus Universiteit Rotterdam.
Herman Baartman1.  Samenhang  Onderscheid  huiselijk geweld en kindermishandeling  kindermishandeling en seksueel misbruik 2Herman Baartman.
Gezondheid oudere migranten in Utrecht (selectie)
3/23/2015 | 1 Healthwise Congres ‘Kwaliteit van Leven’ E-Health workshop - Eveline Hage Over de mogelijkheden van e-Health in ouderenwelzijn On?
Thema 4 Pesten en Klasmanagement
School- en gezinsgerichte preventie: Literatuuronderzoek
Evidence-Based Medicine
Week 6 GGZ Preventie en psycho-educatie
Finding ways to promote STI testing among the Afro-Caribbean community
Drugmisbruik I 2e licentie Orthopedagogiek
Genderverschillen bij druggebruikers
Jaarwerk: Onderzoeksproject naar de invloed van sociale netwerkleden op retentie in en succes na behandeling in een TG Ellen Cocquyt Olivier Colins Emma.
Transcript van de presentatie:

1 Keuzevak Therapeutische Gemeenschappen Toepassingen van de TG Woensdag 2 april 2003

2 Overzicht van de les De therapeutische gemeenschap in de gevangenis * de ‘twee’ TGs * toepassingen in correctionele settings * overeenkomsten en verschillen Andere hedendaagse toepassingen van de TG * de TG voor adolescenten * Verslaafde moeders en hun kinderen * ‘Mentally ill’ – dual diagnosis * Mensen met AIDS

3 TG’ s in de gevangenis De TG in de gevangenis : democratisch vs. hiërarchisch (zie Rawlings, 1998 ) De drugvrije hiërarchische TG : effectieve behandeling m.b.t. het reduceren van recidivisme en herval Democratische TG : verlagen van ‘her- veroordelingen’ en positieve invloed op gedrag en psychische moeilijkheden Interessante punten : Tijd in programma Nazorg Gewelddadige en ‘moeilijke’ gedetineerden Kleine TG’s ‘overleven’ meestal niet lang (veiligheid – behandeling) Meer onderzoek is nodig

4 Therapeutische Gemeenschappen in de gevangenis (TG) Twee tradities: 1. Democratische Maxwell Jones TG ‘a small face-to-face residential community using social analysis as its main tool.’ 2. Concept-based Drugvrije TG ‘a drug-free environment in which people with addictive problems live together in an organized and structured way to promote change toward a drug-free life in the outside community.’

5 Kenmerken 1. Democratische Maxwell Jones TG (1) two-way communication on all levels; (2) decision-making on all levels; (3) shared (multiple) leadership; (4) consensus in decision-making; and (5) social learning by interaction in the ‘here and now’ Permissiveness, Democracy, Reality-testing, Communalism

6 Kenmerken 2. Concept-based TC Community-as-method is het meest essentiele kenmerk Community, Self-Help, Confrontation, Hierarchy

7 De TG in de gevangenis 1. Maxwell Jones TG California - aandacht voor ‘de mens’ achter de gedetineerde (‘Prisoners are people’) Assessment van gedetineerden - ‘I-levels’ Jones wordt visiting professor in Stanford (Social psychiatry in the community, in hospitals and in prisons)

8 De TG in de gevangenis Verschillende prison-based therapeutic communities - meest bekende is die in de gevangenis van Chino (Dennie BRIGGS) Deze Amerikaanse experimenten hadden een impact op het oprichten van prison-based TGs in o.a. het VK (Grendon), Nederland (Van der Hoeven Clinic), Denemarken (Herstedvester) en Zwitserland (Champdollon Prison, Geneve)

9 De TG in de gevangenis 2. De Concept-based TG 1962 Synanon - Nevada State Prison eind jaren ‘60 - Asklepieion: invloed voor heel wat andere TG’s zoals Terminal Island (California), Oxford (Wisconsin), Stillwater (Minnesota) en Ft. Grant (Arizona) rond de jaren ‘70 minder populair toch in 1977 Stayin Out (Ronnie Williams)

10 De TG in de gevangenis VERSCHEIDENE SUCCESVOLLE IN PRISON TGs KEY-CREST, Delaware (Martin, Butzin and Inciardi, 1995; Inciaridi et al., 1997 & 2001; Martin and Butzin, 1999) Amity TC in R. J. Donovan California State Prison (Wexler, 1997; Wexler et al., 1999) Kyle New Vision, Texas (Knight, Hiller, Simpson 1999) IMPACT (Lurigio, 2000; Schwartz, Lurigio & Slomka, 1996).

11 De twee TGs De twee TGs ontwikkelde vrij onafhankelijk, toch zien we dat beide modaliteiten heel wat kenmerken delen, voornamelijk m.b.t. TGs in de gevangenis. Ontmoeting Jones - Dederich loopt faliekant af Jones probeert actief beide TGs te ‘verzoenen’

12 Belangrijke links Vijf begrippenparen sociaal leren en ‘behavioural modification’ ‘permissiveness’ en ‘modeling’ democracy en hierarchy communalisme en ‘community as method’ ‘reality testing’ en ‘acting as if’.

13 Conclusies Beide prison-based TGs in essentie democratisch uitgebreid naar verschillende doelgroepen complementair sociaal leren als sleutelconcept confrontatie - dialoog motivatie is van essentieel belang staan voor dezelfde uitdagingen

14 De TG voor adolescenten Jongeren met drugproblemen, overwegend mannelijk, lage SES, gebruik bij ouders, onstabiele famiale situatie, negatieve schoolresultaten, laag zelfbeeld Overgang van druggebruik naar misbruik gerelateerd aan depressie, angst, ‘conduct disorder’ Relatie tussen leeftijd bij eerste gebruik en psychopathologie

15 De TG voor adolescenten Adolescenten die starten met TG-behandeling: * vaak ernstige problemen gerelateerd aan CD / anti-sociaal gedrag * vaak heel ernstige emotionele en psychologische problemen * verleden van schoolproblemen, zoals spijbelen, lage schoolresultaten, leerstoornissen, moeilijkheden met gezag

16 De TG voor adolescenten Stellen behandeling voor verschillende uitdagingen: * vaak laag gemotiveerd * vaak verwezen naar behandeling vanuit een justitiële maatregel * vaak is extrinsieke druk nodig

17 Kenmerken Setting: vglbaar met TG voor volwassenen, relaties tussen staf en cliënt lijken ‘parental’ Programma: duur is meestal korter dan TG voor volwassenen, stafleden (professionelen en ervaringsdeskundigen) Doel: ‘to provide a psychologically and physically safe, nurturing, and structured environment in which the young person can develop more adaptive personal and social behaviors, attitudes, and beliefs.’

18 Kenmerken Structuur: fases (stijgende verantwoordelijkheid) Onderwijs: adolescenten brengen meeste van hun tijd door op school (in de TG); zowel ‘education’ als ‘therapy’ Familie: meerderheid van de TG’s familie- therapie Recreatie: veel aandacht voor fysieke inspanningen

19 Specifieke elementen Duur van het programma is meestal korter Minder hiërarchisch en minder confronterend + adolescenten hebben meestal iets minder inspraak Studeren is belangrijker dan werken Familiewerking Specifieke diensten: vb. assessment leerstoornissen

20 Specifiteit Trend om specifieke TG’s op te richten voor adolescenten vanuit de vaststelling dat adolescenten unieke noden en behoeften hebben Dit komt tot uitdrukking in aanpassingen van de TG behandeling (kortere duur, meer supervisie, …) Betrekken van de familie Gender-verschillen (vb. lagere retentie bij vrouwen) Contiunal care

21 TG voor druggebruikende moeders en hun kinderen Drie belangrijke redenen waarom specifieke aandacht voor deze doelgroep: * comorbide psychiatrische moeilijkheden * psychosociale stress * barrières om een behandeling te starten

22 TG voor druggebruikende moeders en hun kinderen Kans op succes hoger wanneer moeder haar kind(eren) bij zich kan houden Criminaliteit daalt Zelfbeeld wordt positiever Betere ouder-kind relaties Voorbeeld: PAR TC

23 Specificiteit Selectie cliënten: voornamelijk gebaseerd op ‘noden’ en niet op ‘contract’ (motivatie) Psycho-educatie, sociaal leren – ‘support, educate, guide’ ipv ‘tear-down, build-up’ Meer ge-individualiseerd ‘Integrated’ behandelingsprogramma

24 TG voor MICA’s MICA: Mentally Ill Chemical Abuser Cliënten ‘vallen tussen twee stoelen’ ‘Integrated’ behandeling in een hiërarchisch georganiseerde gemeenschap Modificaties: meer flexibiliteit en reponsiviteit i.o.v. persoonlijke behoeften, kortere duur en minder confronterend

25 Algemene conclusies ‘Richtlijnen’ voor modificaties van de TG ALGEMEEN *Alle stafleden dienen betrokken te zijn op de implementatie van de TG-benadering * ‘Cross training’ * Doelstellingen: abstinentie, socializatie en ‘right living’ met aandacht voor specifieke noden, i.c.

26 Algemene conclusies Adolescenten: onderwijs/ontwikkeling ‘Mentally ill’: contact met geestelijke gezondheidszorg AANDACHTSPUNTEN Duur van de behandeling Intensiteit van het programma Flexibiliteit