Congres SEA-RAIL OOSTENDE François Jaeger / 23 Mei 2008 Voorzitter GEIE Corridor C Directielid van CFL.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Rechtbanken in België Rechtbanken in België
Advertisements

Verwelkoming en terugblik op 2007 door dhr. Jaak Floridor, voorzitter rvb VMSW.
INTERMODALITEIT: WE GAAN ERVOOR!
Workshop IMCORE - CLIMAR 21 April 2009 “De mogelijke gevolgen van klimaatsverandering in het mariene milieu en de kustzone”
België en Luxemburg; landen, plaatsen, wateren en gebieden
Railverkeerslawaai: in de greep van Europa (?)  uur: Opening  uur: Europese Geluidpolitiek  (Mads Bergendorff, Internationale Unie van Spoorwegen.
1 Gateway to European Rail Infrastructure SEARAIL Oostende, 25 mai 2008 Joachim Kroll, Secretaris-generaal RNE.
05/07/ De handel: gaat nog jobs creëren in 2010! Dominique Michel Gedelegeerd bestuurder 25 februari 2010.
Gedelegeerd bestuurder
Searail 2008 AGHO HAVEN OOSTENDE Algemene voorstelling
ProGideon INSPIRE begint vandaag Marjan Bevelander 3 december 2009 Pro Gideon.
Hoofdstuk 1 Het begin van Europese samenwerking.
België en de wereldhandel: Wat is de reden van de achteruitgang? Hoe kan de situatie worden verholpen? Guy Quaden Gouverneur ICC Belgium, 3 mei 2010.
“Crime Corridor E30” (CCE30) Internationale oorzaken met nationale gevolgen? International partners.
Middelen voor je buurt, je dorp je streek? Over oproepen, fondsen en projectrekeningen in de schoot van de Koning Boudewijnstichting Ludwig Forrest 23/03/10.
Met modellen breng je de boodschap goed over
Wegen in Europa De onderwerpen: Wegennet E-wegen Tolwegen
When rail means service > EEN PRIORITY FREIGHT NETWORK (PFN) EEN ECONOMISCHE NOODZAAK? SeaRail – 23 mei 2008 LUC VANSTEENKISTE Directeur-Generaal Toegang.
Universiteitstraat 4, B-9000 Ghent, Belgium T +32 (0) , F +32 (0) Prof. Dr. T. Vander Beken.
Emile-Louis Bertrand Directeur général Directeur generaal
Rik Pauwels Coaching expansie commissies Commissie Interne Expansie Regio I District Belgium – Luxembourg Voorzitter: Rik Pauwels Mob(p).:
Uitbreiding transportcapaciteit in Noord-Holland
Vrije tijd zonnen reizen sporten Zon, zee en strand avontuur gamen
Meisjes en wiskunde (Waarom) is wiskunde moeilijk?
Elke 7 seconden een nieuw getal
Studiedag VVSG i.s.m. CRKC
Bedrijfskolom Handboek. 1Inleiding 1.5 Toenemend belang voor Vlaanderen België beschikt over: ,1 km autowegen km gewestwegen km.
Hoofdstuk 1 van EGKS tot EU.
Departement Werk en Sociale Economie Vlaamse Vertegenwoordiging bij de EU Permanente Vertegenwoordiging van België Conferentie “Jong in de stad”- Mechelen,
Vergrijzing en zorg, de uitdaging anders op het platteland? Bert Meulemans 1Bert Meulemans - Veroudering uitdaging voor het platteland.
Europese richtlijnen en het speelveld voor de ondernemer Kees Wielenga FFact Management Consultants.
Mid Term Review van het EU Witboek 2001 Standpunt van de Spoorwegen Marie-Ghislaine Henuset, NMBS Holding Hoorzitting van de Commissie voor Openbare Werken,
OVERZICHT PRESENTATIE
K.U.Leuven – Instituut voor de Overheid Universiteit Antwerpen Universiteit Gent Hogeschool Gent
GROEI VAN DE HAVEN VAN ANTWERPEN
When rail means service > GROEIPROGNOSES VAN DE BELGISCHE HAVENS EN IMPACT OP DE SPOORWEGINFRASTRUCTUUR SeaRail – 23 mei 2008 LUC VANSTEENKISTE Directeur-Generaal.
When rail means service > HAVENS EN SPOOR SAMEN IN DE LIFT? Sea Rail 23 mei 2008 TOON COLPAERT Oostende VOORZITTER INFRABEL.
Barnum & Bailey Circus Revisited 1901 Van een wild idee naar een fascinerend erfgoedproject!
De Internationale activiteiten van De Post Peter Somers 5 september 2007.
Voorlopige overslagcijfers 2009 Hans Smits President-directeur Havenbedrijf Rotterdam 30 december 2009.
PENTA Registratie en evaluatie van de omstandigheden en modaliteiten van trauma en trauma zorg voor kinderen en jongeren in Vlaanderen To our opinion,
Het nieuwe beren commitment: Boars november 2013 Annechien ten Have Mellema Voorzitter van de Nederlandse stuurgroep ‘Stoppen met castreren’ en.
Het UNESCO Charter en de Guidelines for the Preservation of the Digital Heritage na 8 jaar 4 november 2011, Naar een toekomstvaste AV-collectie NL.
Stand van zaken Wessel Hendertink Bestuurslid
GRENSOVERSCHRIJDENDE HANDHAVING Parters Huidige toestand Europa Bilaterale akkoorden Andere overwegingen eSafety workshop – 2 mei 2007.
Kabinet van de Vice-Eerste Minister en Minister van Ambtenarenzaken, Overheidsbedrijven en Institutionele Hervormingen 1.
CENTRAAL KERKBESTUUR GENT STAD
REFERENTIEKAARTEN BELGIË EN EUROPA
Europese Samenwerking
Historisch overzicht paragraaf 6.2
Cohesie- beleid EU- cohesiebeleid 2014 – 2020 Voorstellen van de Europese Commissie.
De Europese Unie: 500 miljoen mensen – 28 landen
Regionaal beleid EUROPESE COMMISSIE December 2004 NL Verordeningen 1 Het cohesiebeleid ( ) Het voorstel van de Commissie voor nieuwe verordeningen.
Gas Natural Fenosa Presentatie 2 e helft landen Wie zijn wij? 20 mln. klanten werknemers EBITDA € mln. 330 TWh gas verkocht wereldwijd.
Toerisme in Europa 1.1 Aantrekkingsfactoren p6-7
Aardrijkskunde Hoofdstuk 2 – les 3.
1 DE CONCURRENTIEPOSITIE VAN DE BELGISCHE ECONOMIE JOHAN VAN OVERTVELDT.
Nieuwjaarsreceptie 2015 Transport & Mobiliteit. Lange afstand – corridors Stedelijke mobiliteit Relatie tussen lange afstand en stad / regio: knooppunten.
LIEFKENSHOEK- SPOORVERBINDING TUNNELBORINGEN ONDER DE ANTWERPSE HAVEN Luc Lallemand – CEO Infrabel 27 april 2010.
When rail means service > SPOORONTSLUITING VAN DE HAVEN VAN ZEEBRUGGE 5 februari 2008 TOON COLPAERT Voorzitter Raad van Bestuur.
1 VIL©2006 Studie Luchthaven Oostende De potentiële ontwikkelingsmogelijkheden van de luchthaven van Oostende op het gebied van vrachtvervoer.
De Europese eenwording
Op sneeuwklas in Zwitserland
Op sneeuwklas in Zwitserland
Op sneeuwklas in Zwitserland
Met NS vliegensvlug door West-Europa De trein als alternatief voor vliegen op afstanden tot 700 km 22 november 2018 Kaj Mook – Hoofd Business Development.
Agenda: Inleiding door voorzitter Netwerk De Scheepvaart L. Driessen
Keuze voor 4 exportlanden
§5.4 Samenwerken in Europa
Een economisch aaneengesloten gebied van Terneuzen tot Gent
Transcript van de presentatie:

Congres SEA-RAIL OOSTENDE François Jaeger / 23 Mei 2008 Voorzitter GEIE Corridor C Directielid van CFL

Inhoud 1. Definitie Corridor C 2. De toestand vandaag 3. Structuur en Organisatie 4. Technische elementen 5. Economische elementen 6. Conclusies

1. Definitie Corridor Antwerpen / Balen / Lyon Corridor C: totale lengte km (Alternatieve routes inbegrepen), km in Frankrijk, 510 km en België, 70 km in Luxemburg, et 8 in Zwitserland. De Corridor doorkruist 4 landen met hun technische bijzonderheden. Corridor C is een logistieke corridor die de economische regio’s van de Noordzee en de Middellandse Zee en Italië met elkaar verbindt.

1. Overzichtskaart van de corridor. Zwitserland + Italië Aarschot Mechelen Leuven Toul Antwerpen Noord Gembloux Fleurus Namur Libramont Dinant Bertrix Athus Remilly Strasbourg Colmar Mulhouse Basel Mutenz Arlon BelgiëLuxemburgFrankrijk Ottignies Mont St Martin Pagny Longuyon Dijon Ambérieu en BugeyLyon Perrache Sibelin Bettembourg Woippy Metz Thionville Zeebrugge Gent Balen Brugge Charleroi Chatelet Feluy La Louvière Corridor D Valencia Corridor D Budapest Noordzee. Luxembourg Hoofdreisweg Alternatieve route

1. De algemene toestand in het kader van ERTMS

2. De toestand vandaag Oprichting van een EESV op 16/03/2007 voor de Corridor Partners: Spoorinfrastructuurbeheerders van :  België,  Luxemburg,  Frankrijk  In samenwerking met Zwitserland In naam van de EESV kent de Europese Commissie financiële steun toe aan de EESV voor rekening:  Van de spoorinfrastructuurbeheerders  Van de spoorbedrijven

3. Structuur en Organisatie (1/2) EESV: Een wettelijke structuur die als interface fungeert tussen de lidstaten en de Europese Commissie Verantwoordelijk voor het operationeel beheer van de corridor met als doelstelling: Contacten leggen tussen de spoorbeheerders, de spoorbedrijven, de spoorklanten en de uitbaters van de terminals Uitbreiding van de capaciteit Realisatie van de technische interoperabiliteit (ERTMS) Coördinatie en beheer van de investeringen (land en kust)

3. Structuur en Organisatie (2/2) Doelstellingen van de EESV: De klant staat altijd centraal voor de Corridor Economische en logistieke aanpak van de klantgerichte beheerders:  spoorbedrijven en  uitbaters en klanten van de terminals

5. Technische elementen Aantal rijpaden / maand N-S : 640 Aantal rijpaden / maand S-N : 551 Rittijd Antwerpen – Lyon: 15:54 heures Rittijd Antwerpen – Balen:13:16 heures Stiptheid van de treinen68% Aantal cargo treinen / dag64

5. Economische elementen (1/4) Gemiddeld groeicijfer op 10 jaar Jaarlijks tonnage (in mio t 2007) Zeebrugge, Oostende, Antwerpen en Marseille zijn de belangrijkste terminals voor deze corridor Gevolg: toename van het spoorverkeer ZeebruggeAntwerpen +4,5 % ,3 % % 100 MarseilleOostende +5,4 % 8

5. Economische elementen (2/4) Rittijd Antwerpen – Balen13u1611u3010u15 Rijttijd Antwerpen - Lyon15u5413u3012u15 Stiptheid68%70%85% Verhoging van de frequentie van de treinen Treinen/dag 64 Treinen/dag 76 Treinen/dag 96 Doelstellingen Q + I

5. Economische elementen (3/4) Gecombineerd (niet-begeleid) transport in Europa 2005/2015 (EU 25) Bron: Studie UIC DIOMIS (Agenda 2015 for Combined Transport in Europe) April 2008

5. Economische elementen (4/4) Impact van betere operationele praktijken (vb.: luik Q&I Corridor C) op gebruik infrastructuur Bron: Studie UIC DIOMIS (Agenda 2015 for Combined Transport in Europe) April 2008 ActieImpact weinigmediumgroot Gebruik internationale rijpaden Logistieke optimalisatie van de corridor en de terminals Optimalisatie van de tractie van de treinen op de trajecten Impact van de lengte van de treinen (kleine infrastructuurinvesteringen) Verhoging van de wielasbelasting van de wagons

6. Conclusies Geïntegreerde holistische aanpak van de Corridor en de terminals Oorzakelijk verband tussen de aangroei van de verkeerstroom in de terminals en de capaciteit van de stroom in de Corridors Toename van de modale overstap van de weg naar het spoor Logistieke samenwerking met andere corridors en voorrang aan multimodaliteit Wederzijdse aanvaarding van rollend materieel Waarborg van kwaliteitscriteria voor alle treinen Op termijn totale Interoperabiliteit op de Corridor Andere …