Professie & Hoger Onderwijs Programmagroep Professie & Hoger Onderwijs Informatiebijeenkomst 21 juni 2011 Arjan van Bommel.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
In gesprek over het schoolleidersregister VO
Advertisements

Samen werken aan een duurzame civil society
VO-CONGRES 2014: KLAAR VOOR DE TOEKOMST 20 maart 2013
‘Bondgenoot in rehabilitatie’
1 Resultaten marktonderzoek RPM Zeist, 16 januari 2002 Door: Olga van Veenendaal, medew. Rothkrans Projectmanagement.
Werkconferentie ‘Flexibel hoger onderwijs voor werkenden’
Stichting DHO •gelooft dat hoger onderwijsinstellingen een cruciale rol hebben in kennisinnovatie. Immers, de huidige studenten zijn de toekomstige beleidsmakers,
Groene ICT en Duurzame Ontwikkeling in het HO 25 november 2010Amandus Lundqvist, voorzitter SURF.
`Onderwijsinnovatie die werkt …`
De eerste vijf maanden Henk Nies, Vilans, 1 maart 2010, Utrecht.
Ondernemend Onderwijs in de regio. De droom in 2011: Onderwijs, bedrijfsleven en andere partners geven ondernemend onderwijs vorm en voeren dit gezamenlijk.
Ontwerpprojecten In de praktijk
Samenwerking, basis voor Ad-succes 23 mei 2007
Handicap + studie nieuwe stijl Congres OCW Studeren met een functiebeperking Utrecht, 24 november 2011.
1 Activiteiten Platform Peter Wijngaard Vianen, 21 juni 2011.
Den Haag 25 januari 2011 Hogeschool van Arnhem en Nijmegen.
Een andere kijk op onderwijs
PDS en WERKPLEKLEREN “OPLEIDEN IN SCHOOL”
HOGER ONDERWIJS: BINAIR, COMPLEMENTAIR, CIRCULAIR? Dwarsverbanden Hogescholen – Universiteiten Case Master in het Sociaal Werk – Bachelor in het Sociaal.
Onderzoek in het onderwijs: opvattingen
Brainstorm sociale media in het onderwijs
1 Is de afgestudeerde mbo-student klaar voor het hbo?
Themabijeenkomst multimedia 22 juni Programma TijdOnderdeel 10.00Welkom en mededelingen 10.10Leren in Onlinecursus video 11.25pauze 11.40Workshop.
Onderzoek door lerarenopleiders: praktijkgericht en academisch?
De Fontys-minor Innovatief Beroepsonderwijs
Hogeschool van Arnhem en Nijmegen Pabo Netwerkbijeenkomst 9 juni 2006 De pedagogische opdracht van de pabo Betekenisvolle en zinvolle kennis van de pedagogiek.
Doorlopende duale leerweg MBO-HBO ICT bijdrage nummer Hanriette Ruigt Haagse Hogeschool Jan van der Staaij Albeda College.
Werkdocument meerjarenaanpak NME - NH versie november meerjarenaanpak  Voor een duurzame samenleving is commitment nodig van maatschappelijke organisaties,
Voorbereiding aanvraag pilot ronde 4b Projectleider: hbo instelling en twee mbo instellingen Proces: project management - Fase 1: werkgroep strategie &
Knowledge Alliances & Sector Skills Alliances
Op weg naar de goede vraag SIA RAAK-Publiek project
1 Activiteiten Platform. 2 Structuur IPMA-NL 3 Doelstelling AP ●Het AP is de spin in het web van IPMA-NL. Het platform activeert en stimuleert de contacten.
Taal en rekenen Joke van Balen.
Raadgevend Ingenieursbureau Lievense Theo Everaers NSTT en de toepassing van sleufloze technieken.
21 september 2014 Eindexamen gehaald en dan? Keuze voor vervolgonderwijs is een individuele keuze, het resultaat van een proces.
Een ambitieuze studiecultuur
Slotconferentie Kies Actief 15 juni 2011 Rik Feddes ………………………..
Professie & Hoger Onderwijs 2013 Centraal staat het verder ontwikkelen en uitdragen van projectmanagement als vak Dit doen we door: het stimuleren van.
Toetsbeleid en digitaal toetsen casus HvA
21 maart 2015 Eindexamen gehaald en dan? Keuze voor vervolgonderwijs is een individuele keuze, het resultaat van een proces.
Honoursonderwijs in HBO
Welcome! TWENTE CENTER FOR CAREER RESEARCH Prof. dr. Karin Sanders Organizational Psychology / TCCR University Twente; the Netherlands Prof dr Karin.
Faculteit Economie en Management. FEM Smart Business Center Van lerende organisaties naar lerende combinaties April 2015.
Meer innovatieve professionals
Vraaggestuurd onderwijs
Persoonscertificering. Waartoe? Nederland heeft Q nodig Wij zijn trots op ons werk en beroep Wij zijn vakgenoten die een hoogwaardig niveau nastreven.
Haal het beste uit jezelf en anderen! Toekomstbestendige Bloei.
INSTITUUT VOOR ANTROZOOLOGIE
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Project- management.
Jaarplan 2016 Hogeschool VHL Vastgesteld door het College van Bestuur van Hogeschool VHL op 2 juli 2015.
Stichting Veteranen Actief Veteranen met een missie 2.0 augustus 2011 GEWAAGD DOEL Waarheen gaan wij? HOGER DOEL Waarom bestaan wij? KERNKWALITEITEN.
Partnerbijeenkomst EIZT Methodieken van CliëntenParticipatie (MCP)
Studiedag VVKHO - De versterking van de professionele bacheloropleidingen De professionele bachelor van de toekomst: creatief, ondernemend en onderzoeksvaardig.
Plan van Aanpak Toptalenten Regionale talentnetwerken po en vo Startbijeenkomst Top Talenten Stimuleren in het Noorden.
Nieuwe opzet onderwijs. Huidige situatie onderwijs op Commanderij College: Methode bepaalt grotendeels: Welke onderwerpen worden behandeld Op welke wijze.
Introductie: Wat is HBO5?. Inhoud Wat is HBO5? Waarom HBO5? Welke opleidingen HBO5 in CVO Crescendo? Waar kan ik terecht voor meer informatie?
Onderzoek en hogeschool waarom, wat en hoe bert mulder | informatie, technologie en samenleving.
De praktijkgerichte leer- en ontwikkelgemeenschap voor het
Eindexamen gehaald en dan?
De driehoeksverhouding
Adviestraject Adviestraject Wat betekent dit? 10 april 2015
Professionele excellentie en Honours
LOB 5 VWO Schooljaar
Circulaire economie in onderwijs en mkb “Parels zonder ketting”
De didactische meerwaarde van flipping the classroom
Antibioticaresistentie en teamleren
Nederlands / Vlaams Platform Taalbeleid Hoger Onderwijs Platformbijeenkomst n.a.v. Adviesrapport ‘Vaart met taalvaardigheid. Taalbeleid in het hoger.
SURF-Tender 2010 : Toetsing en toetsgestuurd leren
STRATEGISCHE PARTNERSCHAPPEN
The Future Teacher 3.0.
Transcript van de presentatie:

Professie & Hoger Onderwijs Programmagroep Professie & Hoger Onderwijs Informatiebijeenkomst 21 juni 2011 Arjan van Bommel

Professie & Hoger Onderwijs Doelstelling Professie & Hoger Onderwijs Het verder ontwikkelen van projectmanagement als vak Bevorderen professionele ontwikkeling individuele projectmanagers Het stimuleren van de wetenschappelijke onderbouwing van het vak projectmanagement Het uitdragen van het vak projectmanagement in het hoger onderwijs Het onderhouden van contacten met HO instellingen en het enthousiasmeren van studenten en docenten

Professie & Hoger Onderwijs Professionalisering Workshops ‘Communicating the project’ Collegiale ervaringsuitwisseling Opleidingenoverzicht Onderzoek naar competenties PM

Professie & Hoger Onderwijs Hoger Onderwijs Studenten en docenten enthousiast maken voor projectmanagement als onderwijs-, onderzoeks- en beroepsterrein

Professie & Hoger Onderwijs Huidige situatie Projectmanagement staat niet/nauwelijks op de kaart bij universiteiten en hogescholen Geen/ nauwelijks onderwijs op master en bachelor niveau (Relatief) weinig onderzoek in Nederland naar projectmanagement

Professie & Hoger Onderwijs Daarom: “Méér onderwijs in Projectmanagement en méér Projectmanagement in het onderwijs”

Professie & Hoger Onderwijs Activiteiten Hoger Onderwijs Bijeenkomst WO-docenten Netwerk HBO-docenten Studenten: Van den Honert-Boerma Award voor Projectmanagement- innovatie 2 e Onderwijsdag projectmanagement 15 juni 2011

Professie & Hoger Onderwijs HBO initiatieven o.a. Ervaringsuitwisseling m.b.t. toepassing van PM en overdracht van het vak Ontwikkelen praktijksimulaties Ontwikkelen kwalificatiestructuur en toetsing Projectencentrum PM

Professie & Hoger Onderwijs HBO initiatieven o.a. Vragendatabase voor toetsing Stimuleren van bijdragen aan PM wiki Borgen van nieuwe ontwikkelingen in het vak binnen het HBO

Professie & Hoger Onderwijs Van den Honert-Boerma Award Voor wie: alle WO/HBO studenten die een innovatieve bijdrage leveren aan het vak Projectmanagement Waarmee: gebruik van pm-methodieken bij het afstuderen en/of afstuderen met pm als onderwerp Prijs: o.a. geldbedrag van € 1.500

Professie & Hoger Onderwijs Onderzoek wetenschappelijke onderbouwing van het vak (vooronderzoek) bijeenbrengen van praktijk en wetenschap (debat) faciliterende rol en aansluiten bij onderzoeksinitiatieven

Professie & Hoger Onderwijs Resultaten vooronderzoek Het vooronderzoek heeft geleid tot de selectie van vijf hoofdvragen die het uitgangspunt vormden voor een debat tussen opdrachtgevers, onderzoekers en leveranciers tijdens de Projectmanagement Parade op 8 april. De top vijf vragen bestaan uit: de rol van de opdrachtgever in het projectsucces, de invloed van veranderkundige aspecten in projecten het vergroten van het lerend vermogen van projectorganisaties. de invloed van ICT ontwikkelingen op projectmatig veranderen het regelmatig omstreden succes van projectmatig veranderen

Professie & Hoger Onderwijs Programmagroep voor wie? speciale interesse in de ontwikkeling van de PM als professional werkzaam bij of intensief contact met universiteit of hogeschool netwerk binnen praktijkveld en hoger onderwijs