Leertechnologie standaarden in Nederland, resultaten en plannen Peter Sloep (OUNL / Fontys) Pierre Gorissen (SURF SiX / Fontys) 18 november 2003.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Wiki’s in het Hoger Onderwijs Pierre Gorissen Fontys Hogescholen
Advertisements

Educational model for assessment
Ben jij klaar voor RDM-ondersteuning? Basistraining voor informatiespecialisten Bibliotheek – Project RDM Ondersteuning.
Special Interest Group SIG EduStandaard ES Werkgroep Metadata WG MD maart 2013 Mogelijk gemaakt door:
Leertechnologie-afspraken
Stichting DHO •gelooft dat hoger onderwijsinstellingen een cruciale rol hebben in kennisinnovatie. Immers, de huidige studenten zijn de toekomstige beleidsmakers,
Stichting Dijk van een Kust
Groene ICT en Duurzame Ontwikkeling in het HO 25 november 2010Amandus Lundqvist, voorzitter SURF.
Metadata proces april 2009 train de trainers. Waar in het werkproces metadata Binnen de organisatie zal afgesproken moeten worden van welke data er metadata.
Marten Vijn Stichting Wireless Leiden, zonder winstoogmerk Twaalftal (+) professionele hobbyisten Draadloze netwerk-infrastructuur.
Aansluiting van het Hoger Onderwijs bij MedischOnderwijs.nl 2 november 2007 Aansluiting van het Hoger Onderwijs bij MedischOnderwijs.nl P.M.Bloemendaal.
Regiopartnerschappen Schoolbesturen internationaliseren in samenwerking met scholen en andere organisaties in de omgeving Judith Dayus-Brouwer.
`Onderwijsinnovatie die werkt …`
Het nieuwe leren en social software
Samenwerken aan Onderwijs en ICT Frank vd Oetelaar dinsdag 12 april 2005.
Stand van zaken van het Regiocontract in Regio Rivierenland Commissie Algemeen Bestuur en Zorg Maasdriel, 9 november 2010 Stan Herms, Programmamanager.
Slachtoffers Iatrogene Nalatigheid-Nederland en Iatrogenic Europe Unite-alliance op de bres voor patiëntveiligheid! Wie zijn wij en waar staan we voor?
Karen van Oyen Renate Klaassen Sofia Dopper
DARE Wetenschappelijke communicatie in beweging Werkgemeenschap Informatiewetenschappen, 27 februari 2004 Lilian van der Vaart.
Weblogs en Wiki’s (in het onderwijs) Pierre Gorissen SURF SiX / Fontys Hogescholen 13 januari 2005.
Meeting Vlaamse ASP- scholen Overzicht van mogelijke initiatieven rond internationalisering in het onderwijs.
Ziekenhuispsychiatrie
Inleiding Social Software Pierre Gorissen Fontys Hogescholen
Q-KENNIS Een kennis-systeem is veelal gebaseerd op het ontsluiten van aanwezige kennis en ter faciliterering van de ontwikkeling van nieuwe kennis. Het.
Digitalenklasconsortium Informatiebijeenkomst voor Hoger Onderwijsinstellingen Sake Jager (RUG), Alessandra Corda (ULeiden) 11 september 2003.
Mediacentrum Windesheim na 23 dingen. Hoe nu verder?
Leermiddelen: digitaal – open - … Gedachten, aandachtspunten en expertise RdMC / OUNL Jos Kusters Darco Jansen Hans Hensen.
D.S.L.B. daalt in Frank Verhoeven
Kennisuitwisseling in LOK Landelijk onderwijsweb Kennistechnologie Evert van de Vrie Kennisuitwisseling in LOK Landelijk onderwijsweb Kennistechnologie.
EML en IMS Learning Design Colin Tattersall Onderwijstechnologish expertisecentrum Open Universiteit Nederland.
Educational Modelling Language (EML): verdere ontwikkelingen Colin Tattersall, Onderwijstechnologish expertisecentrum.
Studiedag project onderwijs, stage en tewerkstelling van jongeren met ASS.
Opbouw Wat is Rotaract Organisatie Praktijk Commissies Afsluiting Rotaract met elkaar, voor elkaar! ROTARACTROTARACT.
Naam van de Auteur 7 januari 2008 Kennis van Waarde Maken met Vier in Balans Alfons ten Brummelhuis Hoofd onderzoek Kennisnet 6 februari.
Naam van de Auteur 7 januari 2008 Relatiedag 2008 Het nieuwe Kennisnet Frans Schouwenburg en Magda Bruin 23 januari 2008.
SLOC-dag 28 juni 2002 Gebruik van DLO’s voor taalvaardigheid en fonetiek Alessandra Corda ICT&O coördinator Faculteit der Letteren Universiteit Leiden.
Digitalenklas Symposium ICT en Talen Sake Jager Faculteit Letteren UU 24 april 2002.
Albert de Vos,ROC Zeeland, Projectmanager TSS Frans Kamp,ROC Westerschelde, Manager E-Learning Eduexchange 4 december 2007 Sessie 1 (11: :30)
Prima idee, SHB Jan Companjen Bibliothecaris Haagse Hogeschool Voorzitter SHB Bestuurslid NVB-HB.
“Let’s talk about you & me”
SURF SiX Op reis door het land van uitwisselbaarheid en hergebruik.
Normen en standaarden voor elektronische leeromgevingen Pierre Gorissen SURF SiX / Fontys Hogescholen 30 maart 2004.
SURF SiX expertisegroep IMS Specificaties update Pierre Gorissen 11 maart 2004.
Onderwijsstandaarden
Metadata en Webstroom SURF SiX expertisegroep Pierre Gorissen SURF SiX / Fontys Hogescholen 16 november 2004.
SURF SiX expertisegroep Leertechnologie in de Lage Landen Pierre Gorissen, Fontys Hogescholen Frank Benneker, Universiteit van Amsterdam Jocelyn Manderveld,
Preconference 'Weblogs in het onderwijs' Sybilla Poortman Gerard Bierens Pierre Gorissen 15 november 2005.
Natschool: uitwisseling en hergebruik van content
SCORM en Pierre Gorissen ELO-Team 27 januari 2004.
Herlancering educatieve website
Het KB e-Depot Waarom, wat en voor wie
Open Standaarden in het onderwijs Holland Open Netwerk Borrel 19 december 2006 Jan Kees Meindersma
Repository-demonstratie Waar doen we het allemaal voor?
Repository-demonstratie DB-ontwikkelingen, 24 mei 2007.
HOGER INSTITUUT VOOR DE ARBEID Jan Van Ongevalle / Rafael Peels27th November 2009 Pagina 1 Meten van effectiviteit van ontwikkelingseducatie en andere.
Sociale MediaSociale Media: de “killer application” voor ICT Het huwelijk van Sociaal en Digitaal.
Staten-Generaal Digitaal Historische documenten van de Eerste en Tweede Kamer Kick-off bijeenkomst Political Mashup, 19 maart 2008 Tineke Koster,
Inrichten van een dienst Weblectures
Jaap van Lakerveld Directeur
Interactieve Bèta Leeromgeving, een onderwijsvernieuwingsproject van de FNWI Nataša Brouwer AMSTEL Instituut Programmaraad ICT&O I nteractieve.
een nieuwe LEADER periode
Metagegevens voor records management | 13 juni 2012 Metagegevens voor records management DIV-bijeenkomst BHIC Jorien Weterings Adviseur recordkeeping.
Recordkeeping - naar een digitaal archief
Reclaiming academic output. De beschikbaarheid van de Nederlandse wetenschappelijke productie Conclusies.
De educatieve uitgever anno 2012 Harold Rimmelzwaan 10 november 2011.
Van Zelfbeschikking tot Toekomstperspectief 8 oktober 2015.
INSTITUUT VOOR ANTROZOOLOGIE
1 NOV najaarscongres Beleid Anna Fonds I NOREF Hubert Friederich Inleiding wetenschappelijke voordrachten Jan Willem Coebergh.
LOREnet feb
Fijnmazig metadateren in Wikiwijs
Transcript van de presentatie:

Leertechnologie standaarden in Nederland, resultaten en plannen Peter Sloep (OUNL / Fontys) Pierre Gorissen (SURF SiX / Fontys) 18 november 2003

Leertechnologiestandaarden in Nederland, resultaten en plannen Programma NEN Normcommissie Leertechnologie De LOM-NL SURF SiX expertisegroep Wie / Wat / Waar?

Leertechnologiestandaarden in Nederland, resultaten en plannen Historie Commissie Rapport subsidie Economische zaken Twee introductiebijeenkomsten Start Startsubsidie OCNW Jaarlijkse subsidie SURF e.v. Voor 6 participanten (OUNL, Fontys, UvA, RUG) Overige deelnemers Kennisnet, Cito, Threeships, Telematica-instituut, Educatieve uitgevers

Leertechnologiestandaarden in Nederland, resultaten en plannen Doelstelling Bevorderen van de bekendheid met en het gebruik van leertechnologienormen (‘standaarden’) in Nederland. Beïnvloeden van internationale normeringsinitiatieven (ISO JTC1 SC36, diverse werkgroepen) door becommentariëring van voorstellen en stemmen op voorstellenen normen Niet: zelf ontwikkelen van normen

Leertechnologiestandaarden in Nederland, resultaten en plannen LOM In 2002, begonnen met vertaling van IEEE LOM Historie LOM Ariadne IMS IEEE ISO (?) CEN/ISSS stimuleert maken vertalingen Nederlandse vertaling is gereed!

Leertechnologiestandaarden in Nederland, resultaten en plannen LOM-basischema 1.Algemeen 2.Levenscyclus 3.Metametadata 4.Technisch 5.Educatief 6.Rechten 7.Relatie 8.Annotatie 9.Classificatie

Leertechnologiestandaarden in Nederland, resultaten en plannen Dublin Core Veel gebruikt in bibliotheken Basis van Arno-project Afbeeldbaar op LOM

Leertechnologiestandaarden in Nederland, resultaten en plannen

Toepassingsprofielen Arbeidsintensief Optimalisatie tussen invulwerk en nut nadien Wat verandert er? Velden van optioneel naar verplicht Vocabulaires (ontologieën) - invullijstjes Elementen toevoegen

Leertechnologiestandaarden in Nederland, resultaten en plannen Voorbeelden CanCore SCORM Celebrate van European Schoolnet UK LOM Core Nieuwe projecten Kennisnet en educatieve uitgevers Digitale Universiteit

Leertechnologiestandaarden in Nederland, resultaten en plannen Hoe werk je er nu mee Dublin Core editor van Donor (SURF/KB) Inbouwen in tools CETIS RELOAD tool Giunti LearneXact

Leertechnologiestandaarden in Nederland, resultaten en plannen Toekomst Meer toepassingsprofielen op basis van LOM-NL Coördinatie? NEN? Betere instrumenten Betere workflow Standaard invullen binnen organisatie Harvesten van metadata, automatisch invullen

Leertechnologiestandaarden in Nederland, resultaten en plannen SURF SiX expertisegroep Ontstaan uit SURF IMS/XML werkgroep SURF Educatie  SURF ICT & Onderwijs Gefaciliteerd door SURF Werkplan 2003 / 2004 Website: Mailinglijst:

Leertechnologiestandaarden in Nederland, resultaten en plannen SURF SiX expertisegroep Doel: vergroten van de kennis over nationale en internationale specificaties en standaarden op het gebied van leertechnologie, bevorderen van het gebruik van die standaarden en specificaties, gericht op het Nederlands Hoger Onderwijs.

Leertechnologiestandaarden in Nederland, resultaten en plannen SURF SiX expertisegroep Hoe: kennisdeling tussen en met experts, het participeren in verschillende nationale en internationale standaardisatieorganisaties, adviezen en presentaties op bijeenkomsten en congressen, flankerend, toegepast onderzoek

Leertechnologiestandaarden in Nederland, resultaten en plannen SURF SiX expertisegroep 2003/2004: Verbreden: Vergroten van de zichtbare doelgroep Verdiepen: Verhogen van de kwaliteit van de beschikbare kennis en informatie Uitbreiden van de NL participatie bij specificatie ontwikkeling

Leertechnologiestandaarden in Nederland, resultaten en plannen SURF SiX expertisegroep Bemensing: Frank Benneker (UvA) - studentinformatie Pierre Gorissen (Fontys) - assessment en portfolio Jocelyn Manderveld (OUNL) - educatieve content Buitengewoon SiX adviseur: Peter Sloep (OUNL)

Leertechnologiestandaarden in Nederland, resultaten en plannen Activiteiten 2004 Bijeenkomsten rond aandachtsgebieden Publicatie “leertechnologie in de lage landen” Adviseren rond gebruik specificaties en standaarden Opbouwen en uitbouwen netwerk in NL en internationaal (met name Verenigd Koninkrijk) Lidmaatschap IMS

Leertechnologiestandaarden in Nederland, resultaten en plannen IMS Belangrijkste opsteller van leertechnologie specificaties SURF ‘contributing member’ voor 2004 Voor heel Hoger Onderwijs Nederland Vroegtijdig informatie Actief participeren in ontwikkeling Stemrecht bij nieuwe specs Website:

Leertechnologiestandaarden in Nederland, resultaten en plannen Contactgegevens Peter Sloep Pierre Gorissen NEN Normcommissie Leertechnologie: SURF SiX expertisegroep