Moji Aghajani, Juriena de Vries,

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Kibboets-opvoeding: Nachtelijk huilen en gehechtheid
Advertisements

Suïcide en schizofrenie, risicofactoren en implicaties voor behandeling M. De Hert & J. Peuskes.
Bipolaire stoornissen
REBELS: Race and Ethnicity Based Education; Local Solutions
Waarmee wordt de patiënt het meest gediend? Presentatie Dementie Netwerk Drenthe Spier, 3 april 2012.
Tel de zwarte stippen!. Tel de zwarte stippen!
Woensdag 23 juli 2014 volgende vorige algemeen ziekenhuis Sint-Jozef Malle Dementia pathway: a condition specific approach Patrick De Wit, MD Thierry Laporta,
Depressie bij kinderen en adolescenten.
User Centred Development
Aripiprazol additie om overgewicht als bijwerking van olanzapine gebruik tegen te gaan Marlijn Vermeiden.
(Hypo)manische ontwikkeling bij olanzapine gebruik
15 november 2010 Judith Weiland & Geert Wichers
De digitale coach Het verbeteren van een plan van aanpak Steven Nijhuis, coördinator projecten FNT Deze presentatie staat op:
Voorspellende factoren van post-CVA depressie
Palliatieve zorg Alexander de Graeff, internist-oncoloog
Deltion College Engels B1 Gesprekken voeren [Edu/005] thema: applying for a job can-do : kan een eenvoudig sollicitatiegesprek voeren © Anne Beeker Alle.
UpToDate Tips and Tricks at Universiteit Antwerpen 5 December 2012 Ad-Jan Bos;Account Manager Benelux.
Probleemgedrag, richtlijn NVVA 2008
Tel de zwarte stippen. Tel de zwarte stippen Lopen de horizontale lijnen evenwijdig of niet?
Deltion College Engels B1 Schrijven [Edu/003] thema: what have I done wrong…? can-do : kan s/ brieven schrijven over persoonlijke zaken © Anne Beeker.
‘WAIT FOR ME’ Lees met elkaar de songtekst Klik door naar volgende scherm.
Deltion College Engels B1 Gesprekken voeren [Edu/006] thema: Look, it says ‘No smoking’… can-do : kan minder routinematige zaken regelen © Anne Beeker.
Deltion College Engels B2 Schrijven [Edu/006] thema: Euromail can-do : kan in persoonlijke s nieuws en standpunten van een ander becommentariëren.
Kom hoger #1. Jozua Terwijl zij nu voor Israel vluchtten en zij juist op de helling van Bet- choron waren, wierp de HERE uit de hemel grote stenen.
HET LEVEN VAN JESUS (+ 2 gedichtjes) THE LIFE OF JESUS
Deltion College Engels C1 Spreken [Edu/002] thema: A book that deserves to be read can-do : kan duidelijke, gedetailleerde samenvatting geven van een gelezen.
Deltion College Engels C1 Schrijven [Edu/007] thema: Mind twister or how to write an essay… can-do : kan heldere, goed gestructureerde uiteenzetting schrijven.
Deltion College Engels C1 Schrijven [Edu/006] thema: Dear editor,
Nothing Is As It Seems Lesson 7 What’s the Story?.
Deltion College Engels B2 Spreken [Edu/001] thema: What’s in the news? can-do : kan verslag doen van een gebeurtenis en daarbij meningen met argumenten.
Deltion College Engels B1 Spreken [Edu/001] thema: song texts can-do : kan een onderwerp dat mij interesseert op een redelijk vlotte manier beschrijven.
Deltion College Engels C1 Gesprekken voeren [Edu/001]/ subvaardigheid lezen thema: What a blooper…. can-do : kan taal flexibel en effectief gebruiken voor.
Test Tender module Stap 1 Klik op het gewenste object.
Deltion College Engels B2 Gesprekken voeren [Edu/009] thema: ‘We’d better go to…’ can-do : kan in vertrouwde situaties actief meedoen aan discussies over.
Deltion College Engels B1 Lezen [Edu/002] thema: But I ‘ve read it in… can-do : kan hoofdthema en belangrijkste argumenten begrijpen van eenvoudige teksten.
PRESENT PERFECT SIMPLE TENSE WB p , TB p89-91.
Deltion College Engels B2 Gesprekken voeren [Edu/007] thema: ‘With this mobile you can…’ can-do : kan op betrouwbare wijze gedetailleerde informatie doorgeven.
Deltion College Engels B2 (telefoon)gesprekken voeren[Edu/002] /subvaardigheid lezen/schrijven thema: I am so sorry for you… can-do : kan medeleven betuigen.
Kom, ga met ons mee Come, go with us. ‘Wij vertrekken nu naar het land dat de Heer ons beloofd heeft. Ga met ons mee! Je zult het goed hebben bij ons.
Spelen Instructions: 1) Verdeel klas in teams. 2) Stel een vraag aan een team. 3) Bij een goed antwoord mag er aan het rad gedraaid worden. 4) Typ het.
Stress Mensen met ASS ervaren mogelijk meer stress in bepaalde situaties dan mensen zonder ASS. Stress kan leiden tot meer autistisch gedrag. Hoe zijn.
Muziektherapie Muziektherapie: van ‘I’-dentity naar ‘We’-dentity Carel van Leeuwen, Bas Molenaar muziektherapeuten GGZ Friesland.
STEMMINGSSTOORNISSEN
NINE TRUTHS ABOUT EATING DISORDERS Truth #1: Many people with eating disorders look healthy, yet may be extremely ill. Truth #2: Families are not to blame,
PAST CONTINUOUS TWAN FRIELING MARIJE VAN DEN HONDEL ANISHA DE VRIES.
The Research Process: the first steps to start your reseach project. Graduation Preparation
Eva Spijker, Jan Duijff, Grant Christey
Mylène Böhmer, Promovendus Marlies Valstar, AVG, PhD
Disclosure belangen NHG spreker
Welkom in de Top-2000 kerkdienst
Journal of the American board of Family Medicine
Does a home treatment acute relapse prevention strategy reduce admissions for people with mania in bipolar affective disorder Murton et al The.
Wat kan er fout gaan tijdens onze slaap? Neurologie van de slaap
De taaltaak
Wat te doen in het leven What To Do In Life Be Calm Wees Kalm
Verlangen naar God Longing for God
<Typ titel via Beeld, Koptekst en voettekst, Koptekst>
Diagnose en classificatie in de Psychiatrie
Crohn’s Disease and medicinal cannabis oil A WORKING PROTOCOL
Disclosure belangen NHG spreker
Participatory Action Research
Tel de zwarte stippen!. Tel de zwarte stippen!
ACTmodel van psychopathologie
Interpersoonlijke psychotherapie in een groep
Who knows something about scenarioplanning?
Wat te doen in het leven What To Do In Life Be Calm Wees Kalm
Hebben we wel meer testautomatiseerders nodig?
Tel de zwarte stippen!. Tel de zwarte stippen!
Living in the Promised Land Leven in het Beloofde Land
Neuropsychiatrische syndromen na een beroerte.
Transcript van de presentatie:

Moji Aghajani, Juriena de Vries, Is er onderscheid (eerste) depressie in kader van een unipolaire of bipolaire stoornis? Moji Aghajani, Juriena de Vries, Allison Jones,Mimi Nuijens, Charlotte van Schie Erik Hoencamp , Marc Blom

Waarom is de vraag klinisch relevant? Consequenties voor : Diagnostiek Missen diagnose bipolair in primary care.(Smith 2011,BrJP) 3.3 -21.6%! Verkeerde diagnose: BD als depressie duiden BD als schizofrenie duiden (paranoide psychotische manie) Behandeling Niet gebruiken stemmingsstabilisator Onnodig gebruik antipsychotica

Vragen Is niet elke depressie in het kader van een bipolaire stoornis (Akishkal). Spelen twee seperate dimensies een rol stemming wisselingen en psychotische symptomen. Kwetsbaarheid stemmingswisseling? Bi.Po 1 Tijd verloop depressie BiPo nao Kwetsbaarheid psychose ? BiPo 2

Literatuur onderzoek verschil unipolaire versus bipolaire stoornis op niveau van Phenotype Endophenotype Omgeving Genotype Ordening van resultaten volgens het heuristisch model van Hassler (2004). Met proximale en distale factoren die uiteindelijk kunnen leiden tot een stoornis

++ Sterk bewijs ondersteunt verschil Methode Keywords, laatste 10 jaar, meeste gewicht aan onderzoeken die in een populatie uni-versus bipolair hebben onderzocht . ++ Sterk bewijs ondersteunt verschil - - Sterk bewijs ondersteunt geen verschil + Zwak bewijs ondersteunt verschil - Zwak bewijs ondersteunt geen verschil In deze presentatie alleen ++ resultaten besproken

Verschillen op phenotype niveau (++) UD. Anhedonie, emotioneel vlak Gewichtsverlies Angst Langere duur depressieve episode Later age of onset. Insomnia Somatische klachten BD. Psychomotore retardatie (leaden paralysis) Suicidaliteit Woede Stemmings reactivteit Dagschommeling Hypersomnia Psychose

Verschillen op omgevings niveau (++) UD. Geen gevonden Childhood adversity komt in beide voor en lijkt niet onderscheidend. BD. Verstoringen sociaal rhythm. Parental suicide

Verschillen op endophenotype niveau (++). UD Tyramine Excretie test verlaagd. Slechtere strategy gebruik. EEG grotere gamma activatie BD Meer HPA as pathalogie. Slechtere executive functioning , verbal fluency and attention. EEG hoger alpha –beta ritme Total sleep Deprivation responder.

Verschillen op genotype niveau (++) UD CRY 1 NPAS @ BD Clock VIP

Een mogelijk model waarin BD zich onderscheid van UD (invalshoek circadische ritme). Psychomotore retardatie (leaden paralysis) Suicidaliteit Woede, Psychose. Stemmings reactivteit Dagschommeling Hypersomnia Verstoringen sociaal rhythm. Parental suicide Meer HPA as pathalogie. Reactie Total sleep Deprivation Slechtere executive functioning , verbal fluency and attention. EEG hoger alpha –beta ritme Clock gene , VIP gene

Wat heeft dit voor gevolg in de kliniek? Gebruik van een checklist die proximale (symptomen) en distale factoren (familie en voor geschiedenis) van een depressieve fase tussen UD of BD onderscheid. Quick and dirty? De HCL 23 of BSDS? Nee die kijken met name naar de (hypo)mane symptomen en hebben een lage predictieve waarde in onderzoek bij patienten met een UD volgens Smith(2011). Of te wel de(hypo)mane symptomen zijn niet onderscheidend doch andere factoren.

Hypomania/Mania Symptom Checklist (HCL-32) The HCL-32 is a screening tool for researchers trying to find people with bipolar disorder. This is one of the better "complete but simple" lists of manic-side symptoms. It's a good "fine-tooth comb" when people want to inventory all possible hypomanic symptoms, usually in the context of asking "do I really have bipolar disorder?” Remember, however, that this is not exactly the right question. As at the Harvard bipolar clinic, we should instead be asking "how much bipolarity might you have?"  In that clinic's Bipolarity Index, you'll note that hypomania or mania only account for up to 1/5th of the possible score; the other 4/5th's of the total 100 points possible come from other factors such as family history, age of onset of depression, course of the depressions since, and response to medications.

Totale plaatje is wat gecompliceerder

Dank voor uw aandacht en tijd voor reacties ??

Social Zeitgeber theory, life events lead to affective episodes caused by social and biological rhythm disruptions. Grandin, Alloy, and Abramson (76).