Zin in Erasmus? of Iedereen is een buitenlander – bijna overal

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Grammar Chapter 4 – G1 What en Which.
Advertisements

Voltooid tegenwoordige tijd
REBELS: Race and Ethnicity Based Education; Local Solutions
Gewoon even lezen Inclusief de Nederlandse vertaling.
In het Nederlands antwoord je vaak heel kort:
Zin in Erasmus? of Iedereen is een buitenlander – bijna overal Bettina Berendt Nicolas Hillegeer Slides:
Interrogative sentences
User Centred Development
Wil Weg Dagen 22 oktober 2013 studie en stage in het buitenland Jos Brommer IO-FNWI Faculteit NWI Dit.
Grammar Chapter 6 G 4 Any, every, no + samenstellingen.
Deltion College Engels En Projectopdracht [Edu/001] thema: research without borders can-do/gesprekken voeren : 1. kan eenvoudige feitelijke informatie.
Vragen stellen Vormen van ‘to be’ kunnen de enige werkwoorden in de vraagzin zijn. Ben ik je beste vriend? Am I your best friend?
Reflections on life Sound on Reflecties op het leven. Geluid aan.
The future  vorm 1: een voorspelling doen  Will + hele ww : I will see you soon  Let op: will + not = won't  Shall + hele ww: Shall I help you? 
Deltion College Engels B2 Spreken/presentaties/subvaardigheid lezen [Edu/003] thema: Holland – coffee shops and euthanasia? can-do : kan een duidelijk.
English and IPC How to teach content through English.
Deltion College Engels B1 Lezen [no. 001] can-do : 2 products compared.
Deltion College Engels B1 Gesprekken voeren [Edu/008] theme: ‘I have to arrest you, you’ve stolen my heart’ … can-do : kan een eenvoudig face-to-face gesprek.
Deltion College Engels A2 Gesprekken voeren [Edu/006]
Deltion College Engels A2 Spreken/presentaties [Edu/001] thema:Sight-seeing in Holland Can-do: kan een kort, eenvoudig, vooraf ingeoefend praatje houden.
English Class 2G 1st of December 2010 It’s nice to be important, but it’s more important to be nice.
Deltion College Engels B1 Gesprekken voeren [Edu/006] thema: Look, it says ‘No smoking’… can-do : kan minder routinematige zaken regelen © Anne Beeker.
Deltion College Engels B2 Schrijven [Edu/006] thema: Euromail can-do : kan in persoonlijke s nieuws en standpunten van een ander becommentariëren.
Deltion College Engels C1 Spreken [Edu/002] thema: A book that deserves to be read can-do : kan duidelijke, gedetailleerde samenvatting geven van een gelezen.
Deltion College Engels B2 Gesprekken voeren [Edu/005]/subvaardigheid luisteren thema: ‘Pink pop and air-controllers on strike’ can-do : kan in een telefoongesprek.
Nothing Is As It Seems Introduction Lesson. What are we going to do? - We gaan deze periode spreek, luister, lees en schrijflessen in een thema oefenen.
Deltion College Engels B1 En Spreken/Presentaties [Edu/006] Thema: “The radio station“ can-do : kan een publiek toespreken, kan verzonnen gebeurtenissen.
Deltion College Engels C1 Schrijven [Edu/007] thema: Mind twister or how to write an essay… can-do : kan heldere, goed gestructureerde uiteenzetting schrijven.
Nothing Is As It Seems Lesson 7 What’s the Story?.
Deltion College Engels B2 Spreken [Edu/001] thema: What’s in the news? can-do : kan verslag doen van een gebeurtenis en daarbij meningen met argumenten.
Deltion College Engels B1 Spreken [Edu/001] thema: song texts can-do : kan een onderwerp dat mij interesseert op een redelijk vlotte manier beschrijven.
Deltion College Engels C1 Gesprekken voeren [Edu/001]/ subvaardigheid lezen thema: What a blooper…. can-do : kan taal flexibel en effectief gebruiken voor.
Deltion College Engels B2 Lezen[Edu/001] /subvaardigheid schrijven korte samenvattingen thema: Exotic news can-do : lezen om informatie op te doen - kan.
Deltion College Engels B2 Schrijven [Edu/005] thema: Writing a hand-out can-do: kan een begrijpelijke samenvatting schrijven © Anne Beeker Alle rechten.
Deltion College Engels B2 Schrijven [Edu/002] thema: how we celebrate birthdays can-do : kan een samenhangend verhaal schrijven.
Ubuntu ”Ik ben omdat jij bent…!” Ubuntu ”Ik ben omdat jij bent…!”
Deltion College Engels B1 Lezen [Edu/002] thema: But I ‘ve read it in… can-do : kan hoofdthema en belangrijkste argumenten begrijpen van eenvoudige teksten.
Monday, 20 April 2015 maandag 20 april 2015 Click Klik.
Deltion College Engels B2 (telefoon)gesprekken voeren[Edu/002] /subvaardigheid lezen/schrijven thema: I am so sorry for you… can-do : kan medeleven betuigen.
THE FOLLOWING IS A CHINESE GOOD LUCK TANTRA TOTEM. U zal er wellicht niets van geloven, maar toch…! Lees dit alles een keer, misschien kan u er nog iets.
Kom, ga met ons mee Come, go with us. ‘Wij vertrekken nu naar het land dat de Heer ons beloofd heeft. Ga met ons mee! Je zult het goed hebben bij ons.
Vragende/ontkennende zinnen. 1.Met behulp van to do Betalen wij de rekening? Do we pay the bill? Wij betalen de rekening niet. We do not pay the bill.
Preparing your exchange Jan Schut. 2 5th semester It is your choice Stay at University of Twente Go abroad Consider: Your further study career (MSc) and.
Mavo 4.  Goal(s)  Letter Puzzle  Write a letter  Check the letters  Do assignments 4A, 5A, 6A & 7 in Student Book page 50  Evaluation.
EPALE Vlaanderen INFOSESSIE Europese subsidieprogramma’s 14 januari 2016 Brugge Boeverbos With the support of the Erasmus+ Programme of the European Union.
EPALE Vlaanderen INFOSESSIE Europese subsidieprogramma’s 27 oktober 2015 Gent With the support of the Erasmus+ Programme of the European Union.
Wat weet jij van meertaligheid? Wat witsto fan meartaligens? What do you know about multilingualism? TAALKWIS.
Het “Nieuwe Werken” Ties Arts Oude wijn in nieuwe zakken? Of onontkoombaar……..
Buddy programma Incl. Speedfriendshipping & betrekken van studentenverenigingen.
EPALE With the support of the Erasmus+ Programme of the European Union Wat? Voor wie? Waar? Waarom? Hoe? En jullie?
Grammar – period 2.
International Experiences
Social benefits, residence permits and more ….
Salt & Light Zout & Licht
The past simple Grammar.
Dictionary Skills!?.
Werkwijze Hoe zullen we als groep docenten te werk gaan?
De taaltaak
Wat te doen in het leven What To Do In Life Be Calm Wees Kalm
STUDEREN IN HET BUITENLAND
Chapter 3 Who dares? Grammar Stepping Stones 3 havo
Wat te doen in het leven What To Do In Life Be Calm Wees Kalm
Assignment: calling for a meeting about internet use at work
Lifelong Learning Programme
Presentatie titel Effective Math Lesson Part 1
Even voorstellen: ‘Little Inventors’!
Radboud Beyond Borders 2018
Leerlingen zeiden: “Je MOET hem loslaten
KOM NAAR DE INFOSESSIE OVER INTERNATIONALE STUDENTENUITWISSELINGEN
Transcript van de presentatie:

Zin in Erasmus? of Iedereen is een buitenlander – bijna overal Bettina Berendt Dave Clarke Lucie Van Hove Slides: www.cs.kuleuven.be/~berendt  „Teaching“

Agenda Wat Wie (zijn wij) Waarom Wanneer Hoe

Wat

Erasmus v. Rotterdam, 1515 http://www.jura.uos.de/html/images/Erasmus_von_RotterdamEmblema_(1).jpg http://www.geographicguide.net/europe/maps-europe/maps/physical-map.jpg http://www.alparslan.edu.tr/_akademik/erasmusFormlari/erasmus.gif

U, nu http://www.jura.uos.de/html/images/Erasmus_von_RotterdamEmblema_(1).jpg http://www.geographicguide.net/europe/maps-europe/maps/physical-map.jpg http://www.alparslan.edu.tr/_akademik/erasmusFormlari/erasmus.gif

European Region Action Scheme for the Mobility of University Students Deel van het EU Leven Lang Leren Programma 3 maanden – 1 jaar studeren in een ander Europees land Officiele erkenning van de studiepunten en rapportcijfers aan de eigen instelling Financiele steun: geen inschrijvingsgeld in het buitenland, (beurs) Taalcursussen Alle Europese Unie-landen & Noorwegen, Ijsland, Liechtenstein, Turkije, Zwitserland Leuvense CW/Inf. Studenten: in hun 1ste of 2de Master jaar http://www.cs.kuleuven.be/cs/studentenportaal/studentenadministratie/Erasmus/index.shtml http://www.kuleuven.be/international/index.html Meer nuttige links op: http://nl.wikipedia.org/wiki/ERASMUS; http://en.wikipedia.org/wiki/ERASMUS_programme

Wie (zijn wij)

Waar wij hebben gestudeerd en gewerkt B. Berendt D. Clarke L. Van Hove http://www.jura.uos.de/html/images/Erasmus_von_RotterdamEmblema_(1).jpg http://www.geographicguide.net/europe/maps-europe/maps/physical-map.jpg http://www.alparslan.edu.tr/_akademik/erasmusFormlari/erasmus.gif http://www.mdarwin.ca/gallery/travel/2005-03_new_zealand/new-zealand-map.gif http://www.netro.com.au/support/dialup/Australia_map.jpg

Waarom

(1) Party

Studeren wat u thuis niet kunt studeren Maar een voorbeeld: (2) Inhoud

(3) Mens Normaal hebben we een relatief constante sociale identiteit “ontwikkelen van een Europese mentaliteit, groter respect voor andere culturen, talenkennis, ... zelfstandig“ (bv. Wikipedia) (3) Mens Normaal hebben we een relatief constante sociale identiteit Normaal bestaat deze uit posities van meerderheid en elite, bv.: Witte huid, binnenlander en moedertalig, burgerlijke familie, ingenieursstudies, gezond, hetero, ... Studeren in het buitenland is één (meestal leuke) mogelijkheid om een andere identiteit te ervaren De wereld van een andere identiteit te bekijken kan verbeteren: Tolerantie, communicatie, democratie Reflectie Moed “No-one has written your destiny for you. Your destiny is in your hands!” (Barack Obama, NAACP 100th anniversary speech, 07/09) De wereld van een andere identiteit te bekijken kan de volgende dingen (zaken) / dit verbeteren

(3) Mens – or: (not only Dave’s) Experiences Australian. >8 years in NL (Utrecht, Amsterdam). 1 year in Leuven. Being abroad enables: travel, meeting new people with (slightly) different philosophies, making friends with a different outlook, seeing the world, learning how other people do research, learning about what ideas other people consider important

Further Advantages Establishing an active collaboration Visiting again and again Making friends – I have friends all over the world who I see maybe once or twice per year. Seeing their kids grow up

Places visited repeated: Stockholm & Oslo, London, West Lafayette (Purdue Univ.) They can become like a second home Indeed, sometimes you stay at people’s places or at least have dinner there. Irony: travelling at moment, so could not be here to help present talk.

Wanneer

Binnen en buiten Erasmus Erasmus / 1ste Master jaar: cursussen Erasmus / 2de Master jaar: (cursussen &) thesis  samenwerking prof. Leuven / prof. partneruniversiteit is nodig Dual Master met UCL Master aan andere universiteit e/o ander vakgebied  andere financieringsbronnen zijn nodig http://www.cluster.org/index.php?id=118 after erasmus: dual diploma met UCL (plan: others too) dual degrees UCL / K.U.Leuven regular M CS --> on top of opleidingen page 2 combinations: bachelor here, then KUL/UCL or UCL/KUL (and reverse) in Cluster

Hoe

No-one has written your destiny for you. Your destiny is in your hands! “Professor Dierckx, ik wil naar het buitenland gaan, en ik wil het makkelijk. Waar moet ik ondertekenen?”

Strategie 1: “case-based“ / een voorbeeld Lucie ging naar Universidad del Pais Vasco, San Sebastian, Spain Universiteit uit de lijst op www.cs.kuleuven.be/cs/studentenportaal/studentenadministratie/Erasmus/index.shtml ...

Strategie 2: “gestructureerde aanpak” Vertel wat je echt verwacht/wenst van dit verblijf Zoek informatie op het Internet; spreek met jouw docenten Vind 1-3 universiteit(en) en departement(en) waar je echt wil gaan cursussen: enkel van de KUL Dept. CW pagina thesis (plus enkele cursussen): vindt een akkoord met een professor hier; als er een topic bestaat, kan zij/hij met jij een universiteit zoeken Gebruik het Internet en de telefoon om te vinden: de Erasmus verantwoordelijke aan de partner-universiteit indien mogelijk / nodig: een co-promoter voor je thesis informatie over beurzen enz. Maak een plan: studeerplan, vragen, … Contacteer Prof. Dierckx (die je dus misschien iemand anders zal aanbevelen) In het hele proces: wees flexibel! overLEGgen = überlegen; Overleggen = vorweisen

En nu ... ... ga ervoor en geniet! (Dank u voor uw aandacht)