Evaluatie ‘Met de fiets minder file’

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Tevredenheid met behandelaar en behandeling.
Advertisements

Implementatie van IPS in Nederland: is het uitvoerbaar?
De aantrekkingskracht van uitzendwerk voor werkgevers De rol van ontslagbescherming Amsterdam, 9 juni.
Onderzoek naar de effecten van het Thuisadministratie programma
NEDERLANDS WOORD BEELD IN & IN Klik met de muis
De e-fiets in Nederland ontwikkelingen en mogelijkheden voor overheden Fietsberaadbijeenkomst ‘Kansen voor de elektrische fiets’, 29 januari 2009.
Hans van Leeuwen, 1 Mobility Innovation Elevator Pitch MIEP Tapis Roulent Hans J.A. van Leeuwen Algemeen directeur & Sectordirecteur Verkeer en Milieu.
Communicatiemanagement
Chris Wolters Het groene fietsenplan Groene fietsen op weg Door: Chris wolters PECHA KUCHA PRESENTATIE.
Verfijning knelpuntenanalyse Mogelijke strategieën
Fiets filevrij Een activerend thema in communicatie.
Verkeers- stellingenspel
Hoofdstuk 5: Rekeningrijden
Stimular, de werkplaats voor Duurzaam Ondernemen Themabijeenkomst klimaatneutrale bedrijfsvoering overheidsorganisaties Utrecht, 23 september 2013 Stefan.
Jan van der Horst, Fietsersbond Utrecht Stad
Fietsen in Tilburg Fietsberaad 16 maart 2006 Fietsen en Luchtkwaliteit Liesbeth Trip.
OV-tunnel Koninginnegracht Milieucafé 15 december 2009 Nutshuis Jan van Male ROVER Den Haag.
OV en Ruimte Effecten van beter OV,ruimtelijk beleid en flankerend beleid. Is het geheel meer dan de som der delen? Hans Hilbers, PBL.
Nieuwe data voor (nieuwe) OV modellen
Diseasemanagement in de praktijk
WOON Op weg naar een gezonde bevolking, schonere randstad, minder files, creatievere werknemers en een gelukkigere samenleving WERK FIETS.
Fietsbalans®-2 Wassenaar
Fiets Profijt! Henk Hendriks Projectleider Wijken voor de Fiets.
Inburgering in Vlaanderen
GENERATIE Distributie Modal split Toedeling
Problematiek A20 / A13 Ontwerp Groep 23, Afdeling CiTG.
Benutten kansen fietsbeleid = Impuls fietsgebruik.
Fietsbeleid in Culemborg
1 oktober 2009 Nieuwe regionale fietsverbindingen Uitvraag ministerie van Verkeer en Waterstaat.
Fietsparkeren bij Bus, Tram en Metro in de Stadsregio Amsterdam Maarten Bakker Fietsberaad
Ontwerpwijzer Fietsverkeer
Ondersteuning projectuitvraag snelfietsroutes Willem Goedhart 1 oktober 2009.
Inspiratieboek snelle fietsroutes
“Positief op weg” Positive Drive & Fietsberaad Breda, 13 juni 2013.
Weesfietsenaanpak bij stations Handboek & Ervaringen Weesfietsenteam
Wetsvoorstel Kilometerprijs KIVI NIRIA Ledenpeiling februari 2010.
Hoofdstuk 4 Nederland: stedelijke gebieden Paragraaf 5 t/m 8
Het Rekenkamerrapport en de Luchtkwaliteit Raadsinformatieavond, 6 sept Jan Korff de Gidts Kracht van Utrecht-initiatief.
Vervoermanagement en de Wet milieubeheer
Westelijke ontsluiting Ronde 20 november 2012
Stimuleringsfonds Volkshuisvesting Nederlandse gemeenten (SVn)
Hoorzitting 14 april 2009 IVVP Leiderdorp Actualisatie van het Integraal Verkeers- en Vervoerplan Leiderdorp.
Concept-Regelscenario, situatie 2C: Prinses Beatrixlaan: knelpunt bij ’t Haantje. Hart rond Delft 30 juni 2005 Omschrijving Prinses Beatrixlaan: knelpunt.
KPA - Wilde Ganzendag Vergroot je succes, evalueer je project Den Haag 1 november 2008 Context, international cooperation Utrecht.
1 BUE: de eerste cijfers Gijs Martens HRM Netwerk 22/02/02.
Studiecoaches voor (HBO/ WO) studenten met een vorm van autisme
Recreatief fietsen: nog een hele uitdaging
Fietsbalans®-2 Utrecht
Fietsbeleid Putten Veiligheid. Waarom Fietsveiligheid vergroten Fietsen bevorderen Recreatie en toerisme aantrekkelijk maken Wat aanpakken Geen vrijliggende.
Van krachtwijk naar fietswijk
Effectmeting met het SIT instrument. Hoe kan een effectmeting met het SIT instrument een bijdrage leveren bij de overgang naar 2015.
Het Vlaamse fietsbeleid door een Nederlandse bril
Ondersteuning projectuitvraag snelfietsroutes stand van zaken Willem Goedhart 14 januari 2010.
Verkeersveilige Schoolomgeving
De kwaliteit van het basisonderwijs in het Noorden
Economische betekenis van de wielersport in Nederland Mark Torsius Erik Tolboom Pieter Verhoogt.
Symposium Bikenomics Platform FietsFilevrij 13 oktober 2015.
Fietsveiligheid lessen uit Nederland voor een sterk fietsveiligheidsbeleid Dr. J.P. Schepers.
1 Second opinion Groenezoom-rotonde Presentatie van de resultaten Hans van der Stok 10 juni 2014.
PLATOS Colloquium 2016 William van Genugten Rens van Overdijk Het optimaliseren van fietsgedrag in verkeersmodellen.
Toekomst visie afvalinzameling. Waarom deze bijeenkomst? Opdracht programmaraad: Doelstelling hergebruik wordt niet gehaald. -> Inventariseer mogelijkheden.
Het modelleren van rijtaakondersteunende systemen Mark Gorter, Muriel Verkaik PLATOS 2016 | 9 maart 2016.
1 Herinrichting N382 Anzegem Infomarkt 7 september 2016.
Beugels en zonnepanelen in één campagne:
Het modelleren van rijtaakondersteunende systemen
Leer mij de oudere kennen! Rotterdam, 26 april 2018
Thuiszorg: ruil de auto in voor de e-bike Inspiratiesessie mobiliteit en logistiek in de zorg 12 april 2018.
Met NS vliegensvlug door West-Europa De trein als alternatief voor vliegen op afstanden tot 700 km 22 november 2018 Kaj Mook – Hoofd Business Development.
Inventarisatie & Rangorde (1e aanzet) Toegevoegd op vergadering
Winnende en verliezende G30 gemeenten – arbeidsplaatsen
Transcript van de presentatie:

Evaluatie ‘Met de fiets minder file’ Resultaten van effectmetingen aan vijf pilot routes Peter van Bekkum MuConsult

Inhoud Doel van het project Pilot routes Opzet onderzoek Onderzoeksdoelen Conceptueel model Onderzoeksvragen Resultaten Maatregelen Profiel van de fietser Fietsintensiteiten Gerealiseerd en maximaal haalbaar effect Procesevaluatie Conclusies Evaluatie ‘Met de fiets minder file’

Doel van het project Overstap van automobilisten naar de fiets voor woon-werkverkeer leidt tot minder filehinder Regionale wegbeheerders werken samen aan het vergroten van de aantrekkelijkheid van regionale fietsroutes De fietsroutes hebben een lengte van ongeveer 15 kilometer en liggen parallel aan filegevoelige autosnelwegen Evaluatie ‘Met de fiets minder file’

Pilot routes Rotterdam – Delft Amsterdam – Zaandam Utrecht – Breukelen Apeldoorn – Deventer Den Haag – Zoetermeer Evaluatie ‘Met de fiets minder file’

Onderzoeksdoelen Maatschappelijke baten van het project Aantrekkelijkheid routes Verandering gebruik Overstap van auto naar fiets Vermindering van de voertuigverliesuren Succesfactoren van de pilot routes Evaluatie ‘Met de fiets minder file’

Conceptueel model Evaluatie ‘Met de fiets minder file’

Onderzoeksvragen Potentiële overstappers Welke maatregelen willen automobilisten? Genomen maatregelen Welke maatregelen waren voorgenomen en welke zijn uitgevoerd? Gedrag en beleving Wat zijn de kenmerken van de fietsers op de route? Nemen fietsers de verbeteringen waar en hoe waarderen ze die? In hoeverre stappen automobilisten over op de fiets? Fietsintensiteiten Welke ontwikkelingen doen zich voor? Maatschappelijke effectiviteit Wat is de invloed op het aantal voertuigverliesuren? Procesevaluatie Wat kunnen we leren van het proces? Evaluatie ‘Met de fiets minder file’

Maatregelen Gewenste maatregelen Reistijd: verminderen op het traject en bij kruispunten; Veiligheid: verbeteren openbare verlichting; Comfort: egaliseren van het wegdek Wegbeheerders hebben talloze maatregelen genomen, waaronder: Vervangen klinkers door asfalt Voorrang voor fietsroute op kruispunten Verhogen frequentie pontveer Ongelijkvloerse kruisingen Rechtstreekse fietsroutes Evaluatie ‘Met de fiets minder file’

Maatregelen (vervolg) Promotie van de routes om bekendheid te vergroten Fiets met Leontien Zijlaard - Van Moorsel naar je werk Evaluatie ‘Met de fiets minder file’

Profiel van de fietser De gemiddelde fietser … … is een man van 44 jaar met een goede opleiding; … werkt 4 dagen per week; … heeft een auto beschikbaar maar rijdt meestal op de fiets; … rijdt een route met een lengte van 10 kilometer De genomen maatregelen zijn duidelijk zichtbaar De maatregelen verhogen de waardering voor de route Evaluatie ‘Met de fiets minder file’

Fietsintensiteiten Fietsintensiteiten stijgen op de routes waar zichtbare maatregelen de waardering verhogen 8% van de fietsers maakte voorheen dezelfde rit, uitsluitend of vaker dan nu, met de auto 1% van de automobilisten in de doelgroep stapt over op de fiets Evaluatie ‘Met de fiets minder file’

Gerealiseerd en maximaal haalbare effect Gerealiseerd effect is kleiner dan het maximaal haalbare effect. Oorzaken daarvan: Genomen maatregelen leiden niet tot maximaal verbeterde aantrekkelijkheid Een aantal barrières is nog niet opgelost Verbeterde aantrekkelijkheid is bij de doelgroep niet bekend Voor de overstap is sprake van ingroeitraject Potentie voor groter effect is zeker aanwezig Evaluatie ‘Met de fiets minder file’

Procesevaluatie Stimulans vanuit Verkeer en Waterstaat is onontbeerlijk Lokale en regionale wegbeheerders hebben behoefte aan regie Combinatie van stimulans, regie en een pakkende slogan opent deuren De snelheid waarmee de vele maatregelen zijn gerealiseerd is hoog Evaluatie ‘Met de fiets minder file’

Conclusies Wegbeheerders van de pilot routes geven aan dat regie vanuit Verkeer en Waterstaat onontbeerlijk is geweest voor het verbeteren van deze regionale fietsroutes Verbeteren van regionale fietsroutes leidt ertoe dat De aantrekkelijkheid toeneemt en De waardering door de fietser stijgt Genomen maatregelen hebben al tot een bescheiden overstap geleid van automobilisten naar de fiets Groter effect is zeker mogelijk: Sommige barrières bestaan nog Bij de doelgroep is niet bekend dat de aantrekkelijkheid is vergroot Er is sprake van een ingroeitraject Evaluatie ‘Met de fiets minder file’

Informatie Peter van Bekkum MuConsult p.vanbekkum@muconsult.nl 033 – 465 50 54