Meertaligheid in basis- en voortgezet onderwijs 40 jaar UBBO NHL hogeschool Studiedag 25 november 2011 Alex Riemersma – lector Fries en Meertaligheid.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Innoveren voor gezondheid
Advertisements

Edushock leerfestival
Prestatiemonitor 2009 Steenwijkerland. Prestatiemonitor 2009 in opdracht van.
Leer de namen van de noten 1
Downloaden: Ad-aware. Downloaden bestaat uit 3 delen: •1. Zoeken naar de plek waar je het bestand kan vinden op het internet •2. Het nemen van een kopie.
donderdag 27 mei 2010 Els Vanhoudt
REBELS: Race and Ethnicity Based Education; Local Solutions
Informatie avond groep 8
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
Lectoraat Fries en Meertaligheid in Onderwijs en Opvoeding
De EU en meertaligheid. Een beetje achtergrond De EU telt 23 officiële talen. Waarom zoveel? » Vanaf het begin opgenomen in de verdragen: lijst van officiële.
Het ontwikkelingsperspectief
Leer de namen van de noten 2
© GfK 2012 | Title of presentation | DD. Month
Engelse Taal en Cultuur
Opzet en ontwikkeling van een high-stake test voor Engels: struikelblokken en routes eromheen Catherine Verguts Olaf Du Pont Universitair Centrum voor.
Interaction diagrams: Sequence Diagram
Richard J. Boucherie – Het antwoord of de vraag10 mei Het antwoord of de vraag.
Informatieavond dinsdag 13 november 2012
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
Breuken-Vereenvoudigen
18 december 2008Infodag Erasmus - Gent Study visits Magalie Soenen EPOS vzw.
PLAYBOY Kalender 2006 Dit is wat mannen boeit!.
‘Diagnostische toetsen’ Doorlopende leerlijnen Rekenen-Wiskunde toetsen bij referentieniveaus Jan van Weerden Hoofd Research PO-VO.
Mercator Europees Kenniscentrum voor Meertaligheid en Taalleren
Onderzoek op het gebied van meertaligheid bij de Fryske Akademy
Gemeente Leeuwarden Commissie Welzijn Mercator Europees Kenniscentrum voor Meertaligheid en Taalleren Alex Riemersma & Cor van der Meer Leeuwarden / Ljouwert,
A H M F K EB C x 85 Korte zijde bij C 2 e secties volte 14 m en op afstand komen ( 0,5 rijbaan)
ZijActief Koningslust 10 jaar Truusje Trap
Versie 1: ; v2: ; v3: ; v4:… ca. 50 minuten met maken van tekening (vraag 12) ca. 40 minuten zonder maken van tekening (vraag.
Informatieavond VO 13 september 2010.
Informatie avond groep 8a 8 september Welkomstwoord.
ECHT ONGELOOFLIJK. Lees alle getallen. langzaam en rij voor rij
Toetsen bij de methode… ‘My name is tom’?
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
‘The world is your oyster’ Shakespeare
CAMBRIDGE ENGELS.
Logistics: a driver for innovation Low costs High value Flexibility now and later Superior technology Timwood - T > No transport - I > No Inventory - M.
Maandag 30 mei corveerooster Corvee rooster week 23 (6 juni t/m 10 juni): Grote Beer en Melkweg 10.30, en uur: 2T Melkweg en Grote Beer
van schooladvies tot inschrijving
ERIC Zoeken op onderwerp Universiteitsbibliotheek.
Welkom.
WELKOM INFORMATIEAVOND GROEP 8. - Opening - vakken groep 8 - huiswerk/mededelingen klik hierhier - Cito eindtoets / aanmelding VO - Schooladvies/Voortgezet.
Europese subsidiemogelijkheden Ellen Hanselman. Leven Lang Leren Programma Wat is het? Wat zijn de mogelijkheden? Waarom deelnemen? Hoe werkt het?
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
Meedoen met de Monitor de Bibliotheek op school 2014/2015
GRAAF HUYN COLLEGE.
ZijActief Koningslust
Deltion College Engels B1 Gesprekken voeren [Edu/006] thema: Look, it says ‘No smoking’… can-do : kan minder routinematige zaken regelen © Anne Beeker.
Tto: de laatste ontwikkelingen
19 & 20 maart 2012 Why limit your future opportunities ?
Kwaliteitsbeleid.
Deltion College Engels B2 Lezen [Edu/003] thema: Topical News Lessons: The Onestop Magazine can-do: kan artikelen en rapporten begrijpen die gaan over.
Deltion College Engels B2 Schrijven [Edu/005] thema: Writing a hand-out can-do: kan een begrijpelijke samenvatting schrijven © Anne Beeker Alle rechten.
Informatieavond Voortgezet Onderwijs
‘The world is your oyster’ Shakespeare Welcome ! tto at the Jan van Brabant JAN VAN BRABANT COLLEGE TWEETALIG HAVO en VWO.
Wat weet jij van meertaligheid? Wat witsto fan meartaligens? What do you know about multilingualism? TAALKWIS.
Verlegt je grenzen. Programma n Welkom, indeling proeflessen n Waarom TVWO? n Oud-leerling (Frans Doesborg) n Ouder brugklasser (Frans Doesborg) n The.
CLIL-didactiek voor Duits
Dag van het SO – workshop CLIL
Cambridge English op De Boerhaave.
Welkom op de voorlichtingsavond voor TTO en Gymnasium
E-learning and Co-operation
Venlo, The Netherlands.
Leerlingen zeiden: “Je MOET hem loslaten
Venlo, The Netherlands.
Transcript van de presentatie:

Meertaligheid in basis- en voortgezet onderwijs 40 jaar UBBO NHL hogeschool Studiedag 25 november 2011 Alex Riemersma – lector Fries en Meertaligheid in Onderwijs en Opvoeding

Kwisvragen taalverscheidenheid Er zijn 6.000 talen op de wereld. Op welke plaats – naar grootte – staat het Nederlands? De EU kent 23 officiële werktalen. Op welke plaats – naar grootte – staat het Nederlands? 1) 42 – Filmpje; 23 miljoen Nederlandssprekenden (inclusief 6 miljoen Vlamingen en half miljoen Surinamers) 2) nummer 8: Duits, Engels, Frans, Spaans, Italiaans, Pools, Roemeens zijn groter.

Kwisvragen taalverscheidenheid Welk EU lidstaat is feitelijk ééntalig? 3) Feitelijk geen enkele EU-lidstaat. Klassieke voorbeeld is Portugal (maar Mirandese 10.000 sprekers) Verder zijn er in alle EU lidstaten immigrantentalen

Mercator’s Activity Area

Kwisvragen Hoeveel talen kan iemand zijn hoofd bergen?

Old theory De ‘oude’ theorie, tot in de jaren 50, was gebaseerd op de gedachte dat meertaligheid niet goed kón zijn voor de ontwikkeling van het kind. Immers de talen zaten elkaar in het hoofd van het kind in de weg! Deze theorie is in de jaren 1970 – 1980 verruild voor een andere theorie.

New Theory Door nieuw onderzoek kwam men tot heel andere conclusies! Namelijk: de mens kent een algemeen centraal taalvermogen. Deze taalcompetentie kan zo geactiveerd worden, dat de mens op basis van één en hetzelfde taalvermogen meerdere talen leert te gebruiken. Meertaligheid werkt juist versterkend ! Het bevordert : Taalflexibiliteit Abstracte denken Taalkundig

De ijsberg van Jim Cummins

Synergie door drietalig onderwijs Reitze Jonkman en Alex Riemersma Lectoraat Fries & Meertaligheid in Onderwijs en opvoeding

Kwisvragen – meertalig onderwijs 1) Hoeveel scholen (voortgezet onderwijs) zijn in Nederland aangesloten bij het Netwerk Tweetalig Onderwijs van het Europees Platform? 2) Hoeveel basisscholen in Nederland bieden vroeg vreemde talenonderwijs aan? 1) 133 scholen voor v.o. (schooljaar 2010-2011); verreweg de meesten Engels, een enkele Duits. 2) 650

Kwisvragen – meertalig onderwijs 1) Hoeveel basisscholen in Fryslân zijn aangesloten bij het Netwurk fan Trijetalige Skoallen? 2) Welke scholen voor voortgezet onderwijs in Fryslân bieden tweetalig (TTO) of meertalig onderwijs? 3) Hoort uw school hier reeds bij? 4) Kent u de provinciale subsidieregeling? 1) 42 (waarvan 15 gecertificeerd) 2) TTO: Liudger Drachten; Marne Bolsward; Piter Jelles Leeuwarden; meertalig v.o.: Liudger Burgum (Havo) en Vmbo Koudum en Vmbo Wommels 4) Subsidie kan worden verleend voor de lesuren Fries vanaf het tweede leerjaar in het voortgezet onderwijs voor minimaal 1 en maximaal 2 lesuren per week per leerjaar.

Definitions Monolingual education: dominant language only Bilingual / Trilingual Eduction: two or more languages taught as a subject and used as medium of instruction Immersion: use of minority (or: lesser used language) as only medium of instruction – the dominant language taught as a subject

Why bilingual education? Right on education in mother-tongue Pedagogical development Cognitive development Social integration and cohesion Cultural participation Language maintenance and Linguistic Diversity

Models of bilingual education Immersion Systematic split of time Systematic split of subjects One person / one language [Minority language as a subject only]

Trilingual education (1) Model used: groep 1-6: 50% Frisian, 50% Dutch groep 7-8: 40% Frisian, 40% Dutch, 20% English Systematic use of Frisian, Dutch and English as medium of instruction Interactive language education

Trilingual education (2) Results: Good quality of Frisian Results of Dutch at the same level at the end of grade 8 as all other pupils in the Nederlands Results for English slightly better, but not significantly Self conciousness in English better, but not significantly In vergelijking met de conrtrole groep Wat levert dit op ?! Gratis meertaligheid !!!!

Trilingual Education (3) Developments: Growth of numbers & percentages: 2008: 28 primary schools 2012: 50 primary schools (= 10%) 2030: 250 primary schools (= 50%) “Early Bird English” (grade 5; grade 1) Certification of schools

Trilingual Education (4) Challenges: Conitnuity to secondary education Quality of teachers in all three target languages Equity of Testing of language command related to level B2 of CEFR (Common European Framework of Reference)

Lectoraat Fries en Meertaligheid Samenwerkingsverband NHL + Stenden Ontwikkeling Minor Meertaligheid (30 ECTS) in bachelor-fase Ontwikkeling Master Meertaligheid (60 ECTS)

Onderzoek in kader lectoraat Meting basisonderwijs - Toetsing einde basisonderwijs Voor Nederlands (mto): Cito-eindtoets resp. Leerlingvolgsysteem Voor Engels (vto): Anglia-toets Voor Fries (mto/t2): Afûk-eindtoets begrijpend lezen en spelling (facultatief); bovendien in 2011: experimentele Cito-eindtoets begrijpend lezen Reitze Jonkman en Alex Riemersma Lectoraat Fries & Meertaligheid in Onderwijs en opvoeding

Onderzoek in kader lectoraat Meting voortgezet onderwijs - Toetsing onderbouw voortgezet onderwijs: Voor Nederlands (mto): toetsen op basis van ERK resp. Meijerink Voor Engels (vto): vb. Anglia- en vas-toetsen Voor Fries (mto/t2): experimentele toets woordenschat en spelling Reitze Jonkman en Alex Riemersma Lectoraat Fries & Meertaligheid in Onderwijs en opvoeding

Onderzoek in kader lectoraat Onderzoek activerende didactiek gericht op meertalig basisonderwijs Onderzoek Content and Language Integrated Learning (Clil) Ontwikkeling portfolio / instrument voor contact en overdracht gegevens van basis- naar voortgezet onderwijs Reitze Jonkman en Alex Riemersma Lectoraat Fries & Meertaligheid in Onderwijs en opvoeding

Tankewol Dankuwel Dankscheen Köszönöm Eskerrik asko Mercé plan Grazia Graciis Kiitos Diolch Hvala Trugarez Multimesc Thank you Mange Takk