COAVA Demonstratie en curatie (CLARIN-NL, tweede ronde) Folkert de Vriend 09/02/2011.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Motivatie, leeftijd en competenties
Advertisements

Kinderen met een ontwikkelingsvoorsprong in het basisonderwijs
Interactum Lectoraat Kantelende kennis
1. Spreek de woorden ritmisch uit op de muziek.
Kwaliteit van leven bij dementie
Functional Elements in Specific Language Impairment (FESLI) Fred Weerman Anne Baker Jan de Jong Marc Kemps-Snijders (Meertens Instituut)
BètaPlus: getalenteerde bètaleerlingen op de overgang vwo/universiteit Ton van der Valk Conferentie Excellence, Research and Development, Maarssen, 23.
1 Starterslening gemeente Veenendaal. 2  Verkoop van grote projecten steeds lastiger  Perfecte woning en goede balans in aantallen  Van start tot 70%
Project Bedrijf Presentator
Wat is goed onderwijsonderzoek?
KAREN SCHAUWERS Steven Gillis Paul Govaerts
E-RADEN Roadmap. AGENDA • Overzicht van nieuwe ontwikkelingen 2009 • Interfaces • Document Types : Meta-data • E-raden gratis ? • Perspectieven.
Nicole Ezendam1, Anke Oenema1, Johannes Brug1,2
Kwantitatieve perspectieven op syntactische variatie in Nederlandse dialecten Marco René Spruit 26 maart 2008.
1 Migmap migratie in de 20e eeuw interactief in kaart Gerrit Bloothooft, UU, (coordinator) Jan Pieter Kunst, MI Folkert de Vriend, MI Frans van Poppel,
C-DSD: Curating the Dutch Song Database (Nederlandse Liederenbank) C-DSD Martine de Bruin.
Sociolinguïstiek Bijeenkomst 6.
CLARIN: een introductie Ineke Schuurman Coördinator CLARIN-Vlaanderen.
Mythes over meertaligheid
Onderwijs Nederlands als Tweede Taal Eerste college 27 april 2011.
Het belang van vroegtijdig ingrijpen bij jeugdcriminaliteit
Workshop Zelfevaluatie Werkgroep Sturing en borging Lidewij Vat, Vilans Ingrid Middelkoop 24 mei 2012.
Kwaliteitszorg ● Huidige accreditatie (status)
D o o r s t r o o m p o r t f o l i o Project Doorstroomportfolio Michiel Kostermans Bart van de Laar José Eggink (PL) Martin Folkerts.
Datasets, verrijkte publicaties …en de rol van DANS 1Maarten Hoogerwerf, , NVB.
Waarom een standaard Een norm of standaard is een procedure of een maat waarvan een groep mensen met elkaar heeft afgesproken dat ze hem zullen gebruiken.
Ik denk te ik IK !!. Ik denk te ik IK !! Ik denk te ik IK !!
Alfalab en de microtoponiemen-pilot van het Meertens Instituut Rob Zeeman Webprogrammeur Meertens Instituut (KNAW)
Log InGuest. Username Password New account Agenda Docu- ments Themes Search Contact De European Researsch Network on Learning to Write Effectively is.
Kans Project Done by: Ghanisha Pohuja & Sjoerd Scott Class: 2A
Project groepsgrootte
Vragen 1.2 C.
Werken met BRICKS 11maart 2011 Onno Rook
Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek Hans BennisMeertens Instituut (KNAW)
Burgerschap Scholen hebben de opdracht actief burgerschap
Dit verhaal begint heel lang geleden, als een vader zijn 5-jarige dochter straft, toen ze een heel kostbaarstuk verloren had. Toen hadden ze nog maar.
Heeft de Geefwet effect op fondsenwerving door culturele instellingen ? Onze eerste assumpties 25/09/2014 Saskia Franssen
Leydi Johana Breuls “In hoeverre speelt de sociale samenstelling van een sportclub een rol in de beslissing van leden om te stoppen?“ 01 Waarom?
Brabantse Bromfiets Beurs. Wat stelde het voor Beurs voor sleutelaars Beurs voor verzamelaars Bijeenkomst van vrienden Rommelmarkt Georganiseerd zooitje.
Aangeboren, aangeleerd of allebei?
Opleidingscentrum Jonkers Welkom bij PowerPoint. Presentatie gemaakt door: auteur.
RAAR of WAAR Mediabegrip week 41/42.
Taalkundige feiten en hypothesen
Eva Verstraete Studiedag “Ouders over het secundair onderwijs” 20/11/2015.
Dennis Nederlof Tom Hagemans Roy Selbach. SEO Search Engine Optimization.
De verwerving van de verleden tijd door Nederlandstalige kinderen De invloed van het taalaanbod en semantische predisposities Margot Rozendaal Scriptiepresentatie.
Brief aan de Galaten -6- Hoe ging het?. Vervolgens….na 3 jaar in Jeruzalem Kefas verslag doen, 15 dagen daar. Handelingen 9:26-28 Galaten 1:18.
Ariana Need, Magda Boere-Boonekamp Versterking van zorg voor kwetsbare kinderen Workshop Kinderen in Armoede.
SharePoint Alles over metadata In de Private en Public cloud.
Voedingswaardeninformatie-systeem
Vertelkast Sam Dielemans
Correctiefactoren bij roeiwedstrijden
Klaar voor de Start?! Door: Linda Schouten
Robots en programmeren
Project Bedrijf Presentator
Project Naam van bedrijf Presentator
Onderzoekend leren Werkt onderzoekend leren?
Tool IF-1: Onderzoekend leren plannen bij wiskunde
Onderzoekend leren Hoe ondersteunen we onderzoekend leren?
Houdoe? Afscheid van streektalen en dialecten?
Onderzoekend leren Hoe zien opdrachten voor onderzoekend leren bij wiskunde er uit? Tool IE-2: Het vergelijken van gestructureerde en ongestructureerde.
I-lab Waarom dit project, wat is het, wat is de stand van zaken en wat levert het op voor de onderzoeker?
Tool IE-1: Het verkennen van onderzoeksopdrachten en -activiteiten
Tool WD-2: Verbinden van opdrachten aan de beroepscontext
Tool WD-3: Verbinding met de wereld van de tuinbouwindustrie
Open Universiteit Nederland
Tool IG-1: Onderzoekend leren en de eisen van het wiskundecurriculum
Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen
Informatie cluster 7 Tessa
Transcript van de presentatie:

COAVA Demonstratie en curatie (CLARIN-NL, tweede ronde) Folkert de Vriend 09/02/2011

Tijd en mens Looptijd project: 1 jaar. (beoogde start op 1 mei 2011) Betrokkenen: o Jos Swanenberg o Leonie Cornips o Marc Kemps-Snijders o Folkert de Vriend o Wilbert Heeringa o Martin Snijders o Studentassistenten (Yvonne, Gertruud, Anke))

COAVA: COgnition, Acquisition and VAriation Tool In COAVA willen we gereedschap ontwikkelen voor interdisciplinair onderzoek naar de lexicale karakteristieken van objecten In COAVA combineren we daartoe resources uit twee verschillende taalkundige subdisciplines: eerste taalverwerving en dialectgeografie. Algemeen

Resources in COAVA Eerste taalverwerving: vier delen uit CHILDES Locatie: Nederland Leeftijdcategorie: kinderen Dialectgeografie: deel III van WBD/WLD Locatie: Brabant/Limburg Leeftijdcategorie: volwassenen

Lexicale karakteristieken van objecten Eerste taalverwerving: Sommige woorden worden vroeger geleerd dan andere Dialectgeografie: Voor sommige concepten is opvallend veel lexicale variatie en voor andere juist weinig

Overkoepelende onderzoeksvragen 1.Is er een verband tussen de mate van lexicale dialectgeografische variatie en de leeftijd waarop lexemen worden verworven? 2.In hoeverre passen de woorden die EN weinig lexicale dialectvariatie vertonen EN die vroeg worden verworven, binnen de gangbare definities voor ‘woordenschat op het basisniveau’ (basic level vocabulary)?

Gecombineerde resultaten A: De gevonden vormen B: Waardes voor de mate van dialectvariatie en de gemiddelde leeftijd van verwerving C: Visualisaties: kaart (PNG/KML) en tijdsas Gecombineerde resultaten A: De gevonden vormen B: Waardes voor de mate van dialectvariatie en de gemiddelde leeftijd van verwerving C: Visualisaties: kaart (PNG/KML) en tijdsas Resources (dialectgeografie en eerste taalverwerving) Zoekmachine Browser Algemeen ‘Overzichten’ en statistieken - Toon alle objecten waarvoor geldt … -Bereken clusters van objecten - Bereken correlaties tussen dialect- en verwervingsdata … ‘Overzichten’ en statistieken - Toon alle objecten waarvoor geldt … -Bereken clusters van objecten - Bereken correlaties tussen dialect- en verwervingsdata …

Te verwachten visualisaties voor object ‘Koolmees’ 5 A A 10 C C D D B B E E F F 0

5 0 A A B B Te verwachten visualisaties voor object ‘Vogel’

CLARIN Resources en gereedschappen zullen compatibel gemaakt worden met de in CLARIN gebruikte standaarden: Lexical Markup Framework (LMF) Web services CMDI-metadata Persistent identifiers ISOcat

Dank