Health promotion for a multi-ethnic population Presentatie op basis van promotie- onderzoek van Marieke Hartman Karien Stronks Sociale Geneeskunde, AMC/UvA
Bevolking van grote steden in toenemende mate samengesteld uit meerdere etnische groepen (n.b. meer dan 175 nationaliteiten in Amsterdam) GGD ontwikkelt en implementeert interventies ter bevordering van gezond gedrag (niet-roken, bewegen, gezonde voeding etc.) Is het, gezien bijv. cultuurverschillen tussen die groepen, nodig om interventies aan iedere etnische groep aan te passen? Probleem
Casus: voorkómen van overgewicht onder moeders met jonge kinderen, focus op beweging, A’dam Z-O Aanpassing voor specifieke etnische groepen nodig w.b. determinanten van gedrag, kanalen om doelgroep te bereiken, uitvoering van de interventie met het oog op bereik, deelname en effectiviteit? Methode: focusgroepen, kleinschalige experimenten Hoe is probleem onderzocht?
Moeders uit verschillende etnische groepen hadden veel determinanten gemeen (ideaal slank zijn, smaak, belang kinderen, etc.) – voldoende basis voor 1 interventie Belangrijke verschillen in informatiekanalen; hoe minder geïntegreerd, hoe meer waarde aan etnisch specifieke kanalen. Voor deze groep etnisch specifieke werving voor interventie (Big Move) nodig voor bereik. Deelname aan uniforme interventie, aangepast aan behoeften van moeders, door alle etnische groepen goed ontvangen Wat waren de conclusies van het onderzoek? (1)
Aanpassing van gezondheidsbevorderende interventie aan specifieke etnische groep niet per se nodig Werving via etnisch specifieke kanalen lijkt wel nodig voor groepen die weinig geïntegreerd zijn, maar als eenmaal deelnemer, dan lijkt uniforme interventie mogelijk, mits voldoende rekening is gehouden met gedeelde kenmerken en behoeften (bijv. w.b. moederschap) Wat waren de conclusies van het onderzoek? (2)