Vorige week: Massumi over Reagan 1.Problem of the actor 2.Seeming-being is een nieuw ‘regime of sign’ welke structuren aanbrengt in collective assemblages. 3.Seeming-being is daarmee de eerste gevolg van ‘we live in a message’. Deze week tijd, week na oud en nieuw plaats. (Samen; tijd, plaats en handeling)
Nu niet acteur maar tijdelijkheid 1.Deleuze begint met mirror image. Actual and its virtual object wordt in film nog wel eens bewerkstelligd door een spiegel: Actual wordt geconfronteerd met spiegelbeeld (virtual). 2.Maar, wat is dan uiteindelijk nog actual? Belangrijk is dat camera scherp stelt: opaque/limpid. Zo wordt de uitwisseling uitgedrukt. Overdaad aan virtual doet het actual onscherper worden. Belangrijk beeld naast de spiegel: het schip: helder boven het water, duister eronder. 3.Soms oneindig veel spiegels aan het werk: seed/environment. Seed als samenvouwen van environment, environment als uitvouwen van seed (Zanussi, maar ook bv. Ki-duk Kim) Citizen Kane
2. Eenheid in het Kristal Image=present +past at once and at the same time Bergson stelt virtual image= pure recollection. Wordt geactualiseerd volgens het heden waarvan het een verleden is. Crystal image is geen organic image, het is niet onderhevig aan structuur: “The crystal-image was not time, but we see time in the crystal. We see in the crystal the perpetual foundations of time, non- chronological time.” (p. 81) Wij zijn in de tijd, tijd voltrekt zich volgens de situatie waarin wij ons bevinden
3. Hoe vindt het plaats? Crystalline circuit is vaak gesloten. Kunst is zoeken naar openingen waarvanuit een nieuw heden (buiten de bioscoopzaal, in the real) gecreerd kan worden. The crack= waarvanuit een toekomst wordt geprojecteerd. Inspiratie? Deleuze vindt het bij Renoir.
“The crystal is expression. Expression moves from the mirror to the seed. It is the same circuit which passes through three figures, the actual and the virtual, the limpid and the opaque, the seed and the environment.” (p.74)
The Order-word Kleinste eenheid van taal (the statement in de speech act) Bevat geen informatie, niet bedoeld om te communiceren Roept iets op (herinnering) en deterritorialiseert het
The Order-word = Actual/Virtual Kleinste eenheid van taal (the statement in de speech act) Bevat geen informatie, niet bedoeld om te communiceren Roept iets op (herinnering) en deterritorialiseert het Kleinste circuit van de film (niet alleen beelden, omringt ze met een wereld). Actual of real moment altijd al versmolten met virtual Actual roept virtual op, deterritorialiseert het en is er onlosmakelijk mee verbonden
Belangrijk verschil The Order-word en Actual/Virtual Taal veel dwingender Taal duidelijker twee onderdelen Taal roept minder op, is minder veelvormig Taal draait om actief ingrijpen Taal is redundant …
Bill Viola Gebruikt high-speed video (384 frames per seconde) “to capture events transpiring in the present that escape the frame rates of normal perception.” (Lenoir 118) Viola speelt in op voorbewuste, proprioceptie, het haptische, maakt je onderdeel van de film voordat er een interpretatie plaatsvindt. 107/113