1 Wetenschapsfilosofie: Domein van de feiten Hoorcollege 2.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De gemiddelde leerling
Advertisements

1 Op Stap naar het SO. 2 • Waar gaat het om ? • Eerst even kijken naar het keuzewerkboek • Wat moest er zo dringend veranderen ? • Studiekeuzetaken !
Ronde (muziek, TV & Showbizzzz)
‘SMS’ Studeren met Succes deel 1
28 juni 2009 Paëllanamiddag 1 Paëllanamiddag 28 juni 2009 Voorbereiding vrijdagavond (Loopt automatisch - 7 seconden)
Werkwoorden d t dt.
Visie, missie en kernwaarden
November 2013 Opinieonderzoek Vlaanderen – oktober 2013 Opiniepeiling Vlaanderen uitgevoerd op het iVOXpanel.
Personalisatie van de Archis website Naam: Sing Hsu Student nr: Datum: 24 Juni 2004.
Vennootschapsbelasting Aj 2011
Global e-Society Complex België - Regio Vlaanderen e-Regio Provincie Limburg Stad Hasselt Percelen.
7 april 2013 Zoetermeer 1. 1Korinthe Maar, zal iemand zeggen, hoe worden de doden opgewekt? En met wat voor lichaam komen zij? 2.
Toewijding aan Christus
STAPPENPLAN GRAMMATICUS.
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
Een Concert van het Nederlands Philharmonisch Orkest LES 4 1.
prNBN D addendum 1 Deel 2: PLT
Basisgeheugenschakelingen
Presenteren voor starters
Leiden University. The university to discover. ICLON, Interfacultair Centrum voor Lerarenopleiding, Onderwijsontwikkeling en Nascholing Denkgereedschap.
© GfK 2012 | Title of presentation | DD. Month
Nooit meer onnodig groen? Luuk Misdom, IT&T
Passie - Verrijzenis Arcabas
FOD VOLKSGEZONDHEID, VEILIGHEID VAN DE VOEDSELKETEN EN LEEFMILIEU 1 Kwaliteit en Patiëntveiligheid in de Belgische ziekenhuizen anno 2008 Rapportage over.
1 introductie 3'46” …………… normaal hart hond 1'41” ……..
Oefeningen F-toetsen ANOVA.
Wat levert de tweede pensioenpijler op voor het personeelslid? 1 Enkele simulaties op basis van de weddeschaal B1-B3.
TUDelft Knowledge Based Systems Group Zuidplantsoen BZ Delft, The Netherlands Caspar Treijtel Multi-agent Stratego.
Richard J. Boucherie – Het antwoord of de vraag10 mei Het antwoord of de vraag.
Wie het kleine niet eert ... (quarks, leptonen,….)
1 WIJZIGINGEN UNIEK VERSLAG. 2 Agenda Verbeteringen Veranderingen formulieren Praktische herinneringen Nieuwe formulieren Sociale en culturele participatie.
“Waarom zouden we Genesis 1 op de letterlijke manier lezen? Genesis 1 is geen krantenverslag.” 3.
1. Gereformeerde Synode dr. J.G. Geelkerken 3.
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
Afrika: Topo nakijken en leren.
De digitale coach Het verbeteren van een plan van aanpak Steven Nijhuis, coördinator projecten FNT Deze presentatie staat op:
User management voor ondernemingen en organisaties
2009 Tevredenheidsenquête Resultaten Opleidingsinstellingen.
PLAYBOY Kalender 2006 Dit is wat mannen boeit!.
ribwis1 Toegepaste wiskunde Lesweek 01 – Deel B
Landelijke dag RMC- coördinatoren Aanpak uitrol Loket VSV 4 juni 2008.
Van Vensoc tot Biztax Vennootschapsbelasting Aj 2011.
ECHT ONGELOOFLIJK. Lees alle getallen. langzaam en rij voor rij
De Eerste Wereldoorlog
Hartelijk welkom bij de Nederlandse Bridge Academie Hoofdstuk 7 De 2 ♦ /2 ♥ /2 ♠ en de 2 ♣ -opening 1Contract 2, hst 7.
ANW - inductie & deductie
17/08/2014 | pag. 1 Fractale en Wavelet Beeldcompressie Les 5.
17/08/2014 | pag. 1 Fractale en Wavelet Beeldcompressie Les 3.
Fractale en Wavelet Beeldcompressie
Fractale en Wavelet Beeldcompressie
September 2013 – 5 vwo – van der Capellen
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
Samen-bouwen … over paneelbouw en de rest!
1 Amsterdam, april 2005 Drs. Frits Spangenberg Rotary Extern imago.
Logistics: a driver for innovation Low costs High value Flexibility now and later Superior technology Timwood - T > No transport - I > No Inventory - M.
aangename ont - moeting
13 juni 2013 Bodegraven vanaf hoofdstuk 7:1 1. 1Korinthe 7 1 Wat nu de punten betreft, waarover gij mij geschreven hebt, het is goed voor een mens niet.
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
12 sept 2013 Bodegraven 1. 2  vooraf lezen: 1Kor.7:12 t/m 24  indeling 1Korinthe 7  1 t/m 9: over het huwelijk  10 t/m 16: over echtscheiding  16.
13 november 2014 Bodegraven 1. 2 de vorige keer: 1Kor.15:29-34 indien er geen doden opgewekt worden...  vs 29: waarom dopen?  vs.30-32: waarom doodsgevaren.
1 Week /03/ is gestart in mineur De voorspellingen van alle groten der aarden dat de beurzen zouden stijgen is omgekeerd uitgedraaid.
1 DE ADVIEZEN VAN BEURSMAKELAAR BERNARD BUSSCHAERT Week Us$ stijgt en de VS markten en grondstoffen markten+ obligatie markten storten ineen.
ZijActief Koningslust
23 mei 2013 Bodegraven vanaf hoofdstuk 6: hoofdst.1: de wijsheid van de wereld hoofdst.2: de wijsheid van God hoofdst.3: Gods akker en Gods bouwwerk.
26 sept 2013 Bodegraven 1. 1Korinthe 8 1 Wat het offervlees aangaat, wij weten, dat wij allen kennis bezitten. De kennis maakt opgeblazen, maar de liefde.
Kom, ga met ons mee Come, go with us. ‘Wij vertrekken nu naar het land dat de Heer ons beloofd heeft. Ga met ons mee! Je zult het goed hebben bij ons.
Transcript van de presentatie:

1 Wetenschapsfilosofie: Domein van de feiten Hoorcollege 2.

2 Doel en opzet  Falsificationisme in de Geesteswetenschappen  Overzicht 1. Misverstanden 2. Concepten 3. Toepassingen

3 1. Misverstanden Hoe komen ze in de wereld? (en hoe raken we ze weer kwijt)?

4 C.P. Snow  The two cultures and the scientific revolution. (1959)

5 Capriolen In vele stukjes. Efficiency Best fit

6 Ontegenzeggelijk succes

7 Identiteitscrisis  Streven naar verwetenschappelijking  Succes van de beta’s (kielzog: gamma’s)  Maatschappelijke verantwoordelijkheid  Methodenstrijd:  Cultuuroverdracht (Bildungsideaal)  Niet meer dan receptiedocumenten  Kortom: waar moet het heen met de Geesteswetenschappen?

8 Stereotype visie  Scientism  Inductie: accumulatie door experiment  Cijferfetisjisme

9 2. Concepten Poppers ideaal van de wetenschap

10 Karl Popper  Methode: deductie  Waarneming  Problemen  Kennis

11 Inductiesprong  Van veel naar alle  Onlogisch  Psychologisch  Reacties  Scepticisme  Irrationaliteit  Mystiek David Hume

12 Theorie: Alle zwanen zijn wit  Inductie

13 Theorie: Alle zwanen zijn wit  Deductie

14 Waarneming Opdracht  Schrijf op je wat je observeert.  Observeer!!!

15 Waarneming

16...is theorie-gestuurd Observations, and even more so observational statements and statements of experimental results, are always interpretations of the facts observed: (…) they are interpretations in the light of theories. (LSD, p.107)

17 Kiezen tussen theorieën Criteria  Informatiegehalte  Robuust Maar...  Theorie over alles?  Herkomst?

18 1. Informatiegehalte  Het gaat stormen.  Het wordt een orkaan.  Het wordt een orkaan categorie 4 of 5.  Bij een watertemperatuur van 26+, ontstaan daar en zo laat, dan komt hij dan en dan, daar en daar aan land.

19 1. Informatiegehalte  Mate waarin een theorie/voorspelling interessant correleert met risico op weerlegging.

20 2. Robuust “…a concise report evaluating the state (a certain time t) of the critical discussion of a theory, with respect to the way it solves its problems; its degree of testability; the severity of tests it has undergone; and the way it has stood up to these tests. [The degree of corroboration] is thus an evaluating report of past performance.” (OK, 18)

21 Maar...theorie over alles?  Aantrekkingskracht: overal bevestiging  Immunisering, tegenstander heeft last van  Klassenbelang (Marxisme)  Ongeanalyseerde verdringing (Psycho-analyse)  Criterium: uitsluiting van bepaalde observatie.

22 Maar...herkomst?  Droom  LSD trip  Tikken van breinaalden.  Tip: Zoek de onenigheid

23 Verificatiecriterium?  Positivist: Zin versus onzin  Popper: Wetenschappelijke theorie versus niet-wetenschappelijke  God bestaat  Atomen  Tectoniek  Materiële aspect van licht

24 Waar te beginnen? Onze onwetendheid kent geen grenzen en is ontnuchterend. (…) Het kennen begint niet met waarnemingen of observaties of met het verzamelen van gegevens of feiten, maar het kennen begint met problemen. (LSW, 103/104)

25 Problemen centraal P1  TS  EE  P2 P1= initial problem TS = trial solution EE = Error elimination P2 = resulting situation (new problem) (OK)

26 Waardevrij?  Praktische problemen  Onderzoekers van Mars  Partijdigheid  Paradox  Waarheidsliefde

27 Kennis  Verisimilitude  Woven web of guesses Xenophanes

28 Xenophanes The gods did not reveal, from the beginning, All things to us, but in the course of time Through seeking we may learn and know things better. But as for certain truth, no man has known it, Nor shall he know it, neither of the gods Nor yet of all the things of which I speak. For even if by chance he were to utter The final truth, he would himself not know it: For all is but a woven web of guesses. (Trans. K.P.)

29 Centrale ideeën  Door kritiek groeit kennis  Mens leert door fouten te maken  Alle organismen zijn probleemoplossers  Wetten zijn niet te bewijzen, maar wel te testen  Zuivere observatie bestaat niet

30 3. Toepassing Hoever komen we met falsificationisme in de Geesteswetenschappen?

31 Toepassing  Armoede  Privé: sociale relaties  Samenleving  Letteren?

32 Toepassing  Hoe meet je armoede?  En is dat belangrijk?  Kritiek  Neveninkomsten  Non-response  Ervaring (Warfstermolen, Fr.)

33 Falsificatie in de Letteren  Onverschil over empirisch gehalte  Carroll over horror  Rimmon-Kenan over lezers  Verantwoordelijkheid  Taakverdeling

34 Falsificatie in de Letteren  Conceptueel  Gombrich: Geschiedenis van de kunst als een eindeloze, en geleidelijke verandering van traditionele, schematische representatie, onder druk van nieuwe eisen.  Fokkema: De (literaire) canon als matrix voor de oplossing van problemen.

35 Falsificatie in de Letteren  Hands on  Narrative comprehension (Graesser)  Perceptie van personages (Hoorn & Konijn)  Ethische effecten van literatuur (Hakemulder)

36 Oude theorie

37 Wat is literatuur?  Claims over effecten zijn inherent  Niet idiosyncratic, maar algemeen

38 Effecten?  Katharsis  Didactisch  Laboratorium  Reflectie over misstanden  Mensenkennis  De-automatisering

39 Slotwoord Our whole problem is to make the mistakes as fast as possible. John Archibald Wheeler

40 College 2. Domein van de feiten Bijlagen

41 Enkele verwijzingen  Carroll, N. (1990). The philosophy of horror, or, paradoxes of the heart. New York: Routledge.  Konijn, E. A., & Hoorn, J. F. (2005). Some like it bad. Testing a model for perceiving and experiencing fictional characters. Media Psychology, 7, 2, Some like it bad. Testing a model for perceiving and experiencing fictional characters.  Magee, B. (1973). Popper. London: Fontana.  Popper, K.R. (1959). The logic of scientific discovery. London: Hutchinson.  (1963). Conjectures and refutations. The growth of scientific knowledge. New York: Routledge.  ---. (1972). Objective knowledge. An evolutionary approach. Oxford: Oxford University Press.  Rimmon-Kenan, S. (1983). Narrative fiction. Contemporary poetics. London: Methuen.

42 Meer leesstof  Ruiter, F. (1994). Postmoderne Bildung. De culturele taak van de letterenstudie. In Jansen, Th. et al. De lezer als burger. Kampen: Kok Agora.  Fokkema, D. & Ibsch, E. (1992). Argumenten tegen twee typen van wetenschap. In: Literatuurwetenschap en cultuuroverdracht. Coutinho: Muiderberg.