College 5, jaar 2, Zomer 2010 Nieuwe Businessmodellen Auteur: Ayman van Bregt Docent: Toine Nagel.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
CREATIVE MARKETING WC 6, jaar 2, Winter 2008 Business case en belevenisconcept Experience Economy Saskia Best.
Advertisements

Woensdag, 27 juni 2007 Presentatie Snakeware New Media / MerkMakers Nieuwe Media.
Businesstoepassingen
College 2, jaar 2, Zomer 2009 Waardecreatie (Aangepast programma voor deeltijd studenten) Docent Toine Nagel.
Nieuwe Businessmodellen (Aangepast programma voor deeltijd studenten)
Verschuiving van de werelddelen
Geld verdienen met trends
Van B-to-B naar B-to-C Het realiseren van incrementele verkoop via alternatieve kanalen Hans Offringa 15 en 22 juni 2010 Het realiseren van incrementele.
Social Media Les 1: Wat zijn social media? Kansen voor kleine bedrijven met kleine marketingbudgetten Scoren met Les 2: Doelen en doelgroepen.
Februari 2010 Co-creatie als meerwaarde 1 Voor CMI-MEDIA CO-CREATIE MEDMEC 03.
Agenda Thuiswerk (voorafgaand aan werkcollege 2-10): -De Lego opdracht uit werkcollege 25-9 uitwerken… -Blog updates… -Deze PPT voor werkcollege 2-10.
Marketingmix Saskia Best, 9 oktober 2008
College 6, jaar 2, Zomer 2010 Pitch à la Dragons Den Auteur: Ayman van Bregt Docent: Toine Nagel.
Concept Development – 4 januari 2010
CREATIVE MARKETING WC 4, jaar 2, Herfst 2008
Saskia Best HRO – CMD WINTER 2009 Concept Development – 23 november 2009.
Concept Development – 20 september 2010
Saskia Best HRO – CMD Lente 2009 Concept Development – 8 mei 2009.
Saskia Best HRO – CMD HERFST 2009 Concept Development –28 september 2009.
Saskia Best HRO – CMD WINTER Concept Development – 3 januari 2011.
Saskia Best HRO – CMD WINTER 2009 Concept Development – 15 november 2010.
Saskia Best HRO – CMD Lente 2009 Concept Development – 20 februari 2009.
Saskia Best HRO – CMD HERFST 2009 Concept Development –12 oktober 2009.
Docent medmec = Wil Adolfs
Februari 2011 Co-creatie als meerwaarde 1 Voor CMI-MEDIA CO-CREATIE MEDMEC 03.
CO-CREATIE MEDMEC 03 Docent: Elske Revelman de Vries Product ontwerper.
Media en creativiteit Identiteit les 2
Februari 2010 Co-creatie als meerwaarde 1 Voor CMI-MEDIA CO-CREATIE MEDMEC 03.
MEDMEC01 – Q1 – JAAR /2010 THEMA: Het creatieve proces.
S OCIALE M EDIA Joke Hoogendijk Maart SOCIALE MEDIA: WAT IS DAT? Social media is een verzamelnaam voor alle internettoepassingen waarmee het mogelijk.
Naam: HUPKES Mijn hobby : GAME Klik op “Naam”. Vul je naam in. Doe hetzelfde met “hobby” Hier kun je een foto / tekening Invoegen.
MEDMEC01 – Q1 – JAAR /2010 THEMA: het creatieve proces MODULEWIJZER STARTPAGINA.CMD.HRO.NL VAKGROEP MEDIA EN CREATIVITEIT.
College 1, jaar 2, Zomer 2010 Customer insights Auteur: Ayman van Bregt Docent: Toine Nagel.
CREATIVE MARKETING WC 1, jaar 1, Winter 2008 Verkenningsles Me, You and Me Hoe maak ik van mezelf een brand? Docent: Toine Nagel.
College 3, jaar 2, Zomer 2010 Introductie Businessmodellen Auteur: Ayman van Bregt Docent: Toine Nagel.
MEDMAR Werkcollege, jaar 3, Herfst
MEDMAR Werkcollege 4, jaar 1, Herfst
College 7, jaar 2, Zomer 2010 Nieuwe Businessmodellen Auteur: Ayman van Bregt Docent: Toine Nagel.
CREATIVE MARKETING WC 2, jaar 2, Winter 2008 Co-creatie Experience Economy Toine Nagel.
College 2, jaar 2, Zomer 2010 Waardecreatie Auteur: Ayman van Bregt Docent: Toine Nagel.
CREATIVE MARKETING WC 4, jaar 1, Winter 2009 Best practices Me, You and Me Hoe maak ik van mezelf een brand? Docent: Toine Nagel.
CREATIVE MARKETING WC 4, jaar 2, Herfst 2009 Brand management en pitchen Groepsopdracht Auteur: Ayman van Bregt Docent: Toine Nagel.
College 4, jaar 2, Zomer 2010 Projectles Auteur: Ayman van Bregt Docent: Toine Nagel.
CREATIVE MARKETING WC 3, jaar 1, Winter 2009 Best practices Me, You and Me Hoe maak ik van mezelf een brand? Toine Nagel.
College 4, jaar 2, Winter 2009 Inzoomen op Businessmodellen Aangepast programma Deeltijd Jaar 2 Docent Toine Nagel.
CREATIVE MARKETING WC 2, jaar 2, Winter 2009 Waardecreatie en Co-creatie Experience Economy Ayman van Bregt.
CREATIVE MARKETING WC 3, jaar 2, Winter 2009 Stadia bij Belevenisconcepten, Business case en Belevenisconcept Experience Economy.
Social Media Les 1: Wat zijn social media? Kansen voor kleine bedrijven met kleine marketingbudgetten Scoren met Les 1: Wat is Google Analytics?
CREATIVE MARKETING WC 2, jaar 2, Herfst 2008 Creative Branding – De maakbaarheid van onweerstaanbare merken Docent xxxx.
CREATIVE MARKETING WC 1, jaar 2, Herfst 2008 Creative Branding – De maakbaarheid van onweerstaanbare merken Docent Saskia Best.
CREATIVE MARKETING WC 2, jaar 2, Winter 2008 Waardecreatie Experience Economy Auteurs: Alexander Bakker en Saskia Best.
Saskia Best HRO – CMD Lente 2010 Concept Development – 29 maart 2010.
Tips voor de blogger in spé.

Het nieuwe solliciteren:
Les 5 – Goed doen 2.0.
Gastles Gastles Week van het geld 2015 door (naam) op (datum)
CREATIVE MARKETING WC 3, jaar 2, Winter 2008 Co-creatie Experience Economy Ayman van Bregt.
Visie & Strategie.
CREATIVE MARKETING WC 5, jaar 1, Winter 2009 Best practices Me, You and Me Hoe maak ik van mezelf een brand? Docent: Toine Nagel.
Saskia Best HRO – CMD Zomer 2010 Concept Development – 26 april 2010.
Februari 2011 Co-creatie als meerwaarde 1 Voor CMI-MEDIA CO-CREATIE MEDMEC 03.
Online filmpjes maken. (
Online filmpjes maken. (
Saskia Best HRO – CMD HERFST 2009 Concept Development –31 augustus 2009.
Kom verder. Saxion. Minor Internet Marketing SEA | Les 4. Social Media I.
Saskia Best HRO – CMD WINTER 2009 Concept Development – 14 december 2009.
SKILLS KWARTAAL 4 Kwartaal 4 les 1. Indeling kwartaal 4 WeekInhoud les Week 1Canvas business model en oefenen Week 2Theorie over schrijven technisch paper.
Agenda, Regels, Rollen. 2016? Hoe? Het Business Model Canvas!! 1.
Les 5: Het marketingplan
Transcript van de presentatie:

College 5, jaar 2, Zomer 2010 Nieuwe Businessmodellen Auteur: Ayman van Bregt Docent: Toine Nagel

Agenda Weekindeling Zomerkwartaal Teruggeven Opdracht 1 Nieuwe businessmodellen Aan de slag Opdracht 2

Weekindeling Zomerkwartaal Lesweek 1: Customer insights + Hoorcollege Customer Insights Lesweek 2: Waardecreatie Lesweek 3: Introductie Businessmodellen Lesweek 4: Projectles: concepten bespreken Inleveren individuele opdracht Lesweek 5: Nieuwe businessmodellen + Gastcollege Lesweek 6: Het pitchen van een businesscase Lesweek 7:Nieuwe businessmodellen + Hoorcollege Lesweek 8:Groepspresentaties opdracht Lesweek 9:Feedbackles

Businessmodel: innovatie? Waarom Google in de autoindustrie terecht kan komen Een voorbeeld:

Businessmodellen- even terug naar vorige les –Business model wordt vaak verward met de verdienmodel. Een verdienmodel gaat in op de vraag hoe een organisatie meerwaarde creëert, bijvoorbeeld geld. Een businessmodel beschrijft alle facetten die invloed hebben op het creëren van deze meerwaarde. De term business model heeft dus een ruimere betekenis. –Alex Osterwalder heeft negen bouwstenen ontwikkeld waar dit proces mee is te beschrijven. Deze bouwstenen worden samen het ‘Business model canvas’ genoemd. Jullie maken in opdracht 2 gebruik van dit model

Verdienmodellen -Vandaag gaan we kort in op verdienmodellen -In het hoorcollege van donderdag komen deze verdienmodellen uitgebreid aan de orde -We beginnen weer met een filmpje: Chris Anderson, auteur van de Longtail licht een aantal verdienmodellen toe: -

Chris Anderson en verdienmodellen -Welke verdienmodellen hebben jullie in het filmpje voorbij zien komen?

Een nadere kijk op verdienmodellen 2.0 FREE -Het klassieke model waarbij de inkomsten uit de advertenties komen -Soms gaat het zover dat de content alleen door de gebruikers wordt gemaakt (user generated content)

Van Free naar Freedom to pay Freedom to pay -Je bepaalt zelf of je betaalt voor de waarde die je krijgt (donatie) Wikipedia bijvoorbeeld : De Wikimedia Foundation organiseert regelmatig donatierondes om de benodigde fondsen te verwerven die nodig zijn om onder andere de servers draaiende te houden. Eind 2008 werd 6 miljoen dollar opgehaald.

Free to use, pay for related services -Je mag het basisproduct gratis gebruiken, bijvoorbeeld open source software MovableType (blogsoftware) -Maar je betaalt voor een luxere variant, een stuk customizing, support en training, addons, consultancy etc Typepad

Freemium -Een model waarvan veel Web 2.0 services gebruik maken -Ook hier is het basisproduct gratis, tenminste tot op zekere hoogte -Ben je een bepaalde gebruikerslimiet voorbij gaat of wil je van meer services gebruik maken dan wordt het een betaalde service Flickr LinkedIn

Nothing Free -Je moet gewoon betalen ITunes

Maar hoe verdien je dan? -De verdienmodellen kennen weer verdienmethodes: Makelaarsmodel (tussen vraag en aanbod zit een provisie) Advertentiemodel (er moet betaald worden per klik, view of per transactie) Infomediairymodel (info over klanten levert geld op)

Maar hoe verdien je dan? -De verdienmodellen kennen weer verdienmethodes zoals bijvoorbeeld: Merchantmodel (product wordt elders ingekocht) Manufacturingmodel (tussenhandel wordt uitgeschakeld) Affiliatemodel (producten verkopen via derden)

Genoeg gepraat nu aan de slag! Met Twitter

Opdracht in groepjes: wat is het verdienmodel van Twitter? Ik wil dat jullie minimaal twee doelgroepen voor Twitter benoemen + Benoem het ‘offer’, valuepropositie van Twitter NU en in de TOEKOMST + Hoe gaat Twitter geld verdienen?

Terugkoppeling ?????

Opdracht 2 Hoe staat het ermee?

Vragen? Download college: