Mondiale competenties Drs. Maja Gadourek Dir. KIT-IMC.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De gemiddelde leerling
Advertisements

Ronde (muziek, TV & Showbizzzz)
Het secundair onderwijs
Innoveren voor gezondheid
Maak een scan van uw organisatie met de Toolkit Duurzame Inzetbaarheid
Edushock leerfestival
Sjiera de Vries Sociale Innovatie en het benutten van verscheidenheid.
Sociaal emotionele ontwikkeling en groepsgedrag
EDO in het basisonderwijs Educatie voor Duurzame Ontwikkeling in het onderwijs Brussel, 20 januari 2009 Marleen Wouters, Departement Onderwijs en Vorming.
Prekenserie Handelingen - deel 6 (slot) ‘Gods Woord overwint omdat het mensen in de vrijheid zet!’ Hand 28,31.
November 2013 Opinieonderzoek Vlaanderen – oktober 2013 Opiniepeiling Vlaanderen uitgevoerd op het iVOXpanel.
De marketing-omgeving
Personalisatie van de Archis website Naam: Sing Hsu Student nr: Datum: 24 Juni 2004.
1 Wat is microfinanciering ? 2 1. De financiële behoefte.
Duurzaamheid binnen het MBO: een kans voor de facility manager MBO Raad Hengelo, 5 november 2009 Johan Wempe.
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
prNBN D addendum 1 Deel 2: PLT
Lang zullen ze leven! - en werken en leren…
Urk 1 december Want ALLEN hebben gezondigd en derven de heerlijkheid Gods, 24 en worden OM NIET GERECHTVAARDIGD uit zijn GENADE, door de verlossing.
Klaar met school en dan…? Kansen op de arbeidsmarkt en hoe pak je die? Jos Sanders, TNO.
Presenteren voor starters
1. 3 Indien iemand een andere leer verkondigt en zich niet voegt naar de gezonde woorden van onze Here Jezus Christus*... * = de woorden die de Here Jezus.
Vakcentrale 11 MVO en rol OR in waterbedrijven en laboratoria Lochem 18 November 2010.
VTB Technasium Vakcollege
Leiden University. The university to discover. ICLON, Interfacultair Centrum voor Lerarenopleiding, Onderwijsontwikkeling en Nascholing Denkgereedschap.
© GfK 2012 | Title of presentation | DD. Month
Ondergrondse Geo-Informatie GIS bij tunnel-engineering
BZ voor de Klas 3 juni 2010.
1 Minor Digital World. Social networking en lectoraat Digital World Social Networking: de digitale communicatiemiddelen via internet, met elkaar, met.
Wat is APPRECIATIVE INQUIRY Een manier van kijken en Een co-creatie voor duurzame verandering
27 januari 2011.
TUDelft Knowledge Based Systems Group Zuidplantsoen BZ Delft, The Netherlands Caspar Treijtel Multi-agent Stratego.
Richard J. Boucherie – Het antwoord of de vraag10 mei Het antwoord of de vraag.
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
Breuken-Vereenvoudigen
Titel auteur oktober /10 Verbinden van Onderwijs en Onderzoek Ontwerpgerichte kennisontwikkeling, praktijkgericht onderzoek door studenten en docenten.
Inkomen les 14 Begrippen & 65 t/m Begrippen Primaire sector Bedrijven die zaken aan de natuur onttrekken (landbouw, jacht, bosbouw, visserij)
2009 Tevredenheidsenquête Resultaten Opleidingsinstellingen.
PLAYBOY Kalender 2006 Dit is wat mannen boeit!.
ribwis1 Toegepaste wiskunde Lesweek 01 – Deel B
ribWBK11t Toegepaste wiskunde Lesweek 02
1 Voorlichting keuzes klas 2 Het Hooghuis locatie Centrum Vanaf begin maart: locatie Stadion Frans Christophe, decaan.
1 Docentenhandleiding De integratie van verantwoord ondernemen Studie-avond Syntra West 13 september 2007 Marijke De Prins.
ZijActief Koningslust 10 jaar Truusje Trap

ECHT ONGELOOFLIJK. Lees alle getallen. langzaam en rij voor rij
2 januari 2009Nieuwjaarsreceptie "Meule wal straete" 1 Nieuwjaarsreceptie 2 januari 2009 Eerste bijeenkomst van de bewoners van de “Meule wal straete”
17/08/2014 | pag. 1 Fractale en Wavelet Beeldcompressie Les 3.
Tijdens het spuiten.
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
Onsight Managed Security Services
Oefeningen Workshop RIE Gemeenten
1 Amsterdam, april 2005 Drs. Frits Spangenberg Rotary Extern imago.
Logistics: a driver for innovation Low costs High value Flexibility now and later Superior technology Timwood - T > No transport - I > No Inventory - M.
aangename ont - moeting
1 Week /11/ Dalende beurzen Blijkbaar is de macht van de centrale banken in de wereld overroepen Men kan niet blijven de mensen.
22/11/ DE ADVIEZEN VAN BEURSMAKELAAR BERNARD BUSSCHAERT Week
Groep Colruyt en ‘participatie’
10/01/ DE ADVIEZEN VAN BEURSMAKELAAR BERNARD BUSSCHAERT Week
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
Cultuurprofieldoelen;
1 SLIMME SAMENVATTINGEN. Samenvatting ex ante Uw vraag Onze suggestie Analyseer de functionele specificaties Maak een format Implementeer dat format Leer.
Een gezonder Nederland VTV-2014
ZijActief Koningslust
1 DE ADVIEZEN VAN BEURSMAKELAAR BERNARD BUSSCHAERT Week
Cegeka & TenForce Ronde tafel 17/06/2014 Doelstellingenmanagement VO.
Business en IT Consulting
Transcript van de presentatie:

Mondiale competenties Drs. Maja Gadourek Dir. KIT-IMC

2 Amsterdam, The Netherlands De uitdaging? De docent die je je levenlang herinnert: Leren leren … EN leren werken…EN leren leven… “… Waar houdt het op…?! “…Wat kun je waarmaken…?! Duurzame kijk op de toekomst …voor volgende generaties… Oog voor internationale belangen, culturen en achtergronden Centrale rol voor onderwijs instellingen & KIT

3 Amsterdam, The Netherlands Inhoud van de workshop Mondiale competenties Internationale leeruitdagingen voor de student en de docent

4 Amsterdam, The Netherlands Mondiale competenties Maatwerk per vak en per functie Hoe manage ik een land? Hoe manage ik MVO in een land? Studie opdracht per onderwijs instelling

5 Amsterdam, The Netherlands Wereldwijsheid welke vraagstukken? welke werk-stijl? Jintao Singh

6 Amsterdam, The Netherlands Welke vraagstukken in het westen? Assertieve polderaars: LANDEN in OVERVLOED Woorden & Wetten,Producten,Diensten,Mensen, Autos De segregatie en de verzuiling vs De integratie en verrijking Kansen en bedreigingen voor onze volgebouwde wereld Eenduidigheid & helderheid & voorspelbaarheid Nanomanagement: alles is/wordt geregeld …en nu…  Toonaangevend of vergane glorie?

7 Amsterdam, The Netherlands Welke vraagstukken in BRIC? Sociale entrepreneurs & Verlichte despoten Reincarnatie van een RIJK: ex Communisme&Kapitalisme Instituties in wording Expertise in wording Basics & Infrastructuur in wording Koplopers en achterblijvers / winnaars en slachtoffers “t Wilde oosten”:Razendsnelle opbouw en afbraak van ALLES Sluiten en openen van markt en land Rol van de Bedrijf, Staat & Collectief  Paradoxen, contrasten &improvisatie  Prioriteiten en eilanden

8 Amsterdam, The Netherlands MVO: Corruption & Fraud Tabaksblad/SOX in Transparancy 70 legal experts and contracts All procedures, systems and files And still… Elliot Ness in: Recognizing the bad guys Uncovering corruption Whistleblower’s careers Fighting officials in power Fighting mafiosi

9 Amsterdam, The Netherlands MVO: The Environment The Al Gore in Environmental Care Correction & Prevention: Pollution in your products Pollution in your goods Pollution in your factory Pollution in the ground, water and air Waste disposal  Mind your very own personal CO 2… Live and virtual…

10 Amsterdam, The Netherlands MVO: Labor Rights & Conditions The Florence Nightingale or Ghandi in : Human rights Labor rights Women/Children’s rights Family & Friends Labor hours & conditions Unions & empowerment

11 Amsterdam, The Netherlands MVO: The (un) freedoms: The (un)-Freedom to Speak, Read, Hear and Communicate Vote, Protest, and Debate Trade and market Build a new life Marry & beget children Live and prosper

12 Amsterdam, The Netherlands The Roles: The Central State Decentralized governments Institutions Company and it’s partners \ WHO takes Responsibility …??

13 Amsterdam, The Netherlands Internationale WERK - competenties Complexere/Holistische kern competenties: Balanceren perfecte theorie en imperfecte praktijk Ontwikkelen en managen van Expertise/Kennis Managen van mensen en partijen Managen van omstandigheden Managen van normen en waarden Balanceren van MVO percepties Risico en haalbaarheid inschatting Veranderings/ontwikkelingsmanagement ?

14 Amsterdam, The Netherlands Toeleveranciers Fabrieken Centrale Regering Vakbonden Vips, Politici & Mafiosi Distributeurs Concurrenten Experts & Arbeiders M anagen van mensen en partijen = Betrouwbaar = Gevaar The KIT Stakeholder Web

15 Amsterdam, The Netherlands Belangen Culturen Omstandigheden Competenties & Uitdagingen The KIT Triangle ? = all right = danger Welke uitdagingen vragen om nieuwe competenties? Rijkdom Overleven Familie Idealisme Hokjesgeest Volgzaamheid Polderen Ratio Recht Infra Afhankelijkheid Opleiding Macht Leren Veiligheid

16 Amsterdam, The Netherlands Leer uitdagingen… Westers leren en westers werken Westerse toestroom diversiteit BRIC toestroom Westers leren en oosters werken Westerse toestroom diversiteit BRIC toestroom Oosters leren…?  Diversiteit in: achtergronden, waarden, ambities leermethoden en -stijlen materie denken & doen & voelen competenties

17 Amsterdam, The Netherlands Prioriteit in leren: Je VAK plus… Globaliseringvraagstukken De kansen/bedreigingen/zondes en zegeningen… Omgaan met alle soorten van diversiteit in denken, doen en voelen… Verander/ontwikkelmanagement je bazen/studenten/wereld en jezelf… …Eenheid en / of Verscheidenheid…?

18 Amsterdam, The Netherlands Eenheid Wereldwijde het zelfde: Projectmanagement Business plannen Functionele Specificaties Onderwijs Accreditatie Standaarden/standaarden ISO/MVO/OESO/ILO

19 Amsterdam, The Netherlands INZICHT geven In Ketenbesturing,Productieprocessen,Innovatie In Ontwikkeling van burgers, overheid, instituties In MVO MVO MVO Hoe doe ik het? Hoe manage ik het? Verscheidenheid

20 Amsterdam, The Netherlands Kern uitdaging: Breng de wereld in de school Breng de school in de wereld Leren werken …leren leren …leren leven Onderwijs instelling toestroom uitstroom

21 Amsterdam, The Netherlands Durf te leren van je buitenlanders! Zoek het overal!

22 Amsterdam, The Netherlands Durf te leren van je buitenlanders! Zoek het overal!

23 Amsterdam, The Netherlands Version Durf te leren van je buitenlanders! Zoek het overal!

24 Amsterdam, The Netherlands Combi van live & virtueel leren Toe stroom UIT Onderwijs BANENBANEN M A T S C H A P I j Communities = Brug tussen Werelden  Toestroom - tijdens - uitstroom

25 Amsterdam, The Netherlands Combi van live & virtueel leren Onderwijs BANENBANEN M A T S C H A P I j Communities = Brug tussen Werelden  Toestroom - tijdens - uitstroom Toestroom Cases Profiles Uitstroom Cases Profiles

26 Amsterdam, The Netherlands Professionaliserings Atelier KIT & IVLOS & CITOWOZ

27 Amsterdam, The Netherlands Professionaliteit, innovatie en vakmanschap Inspirerend opleiden en coachen Diversiteit Kennisontwikkeling en onderzoek Internationalisering en kennisontwikkeling Leiderschap en verandering Veranderingsmanagement Innovatief en educatief leiderschap KIT & IVLOS & CITOWOZ

28 Amsterdam, The Netherlands Toeleveranciers Fabrieken Centrale Regering Vakbonden Vips, Politici & Mafiosi Distributeurs Concurrenten Experts & Arbeiders M anagen van mensen en partijen = Betrouwbaar = Gevaar The KIT Stakeholder Web

29 Amsterdam, The Netherlands Belangen Culturen Omstandigheden Competenties & Uitdagingen The KIT Triangle ? = all right = danger Welke uitdagingen vragen om nieuwe competenties? Rijkdom Overleven Familie Idealisme Hokjesgeest Volgzaamheid Polderen Ratio Recht Infra Afhankelijkheid Opleiding Macht Leren Veiligheid

30 Amsterdam, The Netherlands Workshop: Wat zijn de duurzaamheidsuitdagingen voor een student bij: Techniek Toerisme Landbouw Verpleegkunde Logistiek Met welke partijen krijgt je student te maken in de toekomstige baan? Wat is de beste voorbereiding hiervoor? Wat zijn de nieuwe kerncompetenties voor docenten om studenten voor te bereiden op internationale banen? Hoe kun je die blijvend ontwikkelen?

31 Amsterdam, The Netherlands Wereld competenties: Emotioneel en actiegericht leren 1-Inleven, enthousiasmeren & confronteren & ontregelen 2-Onderzoeken & innoveren 3-Mobiliseren & committeren 4-Normen/waarden/ethiek en MVO Cognitief en gestructureerd leren 1-Profielen van de toestroom leerstijl/stakeholders/omstandigheden/uitdagingen 2-Profielen van de uitstroom werkstijl/stakeholders/omstandigheden/uitdagingen 3-Matching 4-Leer & ontwikkelingsplan

32 Amsterdam, The Netherlands Leeromgevingen: diversiteit Leslokaal School Groepen en teams- van studenten docenten managers Bijbaantjes Stages op lokatie Virtuele communities Wat leer je waar en Hoe…?

33 Amsterdam, The Netherlands Leermethoden: diversiteit Colleges in theorie, inhoud en methoden Praktijk mensen met ervaring Meelopen/stages Cases Teamwork Zelfstudie Zelfstandige opdracht In welke leer omgeving?