Effectief spellingonderwijs

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
HET CSE NEDERLANDS. Je spreekt toch al jaren
Advertisements

Radboud Universiteit Nijmegen
Radboud Universiteit Nijmegen
Ik leer lezen rekenen klokkijken blindtypen hwv-software.nl.
Leren spellen, feedback en de computer
Preventieve instructiemethodiek
Aanleiding auditverslag van 2011 achterstandenbeleid.
Onderwijs passend maken met behulp van handelingsgericht werken Studiedag 13 oktober 2009 SWV Delft - Pijnacker.
Letters in Beweging Verna van der Kooy & Carienke Kegel Universiteit Leiden Vversterk – November 2009.
Voldoende dekking Nieuwsbegrip
Programma 28 november 2012 Opening Toelichting protocol
Digibord en tablet: de perfecte combinatie
Methode - aanpak Hoe om te gaan met zo veel verschillen in de klas?
Divera TWISK SWOV - Nederland
Onderzoek naar leren lezen en spellen
Effectief lees- en spellingonderwijs
Een impressie van de werkwijze in groep 3 en 4
Wendy Lankhorst, M.Sc Dr. A. Verschoorschool, Nunspeet
Zo leer je kinderen lezen en spellen
Effectieve instructie
Onderzoek naar leren lezen en spellen
Lezen en spellen: Theorie en Praktijk
"Ongestoord voort" Ede 21 april 2004 Leren spellen S limme oefeningen en het bevorderen van het spellingbewustzijn Anna M. T. Bosman KU Nijmegen
Wetenschappelijk onderzoek naar Hoogsensitiviteit
Terugkomdag Ortho16 nov 2001 Leesproblemen voorspellen: Mogelijk of Onmogelijk? Wenselijk of Onwenselijk? dr. Anna M. T. Bosman KU Nijmegen, Orthopedagogiek:
Waarom bestaat er geen systematische spellinginstructiemethode? Anna M. T. Bosman Radboud Universiteit Nijmegen Siméa: Samen werken.
Aanpak van lees- en spellingproblemen in de school
EBL: een woordeloze therapeutische aanpak
Klik ergens op het witte deel van deze pagina om verder te gaan
Individuele leerlijnen
Opleiding Brandveiligheidsadviseur
Welkom Informatieavond 26 maart Doel: Doel: Aan het einde van deze bijeenkomst zijn jullie in hoofdlijnen geïnformeerd over: de wijze waarop wij.
Werken op de Muiswerkmanier. Onderzoek toont aan Didactische mode.
Woensdag 11 september Welkom. woensdag 11 september Welkom.
Informatie- avond groep 6
Dyslexie De Wissel Herlaarhof.
Het werken met portfolio
LEZEN OP DE WINDROOS HOMMEL EN STILLEZEN.
De gezonde school en genotmiddelen
Voor leesplezier én resultaat!
IB-netwerk Expertisegroep dyslexie
Bouw!.
Structureel Coöperatief Leren
Fonemisch bewustzijn & Letterkennis in groep 1 en 2 Mariët Förrer
Op de informatieavond van groep 6
Voor leesplezier én resultaat!
Informatieavond groep 4
Presentatie methodeanalyse Zo leren kinderen lezen en spellen & Leeslijn De Hand-out.
Welkom in groep 4 André Bovelander en Nikie Mesker.
Studiereis Finland. Dagblad Trouw, onderwijssysteem.
Informatieavond 6B. Algemene informatie Voorstellen: Suzanne de Haan Telefoonlijst en noodnummers Schoolgids, info en weblog 6B:
Informatie-avond groep Groep 6 Een leuke en enthousiaste groep!
Een jaar later… Inclusief praktische ervaringen van leerkrachten Jan Engelen & Nicole Goossens.
Belang van spellingstrategieën Hoe komen kinderen tot de juiste spelling? Leerplan: ervaren gemengde flexibele spellers Hoorweg: zoals je het hoort Onthoudweg:
Informatie avond groep 3. Planning van de avond Voorstellen Sociaal-emotionele ontwikkeling. Praktische en belangrijke informatie van de groep Actieve.
Talentontwikkeling “Zoek en vind het talent van ieder kind”
Welkom op de informatie- avond van groep 3&4.. Even voorstellen... Groep 3/4: Kelly Spooren & Anouchka van de Coolwijk.
Leerproblemen oplossen = Het onderwijs verbeteren Prof. dr. Anna M.T. Bosman Directeur Onderwijsinstituut Pedagogische Wetenschappen en Onderwijskunde.
Bouw! (van Lexima) Een interventieprogramma waarmee leesproblemen bij risicoleerlingen in gr 2 t/m 4 worden voorkomen.
Leren lezen, spellen en rekenen. Vooral een kwestie van goed onderwijs
Wat is coöperatief leren?
Programma informatieavond groep 7
Hoe toets je spellingkennis?
‘Dyslexie’ of Niet zo makkelijk leren lezen en spellen
Zo leer je kinderen lezen en spellen
informatieavond groep 3
Leren lezen, spellen en rekenen. Vooral een kwestie van goed onderwijs
Evalueren om te leren vs. evalueren van het leren
Effectief lees- en spellingonderwijs
Transcript van de presentatie:

Effectief spellingonderwijs Prof. dr. Anna M. T. Bosman Radboud Universiteit Nijmegen Sectie Orthopedagogiek van Leren en Ontwikkeling www.annabosman.eu 1

Stand van zaken van het spellingonderwijs Onderbelicht Onderzoek Onderwijs Meeste methodieken

Opbouw van de spellingcategorieën Klankzuiver: Alle prototypische klank- letterkoppelingen; inclusief AU-OU (au-plaat) en EI-IJ (ei-plaat) Niet-klankzuiver: regels en denkwijzen meer dan 30

Wat is een goede didaktiek? Zo leer je kinderen lezen en spellen Drs. José L.M. Schraven www.zoleerjekinderenlezenenspellen.nl

dit alles tezamen maakt de methodiek PREVENTIEF! En waarom?? instructie door de leerkracht (direct instructiemodel) Organisatie is groepsgewijs en busopstelling (functioneel) volledige oriënteringsbasis (Russische leerpsychologie) gestructureerde aanpak (taakanalytisch) herhaling en oefening (overleren) vast les- en dagritme (vertrouwdheid) multisensoriële basis (belichaming) kennis van het Nederlands (regels en denkwijzen) kennis over leren lezen en spellen (probleemgebieden) dit alles tezamen maakt de methodiek PREVENTIEF! 5

Cito Spellingscores Bao Groep 3 Groep 6

Cito spelling scores Sbao E3b 2006-2007

Wat moet er veranderen in het onderwijs? Spellingonderwijs gelijk laten lopen met lezen (vanaf de eerste dag) Elke dag een oefendictee Structuur is leidraad (regels en denkwijzen) Leerkracht oefent samen met de leerlingen

Wat moet er veranderen in het toetsen van de spelling? Het dictee keert terug als toetsvorm De meerkeuzetoetsvorm wordt afgeschaft Leerkrachten analyseren zelf de spelfouten Leerlingen krijgen altijd (en zo snel mogelijk) inhoudelijke feedback op hun spelling

Waarom geen meerkeuze? A. Ben je in de zomer op vakantie geweest? B. De caviea van de buren heet Sammie. C. Mijn moeder heeft een taart gebakken D. Weet jij waarom hij zo raar doet? 10

Daarom!! a -9 j -1 b -8 k c -5 l d -3 m e n f -2 o 1 g p 2 h q 3 i r 4 Leerling Verschil a -9 j -1 b -8 k c -5 l d -3 m e n f -2 o 1 g p 2 h q 3 i r 4 16% goed op dictee; fout op meerkeuze 9.8% fout op dictee; goed op meerkeuze 11

Referentieniveaus!? Ambitieniveau 1S is nu 65% kan naar minimaal 85% voor alle leerlingen (voor Bao 95%) Ambitieniveau 1F is nu 85% kan naar 95% voor alle leerlingen (voor Bao 100%) Waarom? zie het succes van ZLKLS 12

Spellingtijd is Spellingkwaliteit Dagelijks Een half uur Leerkracht is actief betrokken bij de les Spellingtijd is Spellingkwaliteit 13

Spellingcontrole NIET in het basisonderwijs, omdat een correct antwoord aanklikken didactisch zinloos is er veel pogingen nodig zijn om een woord alsnog goed te spellen vooral zwakke spellers feedback nodig hebben over de oorzaak van de fout men vrijwel uitsluitend van zelf opschrijven/intypen leert spellen (niet van voordoen) Bron: Huygevoort, M. (2009). Improving Beginning Literacy Skills by means of an Interactive Computer Environment. Academisch Proefschrift. 14

Speciale dank aan Drs. José Schraven SBO ‘De Schalm’ te Zwolle OBS ‘Het kofschip’ te Zevenaar