Leren met een expert & een "embodied" agent. Inhoud Leren met experts Voorbeelden Scripts Scaffolden met een Embodied Agent Europese ontwikkeling in Atgentive.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Brein en dyslexie Anneke Smits
Advertisements

Acadoo ’s Best Practice NIOC April 2002 Marion van den Kroonenberg.
4C/ID Gebruikersdag, 17 april 2012, Utrecht
ICT, e-learning, e-government, onbegrensde mogelijkheden? Jules J. de Rijp, MPA 2 november 2013.
feedback als leidend principe
KM QUEST: een kennismanagement simulatie leerprogramma
ITCOLE: samenwerkend leren binnen een ELO Wilfred Rubens.
Kom verder. Saxion. Geautomatiseerde feedback Caroline Timmers 4 juni 2014.
Docentendag Schilderen en Onderhoud: lesmateriaal
Drieslag functioneel rekenen
Informeel leren en….. social media
Het belang van een evidence based benadering in het onderwijs
Workshop Testen 18 februari.
Datum universitair onderwijscentrum groningen Presentatie onderzoeksproject TCCR, 23 juni 2009 Siebrich de Vries,
Databases I (H. 1) Wiebren de Jonge Vrije Universiteit, Amsterdam Voorlopige versie 2003.
Designing Knowledge Systems b Hoofdstuk 11 van Knowledge Engineering and Management. The CommonKADS Methodology. b A.Th. Schreiber, J.M. Akkermans, A.A.Anjewierder,
Wat weten we over computersimulaties in het onderwijs?
Effectiviteit van de VAST-game Een Serious Game voor uitspraak Engels
Docentontwerpteams en self-efficacy
De 3 Dimensies van Collaborative Learning: het PEERS project op University College Maastricht Oscar van den Wijngaard, Community of Practice HU 8 april.
in relatie tot een actieve leefstijl
W AT ALS …. S EKSUELE EN RELATIONELE ONTWIKKELING Groep 10 Gedrags-en maatschappijwetenschappen Isabelle Rots.
Evaluatie Technieken Course 10, CMC, 04/11/03. 04/11/03HC102 Evaluation and Testing “ Experienced designers have attained the wisdom and humility to know.
Hoe kunnen we een lerende eigenaar maken van zijn eigen ontwikkeling?
Informatiesystemen in de Bouw
Begeleiding van experimenterende alcohol- en druggebruikende jongeren Werkgroep onderwijs, werkgroep gezondheidszorg en hulpverlening.
Mercator Europees Kenniscentrum voor Meertaligheid en Taalleren
SURF SiX expertisegroep IMS Specificaties update Pierre Gorissen 11 maart 2004.
Samenwerkend leren Kris Van den Branden
Het nieuwe werken Visie Peter Fingar. Het werk verandert: –Meer informatie gericht: gebruiken, verwerken en actie Transactie-informatie Omgevingsinformatie.
Workshop Extra Leertijd Conferentie Children’s Zone 6 maart 2014.
Leeromgeving als katalysator voor leren voor duurzame ontwikkeling Het Groene Onderwijs & LvDO NRO 14 november 2014 Stan Frijters
4C/ID Versie 2 Jeroen J.G. van Merriënboer
Evaluatie-onderzoek sociale veiligheid lhbt Freek Bucx
Master in de Meertalige Professionele Communicatie Visualization of agreement and discussion processes during computer-supported collaborative learning.
MOOD CITY mediawijs(heid) troef! - spelen met mediawijs(heid)
Welkom aan boord van de Ark van Onderzoek Kennismakingsbijeenkomst met het platform 19 oktober 2015 Author´s name and/or Institution.
Inspiratie Blended Learning 24 juni Interactief? Teach what you preach…
Gemakkelijker onderzoekend leren in de klas dankzij de online leermiddelenbank van Scientix.
Evalueren in afstandsonderwijs (blended learning) Martin Valcke Onderwijsdag AUH - 18 januari 2016.
HET ONDERWIJS IN FINLAND Studiereis maart 2016.
EXOVA ONDERWIJS OP MAAT VOOR ELKE LEERLING Excellent Onderwijs Voor Allen Excellente Ontwikkeling Voor Allen Onderwijsverandering van binnen uit.
Lectoraat Eigentijds Beoordelen in het Onderwijs (EBO) Jos Castelijns, Marja Wijnen, Mark Wouters & Willem Heldens Interactum 8 april 2011.
1 Challenge the future Afstudeerpresentatie Verbetering van TPM implementatiebeheersing bij de Heineken Brouwerij Zoeterwoude.
‘ Weg met de student ‘ Weg met de student Rene F.W. Diekstra.
Amsterdam Airport Schiphol 1 Anne Helsdingen Saskia Brand-Gruwel CELSTEC, OUNL Jeroen van Merriënboer Universiteit Maastricht 26 juni 2009 Project Outreach.
Elektronische Leer Omgeving “de rode draad in het onderwijs” bron: A. Van der Hoeff.
With the support of the Lifelong Learning Programme of the European Union
Talentregio / KWTO 9 JUNI 2016 HAND-OUT OP
Informatieavond 7 juni 2016 Agenda voor vanavond: 1.Welkom en toelichting op de avond 2.Visie en aantallen kinderen 3.Kaders vanuit school en overheid.
Beginnen met lesplannning
Justian Knobbout Promovendus bij het lectoraat Digital Smart Services
Computational Thinking Leren op je Eigen Niveau
Wat is de Amsterdamse MBO-Agenda?
Blended Learning en Keuzedelen: Een perfecte combinatie
Lectora als ontwikkeltool voor interactieve multimedia programma’s
Woordjes leer je alleen maar door te stampen
Sessie: Structurele evaluatie voor adaptief beleid
E-learning in het onderwijs
De rol van evaluatie in gedifferentieerd onderwijs
Bert van Oers Faculteit Psychologie & Pedagogiek
BRIDGE, de brug van school naar werk. Presentatie t. b. v
Zelfregulatie op Cartesius2
Learning paths for key roles
Gebruikersbijeenkomst SOWISO
In control ? Gerard Oostveen
Impact Themadag HO Amersfoort, Bas Beisiegel NA Erasmus+
Onderzoek ‘Loopbanen in het secundair onderwijs’: een stand van zaken
The Future Teacher 3.0.
Transcript van de presentatie:

Leren met een expert & een "embodied" agent

Inhoud Leren met experts Voorbeelden Scripts Scaffolden met een Embodied Agent Europese ontwikkeling in Atgentive Onderzoek

Leren met een expert Leerkracht Student Expert Onderwijs Maatschappij

Techniek

De Bank Manager Burght abn met foto’s

Scripts Definitie (Dillenbourg, 2005) –Didactic scenarios that structure collaborative larning activities, specifying roles, Subtasks, deadlines… Convergence point between instructional engineering and socio-constructivist stream Dimensions: granularity, degree of coercion, locus of control, degree of generality

Script: De vijf stap Stap 1. Jezelf voorstellen. Stap 2. Je doel stellen. Stap 3. Kies je expert. Stap 4. Maak je woordspin. Stap 5. Samenwerken.

School B

Vo project 1 en 2

School C

Scaffolding Providing assistance to student on as-needed basis, fading the assistance as the competence increases (wood, 1976 in Azevedo &Hadwin, 2006) Static support  dynamic Fixed  adaptive Kind of learning supported Source and modality Timing of scaffolding

Agent Flash agent on top of the screen –Emotie & tekst balon –Gebruik: Navigatie ondersteuning Living Actor agent –Emotions –Animations –Text balloon – voice –Gebruik: Navigatie ondersteuning and procedurele

Leerlijnen Dynamic, fixed, navigatie & procedures De agent wordt aangestuurd door de scripts (leerlijnen): een aantal gekoppelde leeractiviteiten Per leeractiviteit ondersteuning door de agent –Introductie van de activiteit –Navigatie naar de activiteit –Uitleg over de activiteit –Feedback over de activiteit Op basis van positie en persoon

Voor en Nadelen + nieuwe gebruikers + jonge leerlingen (8 – 11) -Gevorderde gebruikers (microsoft effect) -Oudere leerlingen -Leerprocessen zijn niet linear -Scaffolds zijn niet statisch (omvang project)

Atgentive Attentive agents for collaborative learners Dynamic, adaptive, Interventie model

Stap 1; Event Model

Events Model Input van de leeromgeving –Positie in de omgeving –Voortgang van de gebruiker –Gedrag van de gebruiker ASKME –User tracking: toetsenbord, muis & webcam

Stap 2; The intervention model

Interventie model Regulatieve interventies –Gericht op het uitlokken van regulatief gedrag Cognitieve interventies –Gericht op het uitlokken van cognitive activiteiten Metacognitieve interventies –Gericht op het uitlokken van meta cognitive activiteiten Motivatie interventies

Stap 3; WoZzing

Wizard of OZ

Formatieve evaluatie 10 WOZ sessions User judgement: –Fit events – reasonable to good –User reactions – happy - satisfied –Support performance –Completeness, exclusiveness

Stap 4; AtGentive implementation

Scenarios Scenario’s –External events –Idle user –Guidance of learning Timing –Direct, breakpoint, relatieve taak Type interventie –Selectie uit het interventie model

Individuele Interventies Modality; agent of text Text: –Vorm: directief, innitatief, vragende –Inhoud: functionele boodschap, waarde Agent: –Locatie agent –Emotie –Animatie –Stem –Appearance

Onderzoek Maart – april, lab onderzoek in Finland –Effecten van individuele interventies mbv eyetracking Mei - Juni, praktijk onderzoek in Tjechie –Vergelijking tussen agents Sept – okt, praktijk onderzoek in Nederland –Effect van directieve en innitierende interventies op groepsproces en leeruitkomsten –Effecten van mate van controle over het script op groepsproces en leeruitkomsten