Leren met een expert & een "embodied" agent
Inhoud Leren met experts Voorbeelden Scripts Scaffolden met een Embodied Agent Europese ontwikkeling in Atgentive Onderzoek
Leren met een expert Leerkracht Student Expert Onderwijs Maatschappij
Techniek
De Bank Manager Burght abn met foto’s
Scripts Definitie (Dillenbourg, 2005) –Didactic scenarios that structure collaborative larning activities, specifying roles, Subtasks, deadlines… Convergence point between instructional engineering and socio-constructivist stream Dimensions: granularity, degree of coercion, locus of control, degree of generality
Script: De vijf stap Stap 1. Jezelf voorstellen. Stap 2. Je doel stellen. Stap 3. Kies je expert. Stap 4. Maak je woordspin. Stap 5. Samenwerken.
School B
Vo project 1 en 2
School C
Scaffolding Providing assistance to student on as-needed basis, fading the assistance as the competence increases (wood, 1976 in Azevedo &Hadwin, 2006) Static support dynamic Fixed adaptive Kind of learning supported Source and modality Timing of scaffolding
Agent Flash agent on top of the screen –Emotie & tekst balon –Gebruik: Navigatie ondersteuning Living Actor agent –Emotions –Animations –Text balloon – voice –Gebruik: Navigatie ondersteuning and procedurele
Leerlijnen Dynamic, fixed, navigatie & procedures De agent wordt aangestuurd door de scripts (leerlijnen): een aantal gekoppelde leeractiviteiten Per leeractiviteit ondersteuning door de agent –Introductie van de activiteit –Navigatie naar de activiteit –Uitleg over de activiteit –Feedback over de activiteit Op basis van positie en persoon
Voor en Nadelen + nieuwe gebruikers + jonge leerlingen (8 – 11) -Gevorderde gebruikers (microsoft effect) -Oudere leerlingen -Leerprocessen zijn niet linear -Scaffolds zijn niet statisch (omvang project)
Atgentive Attentive agents for collaborative learners Dynamic, adaptive, Interventie model
Stap 1; Event Model
Events Model Input van de leeromgeving –Positie in de omgeving –Voortgang van de gebruiker –Gedrag van de gebruiker ASKME –User tracking: toetsenbord, muis & webcam
Stap 2; The intervention model
Interventie model Regulatieve interventies –Gericht op het uitlokken van regulatief gedrag Cognitieve interventies –Gericht op het uitlokken van cognitive activiteiten Metacognitieve interventies –Gericht op het uitlokken van meta cognitive activiteiten Motivatie interventies
Stap 3; WoZzing
Wizard of OZ
Formatieve evaluatie 10 WOZ sessions User judgement: –Fit events – reasonable to good –User reactions – happy - satisfied –Support performance –Completeness, exclusiveness
Stap 4; AtGentive implementation
Scenarios Scenario’s –External events –Idle user –Guidance of learning Timing –Direct, breakpoint, relatieve taak Type interventie –Selectie uit het interventie model
Individuele Interventies Modality; agent of text Text: –Vorm: directief, innitatief, vragende –Inhoud: functionele boodschap, waarde Agent: –Locatie agent –Emotie –Animatie –Stem –Appearance
Onderzoek Maart – april, lab onderzoek in Finland –Effecten van individuele interventies mbv eyetracking Mei - Juni, praktijk onderzoek in Tjechie –Vergelijking tussen agents Sept – okt, praktijk onderzoek in Nederland –Effect van directieve en innitierende interventies op groepsproces en leeruitkomsten –Effecten van mate van controle over het script op groepsproces en leeruitkomsten