Naar een taalgerichte lerarenopleiding ENW AUGent Penvoerende instelling: HoGent 2.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
ZUURSTOF VOOR NEDERLANDS Taalscreenings en taalontwikkeling
Advertisements

Lectoraat Lesgeven in de Multiculturele School
Project ‘Taalcompetenties vertaald
1 Europese Vereniging for het Toetsen en Beoordelen van Taalvaardigheid
Lieve De Wachter Jordi Heeren
Prestatiemonitor 2009 Steenwijkerland. Prestatiemonitor 2009 in opdracht van.
Communicatie & Presentatie
Aanvang eerste leerjaar
Edurama.be Website ter ontsluiting van onderzoek voor lerarenopleiders en voor studenten in de lerarenopleiding Projectgroep KATHO, departement Lerarenopleiding.
Digitale Studiemaatjes
Integraal gemeentelijk gezondheidsbeleid overgewicht Praktijkervaringen opgedaan in Zuid Limburg Mieke Steenbakkkers Diner Pensant Maastricht, 4 september.
ACHTERSTANDBESTRIJDING EN REFERENTIENIVEAUS voor taal en rekenen in het VO Wat staat scholen te doen? Flitspresentaties september / oktober 2012 –

Klassieke AO Leseenheid1
PowerPointslides maken
Didactiek procesgerichte aanpak
Universal Design for Learning 24/09/2013 UGent Karen Leyman.
Studiedag project onderwijs, stage en tewerkstelling van jongeren met ASS.
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
(G)een kwestie van knippen en plakken?
Project Maatschappelijke Identiteit. 2 De stad/de gemeente De stad/de gemeente week 1 Brainstorming Quiz Website bekijken over eigen stad/gemeente Duiding:
Werken aan leerlijnen onderzoekscompetenties in de lerarenopleidingen
Kwaliteitsmeting internationale partnerschappen
Symposium 27/11/2013 Zuurstof voor het vak Natuurwetenschappen.
Taal en rekenen Joke van Balen.
Mijn Trajectboekje Een handige hulp?.
Voor leesplezier én resultaat!
Hoe maak je schooltaal toegankelijk?
Van diagnose tot impactevaluatie ‘(Af)studeren met een functiebeperking in het hoger onderwijs’
Leerlijnen in de lerarenopleiding
Taalontwikkelend lesgeven? Taalgericht vakonderwijs?
Taalcoaching voor beroepsopleidingen met laagtaalvaardige cursisten
1 BUE: de eerste cijfers Gijs Martens HRM Netwerk 22/02/02.
Groep 6.
Informatieavond Groep Het Baken
‘Veilig en duurzaam naar school’ Project mobiliteit 2008 Gemeente Destelbergen - Heusden.
VELOV-conferentie – 26 februari 2015 Project RP Novelle ( )
Aanvullende subsidiëring gecombineerd onderwijs Wie zijn wij Volwassenenonderwijs Kisp Schaalvergroting centra in Oost-Vlaanderen cvo Kisp.
ASTRID GEUDENS HOOFDAUTEUR.
STEL: In team in de klas: aan de slag met duo-stages in de lerarenopleiding! ENW-project 01/09/ /08/2014 Sprekers: Ilse Ruys (Arteveldehogeschool)
ICT Design Team Kunst en Cultuur Street Art in Gent.
Taalarmoede = Kansarmoede Een inspiratiegids om taalgericht en taalontwikkelend aan de slag te gaan binnen tutoring 12 mei 2015.
PRIMO Opleiding Taalexpert
Taalbeleid in de 21 ste eeuw Hoe kan digitalisering de taalvaardigheid van studenten in het hoger onderwijs versterken? Een casus vanuit de student Forum.
Aan de slag met een digitale tool voor woordenschat
Inhoud bijeenkomst 2 Oriёntatie op je praktijkonderzoek:
Rapportagetechniek Wat moet er in een voorwoord?
Hoe in de CLIL-klaspraktijk omgaan met woordenschat (vakterminologie) en functionele taalhandelingen? Jurgen Stevens -Leerkracht Sint-Aloysiuscollege Ninove.
Taalbeheersing Rotterdam, 00 januari 2007 Deze week: Geen individuele begeleiding! Inleiding af Intervisie op taal en inhoud Uitleg middenstuk Zelf zoeken.
Rapportagetechniek Wat moet er in een voorwoord?
en het leerlingvolgsysteem
Taalscreening fase 2: opvolging
1 van 9 Hoofdstuk 9 Nederlands als tweede taal. 2 van 9 Achtergronden Migratie in Nederland o speciale aandacht voor NT2 is nodig o ook voor nieuwkomers.
Op weg naar een design for all? UNIVERSEEL ONTWERP IN DE KLAS 1.
Informatieavond groep 8, Kees van den Groenendaal 8.
‘Diversiteit en taalbeleid Kortrijk’ 15 december 2011 Talenplan stad Kortrijk Nederlands en meertaligheid als voorwaarde en toegangspoort voor stedelijke.
Krachtige STEM-leraren vormen: naar een multidisciplinair didactiektraject als OPO binnen de lerarenopleiding Heleen Bossuyt & Nele Vandamme.
Geletterdheid in CVO 20 mei 2016.
Twee jaar clil in het vlaams secundair onderwijs: een evaluatie
Hoe de onderwijspraktijk aansluit op schoolse taalleerbehoeften
Kennisdeling en het valoriseren van leerpunten: conclusies
Aanpak van laaggeletterdheid
taal speelt een rol in alle vakken
Elke les is een taalles Welke taalsteun hebben mbo-studenten nodig?
Onderzoeksgemeenschappen en ervaren onderzoekers professionaliseren lerarenopleidingen
Nederlands / Vlaams Platform Taalbeleid Hoger Onderwijs Platformbijeenkomst n.a.v. Adviesrapport ‘Vaart met taalvaardigheid. Taalbeleid in het hoger.

Examen Engels G.Kaya.
Transcript van de presentatie:

Naar een taalgerichte lerarenopleiding ENW AUGent Penvoerende instelling: HoGent 2

Inleiding

Overzicht 1.Doelstellingen 2.Historiek 3.Methodologie 3.1 Evaluatie vorige tools 3.2 Behoefteanalyse 4.Ontwikkeling instrument 4.1 Structureel 4.2 Inhoudelijk 4

Doelstellingen Ontwikkeling elektronisch oefen- en toetsinstrument Nederlandse taalvaardigheid voor lerarenopleidingen ENW AUGent Ontwikkeling professionaliseringstraject rond taalbeleid voor elke partnerinstelling 5

Historiek Aanwezige expertise in HoGent. Project ‘Taal als springplank tot het hoger onderwijs’ Project startcompetenties 6

Methodologie

Methodologie Evaluatie eerder ontwikkelde instrumenten Behoefteanalyse om actuele taalleerbehoeften in kaart te brengen 8

Conclusies evaluatie vorige tools Optimalisering leerpad Doelgroep met zeer uiteenlopende niveaus Nederlandse taalbeheersing: SLO  HSO Rechtstreekse koppeling screening & remediëring Bevordering aantrekkelijkheid en toegankelijkheid 9

Behoefteanalyse Triangulatie van bronnen en methodes is essentieel om betrouwbare data te verzamelen (Long, 2005). BronnenMethodes StudentenInterviews LesgeversFocusgroepen TestscoresLesobservaties 10

Resultaten behoefteanalyse Leesvaardigheid Pijnpunt voor zowel studenten als lesgevers. Spelling Nood aan herhaling basis. Werkwoorden Flagrante fouten! Zeer groot pijnpunt volgens studenten. Zinsbouw & woordvorming Leesbaarheid zinnen! Slechte woordvolgorde, tangconstructies Tekstopbouw Alineaopbouw Verwijs- en verbindingswoorden. 11

Ontwikkeling InstrumenTaal

StructuurStructuur ScreeningZelfstudiepakketten Werkwoorden Spelling Lezen Niveau 3 Oefentraject Leertraject Niveau 2Leertraject Niveau 1 Oefentraject Niveau 1 Niveau 2 Niveau 3 Lezen Werkwoorden

Inhoud Invulling en indeling op basis van resultaten behoefteanalyse Sensibiliserende en theoretische benadering voor bepaalde aspecten (bv. registerkeuze, spreektaal vs. schrijftaal, …) 14

Overzicht inhoud InstrumenTaal 1.Spelling 2.Werkwoorden 3.Zinsbouw en woordvorming 4.Woordenschat 5.Tekstopbouw - Alineaopbouw - Tekststructuur 6.Begrijpend lezen 7.Luistervaardigheid 15

Sreenshots of filmpje toevoegen