Simulatie dynamisch busstation Naam: Diana Pikkert – van de Weijenberg Marc Stanescu Bedrijf: AGV - Movares woensdag 2 november 2011
Simulatie dynamisch busstation Inhoud Inleiding Statisch vs dynamisch Opbouw model Uitgangspunten Resultaten woensdag 2 november 2011
Inleiding Busstation IJsei woensdag 2 november 2011
Inleiding Busstation IJsei woensdag 2 november 2011
Problematiek combinatie van: Inleiding Problematiek combinatie van: Veel bussen per uur; Aantal haltes beperkt door ruimtegebrek; Ruimte optimaal benutten: Dynamiseren? woensdag 2 november 2011
Statisch vs dynamisch (model) Statisch model: Blokkenmodel Geen interactie voertuigen Dynamisch model: Ontwikkeld model Interactie tussen voertuigen woensdag 2 november 2011
Statisch vs dynamisch (toewijzing) Statisch systeem: Vaste halte Dynamisch systeem: Flexibele halte toewijzing woensdag 2 november 2011
Opbouw model Eigen ontwikkeling - Vissim - Matlab - Excel woensdag 2 november 2011
Optimale haltetoedeling: Opbouw model Optimale haltetoedeling: Integer lineair programmeer probleem (ILP) Kostenfunctie Voorwaarden Specifiek toegespitste Solver applicatie woensdag 2 november 2011
Uitgangspunten Ingegeven voorkeurshalte Doel = minimale afwijking voor reizigers (clusters) 15 minuten voor aankomst in toedeling 5 minuten voor aankomst toedeling “vast” en op borden Toedeling pas werkelijk definitief bij oprijden busstation woensdag 2 november 2011
Resultaten Vergelijking tussen dynamisch en traditioneel busstation mogelijk; Knelpunten circulatie zichtbaar; Uitvoer visueel en cijfermatig (link) Nu ook: voetgangers modelleren; woensdag 2 november 2011