1 woensdag 2 november 2011 Meetmethode landbouwverkeer Resultaten N358 – Fryslân dr.ir. Geertje Hegeman – DHV ir. Harm Dijkstra – Provincie Fryslân.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Enquête bij de leden van Fietsersbond Halle Resultaten.
Advertisements

Zorg voor Amstelveen 29 januari 2012.
1 1 De Gelderse Maat Discussie Regionale Uitvoeringsdiensten in relatie tot externe veiligheid 1 december 2009 Jaarcongres Relevant Gerard Nieuwe Weme.
Vlucht voor je er niet meer uit komt! Vereiste uitgangsbreedte leidt tot hoofdbrekens.
Diederik Cops Leuvens Instituut voor Criminologie
Hier een snelle en goedkope oplossing voor Stabroek.
Inkomenseffecten van woningbouw workshop evaluatieonderzoek 28 maart 2013 Dr. R. Willemse Teamleider beleidsonderzoek Rekenkamer Rotterdam.
Voetgangersmodel ViSWalk
Financieringsmogelijkheden van de geestelijke verzorging
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
Welkom 1.
OV en Ruimte Effecten van beter OV,ruimtelijk beleid en flankerend beleid. Is het geheel meer dan de som der delen? Hans Hilbers, PBL.
Onderwerpen van deze presentatie
Andere Tijden? Informatie over een continurooster met gelijke schooldagen voor alle kinderen van de Twirre.
Marjan den Ouden november 2008, P4959 Kwaliteit van bereik versus effectiviteit dagbladreclame.
Ontwerpregels voor kruispunten
Ik ben ziekenfonds, maar aanvullend particulier Status van de AV en de AV+ Copyright © Dale Carnegie & Associates, Inc.
Overzicht presentatie
Internationale hogeschool Breda Wiskunde bij het ontwerpen en evalueren van verkeerslichtenregelingen Wachten voor een verkeerslicht duurt altijd te lang…..
MedMec Q3 Workshop co-creatie De student is in staat: Het begrip co-creatie en de voordelen van co-creatie te benoemen. De voorwaarden te benoemen om te.
Agenda  Lessen (6)  tot  hs 30
Innovatieve kustverdediging Maurits van der Ven, 4 oktober 2011
Schooltijden Het beste onderwijs Uitwerking van een aantal voorstellen.
Opdrachten Snelheid.
Opdrachten Snelheid.
Tussenschoolse Opvang OBS Molenbeek 15 juni 2011
Presentatie Flexcollege Experimenteren met flexibiliseren
Gezonde lucht in de ruimtelijke praktijk: De Amsterdamse Richtlijn gevoelige bestemmingen luchtkwaliteit Saskia van der Zee (GGD) en Harry van Bergen.
Taskforce Mobiliteitsmanagement:
DCMR Buro Lucht / Marcel Koeleman
Boom rooien in de binnentuin van de Ostreaflat op 14, 15, 20 en 21 december 2011.
Veilig op weg effecten stadsregionaal beleid sociale veiligheid presentatie portefeuillehoudersoverleg Verkeer en Vervoer 12 januari 2012.
Ruimtelijke ordening en buisleidingen Kennistafel 30 mei 2007.
Aanpassing GEP’s voor de Rijkswateren
Kilometer per uur.
Validiteit, betrouwbaarheid en casemixcorrectie
Woensdag 2 november 2011 Veiligheidsprocedure op netwerkwerkniveau Dr. ir. A. (Atze) Dijkstra SWOV.
Woensdag 2 november 2011 bromfietsrijbewijs: drempels helpen Gedragsbeïnvloeding door invoering praktijkexamen Willem Vermeulen, Dienst Verkeer en Scheepvaart,
5.3 Schaduw en spiegelbeeld Marianne & Janine H2C
“In opdracht van Oranjewoud B.V.” 1.  Welkom!  Samenwerking tussen E, W, IPO, IM  School of E&D of Applied Sciences 2.
Maatschappelijke stages Een onderzoek over maatschappelijke stages onder leerlingen, kunstencentra, amateurkunstverenigingen en stagemakelaars.
Snelwegsystemen Jos Beukeveld Mei 2011.
Concept-Regelscenario, situatie 3: Kooppiek Ikea Hart rond Delft 30 juni 2005 Omschrijving Piekaanbod van vekeer richting Ikea Delft, nabij de aansluiting.
Harderwijk: waar ligt het?
Studie hoofdontsluiting Leek-Roden werkatelier 15 oktober 2008 (verkeerskundige aspecten)
Wat vinden bewoners van Maarsseveen-Molenpolder van het verkeer in hun straten? Gerco van den Berg, Liesbeth Tettero, Gerard Baars, Wim de Groot, Helena.
Andere schooltijden op De Wegwijzer?
Voorlichtingsbijeenkomst. 100K ontwikkelbudget voor slimme mobiliteitsoplossingen.
Challenge the future Delft University of Technology Netwerk transmissie model Verkeersmodel voor groot-stedelijke gebieden Victor L. Knoop.
Koos Louwerse, Govert de With
INLEIDING ONDERZOEK MARKETING, MARKTONDERZOEK & COMMUNICATIE
Aanpak Verkeersonveiligheid Fietsverkeer 17 april 2014.
Emeritiforum 23/10/2014 Ir. Wilfried Verachtert (Imec) Prof. Bart Preneel (KULeuven Esat) Moderator Prof. Em. Hugo De Man.
Andere Schooltijden 12 januari 2015.
Monitoring Harmsenbrug
1.VUL AAN 25 PUNTEN 2. Corrigeer deze formule door toevoeging van 1 streepje: 25 Pt 3. Schrijf om het even wat : 25 Pt 4. Teken een rechthoek met drie.
Module Waarnemen, observeren en rapporteren Les 2
Aanbeveling fietsstroken CROW-Fietsberaad
Op weg naar een PVVP+ Kaderstellende discussie 3e ronde 16 juli 2004  Bestuurlijke samenwerking, 2e kaderstellende discussie  Ontschotting, 1e (vrije)
1 Verbeterplan Zwembad “De Marke”” in opdracht van gemeente Hattem Maart 2014.
Energiebesparing bij bedrijven
Welkom bij de Wijkraad De Groote Wielen
Hier een snelle en goedkope oplossing voor Stabroek.
Tariefstelling Wmo 2019.
Afkoppelen hemelwater bedrijven Noord- en Midden-Limburg Bijeenkomst 25 januari 2018 Presentatie onderzoek ‘afkoppelen hemelwater bedrijven Noord- en.
Transcript van de presentatie:

1 woensdag 2 november 2011 Meetmethode landbouwverkeer Resultaten N358 – Fryslân dr.ir. Geertje Hegeman – DHV ir. Harm Dijkstra – Provincie Fryslân

2 Opzet presentatie Aanleiding/ achtergrond Opzet meetmethode Observaties langs de kant van de weg Participerende observatie Resultaten Alle onderzoeksvragen beantwoorden

3 Achtergrond Provincie Fryslân plaatst oproep via linked-in ‘Provincie Fryslân zoekt innovatieve onderzoeker die effecten van landbouwverkeer op het overige verkeer inzichtelijk kan maken’ Dilemma positie landbouwverkeer  Op provinciale wegen?  Inhaalverboden, parallelwegen?  Op alternatieve, gemeentelijke wegen? Oplossingen hebben voor- en nadelen Meer inzicht landbouwverkeer noodzakelijk

4 Opzet meetmethode Alle onderzoeksvragen tezamen beantwoorden:  Intensiteit landbouwverkeer en overige verkeer op GOW bubeko  Effect landbouwverkeer op reistijd overige verkeer – Reistijd & Volgrij  Veiligheid rond landbouwvoertuigen – Inhalen & Volgafstand Combinatie camera’s langs de kant van de weg (kentekencamera’s en overzichtscamera’s) en Participerende observatie (meerijden met landbouwvoertuig met camera’s) Ontwikkeling van meetmethode aan de hand van nulmeting op de N358

5 Observaties langs de kant van de weg N35 8

6 Participerende observatie

7 Resultaten Intensiteiten overige verkeer en landbouwverkeer Intensiteiten overige verkeer ‘normaal’  Ochtendpiek rond 7:30 -8:30, 300 vtg/uur  Middag piek rond uur, 600 vtg/uur  Etmaalintensiteit op drukste meetpunt rond vtg Intensiteiten landbouwverkeer  Grote verschillen  Donderdag en zaterdag druk (goed landbouwweer)  Max gemeten intensiteiten 140 landbouwvoertuigen tussen 7 en 21 uur – (It Oast, zaterdag)  Op de meeste uren liggen de intensiteiten tussen de 0 en 15 vtg

8 Resultaten Volgrij achter landbouwvoertuig Meer dan 75% van de volgrijen bestaat uit 0, 1, 2 ….8 voertuigen Lengte volgrij sterk afhankelijk van camerapositie 60

9 Resultaten Effect landbouwverkeer op reistijd overige verkeer Reistijd van volgers kan 1,5 keer toenemen, maar  Absolute toename beperkt (seconden, geen minuten)  Het treft slechts enkele volgers (relatie volgrijlengte)

10 Resultaten Participerende observatie VoorAchter

11 Conclusies en aanbevelingen Meetmethode landbouwverkeer is ontwikkeld. Meet:  Intensiteit en reistijd landbouwverkeer  Effect landbouwverkeer op reistijd overige verkeer  Fryslân heeft nulmeting! Toegepaste meetmethode >95% betrouwbaar Door verkregen inzichten meetmethode verder ontwikkeld:  Minder betrouwbaar, waarschijnlijk 90% haalbaar  Efficiënter en daarmee goedkoper en breder inzetbaar Het verkregen inzicht is noodzakelijk om effecten van maatregelen voor landbouwverkeer goed te kunnen bepalen.  Fryslân kan nu maatregelen toepassen (passeerstrook?) en effecten hiervan meten