1 woensdag 2 november 2011 Meetmethode landbouwverkeer Resultaten N358 – Fryslân dr.ir. Geertje Hegeman – DHV ir. Harm Dijkstra – Provincie Fryslân
2 Opzet presentatie Aanleiding/ achtergrond Opzet meetmethode Observaties langs de kant van de weg Participerende observatie Resultaten Alle onderzoeksvragen beantwoorden
3 Achtergrond Provincie Fryslân plaatst oproep via linked-in ‘Provincie Fryslân zoekt innovatieve onderzoeker die effecten van landbouwverkeer op het overige verkeer inzichtelijk kan maken’ Dilemma positie landbouwverkeer Op provinciale wegen? Inhaalverboden, parallelwegen? Op alternatieve, gemeentelijke wegen? Oplossingen hebben voor- en nadelen Meer inzicht landbouwverkeer noodzakelijk
4 Opzet meetmethode Alle onderzoeksvragen tezamen beantwoorden: Intensiteit landbouwverkeer en overige verkeer op GOW bubeko Effect landbouwverkeer op reistijd overige verkeer – Reistijd & Volgrij Veiligheid rond landbouwvoertuigen – Inhalen & Volgafstand Combinatie camera’s langs de kant van de weg (kentekencamera’s en overzichtscamera’s) en Participerende observatie (meerijden met landbouwvoertuig met camera’s) Ontwikkeling van meetmethode aan de hand van nulmeting op de N358
5 Observaties langs de kant van de weg N35 8
6 Participerende observatie
7 Resultaten Intensiteiten overige verkeer en landbouwverkeer Intensiteiten overige verkeer ‘normaal’ Ochtendpiek rond 7:30 -8:30, 300 vtg/uur Middag piek rond uur, 600 vtg/uur Etmaalintensiteit op drukste meetpunt rond vtg Intensiteiten landbouwverkeer Grote verschillen Donderdag en zaterdag druk (goed landbouwweer) Max gemeten intensiteiten 140 landbouwvoertuigen tussen 7 en 21 uur – (It Oast, zaterdag) Op de meeste uren liggen de intensiteiten tussen de 0 en 15 vtg
8 Resultaten Volgrij achter landbouwvoertuig Meer dan 75% van de volgrijen bestaat uit 0, 1, 2 ….8 voertuigen Lengte volgrij sterk afhankelijk van camerapositie 60
9 Resultaten Effect landbouwverkeer op reistijd overige verkeer Reistijd van volgers kan 1,5 keer toenemen, maar Absolute toename beperkt (seconden, geen minuten) Het treft slechts enkele volgers (relatie volgrijlengte)
10 Resultaten Participerende observatie VoorAchter
11 Conclusies en aanbevelingen Meetmethode landbouwverkeer is ontwikkeld. Meet: Intensiteit en reistijd landbouwverkeer Effect landbouwverkeer op reistijd overige verkeer Fryslân heeft nulmeting! Toegepaste meetmethode >95% betrouwbaar Door verkregen inzichten meetmethode verder ontwikkeld: Minder betrouwbaar, waarschijnlijk 90% haalbaar Efficiënter en daarmee goedkoper en breder inzetbaar Het verkregen inzicht is noodzakelijk om effecten van maatregelen voor landbouwverkeer goed te kunnen bepalen. Fryslân kan nu maatregelen toepassen (passeerstrook?) en effecten hiervan meten