Spreekvaardigheidstraining

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Goed werkgeverschap loont
Advertisements

Voorblad 2: Watermerk Typ hier de titel. Legitimering 1919 School en kindertuinen wil de jeugd nader brengen tot de natuur en daardoor tot het leven zelf.
‘O.V.R.’ Dialogue management
Naam van de Auteur 7 januari 2008 Schoolboeken de klas uit? Een korte inleiding…… Michiel Maas, programmamanager VO 23 januari 2008.
Van uitleggen leer je het meest
Pijplijnongeval te Gellingen
Ook buiten de klas kennismaken met de taal van je ‘buren’!
Digitaal Presenteren Publiek boeien Aandacht vasthouden s.
Record Linkage: Simulatie Resultaten Adelaide Ariel Biolink NL 28 maart 2014.
OGO Markten en sociale organisatievormen voor technologie en innovatie 0A412 1 Markten en sociale organisatievormen voor technologie en innovatie feedback.
| S turen Betere resultaten door docent-student voortgangsinteractie Projectleider Ellen Zillig-Straatman M eten A nalyseren I nformeren.
Round Table “Ontwikkelingen SAS70”
Hergebruik van taal- en spraakdata in e-health Remco van Veenendaal projectleider TST-Centrale Ehealth4com Nijmegen 3 oktober 2013.
Technische geletterdheid en onderwijs
Risico’s en contracten
Apeldoorn, 15 maart Bezoek aan Apeldoorn……..
Van idee tot digitaal materiaal
VELON KENNIS KOPPELEN DE ONTWIKKELING VAN BASISSCHOLEN ALS PROFESSIONELE LEERGEMEENCHAP Velon 2008 Kenniskring Schoolontwikkeling en Schoolmanagement.
Taal- en spraaktechnologie voor mensen met een leesbeperking
Algemene Ledenvergadering Vereniging Bedrijfskundig Ingenieurs
Mijn stage bij ijssel technologie
AARDRIJKSKUNDE in het VLAAMSE S.O.
Leer de namen van de noten 2
1 Datastructuren Sorteren: alleen of niet alleen vergelijkingen College 5.
Gerrit Bloothooft Spraaktechnologie Gerrit Bloothooft
Taal in Context Taal in Context Kick Off 13.30u – 15.10u 1. TiC in zo’n 50 woorden 2. Waarom TiC ? 3. Verwachtingen 4. Eindopdracht 5. Afronding.
INTERACTION DESIGN Week 8.
Neurale Netwerken Kunstmatige Intelligentie Rijksuniversiteit Groningen April 2005.
Kim J. H. Dirkx, Liesbeth Kester, Paul A. Kirschner
Toetsen als Leerinterventie. Samenvatten in het Testing Effect Paradigma. Kim J. H. Dirkx, Liesbeth Kester, Paul A. Kirschner CELSTEC, Open Universiteit.
SIP File Recovery Tool. Agenda 18/10/2006Maken agenda + onderzoeken van verschillende filetypes 25/10/2006Uitzoeken hoe er effecient gelezen en geschreven.
Wie zijn wij? ProRail is dé partner voor het aanbieden van mobiliteit op en rond het spoor en voor het oplossen van mobiliteits- vraagstukken in de randstad.
“Waar zijn we nou eigenlijk aan toe?”
“Waar zijn we nou eigenlijk aan toe?”
De eerste presentatie voor Nederlands
BSN nederland De Action Learning MBA
18 januari 2008 Tjalling Palmbergen©Integratie BSN Integratie Financieel Management 18 januari 2008 BSN Nederland.
Uitspraak trainen met een computer: is dat mogelijk? Ambra Neri Catia Cucchiarini, Helmer Strik Radboud Universiteit Nijmegen, CLST.
Een Module over Model Checking voor het VWO Frits Vaandrager1, David Jansen1 & Els Koopmans2 1Radboud Universiteit Nijmegen 2Olympus College Arnhem.
Waarom bestaat er geen systematische spellinginstructiemethode? Anna M. T. Bosman Radboud Universiteit Nijmegen Siméa: Samen werken.
Reference: November 26, Minor Offshore Engineering & Automation 's-Hertogenbosch november 2009 Joannes Collette Lector Industriële automatisering.
DE GROOTSTE GEMENE DELER
De nieuwe sociale balans Aanpassingen om uw opleidingsinspanningen nog beter in kaart te brengen.
GIS en infectieziekten in Vlaanderen: de eerste stappen
Presentatie Wijkontwikkelingsplan Landweert
De inname van vitamine D door peuters en kleuters in Nederland
Project Text To Speech Wat houdt het text-to-speech project in
Naam van de Auteur 7 januari 2008 Kennisnet Videodienstverlening Open source, open content Pieter Varekamp November 2008.
MET DANK AAN COLLEGA’S IN DEN LANDE ! vee 2012
Live-ondertiteling & spraakherkenning De invloed van reductie bij live-ondertiteling op de perceptie van de ondertitels bij senioren (Masterverhandeling.
BMF en MLvC Wet Geurhinder en Veehouderij 3 juni 2008 Wim Verbruggen.
TOOLS FOR STRUGGLING WRITERS ASSISTIVE TECHNOLOGY FOR WRITING Evy Jansen.
Leren door visiteren Donderdag 10 april 2008 Nieuwegein
Structureel Coöperatief Leren
Spel uit de top 20: Fifa ’13..
HELPWIJZER Have a break, Have a LightBite Have a break, have a LightBite Dit project kwam tot stand.
1 e-Books & i-Papers Rik Min researcher Centre for Telematics and Information Technology (CTIT) & Faculty of Educational Science and Technology (EDTE)
De onverwachte opmars van de euro
Overdragen van de Informatica Jurriaan Hage, Silja Renooij Periode 2, 2009/2010.
voor familie en vrienden van
Peerfeedback Didactische cursus 2015.
2 Even Voorstellen: Eppe Scholtens: - Docent Het Hogeland College Uithuizen (Dalton VMBO) -Auteur Stepping Stones 2e, 3e, 4e en 5e edities -
Anton van den Noort1 FOTOSHOWS MAKEN HCC DEVENTER.
Marktonderzoek © 2011 | Noordhoff Uitgevers bv H 10 onderzoek met vragenlijsten.
Mobieltjes aan s.v.p. Actief ICT gebruik in de les Wouter van Joolingen ELAN, Universiteit Twente Wouter van Joolingen ELAN, Universiteit Twente.
Dat Spreekt Vanzelf digitaal Woord voor Woord interactief
Onderzoekend leren Hoe zien opdrachten voor onderzoekend leren bij wiskunde er uit? Tool IE-2: Het vergelijken van gestructureerde en ongestructureerde.
E-learning in het onderwijs
Gebruikersbijeenkomst SOWISO
Transcript van de presentatie:

Spreekvaardigheidstraining Spreekvaardigheidstraining met behulp van Automatische Spraak-Herkenning (ASH) Helmer Strik Afdeling Taalwetenschap Centre for Language and Speech Technology (CLST) Radboud Universiteit Nijmegen Radboud University Nijmegen

Overview Introductie ASH: automatische spraakherkenning ASH & CALL (computer assisted language learning) ASH & spreekvaardigheid Projecten Conclusies IvTI, Rotterdam, 20-11-2008

Introductie Studenten die 1-op-1 instructie krijgen presteren even goed als de top 2% van de studenten die traditionele klassikale instructie krijgen [Bloom 1984] Een privé docent voor iedere leerling is niet haalbaar  computertutor CALL: computer assisted language learning Toenemende belangstelling Veel tekst-gebaseerde systemen Hoe zit het met spraak? IvTI, Rotterdam, 20-11-2008

TNS: tekst-naar-spraak Er zijn wel applicaties met ‘spraak’: Reading pen Screen readers [] Mobiele telefoon: foto + OCR + TNS Enkele zijn ook bruikbaar voor CALL TNS: tekst-naar-spraak TTS: text-to-speech Kwaliteit goed genoeg? Demo: www.ich-will-schreiben-lernen.de IvTI, Rotterdam, 20-11-2008

TNS: tekst-naar-spraak (vervolg) Applicaties met ‘spraak’ Screen readers, reading pen, etc. Enkele zijn ook bruikbaar voor CALL Echter, meestal kan de leerling alleen luisteren (TNS: tekst-naar-spraak) of, ook spreken, maar … geen evaluatie, of de leerling moet zelf de evaluatie doen bijv. door te vergelijken met voorbeelden Automatische evaluatie en feedback  gebruik ASH, spraaktechnologie Wat zijn de mogelijkheden? Feel in CALL-community that ASR is not yet up to the task However, little research … … e.g. use Dragon for CALL !!? IvTI, Rotterdam, 20-11-2008

ASH: automatische spraakherkenning Acoustic Models Language Model Lexicon Decoder W1 W2 W3 W4 Demo, movie (e.g. Apple) !!?? Demo, sounds !!?? Native (SS, MWEs) Non-native (Dutch-CAPT) Speech Signal Input Words Output IvTI, Rotterdam, 20-11-2008

ASH: automatische spraakherkenning Wat is ASH? spraak-naar-tekst conversie Applicaties: Dicteren (spreken i.p.v. typen) Command and control (PC besturen) Gesproken dialoogsystemen (informatie) etc. ASH is niet perfect, zal dat waarschijnlijk nooit worden, zeker niet voor niet-moedertaal sprekers Dit is ook het geval voor mensen! Demo, movie (e.g. Apple) !!?? Demo, sounds !!?? Native (SS, MWEs) Non-native (Dutch-CAPT) IvTI, Rotterdam, 20-11-2008

Spraakherkenning mii nn cgn2-s vb IvTI, Rotterdam, 20-11-2008 Slide 29 - sound files : L1. hebu L2. pgeefment L3. E:\zz-nu\demonstrations\sounds\cgn1\warfikn.wav M1. hebu in uiting M2. pgeefment in uiting R3. stukje spontane spraak, vrij onduidelijk Onder: MWEs O1. teenenander O2. in ieder geval O3. pgeefment # IvTI, Rotterdam, 20-11-2008

ASH & CALL Wat is al gedaan? TNS: tekst-naar-spraak Reading tutors [] de PC ´ spreekt ´ De leerling luistert Reading tutors de leerling leest de PC luistert [] Interactive Books Vnl. leesvaardigheid Russel (1996) Demo: http://www.bravobrava.com/swf/readit.swf IvTI, Rotterdam, 20-11-2008

ASH & spreekvaardigheid Niet-moedertaal sprekers; projecten: Computergestuurde Spreekvaardigheidstoets Dutch-CAPT DISCO TST-AAP Mensen met communicatieve beperkingen Trainen van spreekvaardigheid Feedback over fouten => ASH ASH is niet perfect, en zal dat waarschijnlijk nooit zijn met name voor niet-moedertaal sprekers Weten wat wel / niet mogelijk is met ASH en daar goed rekening mee houden! afge-lopen deze presentatie nog lopend (see overview Delcloque & Eskenazi) IvTI, Rotterdam, 20-11-2008

Dutch-CAPT Dutch-CAPT project (Computer Assisted Pronunciation Training) Trainen van spreekvaardigheid: uitspraak IvTI, Rotterdam, 20-11-2008

Video: een voorbeeld IvTI, Rotterdam, 20-11-2008

IvTI, Rotterdam, 20-11-2008

Maximaal 3 keer proberen IvTI, Rotterdam, 20-11-2008

IvTI, Rotterdam, 20-11-2008

IvTI, Rotterdam, 20-11-2008

Een les Dialoog: wat voorbeelden van uitingen. Cursist Voorbeeld Uiting: “Ik heb iets voor je gekocht. Hier!” IvTI, Rotterdam, 20-11-2008

Een les Dialoog: wat voorbeelden van uitingen. Uiting: “Vind je echt?” Cursist IvTI, Rotterdam, 20-11-2008

IvTI, Rotterdam, 20-11-2008

Dutch-CAPT (vervolg) (CAPT: Computer Assisted Pronuciation Training) Evaluatie Exp. group: used the Dutch-CAPT system Control group: didn’t use Dutch-CAPT Studenten positief (leuk, nuttig, etc.) De verbetering (reductie in het aantal uitspraakfouten) was significant groter voor de exp. groep die het Dutch-CAPT systeem gebruikte. Training: slechts 4 weken x 1 sessie van 30-60 minuten IvTI, Rotterdam, 20-11-2008

% errors (relative to type) Percentage fouten % errors (relative to type) 25.00% 20.00% 15.00% pre-test 10.00% post-test 5.00% 0.00% Exp. NiBu Exp. NiBu 11 doelklanken andere klanken IvTI, Rotterdam, 20-11-2008

2 Stevin projecten: Stevin DISCO: NT2, spreekvaardigehid TST-AAP: NT2, alfabetisering Stevin stimuleringsprogramma voor TST voor het Nederlands gefinancierd door de Vlaamse en Nederlandse overheid gecoördineerd door de Nederlandse Taalunie (NTU) IvTI, Rotterdam, 20-11-2008

Stevin project DISCO Trainen van spreekvaardigheid uitspraak, morfologie, syntax Correct Voorbeeld Ik loop naar huis Fouten Uitspraak Ik lop nar guis Morfologie Ik lopen naar huis Syntax Ik naar huis lopen Fouten automatisch detecteren m.b.v. spraaktechnologie IvTI, Rotterdam, 20-11-2008

Display Logic Prompt Generator Words Feedback Generation Error Detection Grading Prompt Generator Segmentation Words ASR IvTI, Rotterdam, 20-11-2008

Stevin demonstratie-project TST-AAP Alfabetisering met een luisterende computer Bestaand methode: Auteur: Ad Bakker Uitgeverij: Boom Spraaktechnologie toevoegen: Detecteren of woorden & klanken (correct) uitgesproken zijn IvTI, Rotterdam, 20-11-2008

ASH & leren Voordelen van spraak (t.o.v. schrijven) ‘Self-explanation’ Extra informatie: Prosodie (klemtoon, accent, vraag, etc.) Emoties ‘Houding’ Andere bruikbare technieken: VTH: virtual talking head [] H:\werk\demonstrations\070918-KTH\Ville and Muscle\* ville2.avi all1.avi IvTI, Rotterdam, 20-11-2008

Conclusies ASH is niet perfect Leren m.b.v. ASH is mogelijk (beperkt domein) Algemene onderwerpen: rekenen, fysica, etc. Taal i.h.a. Spreekvaardigheid Nodig: Mix van expertise: techn., pedagogie, design, … Verbeterde ASH, spraak technologie Meer projecten: R&D IvTI, Rotterdam, 20-11-2008

Questions? THE END IvTI, Rotterdam, 20-11-2008

IvTI, Rotterdam, 20-11-2008

Dutch CAPT: overzicht Het programma bevat 4 lessen die ieder bestaan uit: Video: soap-opera met Nederlandse acteurs (uit Nieuwe Buren, een communicatieve multimediale leermethode) 3 verschillende soorten oefeningen: 22 dialogen: rol spelen 46 oefeningen: vragen beantwoorden 38 oefeningen: woorden uitspreken IvTI, Rotterdam, 20-11-2008

IvTI, Rotterdam, 20-11-2008