Economische impact sluiting Ford Genk Ludo Peeters en Mark Vancauteren (Universiteit Hasselt)
Overzicht Impact i.t.v. banenverlies Impact i.t.v. werkloosheidsgraad Impact i.t.v. welvaartsverlies Impact i.t.v. % van bruto binnenlands product Impact i.t.v. federaal begrotingssaldo Methode = Input-Output model Impact i.t.v. tewerkstellingsvooruitzichten ontslagen Ford-werknemers 2
IO model: data (bronnen) 3
IO model: economische weefsel in één tabel 4
IO model: directe en indirecte effecten 5
IO model: methode (omzet, werkgelegenheid, toegevoegde waarde) 6
Banenverlies Directe (Ford Genk) + Indirecte (toeleveranciers) effecten 7
Onzekerheidsmarges 8
9
10
Banenverlies Directe (Ford Genk) + Indirecte (toeleveranciers) + Afgeleide effecten (andere sectoren) 11
Stijging werkloosheidsgraad Limburg 12
Welvaartsverlies (toegevoegde waarde) Directe (Ford Genk) + Indirecte (toeleveranciers) effecten 13
Welvaartsverlies (toegevoegde waarde) Directe (Ford Genk) + Indirecte (toeleveranciers) + Afgeleide effecten (andere sectoren) 14
Impact koopkrachtverlies Limburg Aannames 15
Impact koopkrachtverlies Limburg Uitkomsten (drie scenario’s) 16
Impact koopkrachtverlies Vlaanderen Aannames (extrapolatie Limburg Vlaanderen) 17
Samengevat Vlaanderen 18
Samengevat Limburg 19
Welvaartsverlies in % van BBP 20
Gevolgen federaal begrotingssaldo 21
Eindbalans 22
Vacatureaanbod in Limburgse gemeenten 23
Bereikbaarheid Limburgs vacatureaanbod 24
Twee voorbeelden: Hasselt en Bilzen 25
Bereikbaarheid Limburgs vacatureaanbod 26