SEPTEMBER 2007 : ICT-EINDTERMEN= werken aan ICT-COMPETENTIES informatiecommunicatie (in) (be) oefenen twee richtingen (op) zoeken één richting ICT op een veilige, verantwoorde en doelmatige manier gebruiken (zelfstandig) oefenen in een door ICT ondersteunde leeromgeving een positieve houding tegenover ICT en bereid zijn ICT te gebruiken bij het leren (zelfstandig) leren in een door ICT ondersteunde leeromgeving ICT gebruiken om eigen ideeën creatief vorm te geven digitale informatie opzoeken, verwerken en bewaren ICT gebruiken bij het voorstellen van informatie aan anderen ICT gebruiken om te communiceren attitudevaardigheid kennis inzicht ervaringen
de kinderen ICT-competenties bijbrengen is … … een zaak van continuïteit … …en van samenhang gebruikenoefenenlerencreërenzoekenvoorstellencommuniceren
met de kinderen starten op 2 verschillende manieren … ict-werkbalk < (voordeel: overal bereikbaar)
de ict-competentie het leergebied de doelgroep informatie een eigen kleur per doelgroep
eerste leerjaar LeesplankLeesplank (ik oefen)
eerste leerjaar TekendicteesTekendictees (ik presenteer)
Veilig leren lezen Veilig leren lezen (ik oefen) L1-1: VLL-kern1-associatie kernwoord-afbeelding L1-2: VLL-kern2-associatie kernwoord-afbeelding L1-3: VLL-kern3-associatie kernwoord-afbeelding L1-4: VLL-kern4-associatie kernwoord-afbeelding L1-5: VLL-kern5-associatie kernwoord-afbeelding L1-6: VLL-kern6-associatie kernwoord-afbeelding L1-7: VLL-kern1-visuele synthese kernwoorden L1-8: VLL-kern2-visuele synthese kernwoorden L1-9: VLL-kern3-visuele synthese kernwoorden L1-10: VLL-kern4-visuele synthese kernwoorden L1-11: VLL-kern5-visuele synthese kernwoorden L1-12: VLL-kern6-visuele synthese kernwoorden L1-13: VLL-kern1-auditieve-identificatie-kernletters in andere woorden L1-14: VLL-kern2-auditieve-identificatie-kernletters in andere woorden L1-15: VLL-kern3-auditieve-identificatie-kernletters in andere woorden L1-16: VLL-kern4-auditieve-identificatie-kernletters in andere woorden L1-17: VLL-kern5-auditieve-identificatie-kernletters in andere woorden L1-18: VLL-kern6-auditieve-identificatie-kernletters in andere woorden L1-19: VLL-kern1-herhalingsopdrachten einde (woorden-hakken-plakken-letters) L1-20: VLL-kern2-herhalingsopdrachten einde (woorden-hakken-plakken-letters) L1-21: VLL-kern3-herhalingsopdrachten einde (woorden-hakken-plakken-letters) L1-22: VLL-kern4-herhalingsopdrachten einde (woorden-hakken-plakken-letters) L1-23: VLL-kern5-herhalingsopdrachten einde (woorden-hakken-plakken-letters) L1-24: VLL-kern6-herhalingsopdrachten einde (woorden-hakken-plakken-letters) eerste leerjaar Bron:
Rekenen tot 100 met hulpRekenen tot 100 met hulp (ict-werkbalk) tweede leerjaar - zorg - taakklas Bron:
(ict-werkbalk) 2 de, 3 de, 4 de leerjaar - zorg - taakklas Bron:
Braintrainer junior en classicBraintrainer junior en classic (ik oefen ) 2 de, 3 de, 4 de, 5 de, 6de leerjaar Bron:
TafelgetallenTafelgetallen (ik oefen) tweede leerjaar - zorg Bron:
(ik oefen) 2de, 3 de, 4 de,5 de,6 de leerjaar
Zorg - taakklas RekentestRekentest (ict-werkbalk) Bron:
JCLIC “Beroepen”JCLIC “Beroepen” (ik leer) tweede leerjaar
3 de, 4 de, 5 de, 6 de leerjaar Oefeningen begrijpend lezenOefeningen begrijpend lezen (ik oefen)
Breuken: delen en gehelenBreuken: delen en gehelen (ik oefen) 4 de, 5 de, 6 de leerjaar
SurfbijbelSurfbijbel (ik leer) 4 de, 5 de, 6 de leerjaar
MindmappingMindmapping (ict-werkbalk)
5 de, 6 de leerjaar PhotofiltrePhotofiltre (ict-werkbalk) Bron:
bovenbouw OmgevingsboekOmgevingsboek (ik communiceer)
Voor de titularis …
Voor de titularis …
Zelf op verkenning : via het ict-platform en de ict-werkbalk… en/of volg de gids… en/of digitale speurtocht
ICT in de praktijk
Technische leerlijn ICT – versie november VVKBaO
alle leerjaren
Google Earth