SEPTEMBER 2007 : ICT-EINDTERMEN= werken aan ICT-COMPETENTIES informatiecommunicatie (in) (be) oefenen twee richtingen (op) zoeken één richting ICT op een.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Het secundair onderwijs
Advertisements

De nieuwe ICT-diamant Sociaal-ethische competenties
= 1 uur vóór zonsondergang uur
Leer de namen van de noten 1
Project ICT–ondersteuning voor kinderen met leerstoornissen
ICT-competenties voor het einde van de basisschool
Downloaden: Ad-aware. Downloaden bestaat uit 3 delen: •1. Zoeken naar de plek waar je het bestand kan vinden op het internet •2. Het nemen van een kopie.
Sociaal emotionele ontwikkeling en groepsgedrag
EDO in het basisonderwijs Educatie voor Duurzame Ontwikkeling in het onderwijs Brussel, 20 januari 2009 Marleen Wouters, Departement Onderwijs en Vorming.
Het digitaal schoolbord
Onderwerpen Oude situatie Eerste aanpak en problemen
Nieuwe begroting Wat & hoe.
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
HOOFDSTUK 12 Media.
Vrije centra voor leerlingenbegeleiding Op Stap naar… de tweede graad. een kennismaking.
“ Beleidsmatig werken aan ICT ”
Kb.1 Ik leer op een goede manier optellen en aftrekken
Vakcentrale 11 MVO en rol OR in waterbedrijven en laboratoria Lochem 18 November 2010.
VTB Technasium Vakcollege
© BeSite B.V www.besite.nl Feit: In 2007 is 58% van de organisaties goed vindbaar op internet, terwijl in 2006 slechts 32% goed vindbaar.
Naar het Jaareinde toe
25 MEI MEI 2009 Workshop : onderwijskundige context en ict.
Module school en samenleving
Leer de namen van de noten 2
WISKUNDIGE FORMULES.
MEDIALANDSCHAP We onderscheiden: Visuele media Auditieve media
CHEMISCH WEBEXPERIMENT. 2Woudschoten 1 november 2013 Hans van Dijk coordinator Lisette van Rens leerling / leraar materialen ervaringen in de klas Woudschoten.
Reformatie: Martin Luther Maerlant-centrum 1 Reformatie Martin Luther F. Truyen - K. Vermeire 1999.
Universal Design for Learning 24/09/2013 UGent Karen Leyman.
27 juli 2014hier komt de naam van de presentatie in P 1 Web 2.0 Het "nieuwe" interactieve internet.
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
Breuken-Vereenvoudigen
Regionale en Ruimtelijke Statistieken CBS
2009 Tevredenheidsenquête Resultaten Opleidingsinstellingen.
NIOC 2002 Corrie Huijs 18 april Corrie Huijs en Nico van Diepen Uitdagen en oriënteren op ICT competenties met webdesign E-mission  emotion.
PLAYBOY Kalender 2006 Dit is wat mannen boeit!.
Wouter Jansweijer, 16 September, Literatuur zoeken Project informatiewetenschappen october 2002.
ICT-COMPETENTIES in het basisonderwijs van ICT-integratie naar ICT-competentie.
ICT-competenties SEPTEMBER 2007
ICT-praktijkdagen lente 2007 … met één klik de eindtermen bij de kinderen brengen … Resultaten van de gemaakte keuzes via de bevraging:deelzorg 1. uitleg.
ICT-praktijkdag 1 ste leerjaar … met één klik de eindtermen bij de kinderen brengen …
ICT-praktijkdagen lente 2007 … met één klik de eindtermen bij de kinderen brengen …
ICT-praktijkdagen lente 2007 … met één klik de eindtermen bij de kinderen brengen …
ICT-praktijkdagen lente 2007 … met één klik de eindtermen bij de kinderen brengen …
ICT-praktijkdag jongste kleuters … met één klik de eindtermen bij de kinderen brengen …
ICT-praktijkdagen lente 2007 … met één klik de eindtermen bij de kinderen brengen …
A H M F K EB C x 85 Korte zijde bij C 2 e secties volte 14 m en op afstand komen ( 0,5 rijbaan)
ZijActief Koningslust 10 jaar Truusje Trap
Geïntegreerd werken aan de ICT-eindtermen binnen muzische vorming.
Versie 1: ; v2: ; v3: ; v4:… ca. 50 minuten met maken van tekening (vraag 12) ca. 40 minuten zonder maken van tekening (vraag.
ouderavond groep 3 - lezen
Nieuwe Meesters Delft Erfgoed = saai! 1. Nieuwe Meesters Delft Erfgoed = overal! 2.
ECHT ONGELOOFLIJK. Lees alle getallen. langzaam en rij voor rij
Eindtermen ICT 1. De leerlingen hebben een positieve houding tegenover ICT en zijn bereid ICT te gebruiken om hen te ondersteunen bij het leren. 2. De.
Breuken X en Stambreuken
USABILITY MYTHBUSTERS BASTIAAN KLOOSTER & PETER AKERBOOM CONGRES WEBREDACTIE 2011.
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
Van papier naar digitaal Casus Digital born materiaal
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
1 Nieuwe Staten Nieuwe begroting Wat & hoe. © PP in taal 2 Programma Aanleiding nieuwe begroting De SWBC en de geschiedenis van de cyclus Wat: de formats.
ZijActief Koningslust
OCB project ICT-GEBRUIK stimuleren in de lespraktijk workshop 1 Ghislain De Bondt en Natalie Laurez
ICT-competenties in het basisonderwijs Via ICT-integratie naar ICT-competentie. - Kurt Dossche.
Even bijpraten… Jan Bartling 30 januari 2015 In vogelvlucht langs de belangrijkste thema’s.
Toepassing van ICT Martijn De Vlaemynck.
EEN KIJK OP ICT IN HET BASISONDERWIJS “Zij wilde de wereld zien, hij installeerde Google Earth”
Inspiratiedag De Bib op School 5 mei 2015 Koen Vandendriessche Hannes Vanhaverbeke.
Transcript van de presentatie:

SEPTEMBER 2007 : ICT-EINDTERMEN= werken aan ICT-COMPETENTIES informatiecommunicatie (in) (be) oefenen twee richtingen (op) zoeken één richting ICT op een veilige, verantwoorde en doelmatige manier gebruiken (zelfstandig) oefenen in een door ICT ondersteunde leeromgeving een positieve houding tegenover ICT en bereid zijn ICT te gebruiken bij het leren (zelfstandig) leren in een door ICT ondersteunde leeromgeving ICT gebruiken om eigen ideeën creatief vorm te geven digitale informatie opzoeken, verwerken en bewaren ICT gebruiken bij het voorstellen van informatie aan anderen ICT gebruiken om te communiceren attitudevaardigheid kennis inzicht ervaringen

de kinderen ICT-competenties bijbrengen is … … een zaak van continuïteit … …en van samenhang gebruikenoefenenlerencreërenzoekenvoorstellencommuniceren

met de kinderen starten op 2 verschillende manieren … ict-werkbalk < (voordeel: overal bereikbaar)

de ict-competentie het leergebied de doelgroep informatie een eigen kleur per doelgroep

eerste leerjaar LeesplankLeesplank (ik oefen)

eerste leerjaar TekendicteesTekendictees (ik presenteer)

Veilig leren lezen Veilig leren lezen (ik oefen) L1-1: VLL-kern1-associatie kernwoord-afbeelding L1-2: VLL-kern2-associatie kernwoord-afbeelding L1-3: VLL-kern3-associatie kernwoord-afbeelding L1-4: VLL-kern4-associatie kernwoord-afbeelding L1-5: VLL-kern5-associatie kernwoord-afbeelding L1-6: VLL-kern6-associatie kernwoord-afbeelding L1-7: VLL-kern1-visuele synthese kernwoorden L1-8: VLL-kern2-visuele synthese kernwoorden L1-9: VLL-kern3-visuele synthese kernwoorden L1-10: VLL-kern4-visuele synthese kernwoorden L1-11: VLL-kern5-visuele synthese kernwoorden L1-12: VLL-kern6-visuele synthese kernwoorden L1-13: VLL-kern1-auditieve-identificatie-kernletters in andere woorden L1-14: VLL-kern2-auditieve-identificatie-kernletters in andere woorden L1-15: VLL-kern3-auditieve-identificatie-kernletters in andere woorden L1-16: VLL-kern4-auditieve-identificatie-kernletters in andere woorden L1-17: VLL-kern5-auditieve-identificatie-kernletters in andere woorden L1-18: VLL-kern6-auditieve-identificatie-kernletters in andere woorden L1-19: VLL-kern1-herhalingsopdrachten einde (woorden-hakken-plakken-letters) L1-20: VLL-kern2-herhalingsopdrachten einde (woorden-hakken-plakken-letters) L1-21: VLL-kern3-herhalingsopdrachten einde (woorden-hakken-plakken-letters) L1-22: VLL-kern4-herhalingsopdrachten einde (woorden-hakken-plakken-letters) L1-23: VLL-kern5-herhalingsopdrachten einde (woorden-hakken-plakken-letters) L1-24: VLL-kern6-herhalingsopdrachten einde (woorden-hakken-plakken-letters) eerste leerjaar Bron:

Rekenen tot 100 met hulpRekenen tot 100 met hulp (ict-werkbalk) tweede leerjaar - zorg - taakklas Bron:

(ict-werkbalk) 2 de, 3 de, 4 de leerjaar - zorg - taakklas Bron:

Braintrainer junior en classicBraintrainer junior en classic (ik oefen ) 2 de, 3 de, 4 de, 5 de, 6de leerjaar Bron:

TafelgetallenTafelgetallen (ik oefen) tweede leerjaar - zorg Bron:

(ik oefen) 2de, 3 de, 4 de,5 de,6 de leerjaar

Zorg - taakklas RekentestRekentest (ict-werkbalk) Bron:

JCLIC “Beroepen”JCLIC “Beroepen” (ik leer) tweede leerjaar

3 de, 4 de, 5 de, 6 de leerjaar Oefeningen begrijpend lezenOefeningen begrijpend lezen (ik oefen)

Breuken: delen en gehelenBreuken: delen en gehelen (ik oefen) 4 de, 5 de, 6 de leerjaar

SurfbijbelSurfbijbel (ik leer) 4 de, 5 de, 6 de leerjaar

MindmappingMindmapping (ict-werkbalk)

5 de, 6 de leerjaar PhotofiltrePhotofiltre (ict-werkbalk) Bron:

bovenbouw OmgevingsboekOmgevingsboek (ik communiceer)

Voor de titularis …

Voor de titularis …

Zelf op verkenning : via het ict-platform en de ict-werkbalk… en/of volg de gids… en/of digitale speurtocht

ICT in de praktijk

Technische leerlijn ICT – versie november VVKBaO

alle leerjaren

Google Earth