Antieke dans en het klassiek ballet in de 16de tot en met 18de eeuw

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De zin en onzin van escrow
Advertisements

OUDHEID NAAR MIDDELEEUWEN OUDHEID NAAR MIDDELEEUWEN hoorcollege collegejaar , 1ste semester cursuscode 5772HOG01H.
Gouden Eeuw Kunst en wetenschap Door de Renaissance, een kunststroming uit de 16e eeuw, was er opnieuw interesse voor de kunst en kennis uit de Oudheid.
Romantiek en realisme 12 vwo.
PARIJS Een PowerPoint over de eendaagse reis
Debatteren college 2 luisteren en reageren.
DE OUDHEID IN FILM, DANS EN MUZIEK
18e eeuw Instrumentale muziek ontwikkelt zich als zelfstandig genre.
© De Coninck Sofie en © Onze maatschappij is multicultureel.
Geld & Geluk Laura Spierdijk.
Structuur secundair onderwijs
John Locke: tabula rasa. Door ervaring leven vullen…
Culturele stromingen Culturele ontwikkeling is een proces van opeenvolging en afzetten tegen. Literatuur is het product van een cultuur: het geeft (indirect.
Hoofdstuk 1 De grote lijn..
Paragraaf 6.4 Vorige les: Absolute monarchie
Paragraaf 7.1 Vorige les: wetenschappelijke revolutie
Paragraaf 8.1 Vorige les: Napoleon Bonaparte
De eerste fasen van de semiotische evolutie van cultuur
Regenten en Vorsten( ) Wat gebeurt er in dit tijdvak
Darwins Wereld Annet van Melle. Charles Robert Darwin
Oriëntatie │_______│________ | _______________
Kenmerk 20 Een hernieuwde oriëntatie op het erfgoed van de klassieke Oudheid Les 1: Renaissance, Barok en Classicisme.
H7:§ 2:p164-6 Rationeel optimisme Onderzoekers (lees: Verlichters) in de 18e eeuw vormen een andere visie op onderzoek en kijk op de wereld Met verstand.
LEZEN: JOH.3:16 WANT GOD HAD DE WERELD ZO LIEF.
Over verlichte denkers en hun ideeën
Introductie Oude Geschiedenis 15 september Weekopdrachten moeten op maandag vóór 16.30u worden ingeleverd in postvak op Drift 10 Werkboek staat.
Westerse wortels in de Grieks-Romeinse wereld.
Ruimtevaartquiz De Maan De.
Culturele receptie – wat, hoe, waarom?
Ouderavond Latijnkeuze 19 maart 2012 Welkom Frans van der Leeuw, afdelingsleider.
Antieke bronnen en materiële cultuur van de Grieks-Romeinse wereld Hoorcollege Vakcode: 5772GBM Collegejaar: Omvang: 5 ECTS Niveau: 300 Periode:
OUDHEID NAAR MIDDELEEUWEN OUDHEID NAAR MIDDELEEUWEN hoorcollege collegejaar , 1ste semester cursuscode 5772HOG01H.
Inleiding CIW 2008 Analysecollege 1. Analysevraag 1 Bekijk de reclame van Bol.com waarbij mensen vragen naar een bepaalde film, maar vervolgens een product.
Existentialisme – stap voor stap
Romantiek en realisme. Romantiek en realisme Definitie Romantiek literaire beweging die sterk reageert op de rationalistisch/wetenschappelijke benadering.
Achttiende en negentiende eeuw
Scheepvaart in de Gouden Eeuw
ROMANTIEK en NEOCLASSICISME
Goed voorbereid naar de Pabo!
Nederlandse  literatuurvan de  20ste en 21ste eeuw  deel 1.
Bij welk kenmerkend aspect hoort de bron?
IA – LABELS Rogier van der Linde & Davy De Winne, 2014.
OEFENVRAGEN 1 renaissance Havo4 - Vwo4
Tijdvak 5 Ontdekkers en hervormers
Paragraaf 1.2 De Renaissance.
SIS is het Studenten Informatie Systeem voor studenten en docenten
4 VWO / HAVO Laagland, Module 4.
VROEG MODERNE TIJD HET VERANDERENDE MENS- EN WERELDBEELD VAN DE RENAISSANCE EN HET BEGIN VAN EEN NIEUWE WETENSCHAPPELJKE BELANGSTELLING.
Antieke bronnen en materiële cultuur van de Grieks-Romeinse wereld
VRIJHEID, GELIJKHEID, BURGERSCHAP POLITIEK IN DE GRIEKSE POLIS vakcode 5772IOW11 studiejaar Docent: Dr F.G. Naerebout
GELOOF AAN DE GODEN Thema’s uit de godsdienst- geschiedenis van de antieke wereld Dr. F.G. Naerebout
GELOOF AAN DE GODEN Thema’s uit de godsdienst- geschiedenis van de antieke wereld Dr. F.G. Naerebout
Clair-obscur / Helldunkel
Antieke bronnen en materiële cultuur van de Grieks-Romeinse wereld Onderdeel Epigrafiek F.G. Naerebout
MEDIATHEORIE Karlijn Goossen, 2015.
FONDS WETENSCHAPPELIJK ONDERZOEK RESEARCH FOUNDATION FLANDERS 1 DISCIPLINECODES FWO Hans Willems Directeur Steun aan Onderzoekers.
Ook bloei in de republiek op gebied van:
Ook bloei in de republiek op gebied van: Wetenschap Kunst Filosofie.
BACHELOR 3 B ACHELOR 3 = O NDERZOEK EN P ROFILERING Het jaar waarin je een eigen onderzoek uitvoert, daarin ondersteund door een seminarie en keuzevakken.
CSE 2016 Havo tijdvak I Vragen CE 2016 en KA Drs. Robert de Oude namens de havo/vwo commissie van de VGN.
Versie 1: BESCHOUWEN is: met aandacht kijken naar… Deze powerpoint gaat over goed kijken en beschrijven en pas in tweede instantie over weten.
Kunst in samenhang W&T en Kunstzinnige Oriëntatie.
Hoofdstuk 5 ‘veranderend wereldbeeld’
KUNST ALGEMEEN BEELDENDE VORMING
Barok en classicisme in de achttiende eeuw.
Positie en bediening v/d vrouw in de gemeente
VROEG MODERNE TIJD HET RATIONEEL OPTIMISME EN HET VERLICHT DENKEN IN GODSDIENST, POLITIEK, ECONOMIE EN SOCIALE VERHOUDINGEN.
Apollo HOVO-cursus oktober-december 2016 F.G. Naerebout
Dans.
Posters voor in het geschiedenislokaal
Transcript van de presentatie:

Antieke dans en het klassiek ballet in de 16de tot en met 18de eeuw De Oudheid in film, dans en muziek Keuzevak, 2de semester 2011-2012 Dinsdagen, 15.15-17.00 uur, Lipsius 147 (college) en 17.15-20.15 uur, Lipsius 228 (vertoning) F.G. Naerebout Antieke dans en het klassiek ballet in de 16de tot en met 18de eeuw 28-02-2012

Costuumontwerp, Florence (?) ca 1600

Balthasar de Beaujoyeulx, Balet Comique de La Royne, 1581

Leiden 1618 (hier: Opera Omnia, deel 5, Florence 1745)

L: Louis XIV in Ballet de la Nuit, 1653 B: Jean Balon, ca 1700

B: Plaisir Céleste in Castor et Pollux, 1772 R: Caroline en Charlotte Frédéric, in Pygmalion, ca 1760

Maskers in gebruik bij de Opéra, 18de eeuw

John Weaver, 1712

Marie Sallé, ca 1730 (naar een verloren schilderij van Nicolas Lancret)

Marie-Anne de Camargo ca 1730 (Nicolas Lancret)

Marie Sallé (Louis Michel Van Loo)

1738/1748 Herculaneum, Pompeii

Sir Wm Hamilton, 1777-1782 (Joshua Reynolds)

Jean-Georges Noverre, 1727-1810 B: Jean-Baptiste Perroneau 1764 R: B. Roger naar Jean (?) Guérin

Noverre, Lettres, eerste uitgave, Lyon & Stuttgart 1760

Emma Hart/Hamilton als bacchante, 1790–1791 (Élisabeth Vigée-Lebrun)

Emma Hamiltons ‘Attitudes’, 1794 (Tomasso Piroli naar Friedrich Rehberg)

Emma Hamilton, 1794 (Friedrich Rehberg) en een ‘considerably enlarged’ versie van dezelfde afbeelding door James Gillray, 1807

“Lady Hxxxxxx Attitudes”, 1791 (Thomas Rowlandson)

Portret van Henriette Hendel-Schütz, en plaat uit Pantomimische Stellungen von Henriette Hendel-Schütz, 1809 (Joseph Nicolaus Peroux)

Ida Brun, 1801-1810 (Johan Ludwig Lund)

Bacchus et Ariadne, 1798, ballet van Charles-Louis Didelot (James Gillray)

L: Pierre Gardel in Télémaque (Gardel), 1790 B: Rose Didelot in Telemachus in the Isle of Calypso (Dauberval), 1791

Maria Medina Viganò en Salvatore Viganò, in Il trionfo d'Arianna van Vincenzo Righini, 1796 (Johann Gottfried Schadow)

James Harvey D’Egville als Hercules en André Jean-Jacques Deshayes als Achilles, in Achille et Déidamie, 1804

Achille à Scyros : ballet-pantomime (Pierre Gardel), 1804 (Jean Simon Barthélemy)

Polly de Heus met de ‘Pas de Schwale’ uit Bacchus en Ariadne, 1805 (Christiaan Andriessen)

Kernbegrip: receptie Met de receptie van de oudheid worden we dagelijks geconfronteerd – een voortdurende dialoog

Kernbegrip: receptie Hier beperkt tot de receptie van ‘de Oudheid’ = Grieks-Romeinse wereld. Receptie is meer dan ‘traditie’, ‘invloed’, ‘erfgoed’, Nachleben. Receptie = appropriatie (in de zin van toe-eigening). Dit wijst op de actieve rol van de ‘ontvangende’ partij. NB: theoretisch is dit ‘het springende punt’ met de meeste consequenties. Receptie is een voortgaand proces: de Oudheid wordt ook in de Oudheid reeds gerecipieerd, enzovoort. Receptie is een cumulatief proces. In vrijwel elke situatie hebben we dus te maken met ‘recepties’ in het meervoud. In het kort: elke tijd (plaats, groep, enz) schept en gebruikt eigen oudheidbeelden.

Waarom receptiestudies? Receptie van een bron beïnvloedt de manier waarop we naar die bron kijken. Een wetenschappelijk oudheidbeeld is een van de producten van receptie, maar het staat niet alleen: het ondervindt concurrentie van alle andere oudheidbeelden die gaande het receptieproces gegenereerd worden. Hoe men de Oudheid recipieert is in zichzelf interessant, want het zegt veel over de ‘ontvangende’ samenlevingen. Receptie-studie draagt bij aan de studie van het algemene thema van culturele (dis)continuïteit.

Het terrein van de receptiestudies Receptie-theorie en receptie-geschiedenis Receptiestudies betreffen de ‘kunsten’ (performatief, beeldend, literair…), maar tevens alle andere aspecten van de ‘ontvangende’ samenleving. Receptiestudies kijken ook naar de wetenschappelijke bestudering van de Oudheid. Receptie kan de vorm of de inhoud betreffen, of beide in wisselende combinaties. NB: pogingen tot re-creatie van ‘de Oudheid’ zijn, paradoxaal, vrijwel altijd een bijzonder geval van receptie van de inhoud.

Het receptieproces De BRON wordt door een RECEPTOR al dan niet gemedieerd gerecipieerd, binnen een bepaalde CONTEXT, met een bepaald DOEL en met bepaald, bedoeld of onbedoeld EFFECT. BRON = antieke teksten, afbeeldingen, materiële cultuur, EN alle betekenissen die daarin besloten liggen Gemedieerd = indirect: als onderdeel van een ‘string of receptions’ (< Budelmann & Haubold) Context = omvat eerdere/andere recepties