Een ethisch begeleidingsmodel voor seksualiteit en relaties

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Visiegroep ethiek in welzijn en buitengewoon onderwijs Axel Liégeois
Advertisements

Vorming zorgregie criteria RPC toegelicht
Respectvolle bejegening
Nederlands Curriculum ? Samen bouwen aan een Nederlands curriculum voor de kinderopvang (okt 2005)
Dialoogdag Ouderswerking Vlaams-Brabant
Beroepsgeheim in de Bijzondere Jeugdbijstand Antwerpen, 14 oktober 2008 Beroepsgeheim: we zwijgen erover?! Axel Liégeois K.U.Leuven – Broeders van Liefde.
“Wat is waarheid en hoe kunnen wij die kennen?”
Omgaan met kinderen en gezinnen 22 november 2013.
Carrousel van good practices met nieuwe leermiddelen
Een zorg-ethisch perspectief op kwetsbaarheid, zorg en waardigheid van ouderen Prof. Dr. Chris GASTMANS.
Presentatie Axel Liégeois
Ethische praxis van de pastor
Kwaliteit van bestaan. Ondersteunen..
Bevrijdende waarden en normen in de publiek moraal
Superdiversiteit kleurt de sociale diensten
Prof. Axel Liégeois – Broeders van Liefde – K.U.Leuven
Dilemma Situatie waarbij waarden en normen in het geding zijn en waarbij een keuze moet worden gemaakt uit meerdere alternatieven, terwijl voor elk van.
MVO en analyse van dilemma’s
Stichting Contactgroep Prostaatkanker IKZ 31 oktober 2007 Margreeth van der Oord SCP coördinator partners ++31 (0) SCP Partner.
Communiceren op maat Ethische overwegingen bij geestelijke verzorging in het dossier     Martin Walton Universitair docent geestelijke verzorging.
Themabijeenkomst 1oktober 2009
Congres Appreciative Inquiry
College 1 Bedrijfsethiek. Cursus Docent Edwin Moor kamer H5 8 colleges Aanwezigheid, participatie en opdrachten Eindopdracht.
De hindernissen die personen met een handicap ervaren bij alle aspecten van het dagelijks leven Voorstelling van de resultaten van de consultatie (transversale.
Ethiek.
Opnieuw samen leven met elkaar Presentatie Congres 25 november 2014.
College 2 7 stappenplan.
Vertrouwen & verantwoordelijkheid in de financiële sector: > Op zoek naar een ideaal Frank Hindriks Rijksuniversiteit Groningen (RUG)
Bouwstenen voor christelijk ethisch denken
Psychosociale begeleiding bij kanker
Werken vanuit het contextuele gedachtegoed van Iván Böszörményi-Nagy
Ethische Commissie Vlaams Welzijnsverbond
Werkveldconferentie 13 november 2014
Leergang Ervaringsdeskundigheid Veerkracht
Thema 2 Bijeenkomst oktober 2015.
 Een plaats waar ze terecht kunnen met zorgen omtrent de opvoeding van hun kinderen, maar ook over anderen thema’s die hen bezig houden (werk zoeken,
Ethiek, Normatieve professionalisering Week 3: de context van het beroep.
Fixatie-arm beleid: Team- of ziekenhuisdoelstelling Isa Michiels
Omgaan met de gevolgen van trombose
SPH voltijd Ethiek 2: Verantwoording Werkcollege 7 kwartaal 3: Visiestukken, beroepscode en competentieprofiel SPH Corstin Dieterich L
Mirjam van Puijfelik Ethiek Ethische aspecten en professioneel handelen door de maatschappelijk werker.
Zwijgen of waarschuwen? HIV disclosure: een ethische analyse.
MODULE 2 : naar een bruikbaar model Het (christelijk) personalisme= uitdieping van het afwegingsmodel.
1 Handleiding voor een workshop rond ethische dilemma’s Johan Vanmarcke – RC Diksmuide-Westkust.
Conflicthantering Drie dagdelen van 120 minuten. Doelstellingen: -Kennis over conflicthantering (een theoretisch kader) -Inzicht in eigen conflictstijlen.
Welkom! NVMW, BVjong, MOgroep, Vereniging Hogescholen, Mbo-Raad, ABVAKABO/FNV, CNV Publieke Zaak. Ondersteuning door Movisie Vakmanschap.
Begrijpen we elkaar? Communicatie in de trialoog tussen de persoon met hersenletsel, naasten / mantelzorgers, en professionals Jean Pierre Wilken Lector.
GGZ RIBW. GGZ Psy-Portaal Psy-Portaal is gespecialiseerd in de diagnostiek en behandeling van psychische en psychiatrische klachten voor cliënten vanaf.
Morele opvoeding en fatsoen. Fatsoen en moraliteit Onderscheid tussen morele normen (grote waarden bv. rechtvaardigheid) en conventionele gedragsregels.
2017 Workshop Goed verplegen Leerboek ethiek voor verpleegkundigen 8 maart 2017.
Ethiek ,zorg en technologie
Participatiebijeenkomst Donderdag 23 februari 2017
“eigenheid” & “diversiteit”
Coachen Bewust worden van wie je bent, op weg naar wie je wilt zijn
Het loopbaangesprek.
ZGK les 6 Ethiek: verschillende benaderingen
Bo Leyten Rik Lanssens GOP 3A
Crisis-Management.
Studiedag FEBE Weldoen bij persoonlijke dilemma’s…
Vraag 2 Waarom bestaan wij als eerstelijnszone ?
Alies Struijs (Centrum voor Ethiek en Gezondheid/RVS)
Totaalethiek – groei-ethiek
Omgaan met vertrouwelijke informatie
Vriendschap, relaties en seksualiteit
Intimiteit en ongewenste intimiteit
Humanisme en ethiek Verschillende soorten ethiek? Op zich: waardevol…
ACTUALISATIE LEERPLAN 1 september 2019
ASS en seksualiteit Dorinda Altena Behandelzaken 15 februari 2019.
In de vuurlinie van een pos
Positief Leiderschap : wat. waarom. hoe
Transcript van de presentatie:

Een ethisch begeleidingsmodel voor seksualiteit en relaties in de GGZ Axel Liégeois K.U.Leuven – Broeders van Liefde OPZ Geel, 2 december 2010

Inleiding Doelstelling Toepassing van ethisch begeleidingsmodel uit Waarden in Dialoog Theoretisch gefundeerd en praktisch bruikbaar model Indeling Theoretische fundering in visie op (zorg)relatie Ontwikkeling en toepassing van begeleidingsmodel Vooronderstelling: relationele visie Parallelle relationele visie bij zorg en bij seksualiteit Relationele visie deels niet-rationeel gemotiveerd Grondervaring van wederzijdse en verantwoordelijke relatie Relationele visie deels redelijk gemotiveerd Menselijk verbindende en integrerende kracht van relatie Christelijk geïnspireerde, relationele ethiek

Casus Wouter en Lieve zijn allebei opgenomen in een psychiatrisch centrum voor een lichte psychiatrische problematiek. Beide zijn getrouwd en hebben een gezin met jonge kinderen. Van bij de opname is Wouter geïnteresseerd in Lieve en omgekeerd. Ze zoeken elkaar op en al vlug komen ze tot knuffelen en lichamelijke spelletjes. Enkele andere patiënten zijn hierdoor gestoord. De teamcoördinator spreekt hen hierover aan. Wouter en Lieve zeggen dat ze mekaars gezelschap erg op prijs stellen en niemand op de zorgeenheid kwaad doen. Mogen mensen elkaar dan niet graag zien? Ze zeggen dat hun echtgenoten er geen last van hebben en dat ze ook niet weten wat hun echtgenoten nu uitsteken. De teamcoördinator vraagt hen zich niet meer af te zonderen van de groep en zich zo te gedragen dat ze geen aanstoot meer geven aan andere patiënten. Met tegenzin beloven Lieve en Wouter dit te zullen proberen. ‘s Anderendaags treft een zorgverlener hen na het ontbijt aan in bed op de kamer van Lieve... Hoe kunnen de zorgverleners met dit gedrag omgaan?

Morele intuïtie en ethische reflectie Innerlijk en onmiddellijk aanvoelen en evalueren van waarden en normen in een concrete situatie vanuit ervaringen en emoties Morele intuïtie Ethische reflectie Kritische en methodologische reflectie op het intuïtief aanvoelen en evalueren vanuit een visie op de (zorg)relatie

Visies op (zorg)relatie Traditionele visie Moderne visie Medische visie Emancipatorische visie Religieuze visie Vermaatschappelijkingsvisie Institutionele visie Emancipatorische visie Relationele visie zorg Relationele visie seksualiteit Relationele visie

Dialoog tussen betrokkenen Gemeenschap Derden Zorgvrager Naastbetrokkenen Zorgverleners

Fundamentele waarden Vertrouwen Wederkerigheid Levenskwaliteit – Beschermwaardigheid Autonomie Zorgverlening Eigen verantwoordelijkheid Verantwoordelijkheid ander Privacy – Participatie Rechtvaardigheid Verantwoordelijkheid derden Solidariteit

Grondhoudingen van zorgverleners Ontvankelijkheid Waarachtigheid Mildheid Erkenning Integriteit Aandacht Versterking Wijsheid Zelfreflectie

Aandachtspunt: situatie Fundering methodiek Aandachtspunt: motieven Aandachtspunt: gedrag Aandachtspunt: effecten Subject Object Context Aandachtspunt: situatie

Begeleidingsmodel Grondhoudingen Dialoog aannemen voeren Intuïties Situatie uitspreken Gedrag analyseren verduidelijken Normen verduidelijken Motieven Effecten verhelderen Waarden inschatten evalueren

Begeleidingsethiek Realiteit Ideaal Waken over minimale Begeleiden vanuit Streven naar maximale bescherming waarden verscheidenheid realisering waarden Optreden indien In dialoog evalueren Bespreekbaar maken grensoverschrijding: van waarden: van waarden Niet dwingen Mogelijkheden en beperkingen Gelijkwaardigheid Niet schaden Morele verscheidenheid Verantwoordelijkheid

Voorwaarden voor begeleiding Grondhoudingen aannemen Drijvende kracht van ethische reflectie Ontvankelijkheid – Waarachtigheid – Mildheid Erkenning – Aandacht – Versterking Integriteit – Wijsheid – Zelfreflectie Dialoog voeren Verschillende perspectieven in dialoog Dialogale verantwoordelijkheid Zorgvrager Naastbetrokkenen Zorgverleners Derden – Gemeenschap

Aandachtspunten in begeleiding Situatie analyseren Levenssituatie in complexiteit en context Samenbrengen van persoonlijke en professionele perspectieven Gedrag verduidelijken Aard van gedrag of handeling Zoeken naar alternatieve handelingsmogelijkheden Motieven verhelderen Betekenissen en motieven voor zorgvrager en betrokkenen Persoonlijke en professionele motieven van zorgverleners Effecten inschatten Individueel – Relationeel – Sociaal vlak Korte – Middellange – Lange termijn Fysiek – Psychisch – Existentieel niveau

Evaluatiemomenten in begeleiding Intuïties uitspreken Persoonlijk niveau van morele evaluatie Uitdrukkelijk communiceren van morele intuïties Morele verontwaardiging of rechtvaardiging Normen verduidelijken Sociaal niveau van ethische evaluatie Juridische, deontologische, ethische, levensbeschouwelijke normen Minimale norm ander niet dwingen Minimale norm zichzelf of ander niet schaden Waarden evalueren Dialogaal niveau van streven naar waarden bij betrokken partners Zorgverlening/Verantwoordelijkheid Ander – Beschermwaardigheid Autonomie/Eigen Verantwoordelijkheid – Levenskwaliteit Rechtvaardigheid/Verantwoordw Derden – Vertrouwen/Gelijkwaardigheid

Begeleidingsmodel Grondhoudingen Dialoog aannemen voeren Intuïties Situatie uitspreken Gedrag analyseren verduidelijken Normen verduidelijken Motieven Effecten verhelderen Waarden inschatten evalueren